Overig

Winy Maas en Hans Schröder winnen 14e Marketing Award Rotterdam

527

Architect Winy Maas en Hans Schröder, oud partner van projectontwikkelaar Provast hebben 6 januari de 14e Marketing Award Rotterdam gewonnen voor de Markthal Rotterdam. De award werd door burgemeester Aboutaleb uitgereikt tijdens de Rotterdam Nieuwjaarsreceptie in de Laurenskerk.

De jury koos unaniem voor Winy Maas en Hans Schröder die ‘aan de wieg hebben gestaan van dit nieuwe icoon’ van de stad. De Marketing Award Rotterdam wordt sinds 2001 jaarlijks uitgereikt aan mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago van de stad.

“Met de komst van de Markthal Rotterdam is in het hart van de stad iets unieks gerealiseerd. In korte tijd is dit gebouw een absolute ‘must-see’ geworden. De Markthal trok alleen al in de eerste weken 1 miljoen bezoekers. In binnen- en buitenlandse media zijn inmiddels honderden – veelal – positieve publicaties over de Markthal verschenen. Het project waarvan beide heren het boegbeeld zijn, versterkt bovendien het imago van Rotterdam als stad van vernieuwende architectuur. Daarmee heeft de Markthal Rotterdam een grote bijdrage geleverd aan het verder versterken van het imago en het merk Rotterdam,” aldus het oordeel van de jury.

De jury van de Marketing Award Rotterdam (voorheen Rotterdam Marketing Award) heeft bovendien grote bewondering voor de vastberadenheid en gedrevenheid van beide winnaars: “Zij hebben, ieder vanuit hun specifieke expertise, samen met een team van creatievelingen, gezorgd voor een belangrijke stedelijke transformatie. Dat vraagt om een lange adem, een combinatie van creativiteit en zakelijk inzicht, en een passie voor Rotterdam.”

Hans Schröder (63) was tot eind vorig jaar partner van ontwikkelaar Provast. Samen met het Provastteam werkte hij tien jaar aan de Markthal. Architect Winy Maas (56) is medeoprichter van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV, verantwoordelijk voor het ontwerp van de Markthal.

Markthal Rotterdam werd op 1 oktober 2014 officieel geopend. De Markthal is de eerste overdekte versmarkt in Nederland, geïnspireerd op versmarkten in Stockholm, Barcelona en Valencia. Het dak van de Markthal wordt gevormd door een boog waarin zich 228 appartementen bevinden. Aan de binnengevel van de boog bevindt zich het kunstwerk, Hoorn des Overvloeds, ontworpen door Arno Coenen en Iris Roskam. Met een oppervlakte van 11.000 m² is dit het grootste kunstwerk van Nederland.

De uitreiking van de Marketing Award Rotterdam vond dinsdagavond 6 januari plaats tijdens de Rotterdam Nieuwjaarsborrel, georganiseerd door Rotterdam Partners in samenwerking met Rotterdam Festivals en Rotterdam Topsport.