Overig

Netwerktijd

691

Op welk tijdstip netwerk je het beste? Je zult nu vast denken: is Ton quizmaster geworden? Welnee. De vraag is echter niet onbelangrijk: wat is het meest geschikte tijdstip om te netwerken? Waarom ik deze vraag stel, zal ik toelichten. Naar mijn idee is netwerken de enige effectieve manier om extra omzet te genereren. Ik hoor je denken: en adverteren dan? Sales professionals inzetten? Telefonische acquisitie? Mailen? Sociale media? Het is allemaal leuk, maar reken even door of de kosten opwegen tegen de inkomsten. Gewoon twee staatjes maken: sales man = salaris + sociale lasten + vakantiegeld + autokosten + telefoonkosten + secretariële ondersteuning = een duur grapje. Maak dat ook maar eens met reclame maken: advertentie laten maken + plaatsingskosten + administratiekosten…het is niet goedkoop. Telefonische acquisitie dan? Hetzelfde verhaal, allemaal kosten die voor de baat uit gaan en je moet maar zien wat er verdiend wordt. Op welke manier het ook gedaan wordt: steeds moet aan de andere kant van het staatje een flinke omzet staan om die kosten er uit te halen. Groeien de bomen tot in de hemel, dan is het te doen. Maar in de huidige markt groeien die bomen niet zo hard. Ondernemers zoeken andere manieren om de handel naar binnen te krijgen. Gelukkig zijn die er.

Feit: 98% van alle bedrijven krijgt nieuwe opdrachten dankzij mond-tot-mondreclame. Slechts 3% van alle bedrijven heeft een strategie voor mond-tot-mondreclame. Wie als ondernemer wil scoren, ontkomt daarom niet aan netwerken. We doen immers zaken met mensen die we vertrouwen. Bij een goede netwerkorganisatie leer je mensen kennen en nog belangrijker: daar leren de mensen jou kennen. Het antwoord op de vraag, wat de beste netwerktijd is, is daarom: altijd!

Als directeur van 17 chapters van business netwerk BNI Rotterdam, zie ik steeds meer ondernemers de netwerkhandschoen oppakken. Het valt niet mee om dat goed te doen; daarom zorgt BNI er voor dat we de leden trainen om zich goed te presenteren. We hadden echter altijd één grote maar: onze netwerkbijeenkomsten starten om 07.00 uur. Heerlijk voor mensen die voor kantoortijd een inspirerende bijeenkomst achter de rug willen hebben. Minder leuk voor mensen die wat later op gang komen. Voor die laatste groep hebben we goed nieuws. BNI Rotterdam heeft inmiddels ook twee lunch chapters. Dezelfde filosofie. Dezelfde gestructureerde agenda. Dezelfde sales gedreven organisatie met meetbaar resultaat. Alleen dan ’s middags. Voor de kosten hoeft u het niet te laten. Voor de fractie van de prijs van adverteren, salesmensen inzetten, telefonisch te acquireren enzovoorts, creëer je elke week kansen om mensen de gelegenheid te geven jou te leren kennen, te leren vertrouwen en de handel te gunnen. Is het niet rechtstreeks dan wel via hun relaties bij wie ze jou aanbevelen. Over netwerktijd gesproken, wordt het niet eens tijd om dat serieus op te gaan pakken?