Overig

RTC-directeur Sjaak de Winter: “Maak kennis met onze Tesla’s. U krijgt er geen spijt van.”

814

Wie kent niet de taxi’s van de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC)? Het zijn er zo’n 900 die dagelijks ruim 10.000 reizigers vervoeren in en rond Rotterdam. Dat vervoer varieert van het standaard taxivervoer tot vervoer van directies en VIP’s, trouw-, leerlingen- en rolstoelvervoer en Vervoer op Maat, de belangrijkste vervoersvoorziening voor mensen met een beperking in Rotterdam en omliggende gemeenten.

“Elke taxi of ander RTC-voertuig staat garant voor prettig en betrouwbaar vervoer,” zo begint Sjaak de Winter, directeur van de RTC. “Maar we vervoeren niet alleen met de ‘gewone’ taxi. Vanuit ons maatschappelijk verantwoord ondernemen beschikken wij ook over groengele taxi’s en ruim honderd VW-bussen die op aardgas rijden. En vanaf vorig jaar rijden wij ook met elektrische taxi’s.” In het streven naar schoon rijden beschikt de RTC nu nog over een bescheiden vloot voor milieuvriendelijk vervoer. Ze noemt zichzelf pionier op dit gebied, de ambitie is er om fors te investeren in het elektrisch rijden. De Winter: “Wij voelen ons mede verantwoordelijk voor de vervuiling van de stad en dragen graag een steentje bij om de CO2-uitstoot te reduceren.” Ook de lokale politiek klopte hiervoor al diverse keren aan bij de RTC. Vanwege de zichtbaarheid van het bedrijf en de vele kilometers die zij maken vindt de Rotterdamse politiek de RTC een uitgelezen partij om schoon rijden te propageren. De Winter: “Wij gaan die uitdaging graag aan. Het is echter nog een beetje het kip en het ei verhaal. Vanuit de overheid zijn er nog weinig stimulerende impulsen om het elektrisch rijden te stimuleren. Daarnaast is er de situatie rond de laadpalen. Die zijn er nog veel te weinig. Dat geldt zeker voor de snelladers. Het andere type, de langzaamladers neemt sterk in aantal toe.”

Elektrische auto’s zijn nog duur in aanschaf. Als een taxiondernemer in een nieuwe auto investeert, krijgt hij uiteraard zijn BTW terug, maar ook de BPM. Op elektrische auto’s zit echter geen BPM. Hiervoor zou ter compensatie een vervangende subsidie moeten komen vindt De Winter. “Er is wel een sloopregeling voor taxi’s ouder dan zeven jaar, maar zo oud is het wagenpark niet.” De RTC heeft overigens geen invloed op de keuze bij de aanschaf van een nieuwe auto van een aangesloten taxiondernemer. De directie stimuleert wel het rijden in elektrische auto’s. “Wij hopen dat de chauffeurs die bij ons elektrisch rijden als ambassadeur willen optreden. Dat is nog moeilijk, want erg veel ervaring op dit gebied hebben zij nog niet en onbekend maakt onbemind. Ik zie het vanuit het oogpunt van rentmeesterschap voor deze wereld en propageer het daarom van harte.”

Het vervoerbedrijf is niet onbekend met milieuvriendelijk vervoer door de taxi’s en de VW-bussen die op aardgas rijden. Aanvankelijk ondervond de RTC daarbij dezelfde problemen. Aardgas tanken kon alleen bij Zestienhoven. Nu zijn er meerdere aardgasstations in en om Rotterdam en is het tankprobleem opgelost. De eerste elektrische taxi die bij de RTC zijn intrede deed was een BYD (Build Your Dreams) van Chinese makelij. De Winter: “Een uitstekende keuze, hij kan voldoende kilometers maken en biedt volop ruimte. De BYD heeft een actieradius van 250 kilometer en dat is ongeveer het aantal kilometers dat een enkelbemande taxi per dag rijdt. De ervaringen met de BYD heeft ons doen besluiten meerdere exemplaren te bestellen. Binnen twee jaar hopen we dat er 25 BYD’s rijden.”

Tesla
Onlangs heeft ook de Tesla haar intrede gedaan bij de RTC. “De Tesla is een prachtige auto die uitstekend in onze plannen past. Wij vervoeren via onze Business Desk vaak zakelijke opdrachtgevers en willen deze elektrische top-auto gaan inzetten voor dit segment. Bedrijven kunnen een Tesla bij ons huren voor hun directieleden. Met of zonder chauffeur. Wij dagen directies van -internationale- bedrijven uit om kennis te maken met de Tesla. Om zelf te rijden of om lekker achterin te zitten en je te laten rijden. Het voordeel van dit laatste is dat je rustig kunt doorwerken tijdens de rit. De Tesla is een uitstekende, comfortabele auto met een zakelijke uitstaling. Een echte directiewagen waarmee je voor de dag kunt komen en waarmee je het streven naar een schonere wereld duidelijk onderstreept. En als de CEO gebruik maakt van een elektrische auto, volgen er hopelijk meer mensen binnen zijn bedrijf dit voorbeeld. Maak kennis met de Tesla, u krijgt er beslist geen spijt van.”

Meer weten?
Bel en maak een afspraak voor een kennismaking: (010) 262 11 73.