Overig

4COM: dé ICT-specialist voor de binnenscheepvaart

1235

4COM is een ICT-bedrijf dat zich voornamelijk richt op de binnenvaart. Deze keuze is niet zo verwonderlijk. De broers en tevens directieleden Paul en Marco van Utrecht zijn op een binnenvaartschip geboren. Drie anders broers verdienen, als binnenvaartondernemers, hun brood op het water en dan is er nog één broer met het bedrijf -Rometal- in Klundert.

Paul en Marco van Utrecht hebben nooit de drang gehad om te gaan varen. Paul kwam in de telecombranche terecht. Toen eind jaren negentig de mobiele telefonie begon door te breken, gingen bij Paul de bellen rinkelen. Het leek hem de ideale communicatieoplossing voor de binnenscheepvaart, waar tot dan toe bijna alle communicatie via de marifoon verliep. Het bleek een gat in de markt. “Bij verschillende providers heb ik in die tijd onderzocht wat de mogelijkheden waren voor de binnenscheepvaart. Het bleek toen dat Telfort over een product beschikte dat aansloot bij de markt, landelijk dekkend en kostentechnisch aantrekkelijk was. In 2005 ben ik voor mijzelf begonnen en naast Nederland ook over de grenzen in België en Duitsland gaan kijken. Binnen een jaar had ik 1.000 klanten.” Broer Marco werd ingeschakeld. Ook Marco had niet gekozen voor een carrière op het water, hij was in de financiële hoek beland. Een geluk voor Paul, die zijn broer kon inschakelen voor de financiële kant van de zaak. Aanvankelijk op parttime basis voor één dag in de week. Daarna volgden al snel ook de avonden en de zaterdag. Het moest er dus wel van komen dat de broers samen verder gingen. Na een proefperiode besloten de broers daadwerkelijk verder samen op te trekken. In 2007 kwam ook Marco in de zaak. De taakverdeling was helder. Marco is verantwoordelijk voor de achterkant: administratie, contractbeheer, debiteuren en Paul doet de voorkant: marketing, verkoop en support.

Dorp
“De binnenvaart is een mooie wereld die wij van huis uit goed kennen. Het is leuk om in die omgeving te werken. De binnenvaartwereld is net een dorp,” zo schetst Paul. “Iedereen kent iedereen. Dat schept verplichtingen, doe je het goed dan gaat dat snel rond in ‘het dorp’, maar als je per ongeluk een steekje laat vallen, gaat dat even snel rond. Je moet scherp zijn en een stapje meer doen.” De dienstverlening strekt zich inmiddels verder dan de binnenscheepvaart. Aanverwante bedrijven zoals bunkerstations, scheepswerven en toeleveranciers zijn eveneens klant bij 4COM. Het bedrijf met zestien medewerkers, die bijna allemaal van de vaart komen, levert totaaloplossingen op het gebied van data- en telecommunicatie. In de binnenscheepvaart is mobiele communicatie ook een hot item. Dankzij de nieuwe technologieën van HSDPA en 4G ligt de digitale wereld van e-mail en internet open voor de maritieme sector. 4COM levert onder meer de totale installatie van internet, e-mail en faxserveroplossingen. Paul: “De klant sluit bij ons een contract af en wij regelen het verder, in tegenstelling tot bij wat bij telecomwinkels gebruikelijk is. Die sluiten voor de klant een contract af bij een provider. Het voordeel van onze werkzijze is dat alle activiteiten zich bundelen op één factuur. Een klant met abonnementen in Nederland, België en Duitsland ontvangt geen woud aan facturen, maar slechts één factuur van ons. Wij nemen hem de administratieve rompslomp uit handen. Dat vindt de klant prettig, want die wil vooral varen.”

Service
4COM biedt meer voordelen. Marco: “Als bij iemand thuis internet niet meer werkt, belt hij zijn provider. Daar vragen ze als eerste naar zijn postcode en of hij naar een servicepunt kan komen. Dat is op de binnenvaart wat lastig. Ergens onderweg is er geen postcode en even naar een servicepunt komen, is eveneens geen optie. Wij proberen op afstand te helpen en als dat niet lukt, gaan we bij de klant aan boord.” Dat verklaart meteen de locatie waar het kantoor van 4COM is gevestigd. Exact op het punt waar de Oude Maas en de Dordtse Kil zich splitsen. “Onze klanten varen met grote regelmaat langs ons kantoor richting Duitsland, Antwerpen of Rotterdam. Bij storingen zorgen wij dat er een servicewagen op een afgesproken plek staat en we varen desnoods mee, of volgen het schip naar een haven. Wij hebben feeling met de markt en weten exact hoe de binnenscheepvaart in elkaar steekt. Een kapitein wil alleen maar varen. Zonder verder gedoe aan zijn hoofd. Voor de afhandeling van storingen beschikken wij over een helpdesk die 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is voor onze klanten.”

Verbreding
4COM groeide in een beroerde economische tijd. “De crisis heeft ons veel wind in de rug gegeven,” zegt Paul. “Wij bekijken de telecom door de bril van de binnenvaart. Daarbij zijn wij een klein bedrijf en een luis in de pels van de gevestigde orde, de grote telecomproviders. Verder zijn er niet te veel aanbieders zoals wij. Dat alles heeft erin geresulteerd dat we nu zo’n 8.000 klanten hebben. De afgelopen jaren is ons werkterrein wel verbreed. We leggen communicatienetwerken aan op nieuwe en bestaande schepen en richten ons ook op scheepvaart gerelateerde bedrijven. Vaak hebben die dezelfde behoeften op het gebied van mobiele tefonie en mobiel internet. Het is wel zaak om onze focus op de maritieme sector te houden. Die markt vinden wij prettig en als je de focus verbreedt naar bedrijven op de wal, moet je de aandacht gaan verdelen en dan verslapt de focus.”

Ambities
De broers hebben nog ambities genoeg. “In Duitsland is nog veel te halen. In Nederland vind je vooral bedrijven met een schipper/eigenaar die één of twee schepen heeft. In Duitsland zijn er veel rederijen of coöperaties met meerdere schepen, dat is lastiger binnen komen, maar de schippers hebben wel dezelfde communicatiebehoeften als hun Nederlandse collega’s.” In België heeft 4COM inmiddels vaste voet aan de grond. De telecommarkt verandert -ook voor de binnenscheepvaart- intussen wel. Marco: “In de beginjaren zetten de providers producten en abonnementen in die specifiek op de binnenscheepvaart geënt waren. Dat is nu bijna niet meer aan de orde. Met de Europese abonnementen zijn de mogelijkheden en opties zo uitgebreid dat alles met die abonnementen afgedekt kan worden. Onze meerwaarde zit erin dat wij helderheid scheppen voor onze klanten in het oerwoud van mogelijkheden, regels, tarieven enzovoort. Daarbij ligt onze toegevoegde waarde ook nadrukkelijk op onze serviceverlening.”

Klantcontact
Om het contact met de klant ook in de persoonlijke sfeer te onderhouden neemt 4COM van 13 tot en met 15 mei a.s. deel aan de beurs Maritime Industry die plaatsvindt in de Evenementenhal Gorinchem. “We treffen onze klanten bijna nooit persoonlijk, daarom is het leuk om daar aanwezig te zijn. Dan kunnen we weer eens rustig bijpraten,” zo besluit Paul van Utrecht. Wilt u ook kennismaken met 4COM? Bel dan (078) 750 17 35 of breng een bezoek aan de beurs Maritime Industry.