ICT en telecommunicatie zijn niet meer los van elkaar te zien en raken steeds meer met elkaar verweven. Door het grote aanbod is het voor ondernemers nog weleens lastig om door de bomen het bos te blijven zien. Willem van der Weijden, eigenaar Voice IT, Xander Heijman, CEO Axoft Group en Micha Helmink, algemeen directeur Helmink Communicatie Groep, kwamen bijeen om te praten over hun business, de toename van devices en onderscheidend vermogen.
De basisportfolio’s van de drie ondernemingen blijkt redelijk overeen te komen, met hier en daar een ander accent. Helmink: “Wij focussen ons 100 procent op de spraaktechniek. Ons sterke punt is dat wij de wensen en eisen van klanten grondig bestuderen. Aan de hand daarvan brengen wij advies uit over infrastructuren en kostenbesparingen enerzijds en het ontwerpen van communicatieoplossingen anderzijds. Dat leidt voor bedrijven tot vele voordelen: een optimale bereikbaarheid, vergroting van de bedrijfsefficiëntie en een verlaging van de vaste en variabele telecommunicatiekosten.” Efficiëntie en het ontzorgen van de klant zijn ook bij Voice IT speerpunten. Van der Weijden: “Wij bieden onze klanten alle mogelijke betrouwbare telefonie- en IT-oplossingen; van telefooncentrales en Voice over IP tot randapparatuur, Werkplek Online en netwerkoplossingen. De afgelopen vijf jaar heeft de integratie van verschillende onderdelen een enorme vlucht genomen. Denk dan bijvoorbeeld aan ICT en telecommunicatie, maar ook aan vast en mobiel. Die werelden komen steeds meer samen.” En welke positie neemt Axoft in binnen de branche? “Wij profileren ons als de ICT- en telecomdienstverlener van groot Rotterdam. De producten die wij leveren zijn in vier categorieën te verdelen: Infrastructuur, Telefonie, IT diensten (IT & Telecom) en Cloud oplossingen,” vat Heijman samen.
Steeds meer in de cloud
Heijman: “Bedrijven, en ook steeds vaker de grotere met honderd medewerkers, zie je steeds vaker van A tot Z uit de cloud bestellen. Telefonie uit de cloud, allerlei ICT-diensten uit de cloud, werkplekken uit de cloud en ga zo maar door. Er zijn steeds meer bedrijven die voor een back-up nog een kleine server op kantoor hebben staan en verder helemaal niets meer.”
Helmink: “Wij zijn ons door de jaren heen steeds meer gaan richten op totale telefonie concepten. Van oorsprong richtten wij ons op mobiele telefonie, maar door de komst van de cloud konden we technisch gezien heel veel klantwensen daar in kwijt. In eerste instantie was die wolk vooral toegespitst op de high-end ondernemingen, maar van lieverlee ging het MKB een steeds grotere rol spelen. De veranderende economische situatie heeft daar aan bijgedragen. Door de crisis ging de bereidwilligheid om te investeren down the drain, terwijl de techniek in opkomst was. Die combinatie heeft ervoor gezorgd dat bedrijven zoals die hier nu aan tafel zitten, zich gigantisch hebben kunnen profileren en doorontwikkelen. We konden onze klanten in één klap steeds meer voordelen bieden.”
Overal en altijd werken, ongeacht het device
Helmink: “Hoe harder de klant ging roepen dat hij alles op zijn mobieltje wenste te doen, hoe sneller men erachter kwam dat er toch nog wel één en ander aan ontbrak. Tekstverwerken achter een toetsenbord van een pc bleek ineens toch wel heel fijn, om maar een voorbeeld te noemen. Waar, wanneer en hoe een klant wil communiceren is duidelijk veranderd. Het Nieuwe Werken speelt daar een grote rol in. Men wil meer flexibiliteit en juist niet afhankelijk zijn van één device.”
Van der Weijden: “Gedurende de dag wordt er tegenwoordig op zoveel verschillende devices gewerkt en gerecreëerd. De laptop, pc, mobiele telefoon en tablet versterken elkaar alleen maar.”
Onderscheidend vermogen
Heijman: “Axoft onderscheidt zich door persoonlijke aandacht voor de klant en gespecialiseerde kennis ver door te voeren. Met doosjes schuiven werkt niet meer. Wij geloven heel erg in een regionale aanpak. Dat zorgt ervoor dat we dezelfde taal praten als onze klanten. Die service, in combinatie met het aanbieden van kwaliteit, is één van onze pijlers. Daarnaast zijn we er trots op de grootste KPN business partner van Nederland te zijn.”
Van der Weijden: “Een werkplek uit de cloud en een werkplek uit de cloud kunnen twee heel verschillende dingen zijn. Een consument steekt een plugje in de muur en verwacht de beste dienstverlening en service te krijgen. Maar lang niet iedere ICT- en telecommunicatieaanbieder kan een degelijk kwaliteitsniveau overleggen. Dat kan voor grote problemen zorgen. Soms klinkt het ook al te mooi om waar te zijn. Hosted telefonie aanbieden voor soms nog geen € 2,- per maand, daar kun je natuurlijk als klant je vraagtekens bij zetten. Zo’n aanbiedende partij zal veiligheid en kwaliteit niet erg hoog in het vaandel hebben staan, dat is voor zo’n spotprijs onmogelijk.”
Helmink: “Voor de klant is het soms door het grote aanbod lastig kiezen. De vraag is dan: ga ik voor kwantiteit of kwaliteit? Ook in tijden van crisis is dat laatste het belangrijkste. ICT- bedrijven die niet eerst een vermogen aan kennis hebben geïnvesteerd, zullen het op den duur niet volhouden. Ik heb goede hoop dat ‘hakkietakkie’ verbindingen tot het verleden gaan behoren, omdat alleen de professionele ICT- en telecommunicatiebedrijven met vakkennis in huis uiteindelijk zullen overleven.”