‘Omdat er meer is dan online marketing’ is het motto van de achtste editie van de Fenexpo Businessdagen.
De beurs vindt op 21, 22 en 23 april plaats in de Evenementenhal in Gorinchem. Organisator Henk Fennema: “Veel bedrijven focussen zich op online activiteiten. Natuurlijk zijn deze in de huidige tijdsgeest niet meer weg te denken, maar we zijn er wel in doorgeslagen. Via internet bouw je geen echte relaties op. Daarom wil ik het MKB enthousiasmeren voor beursdeelname. Het geeft unieke kansen op nieuwe contacten.”
Het organiseren is elk jaar opnieuw een stevig traject, vertelt Fennema. “Veel bedrijven in het MKB denken vaak dat het hebben van een website en af en toe een advertentie plaatsen voldoende is om de aandacht op zich te vestigen. Als je als bedrijf wilt groeien zul je actief moeten zijn, want uit onderzoek blijkt dat bedrijven die slim met marketing omgaan een stuk succesvoller zijn. Daarom adviseren wij bedrijven om deel te nemen aan de Fenexpo Businessdagen. Bij reclame draait het echt om de kracht van herhaling. Tijdens de beurs heb je drie dagen lang de kans om te vertellen wat voor geweldig product of fantastische dienst je hebt. Met zo’n 6.500 bezoekers heeft het MKB de mogelijkheid haar bedrijf te presenteren aan een groot publiek, maar ook om bestaande relaties in een informele sfeer te ontmoeten.” Er is al vanaf 870 euro exclusief BTW standruimte te huur. Vanwege het full-service concept hoeft de deelnemer vervolgens weinig meer te doen, behalve actief zijn natuurlijk, want het succes bepaalt hij zelf. De organisatie van de Fenexpo Businessdagen zorgt ervoor dat de stand is opgebouwd, inclusief tapijt en verlichting. Ook wordt er iedere dag voor een maaltijd gezorgd in het restaurant en is er persoonlijke bediening bij de stand. Deelnemers kunnen gratis een beurstraining volgen en het parkeren en de entree zijn ook kosteloos voor standhouders en hun relaties. De exposanten zijn hoofdzakelijk gevestigd in een grote regio rond Gorinchem, waaronder de Drechtsteden, Alblasserwaard, Betuwe, Hoeksche Waard, Land van Heusden en Altena en Vijfheerenlanden.
Wees creatief en enthousiast
“Wij bieden het MKB een platform en vervolgens is het aan hen van hun deelname een uitdaging te maken. Wees creatief, enthousiast en straal uit dat je er zin in hebt. Zo kom je tot nieuwe contacten en verstevig je de band met bestaande relaties. Zeker in een online wereld worden persoonlijke contacten steeds waardevoller. Wanneer je iemand in real life hebt ontmoet, is de relatie heel anders dan wanneer je alleen mailt en berichtjes stuurt. De gunfactor is dan veel eerder aanwezig en klantentrouw neemt toe. Ik hoop dat de nieuwe generatie ondernemers gaat inzien dat de online wereld eigenlijk heel kil en statisch is en dat persoonlijk contact echt heel belangrijk is. De online wereld is emotieloos. Je ziet geen kippenvel, gezichtsuitdrukkingen, houdingen of uitbundige schaterlachen in een mail of app. Daar is een symbool als een smiley voor nodig, anders begrijpen we elkaar niet. Op de Fenexpo Businessdagen draait het nog echt om ontmoeten, inspiratie opdoen en netwerken.”
Oogsten en zaaien
De echte focus op marketing is er bij een groot deel van het MKB niet, vindt Fennema. “Het is geen groot aandachtspunt. Een gemiste kans, want doelgerichte marketing levert veel op. Wees niet bescheiden en weet te benoemen wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Heineken heeft echt niet het lekkerste bier. Het was een kleine brouwerij, maar ze zijn groot geworden dankzij slimme marketing. En dit geldt in het klein echt ook voor het MKB.” Fennema vergelijkt marketing met het onderhouden van een plant. “Die moet je water geven, anders gaat hij dood en groeit hij niet meer. Wanneer een plant achterblijft, doet Pokon wonderen. Veel bedrijven in het MKB kunnen ook best eens zo’n groengeel potje gebruiken. En wees bij beursdeelname niet ongeduldig. Het is een kwestie van zaaien en vroeg of laat wordt er geoogst. Ik kreeg onlangs van een bedrijf nog een mail doorgestuurd waarin stond dat de klant contact opnam naar aanleiding van prettige gesprekken bij ons op de beursvloer. En dat was meer dan een jaar na de Fenexpo Businessdagen. Ik ben er van overtuigd dat het MKB goede resultaten en waardevolle contacten kan overhouden aan deelname aan de beurs. Wat het direct en indirect oplevert is alleen niet altijd goed en direct meetbaar. Je krijgt er niets tastbaars voor terug in de vorm van een product. Wanneer je bij de rijwielhandel duizend euro op de toonbank legt, krijg je er een fiets voor terug. Voor marketingbudgetten is dit altijd lastig maar toch is het noodzakelijk om te groeien. Succesvolle bedrijven waren ooit ook MKB-er en zij zijn niet alleen gegroeid omdat zij zo’n bijzonder product of dienst hadden hoor. Met marketing hebben zij het verschil gemaakt. Daarvan zijn voorbeelden genoeg. Ik geloof echt in de prachtige kansen op nieuwe contacten die bij beursdeelname mogelijk zijn. Juist hier ontmoet je de doelgroep. Wij stonden in 1985 al met ons bedrijf, waar ik toen directeur was, op de Bedrijven Kontakt Dagen in Gorinchem en ik zal u zeggen dat dit niet zonder succes was!” eindigt Fennema zijn enthousiaste verhaal over de Fenexpo. Meer informatie en aanmelden via www.fenexpo.nl