Overig

2021 moet teleurstelling van coronajaar doen vergeten

918

Rotterdam Topsport

SportVibes kijkt uit naar jaar vol bijzondere evenementen

Evenementen bepalen voor een belangrijk deel de activiteiten van SportVibes. Het full-service sportmarketingbureau, al jaren Toppartner van Rotterdam Topsport, heeft echter nog twee pijlers: sportexploitatie en digitale media. “Gelukkig,” zegt Imre van Leeuwen. “Zoals bekend lag de evenementenbranche het afgelopen jaar door corona vrijwel stil, maar bij digitale media zien we juist veel groei.”

“2020 was niet goed. Ik was geneigd te zeggen dat ik er met mixed emotions op terugkijk. Maar eerlijk is eerlijk: het is gewoon een slecht jaar. Terwijl het vooraf ons beste en mooiste jaar ooit beloofde te worden”, zegt de ondernemer, samen met Hans-Willem Dicke en Frans Vleggeert eigenaar van SportVibes, met spijt in zijn stem. Dat moet 2021 dan maar worden: een jaar vol bijzondere evenementen. “Het was echt een rollercoaster”, vult Martin den Ouden aan, sales & accountmanager bij SportVibes. “Al die mooie dingen die niet door konden gaan: zoals de Formule 1 Dutch Grand Prix, waarvan we mede-initiatiefnemer en -organisator zijn, de Ronde van Spanje, waarvoor we in de projectorganisatie zaten voor de start in Utrecht en de etappes naar Den Bosch en Breda, heel mooie campagnes voor Gillette en Coca-Cola tijdens het EK Voetbal en de hardloopevenementen waar we bij betrokken zijn.” Martin den Ouden is, samen met zijn collega Tim Nome, vanaf 1 januari verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie binnen SportVibes. Dat verschaft de drie directeuren-eigenaren ruimte meer tijd te besteden aan strategische zaken, new business en partnerschappen. Plus een aantal grote projecten. Zo staat de komende tijd voor Imre van Leeuwen vooral in het teken van de Dutch Grand Prix.

DUTCH GRAND PRIX

Van Leeuwen: “Voor meerdere campagnes, en ook veel andere activiteiten, hebben we voor klanten alsnog een alternatieve oplossing kunnen bieden. Door een shift naar online vooral. Zo kunnen bedrijven alsnog communiceren met hun doelgroepen. Dat blijft toch nodig. Is misschien juist wel nóg belangrijker nu.” Zodoende wint de fusie van vier jaar geleden, toen SportVibes en Shivers hun krachten bundelden, nog meer aan betekenis. Van Leeuwen: “Met Shivers waren we heel sterk op evenementen gericht. Nu zijn we veel breder, met bijvoorbeeld de online-tak zodat we zelf communicatiespecialisten, online marketeers en designers in huis hebben. Die tak groeit in deze tijd extra snel. Maar daar maken we het niet doorgaan van de Grand Prix natuurlijk niet mee goed.”

Er gloort echter hoop, mede door de goede berichten over vaccins. Onlangs is ook de nieuwe datum voor het mega-event in Zand-voort bekend geworden: 5 september. Van Leeuwen: “Vier maanden later op de kalen-der… Dat geeft ons ook meer tijd. Bijvoorbeeld voor de effecten van het vaccin tegen corona. Dat vergroot de kans dat we alsnog feest kunnen vieren zoals we dat voor ogen hadden. Met 100.000 man publiek op de race-dag.” De Olympische Spelen in Tokyo en het EK Voetbal, deels in eigen land, worden andere hoogtepunten waarnaar Van Leeuwen en Den Ouden uitkijken voor 2021. “Zodat we alsnog de geplande campagnes kunnen doen.”

HARBOUR RUN

En dan is er ook nog de Harbour Run, de jaarlijkse obstacle run door het Rotterdamse havengebied. Het door SportVibes zelf georganiseerde event viel dit jaar ook ten prooi aan corona. “Dit jaar komt hij gewoon terug. Maar wel al in juni, in plaats van oktober. Omdat het in het najaar heel druk wordt met sportevenementen. De NN Marathon Rotterdam is bijvoorbeeld ook naar oktober gegaan. Dus hebben wij besloten de Harbour Run te vervroegen. Aangezien het een buitenevenement is, gaan we ervan uit dat het dan wel kan, al zijn vanwege corona misschien nog wat aanpassingen nodig.” De deelnemers kijken er net zo reikhalzend naar uit als de mensen van SportVibes. “We boden degenen die zich dit jaar hadden ingeschreven, de keuze om hun geld terug te krijgen of hun aanmelding te laten staan voor volgend jaar. Ruim 2.000 lopers kozen dat laatste. Dat beschouw ik als een enorm compliment. Het komende half jaar gaan we eraan trekken om er nog 4.000 deelnemers bij te krijgen.”