Overig

Veertig jaar schoonmaakbedrijf De Schouw: “Wat doen we eigenlijk niet?”

488

Vader en zoon Freriks zitten er ontspannen bij. Dat is ook niet zo verwonderlijk want zakelijk gaat het met hun bedrijf De Schouw voor de wind. In april jl. was er zelfs een mijlpaal te vieren. De Schouw bestond veertig  jaar.

“Ons jubileum hebben we groots gevierd met familie, vrienden en relaties. We mochten die dag zo’n 200 gasten verwelkomen,” vertelt vader Hans Freriks met de nodige trots. In 1974 nam hij als 22-jarige de beslissing om voor zichzelf te beginnen. Voor die tijd werkte hij als schoorsteenveger in loondienst. Het voor zichzelf te beginnen bleek een goede keuze. “Ik had al snel zo’n 1500 klanten waar ik de schoorsteen kon vegen. Daarna kreeg ik steeds meer de vraag om ook ramen te wassen en zo is het bedrijf ontstaan.” De Schouw ontwikkelde zich tot een allround schoonmaakbedrijf. In de loop van de jaren kwamen er steeds nieuwe werkzaamheden bij. Naast het schoonmaken van kantoren, winkels en bedrijfsruimtes werden ook de glazenwasserij, gevelreiniging en spinnenbehandeling belangrijke takken binnen het Ridderkerkse bedrijf.

In 2009 deed zoon Perry zijn intrede in het schoonmaakbedrijf. Zijn opleiding tot accountant en werkervaring in de uitzendbranche bleken een stevig fundament om de zaak samen met zijn vader voort te zetten. Perry staat nog zo’n drie tot vier dagen per week ‘op de ladder’ en verzorgt daarnaast de kantoortaken. “De rolverdeling tussen ons is prima,” zegt hij over de samenwerking met zijn vader. “Ik hoop dat we nog vele jaren op deze voet voort kunnen gaan. Als ik buiten aan het werk ben, vangt pa het werk binnen prima op.” Dagelijks zijn er zo’n 35 medewerkers van De Schouw op pad in Zuid-Holland Zuid. De Schouw kent nog steeds een gestage groei. Hans: “Dat komt omdat wij vrijwel alles op schoonmaakgebied verzorgen. Wat doen we eigenlijk niet? Bovendien streven wij topkwaliteit na en dat waarderen onze klanten. Niet voor niets hebben wij met veel opdrachtgevers al een jarenlange relatie.”

Ook in de schoonmaakwereld zijn er volop nieuwe ontwikkelingen. Hans: “Het milieu is zo’n item. Wij investeren best veel in duurzaam ondernemen. Veiligheid, Arbo-eisen en het milieu zijn hot-items in onze branche. Er komen steeds meer overheidsregels op dit gebied.” Ook de markt biedt nog genoeg kansen. Perry: ”Zo biedt het reinigen van zonnepanelen veel mogelijkheden. Je ziet ze steeds meer op daken liggen. Studies hebben aangetoond dat vervuiling van zonnepalen effect heeft op het rendement ervan. Vogelpoep, stof enzovoort moet regelmatig worden verwijderd om optimaal rendement van de zonnepanelen te behouden.” Daarnaast wordt het geleidelijk teruglopen van het schoorsteenvegen gecompenseerd door het reinigen van mechanische ventilatiekanalen in nieuwe huizen. “Ook hierin specialiseren wij ons. Onlangs nog hebben wij hiervoor een contract voor honderden woningen afgesloten, dat nog door kan groeien naar een complete woonwijk. Er is dan ook nog genoeg te doen voor ons,” zo besluit Perry.