Mannen mogen veel vaker eigen werktijden en -locatie bepalen
Leusden – Ruim zestig procent van de Nederlands in loondienst* zegt enigszins zelf zijn werktijden te mogen bepalen.** Dit blijkt uit onderzoek van Logitech onder ruim duizend Nederlanders in loondienst. Ook zegt 37,3 procent zelf te mogen bepalen waar hij of zij werkt.** Opmerkelijk is dat vrouwen veel minder vrijheid krijgen om flexibel te werken dan mannen. Bovendien, zo blijkt uit het onderzoek, wil die vrijheid niet zeggen dat medewerkers zich beter voelen.
Flexibel werken wordt uiteraard vergemakkelijkt door de technologie. Bovendien is ook geen verrassing dat bijna negentig procent van de respondenten (zowel mannen als vrouwen) tijdens hun werkzaamheden gebruik maakt van computerapparatuur. “Bij Logitech willen we iedereen de mogelijkheden geven om te werken op de plek en op het tijdstip waar hij of zij graag werkt”, vertelt Elze de Leeuw, Marketing Manager Benelux bij Logitech. “Maar ook waar hij of zij zich het beste bij voelt. Of dit nu juist op het kantoor is, thuis als de baby slaapt of in een koffietent tijdens lunchtijd.”
Ongelijkheid mannen en vrouwen
In totaal zegt 65 procent van de mannen zijn werktijden zelf te mogen bepalen, tegenover 42 procent van de vrouwen. Qua werklocatie heeft 42 procent van de mannen keuzevrijheid, terwijl slecht 26 procent van de vrouwen dit heeft.
Meer stress en minder uitgerust door flexibel te werken
Medewerkers die zelf de vrijheid hebben om hun werklocatie en werktijd te bepalen, geven aan vaker in hun vrije tijd te werken. Ook ervaren ze meer stress op en door het werk en komen ze minder vaak uitgerust terug van vakantie. Daarnaast hebben ze vaker het gevoel in hun vrije tijd bereikbaar te moeten zijn voor vragen van collega’s of hun werkgever. “De ene medewerker gedijt bij vrijheid en de ander juist bij structuur”, aldus De Leeuw. “Het is aan de werkgever om de beste werksituatie te creëren, niet alleen door goede arbeidsvoorwaarden, maar ook met de juiste apparatuur die geschikt is voor medewerker, bedrijf en werkgever.”
Over Logitech
Logitech ontwerpt producten die voor gebruik in het dagelijks leven van mensen, en verbindt ze met de voor hen belangrijke digitale ervaringen. Meer dan 35 jaar geleden begon Logitech mensen met elkaar te verbinden via computers, en nu is het een bedrijf met meerdere merken dat producten ontwerpt die mensen samenbrengen via muziek, gaming, video en computergebruik. Merken van Logitech zijn Ultimate Ears, Jaybird, Logitech G en ASTRO Gaming. Logitech International, opgericht in 1981 en met het hoofdkantoor in Lausanne, Zwitserland, is een Zwitsers beursgenoteerd bedrijf genoteerd op de SIX Swiss Exchange (LOGN) en op de Nasdaq Global Select Market (LOGI). Zoek Logitech opwww.logitech.com, de company blog of @Logitech.
*32 uur of meer.
** Waarvan 75 procent een kantoorbaan heeft.