Overig

Duurzaam Sivomatic al ruim 40 jaar succesvolle specialist in kattenbakvulling

1660

Sivomatic is specialist in kattenbakvulling. Het bedrijf bestaat ruim 40 jaar en is één van de grootste aanbieders op de Europese markt. Ook op klimaatgebied wil Sivomatic voorop lopen. Daarom is in 2013 samen met Climate Neutral Group een certificatietraject gestart. Dankzij verschillende reductiemaatregelen is de locatie vanaf 2014 100% klimaatneutraal. Dat betekent niet dat het nu een kwestie is van achteroverleunen, want Sivomatic zit vol ambities en plannen die het toonaangevende en milieuvriendelijke karakter op lange termijn nog meer zullen versterken.

Sivomatic is een familiebedrijf en wordt sinds 1996 geleid door Peter Verseveldt. De ontstaansgeschiedenis gaat echter een stuk verder terug. “Mijn opa leende begin jaren ’20 duizend gulden van zijn schoonvader en begon daarmee een dierenspeciaalzaak. Hij werd groot door zelfgemaakte katten- en hondenvoeding, die hij verkocht onder de namen Felix en Bonzo. In de jaren ‘60 begon zijn bedrijf Felix Bonzo NV ook kattenbakvulling uit Amerika te importeren. Dat was daar in 1948 uitgevonden, maar in Europa nog geheel onbekend. Vanwege de hoge transportkosten en de ontdekking dat gelijkwaardige mineralen voor kattenbakvulling ook in Spanje voorhanden waren, ging het bedrijf het sinds 1972 zelf produceren. Dat was het begin van Sivomatic. Mijn vader verkocht Felix Bonzo NV later aan Ralston Purina, het huidige Nestlé.” Vandaag de dag beschikt Sivomatic over drie productielocaties. Naast Moerdijk zijn dat Turkije en Oostenrijk, allen gelegen aan uitstekende weg- en waterverbindingen, waardoor het transport naar de 35 landen waaraan Sivomatic verkoopt gestroomlijnd en efficiënt plaatsvindt. Elke anderhalve seconde wordt er een zak kattenbakvulling van

Sivomatic verkocht. “Kattenbakvulling wordt gemaakt van klei, maar zware Nederlandse rivier- en zeeklei is helaas niet geschikt voor het produceren van absorberende korrels. In het Middellandse Zeegebied daarentegen is de klei perfect voor het maken van ons product. In onze mijnbouwfabriek voor kattenbakkorrels in Turkije werken zo’n 40 mensen. Ook beschikken we over een kleine fabriek in Oostenrijk met zes medewerkers, gelegen aan de Donau. In Moerdijk bestaat de organisatie uit ongeveer 50 personen.”

Gebruik van beste grondstoffen
De wereld van de kattenbakvulling is volgens Verseveldt niet erg conjunctuurgevoelig. “Wij hebben weinig van de crisis gemerkt. Sivomatic is heel stabiel, de omzet daalde in sommige jaren hooguit met een paar procent. Wie een kat als huisdier heeft, doet deze ook in crisistijd niet snel weg. Zo’n beestje maakt vaak echt deel uit van het gezin en men zorgt er goed voor. Door de jaren heen is de gemiddelde besteding per kat aan kattengerelateerde producten zelfs toegenomen.” Sivomatic richt zich met name op de top van de markt, waarbij hoogwaardigheid van de producten hoog in het vaandel staat. “Dat begint al bij het kiezen voor de grondstoffen. Wij gebruiken de beste klei die er voor ons product is. Die hebben we gevonden in Turkije. Daarnaast denken we continu na over de beste en meest gebruiksvriendelijke verpakkingsmogelijkheden en hoe we onze logistieke service nog verder kunnen optimaliseren.” Een hele belangrijke pijler binnen Sivomatic is ook duurzaamheid. “De meest duurzame kattenbakvulling is simpelweg degene waar je het minste van nodig hebt. Onze Turkse kleisoort absorbeert geuren het beste van alle bentonietsoorten in Europa, is zuinig en in termen van CO2 uitstoot is de belasting zeer laag. Ongeëvenaard is bovendien dat deze grondstof over uitstekende klontvormende eigenschappen beschikt. Rondom de uitwerpselen vormt zich een klontje, die de consument er eenvoudig uit kan scheppen. Op die manier hoeven baasjes niet steeds de gehele kattenbak te verschonen, maar alleen bij te vullen.”

100% klimaatneutraal
Sivomatic gelooft heilig dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke voorwaarde is om als bedrijf succesvol te zijn. In 2013 stelde de organisatie zich ten doel om binnen één jaar CO2-neutraal te zijn. Die doelstelling werd op de locatie Moerdijk gehaald. “Per 1 januari jongstleden zijn wij door Climate Neutral Group, een leidend instituut op dit vlak, gecertificeerd als 100% klimaatneutraal. Om dit te bereiken hebben we in Moerdijk een zonnepanelenproject in gebruik genomen. Uit de Milieubarometer bleek, dat ons stroomverbruik veruit de grootste CO2 belasting gaf. Er zijn daarom 1300 panelen met een vermogen van 330.000 Watt piek op ons dak geplaatst. Dit is één van de grootste volumes in Nederland. Ter compensatie van de overige CO2 uitstoot participeren we in een biogas-project in Ankara. Binnen dit project wordt stadsafval gesorteerd en hergebruikt en worden methaangassen omgezet in elektriciteit. Daarnaast hebben wij op 15 oktober 2013 het milieucertificaat ISO 14001 behaald. Hiermee is ook ons milieuzorgsysteem gecertificeerd. Wij waren reeds vele jaren al ISO 9001 gecertificeerd.” De volgende stap is om de productielocatie in Oostenrijk CO2-neutraal te maken. “Sivomatic heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan en hoopt op deze manier een steentje bij te dragen aan een groenere en gezondere wereld. Onze investeringen in de zonnepanelen zijn naar schatting pas over 17 jaar rendabel. Dat is een lange terugbetaaltijd, maar ik ben ervan overtuigd dat we er nu al concurrentievoordeel mee behalen. En we maken de wereld er een stukje mooier door.”

Eigen LNG-schip
Wat zich niet in 17 jaar, maar veel eerder moet terugbetalen zijn de investeringen en ambitieuze plannen die Sivomatic heeft omtrent de bouw van een eigen LNG-schip. “Binnen ons productieproces is transport een zeer belangrijke factor. Over water vaart de huidige generatie op heavy fuel oil of marine gas oil, wat gepaard gaat met hoge emissies. Omdat nieuwe regelgeving voorschrijft dat scheepsemissies per 1 januari 2015 drastisch teruggebracht dienen te worden, moet de scheepsvaart filters plaatsen en overstappen op lichtere stookvarianten. LNG is daarvoor als scheepsbrandstof bij uitstek de meest duurzame oplossing. Het vermindert de uitstoot van stikstof met 80 procent, die van zwavel met 92 procent, van CO2 met 23 procent en reduceert de uitstoot van fijnstof zelfs met 95 procent.” Voor binnenvaartschepen werden de afgelopen jaren al diverse innovatieve, duurzame schepen gerealiseerd, maar voor zeeschepen lag dat anders. “Ik dacht: ‘dat moet toch anders kunnen’ en nam contact op met LNG Group en de scheepsbouwers van VEKA Group. Zij vonden het ook de hoogste tijd voor een zeeschip op LNG. Er is een ontwerp bedacht waarbij aan alles is gedacht. Ook de vormgeving, met een spitse voorkant, is voordelig. Dat geeft minder weerstand, dus minder verbruik.” Verseveldt hoopt dat het schip over 2,5 jaar klaar is voor de eerste vaart. “De financiering ziet er goed uit, we hebben een bank gevonden die overtuigd is van ons initiatief. We zoeken nog wel enkele eigen vermogensverschaffers, die willen investeren in duurzaamheid. LNG gaat in de zeevaart een grote rol spelen. Shell investeert er al veel in, dus dan weet je eigenlijk al genoeg. Nederland wil graag een LNG-kruispunt zijn en met ons initiatief dragen wij daar een flink steentje aan bij. Voor Moerdijk is het natuurlijk ook een geweldige ontwikkeling. Ik hoop dat het Havenschap Moerdijk met ons zal meedenken. Wanneer passerende schepen en schepen die hier al laden en lossen in Moerdijk LNG kunnen bunkeren, is dat een enorme toegevoegde waarde.” Verseveldt is er groot voorstander van dat het Havenschap Moerdijk zelfstandig blijft. “Ik hoop niet dat ze zich laten inpakken door Rotterdam. Ik geloof niet dat ze daar de Brabantse belangen serieus nemen. Brabant en Moerdijk zullen dan marginaliseren. Met de aanpak van het recente incident bij Shell heeft het Havenschap haar professionaliteit aangetoond. Bovendien onderscheidt zij zich door een hoge mate van klantvriendelijkheid en prima ondernemersgeest. Moerdijk kan echt wel haar eigen boontjes doppen.”