In 2020 rijden er zelfrijdende elektrische minibussen tussen de OV-halte Meijersplein en de terminal van Rotterdam The Hague Airport.
Om dit te realiseren, tekenden RET, de gemeente Rotterdam, Rotterdam The Hague Airport, Rebel, The Future Mobility Network en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag op 10 juli een intentieverklaring. De partijen gaan deze de komende maanden uitwerken zodat later dit jaar het startsein kan worden gegeven om in 2020 de ‘Airport Shuttle’ te laten rijden.
Minimaal 4 tot 6 shuttles nodig
Automatisch rijdende minibussen zijn een kans om de ‘last mile’ tussen stations of haltes van het openbaar vervoer en de eindbestemming in te vullen. Bij de luchthaven gaat het om een afstand van meer dan 2 kilometer tussen het metrostation Meijersplein en de aankomst- en vertrekhal van Rotterdam The Hague Airport. De initiatiefnemers verwachten dat er minimaal 4 tot 6 shuttles nodig zijn. De uitstootvrije voertuigen zijn beter voor het milieu en flexibeler inzetbaar dan regulier openbaar vervoer. Vaak nemen mensen nu nog de auto omdat het eerste en laatste stuk van hun reis niet goed aansluit met openbaar vervoer.
Past bij innovatieve airport
Rotterdam The Hague Airport en de gemeente Rotterdam zien deze zelfrijdende shuttles als een belangrijke aanjager van het innovatieprogramma RHIA, dat sinds kort in een aparte stichting is ondergebracht. Wethouder Barbara Kathmann (Economie, Wijken en kleine kernen): ‘De zelfrijdende elektrische minibus voor het laatste stukje van je reis, de zogenoemde last mile, past helemaal bij een innovatieve airport en het programma Rotterdam The Hague Innovation Airport (RHIA). Met RHIA willen we een broedplaats maken voor innovaties die op de eerste plaats het vliegveld zelf duurzamer maken. Het uiteindelijke doel is natuurlijk duurzame luchtvaart, daarom bouwen we aan een toonaangevend ecosysteem voor innovatieve mobiliteitsoplossingen, ter land, ter zee en in de lucht!’
‘De zelfrijdende elektrische minibus voor het laatste stukje van je reis past helemaal bij een innovatieve airport en het programma Rotterdam The Hague Innovation Airport.’
Barbara Kathmann – wethouder
Experimenteerwet
Het is de bedoeling dat er meerdere shuttles gaan rijden om zo goede dienstverlening te bieden aan reizigers van en naar de luchthaven en werknemers op en rond de luchthaven. Een gefaseerde invoering is nodig, want veiligheid staat voor alle partijen voorop. In eerste instantie rijden de shuttles met zogenaamde stewards. Deze stewards worden opgeleid, doen dienst als gastheer of -vrouw en kunnen vooral ingrijpen als de situatie daarom vraagt. Vorige week is de nieuwe Experimenteerwet in werking getreden die rijden zonder steward op dit soort verbindingen mogelijk moet maken. Het is de bedoeling dat na een periode van testen en waarborgen van de veiligheid een aanvraag ingediend wordt voor het mogen rijden zonder steward.
Uitdagingen
In de uitwerking de komende maanden staan de partijen nog voor een paar uitdagingen. De shuttles rijden vrijwel geheel op de openbare weg en tussen ander verkeer. Dat betekent dat het snelheidsverschil met auto’s niet te groot mag zijn. Daarnaast wordt er gewerkt aan een oplossing voor het passeren van twee kruisingen. Tenslotte is de passagierscapaciteit en bagageruimte in de shuttles van belang, zodat reizigers hun koffers kunnen meenemen.