Hij maakte carrière in de Rotterdamse haven bij Broekman Motorships en NileDutch voor hij ruim een jaar geleden de overstap maakte naar Zeeland. Bij Zeeland Seaports in Terneuzen is Jean Ruinard (49) commercieel manager containerisatie. “Ik denk dat de positie van de Zeeuwse haven vergelijkbaar is of zelfs beter dan die van Rotterdam. Maar Zeeland laat het niet zo blijken.”
Jean Ruinard weet dat hij op het gebied van containerisatie missiewerk heeft te verrichten. “Toen ik hier net was begonnen, hoorde ik vaak: hé, hoe is het in Zeeland Vakantieland? Inmiddels vragen mensen me steeds vaker hoe het gaat in de haven.”
Als Ruinard de omliggende havens zoals Rotterdam en Antwerpen vergelijkt met zijn nieuwe werkgebied ziet hij vooral voordelen voor Zeeland. “Onze havens liggen direct aan zee. De ontsluiting naar het achterland is optimaal. Filevrije wegen, uitstekende water- en spoorontsluiting. Alles is aanwezig!” Tegelijkertijd merkte hij dat hij ook zelf als havenman pur sang vanuit Rotterdam nauwelijks op de hoogte was van wat er in Zeeland speelde. “Ik kende het van de kaart.”
Eenmaal aan de slag in Terneuzen sloot Ruinard zich aan bij de EFIP, de European Federation of Inland Ports. “Ik werd uitgenodigd voor een bijeenkomst in Wenen waar ik wat mocht vertellen over onze haven. Daar merkte ik dat onze haven niet tot nauwelijks bekend was onder de toehoorders. Dus wat heb ik gedaan? Ik heb ze hier allemaal uitgenodigd om het allemaal eens te laten zien. Rondvaart door de haven, dan krijg je toch reacties als: ‘Best wel groot hier, er gebeurt best veel’.”
Met een goederenstroom van 400.000 teu plus een achterland waar 2,3 miljoen teu wordt verstouwd kan Zeeland internationaal meespelen. “Er wordt hier keihard gewerkt. Ik zie dat, maar zeg met mijn Rotterdamse genen: laat dat zien aan de wereld! Wees wat brutaler!”
Vanzelfsprekend is Ruinard wijs genoeg om zijn collega’s niet te vertellen dat ze hun werk niet goed zouden doen. “Wat ik probeer, is zelf het goede voorbeeld te geven, in de hoop dat dat navolging vindt. Ik bezoek events en roer me tevens op de social media. Niet met een blabla-verhaal, maar met mijn eigen enthousiasme. Als ik daarmee mensen inspireer, bereik ik meer dan wanneer ik mensen de les lees. Dan gaan de hakken in het zand, wat ik ook logisch zou vinden.”
De 2,3 miljoen teu goederen uit het achterland vindt nu zijn weg richting Rotterdam of Antwerpen. “Het zou voor veel bedrijven sneller en goedkoper zijn om het transport via de Zeeuwse havens te laten lopen.” Rederijen, verladers en ontvangers moeten elkaar gaan vinden. “We zullen echt niet zo groot als Rotterdam en Antwerpen worden. Dat ambiëren we ook niet. Maar met alle voordelen die onze haven biedt, moeten we een aardige stap vooruit kunnen maken.”