Overig

Wat leuk dat je het vraagt

666

De zomermaanden staan voor mij grotendeels in het teken van ‘de inkoop’. Op het moment dat de nieuwe najaarsmode de winkels binnendruppelt, richten wij ons alweer op de het inkopen van de zomermode voor het jaar 2016. Een drukke periode waarbij je van de ene naar de andere leverancier loopt om onze klanten ook het naderende voorjaar weer het beste te kunnen bieden.

Bij elke leverancier gaat het er zo’n beetje hetzelfde aan toe; je vraagt wat de ontwikkelingen, verwachtingen en trends zijn, waarop vervolgens de partij aan de andere kant van de tafel zo goed mogelijk antwoord probeert te geven.

Het kwam voor mij dan ook totaal onverwacht toen een leverancier mij de volgende reactie op mijn vraag gaf. Hij zei: “Wat leuk dat je het vraagt.” Een hele simpele reactie die echter een heel andere dimensie aan het gesprek gaf. Tijdens het zakendoen zijn we vaak zo druk bezig om elkaar snel te bedienen, dat we helemaal vergeten een moment van rust te pakken. Een moment waarbij je werkelijk de tijd neemt voor elkaar en oprecht aandacht aan elkaar besteed, ondanks dat ieder met een eigen doel voor ogen aan tafel zit. Deze afspraak is dan ook de enige ontmoeting die mij – van de in totaal vijfentwintig afspraken – bijgebleven is.

Het effect dat deze leverancier bij mij teweeg bracht, is het effect dat wij ook in onze winkels nastreven. Natuurlijk zijn er genoeg redenen te bedenken waarom dat niet zal lukken, maar laten we eerlijk zijn; wat kost het nu voor moeite om de klant een kopje koffie aan te bieden, een praatje te maken of zoals de leverancier deed een reactie op een vraag te geven (in plaats van enkel en alleen te antwoorden). Dit zijn kleine voorbeelden waarmee we de verwachtingen van de klant al kunnen overtreffen. En is dat niet iets dat we tijdens het zaken doen allemaal willen bereiken? Behalve een mooie collectie, een goede uitstraling en een prettige sfeer is het voor ons mogelijk de klant werkelijk te omarmen om zo een onvergetelijke indruk achter te laten.

Sijbrand Smit