Overig

Van Bragt Vervoer: Klasse geregeld

1141

Van Bragt Vervoer noemt zichzelf een gastvrij familiebedrijf. Dat blijkt al snel te kloppen tijdens het interview met Tom de Jong. Hij heeft oog voor zijn gasten.

Samen met zijn broer Berrie is hij verantwoordelijk voor de dagelijkse activiteiten. Moeder Anjo verzorgt samen met de vrouwen van beide broers de administratie en de planning. Zelfs opa en oma, de grondleggers van het bedrijf, zijn nog dagelijks actief voor het Sliedrechtse vervoersbedrijf.

In het kantoor van Van Bragt Vervoer gaat het er hectisch aan toe. Telefoons rinkelen onophoudelijk, wat ook steeds het nodige overleg oplevert, en het is een heen en weer geloop van chauffeurs. “Zo gaat het bijna altijd bij ons,” lacht Tom de Jong (29). “Naast ons reguliere werk komt het veel voor dat wij worden ingeschakeld voor één of andere spoedrit. Wij weten niet beter.” Het taxibedrijf is 50 jaar geleden door de opa en oma van Tom gestart onder de naam Baltax. Na een aantal jaren hielden zij het in Nederland voor gezien en begonnen zij een hotel op het zonnige eiland Aruba. Zo’n 25 jaar geleden kwamen zij terug naar Sliedrecht en pikten zij hun oude beroep weer op door Taxi Bouman over te nemen. Zij konden Nederland en de taxi toch niet missen. In 1995 werd de naam van het bedrijf veranderd in Van Bragt Vervoer en was de basis gelegd voor een succesvolle onderneming.

Zakelijke markt

In 2004 deed Tom de Jong op achttienjarige leeftijd zijn intrede in het bedrijf. “Ik studeerde International Business Studies, een Engelstalige sales-opleiding, maar vond daar geen enkele voldoening in. Ik zat liever op de taxi.” Datzelfde was van toepassing voor zijn broer Berrie (26). Die volgde drie jaar later. Ook hij stopte voortijdig met zijn schoolopleiding om in het bedrijf aan de slag te gaan. Van Bragt Vervoer richt zich voornamelijk op de zakelijke markt. “Wij verzorgen personenvervoer, behalve het zogenoemde kroegenvervoer. De omgeving hier is niet zo bruisend. Er is gewoon geen markt voor. Toen mijn grootouders terug waren in Nederland en weer een taxibedrijf begonnen, kwamen al snel de ‘oude’ klanten van Baltax terug en dat waren voornamelijk bedrijven. Het bedrijf groeide gestaag, mede doordat wij steeds meer vraag kregen om ook andere vervoersopdrachten voor bedrijven uit te voeren. Zo had Damen Shipyards indertijd een medewerker in dienst die visa en andere reisdocumenten verzorgde voor zijn reizende collega’s. In drukke tijden ondersteunden wij hem regelmatig bij zijn werkzaamheden. Toen deze medewerker met pensioen ging, hebben wij bij Damen aangeklopt en gevraagd of wij dit werk mochten uitvoeren. Dat is ons toen gegund en dat bleek de start van meerdere vormen van dienstverlening die wij gingen verlenen. Met de visumdienst ging het voorspoedig, meer bedrijven klopten bij ons aan om dit werk door ons te laten verzorgen. Visa aanvragen en legalisatie van documenten nemen voor een bedrijf veel tijd in beslag en vereisen de nodige vakkennis. Wij halen en brengen de paspoorten bij de opdrachtgevers. Het is nu een bloeiende tak binnen ons bedrijf, waarvan opa en oma de uitvoering op zich genomen hebben. Dagelijks rijden zij naar Den Haag om bij verschillende ambassades en consulaten de reisdocumenten van onze opdrachtgevers in orde te maken. Tegenwoordig komen daar ook ritten naar Brussel bij omdat daar veel Afrikaanse ambassades zijn gevestigd. Zij vinden het heerlijk werk. ’s Morgens gaan ze op pad, tegen de middag zijn ze weer terug en daarna komt het regelmatig voor dat opa in de namiddag nog enkele lokale ritjes voor zijn rekening neemt. Het is fijn dat opa en oma nog zo actief zijn en bij de zaak betrokken zijn.”

Taakverdeling

Zeven jaar geleden zijn de broers toegetreden tot de directie. Inmiddels hadden zij alle benodigde branche- en ondernemerspapieren op zak en konden zij zich volledig op het familiebedrijf gaan toeleggen. De zaak marcheert goed. Zakelijk en privé lopen ongewild door elkaar, al gaan de gesprekken in de vrije tijd meer over de leuke dingen dan lastige zaken, zo bekent Tom de Jong. De taakverdeling is helder; de broers zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken, waarbij Berrie de personeelszaken voor zijn rekening neemt en Tom verantwoordelijk is voor het wagenpark en commerciële zaken. Moeder Anjo is hoofd administratie en planning en opa en oma doen de visumdienst. Van Bragt Vervoer heeft 30 medewerkers in dienst. Tom: “Wij groeien nog steeds en dat is mede te danken aan het feit dat de bedrijven waarvoor wij werken ook groeien. Wij profiteren daar volop van. Groei betekent investeren in mensen en middelen. Het is best lastig om daarin het juiste moment te vinden en dan de juiste keuzes te maken. Op dit moment bijvoorbeeld maken wij in drukke tijden bij onze business en traveldienst regelmatig gebruik van collega-bedrijven uit Sliedrecht, Amsterdam en Rotterdam die ons bijspringen. Dat houdt een keer op en bovendien willen wij zoveel mogelijk alles in eigen handen houden. Zo is dat ook gegaan bij onze visumdienst en bij het klein vrachtvervoer en koeriersdiensten. Ook daarmee zijn we voorzichtig begonnen om uiteindelijk te investeren in een aantal combi’s en bestelbussen. Aanvankelijk waren we met het pakkettenvervoer alleen voor onze vaste klanten actief, nu breidt het klantenbestand op dit gebied nog steeds fors uit.”

On-board

Drie jaar geleden is de vervoersonderneming ook gestart met de on-board service. “Het begon ermee dat we de vraag kregen om wat onderdelen voor een machine naar Tanzania te brengen. Er was haast bij. Dat hebben we toen gedaan en die opdracht is de geboorte gebleken van een dienst met veel potentie. “Voor veel bedrijven uit de regio, en dat varieert van de maritieme sector tot de luchtvaartsector, bezorgen we over de hele wereld onderdelen van motoren of machines. Onlangs nog zijn we naar Denemarken gevlogen met een paar rubberringetjes in onze portemonnee. Het kan van alles zijn als het maar in één of meerdere koffers past. Hiermee omzeil je namelijk de douaneprocedure. Met de on-board service ontzorgen wij onze  opdrachtgevers volledig. Wij kunnen snel reageren, alles regelen en onmiddellijk op pad. Ook het persoonlijk afleveren bij degene die op het onderdeel wacht is belangrijk. Dit willen wij zeker verder gaan uitbreiden omdat er zeker in deze regio behoefte is aan een dergelijke dienst.”

Corebusiness

De corebusiness blijft echter hoe dan ook de business en traveldienst. Het rijden van zakenmensen, directeuren, (overheids)delegaties, hoogwaardigheidsbekleders, het is en blijft dagelijkse kost. Hiervoor maakt het Sliedrechtse vervoersbedrijf uitsluitend gebruik van Mercedes-Benz personen- en bestelwagens. “Het rijden van onze gasten moet immers zo comfortabel mogelijk gebeuren,” zegt Tom de Jong hierover. Naast de personenwagens beschikt Van Bragt Vervoer over een aantal VIP-bussen voor maximaal acht personen. Het komt namelijk zeer regelmatig voor dat zij voor buitenlandse gasten sightseeing door heel Nederland verzorgen. Dit gebeurt veelal in opdracht van bedrijven of de overheid, maar ook de gasten zelf vragen Van Bragt Vervoer om uitstapjes te arrangeren. “Dit is ook weer zo’n voorbeeld. Wij denken er sterk aan om een eigen touringcar aan te schaffen voor het vervoer van grotere gezelschappen. Daarvoor hebben wij nu een goede samenwerking met een touringcarbedrijf uit de regio, maar bij ons gaat steeds meer de behoefte leven aan een eigen touringcar. Dat vergt een enorme investering, want als wij hiertoe overgaan moet de touringcar volledig naar onze wensen en ideeën worden ingericht met mogelijkheden voor vergaderen, het geven van presentaties en bovenal moeten de gasten uiterst comfortbal kunnen reizen.”

Nauwgezette en vastgelegde plannen voor de toekomst zijn er niet, meldt Tom de Jong. Het credo is doorgaan zoals het nu gaat en als er zich kansen voordoen, deze oppakken en kijken of ze levensvatbaar zijn. Gewoon beginnen dus. “Wij hebben het hartstikke druk en kunnen het werk nauwelijks aan. Dat betekent dat wij goed moeten opletten om steeds de juiste richting te kunnen kiezen. Als wij een VIP-touringcar aanschaffen zullen wij bijvoorbeeld ook reizen moeten gaan organiseren. Dan doen we nu al op bescheiden schaal, maar dan moeten wij het groter aanpakken. Er komt veel op ons pad, zaken waar wij tot een aantal jaren geleden niet over hadden durven dromen. De tijden zijn echter wel erg veranderd. Vroeger mocht ik met opa mee. Dat was hartstikke gezellig, ik zat met de wegenkaart of het stratenboek op schoot om opa te vertellen waar hij heen moest rijden. Nu moet alles snel ondanks het veel drukkere verkeer en rijden we door heel Nederland, terwijl ook de luchthavens in België en Duitsland nu tot ons werkgebied behoren. Wij zijn het enige bedrijf in de regio dat op deze schaal het totaalpakket van het vervoeren van mensen, documenten en pakketten kan verzorgen. Daar zijn we ontzettend trots op en hopelijk staan onze opvolgers al weer klaar. Mijn broer en ik hebben allebei kinderen die al dikwijls op de zaak rondstruinen. Wie weet waartoe dat nog zal leiden,” zo besluit De Jong.