Het laden en lossen van de gekleurde zeecontainers blijft een indrukwekkend gezicht. Het herinnert mij er telkens weer aan hoe waardevol de haven van Moerdijk is voor de economie van Brabant. Via het Hollands Diep worden de eindproducten van onze bedrijven verscheept voor verkoop in het buitenland en komen grondstoffen binnen voor verwerking in Brabant. En juist doordat een deel van die verwerking direct in het havengebied plaatsvindt, kan de haven veel waarde toevoegen. Hierdoor profiteert niet alleen de logistieke sector, maar vaart ook de chemische en procesindustrie wel bij de zeehaven.
De haven is goed voor ruim achtduizend directe banen plus nog bijna evenveel indirecte banen. De werkgelegenheid kan nog flink groeien als de omvang van de overslag en de waarde die de haven toevoegt verder toenemen. Met de centrale ligging tussen grote havens van Rotterdam en Antwerpen, de goede verbindingen met het achterland en de bedrijvigheid in de regio zijn daarvoor veel mogelijkheden. De omstandigheden zijn bovendien gunstig: door globalisering van de wereldhandel en het aantrekken van de economie neemt het vrachtvervoer sterk toe.
Vergroting van kwantiteit en van kwaliteit van de haven vraagt echter grote investeringen. Aanleggen en onderhouden van wegen, spoorverbindingen en buisleidingen, waarmee grondstoffen van de haven naar bedrijven worden getransporteerd, is kostbaar. Bovendien moet de haven steeds meer worden toegerust op de huidige milieueisen en de toegenomen vraag naar duurzame energie en grondstoffen. De verzelfstandiging van de haven kan helpen bij het aantrekken van nieuwe financiers. Want derde, strategische, publieke partijen kunnen na de verzelfstandiging ook aandeelhouder van het havenbedrijf worden. Zij zullen mogelijk ook willen investeren in de haven en het omliggende gebied.
De Europese Unie kan ook een waardevolle financier zijn. Onlangs is de Europese begroting voor 2017 vastgesteld. Brussel heeft volgend jaar zo’n 160 miljard euro te besteden. Bijna de helft van het geld is gereserveerd voor versterking van de economie. Europese investeringsfondsen en programma’s bieden ook mogelijkheden voor bekostiging van ontwikkeling van de haven, zeker als dit op innovatieve wijze gebeurt. Het havenschap vroeg onlangs bijvoorbeeld nog met succes financiering aan voor toepassing van een nieuwe methode voor recycling van afval. Het lijkt mij een goed voornemen voor het havenbedrijf om volgend jaar zoveel mogelijk te profiteren van Europese middelen. Dat is niet alleen goed voor de werkgelegenheid van Brabant maar ook van andere regio’s in binnen- en buitenland.