Overig

Welkom bij F. Breeman: ‘Bij ons is het prima zakendoen’

998

‘Voor een 106-jarige zie je er nog uitstekend uit’, krijgt Frits Breeman weleens gekscherend te horen. Het familiebedrijf werd in 1908 opgericht door zijn grootvader Willem en groeide uit tot een topspeler binnen de autobranche als specialist in het premium marktsegment. Innovatie, lef en een hoge kwaliteitsstandaard zijn begrippen die stuk voor stuk op Breeman van toepassing zijn. Sinds januari is Aart Jan Witvliet directeur van de toonaangevende vestiging langs de A15.

Breeman is een van origine Rotterdams bedrijf en nog altijd sterk verbonden met de regio Rijnmond. “Mijn opa had als grote hobby motorfietsen. Hij was motorrenner en medeoprichter van de TT Assen. Het ondernemersbloed zat in hem, dus begon hij een handel in motorfietsen. Daarna werden er auto’s van allerlei merken verkocht. In 1931 werd hij benaderd door BMW om dealer te worden van hun motoren. Auto’s waren nog spaarzaam, na de oorlog kwam hier pas de nadruk op te liggen. Al met al zijn wij wel de oudste BMW-dealer van Nederland,” vertelt Breeman. Waarom past het merk BMW zo goed bij Breeman en is de match al zo lang een succes? “We zijn door de jaren heen met elkaar meegegroeid en beschikken over dezelfde kernwaarden. Allebei houden we niet van eenheidsworst en willen we ons onderscheiden. Stilstand is achteruitgang. Niet voor niets steken wij veel tijd, geld en energie in onze panden. Klanten die bij Breeman over de drempel stappen, moeten zich welkom voelen en een beleving rijker weer terug naar huis rijden.”

Innovatie in panden

Aan de Autostrada is de afgelopen maanden druk verbouwd en aan de voet van de Brienenoordbrug is de grootste MINI-showroom van Europa verrezen. De vestiging langs de A16 wordt daarmee nog meer een blikvanger, net als de BMW-dealervestigingen in Gouda en aan de Rotterdamse Driemanssteeweg. Breeman benadrukt dat BMW-klanten ook langs de A16 op dezelfde service kunnen rekenen als bij de andere vestiging, want ook het BMW-servicebedrijf is compleet vernieuwd.  Witvliet: “Dat we ook al jaren aan de zichtzijde van de A15 zitten, is een flinke pré. Dagelijks passeren ruim 100.000 automobilisten ons markante gebouw. Natuurlijk hopen wij dat ze ook eens afslag nr. 19 nemen, want Breeman heeft zowel de zakelijke als de particuliere rijder veel te bieden. BMW is het merk van de ultieme rijbeleving, met de slogan: “BMW maakt rijden geweldig”.

BMW Belevingswereld

Dit heeft Breeman geïnspireerd tot het bouwen van een, voor Nederland unieke, BMW Belevingswereld.” Het high-tech pand is voorzien van alle klantgemakken en alles is ingesteld op de ideale routing. Bezoekers rijden via een hellingbaan de parkeergarage in en stappen voor een optimale BMW-beleving direct bij de showroom uit. “Het drive-inconcept is ook van toepassing voor degenen die een afspraak hebben bij onze werkplaats. Via het plein rijdt iedere klant direct naar de inpandige ontvangstruimte. De klant verregent niet, maar staat bij Breeman altijd droog.” In de wachtruimte kunnen bezoekers natuurlijk door de WiFi gewoon doorwerken. Dit kan zelfs in alle rust in een aantal werkplekken. Breeman gaat voor transparantie, daarom kunnen klanten vanuit deze wachtruimte door grote ramen gewoon de werkplaats inkijken en zo de vorderingen zelf zien. “En dan is er ook nog eens ons inpandige museum. Daar staan diverse BMW’s uit de Breeman Classic Collection. Bijzondere modellen als de driewielige ISETTA uit 1955, de 327 uit de jaren ’30 en de 503 uit de jaren ’50 ontbreken niet.”

Product Genius

Witvliet: “Je kunt als bedrijf investeren in panden, maar uiteindelijk gaat het om de klant. Het echte verschil wordt dan ook gemaakt door de medewerkers. De juiste houding en het gedrag van onze mensen bepaalt of klanten zich welkom voelen bij Breeman.” ‘De klant is koning’ is een credo dat bij Breeman daarom geen loze kreet is, maar binnen alle facetten van de organisatie wordt doorgevoerd. De cultuur van Breeman is als familiebedrijf vooral betrokken, no-nonsense, resultaatgericht en met de klant altijd op pole-position. Breeman: “Wij staan bekend om onze persoonlijke aanpak en korte lijnen. Onze vakkundige medewerkers weten waar ze over praten. Om onze klanten optimaal te adviseren werken wij sinds kort met een product genius. Het is zijn taak om klanten en belangstellenden geheel vrijblijvend met productkennis te ondersteunen. Daarbij valt te denken aan hulp bij het samenstellen van een nieuwe BMW, het begeleiden van proefritten en uitleg over het geavanceerde BMW communicatiesysteem ConnectedDrive. De product genius is er om zijn gesprekspartners te inspireren. Dankzij dit concept voelen klanten die in eerste instantie vrijblijvend in de showroom willen kijken minder druk en kunnen zij toch alle gewenste informatie verkrijgen.” Witvliet: “Via internet doet het merendeel van onze klanten al voorwerk als zij op zoek zijn naar een auto en van plan zijn de showroom te bezoeken. Verkoopgesprekken hebben daarom ook een ander karakter dan vroeger. Het contact in de vestigingen is en blijft heel belangrijk. Daarom zetten wij er hoog op in dat onze medewerkers het verschil maken, want een auto kun je overal kopen. Excellente service krijg je echter niet overal. Ook ons ‘alles onder één dak concept’ met wasstraat, werkplaats, aftersales, gastvrouwen en showroom is een duidelijke meerwaarde.”

Fleetsales en schadeherstel

De slogan ‘bij ons is het prima zaken doen’ geldt bij uitstek voor de afdeling Fleetsales bij Breeman. Omdat BMW heel veel zakelijk wordt gereden zijn er een tweetal actieve Account Managers: Jon Rijlaarsdam en Onno van Staden. Zij zijn dagelijks op pad om bedrijven te bezoeken en hen te ontzorgen op gebied van mobiliteit. Zo kunnen er afspraken gemaakt worden over levering een nieuwe BMW, maar ook over leasing, reparatie en onderhoud en haal en breng service. Een professionele gesprekspartner blijkt door Rotterdamse ondernemers bijzonder op prijs te worden gesteld. Ook bij herstelwerkzaamheden is uw auto bij Breeman in handen van professionals. In het pand aan de Driemanssteeweg is de schadeherstelafdeling gevestigd. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de schadereparatie van de eigen merken van Breeman. Naast BMW zijn dit MINI en Land Rover. Ook kunnen klanten terwijl ze wachten, de auto laten restylen, ofwel de kleine deukjes eruit laten halen. Uiteraard hoort hier ook het repareren en vervangen van ruiten bij.

Blijven verrassen

Op het gebied van originaliteit onderscheidt Breeman zich ook. “Wij zoeken altijd naar mogelijkheden om te blijven verrassen. Eén van onze extra services voor klanten is bijvoorbeeld een gratis haal- en brengservice van en naar Rotterdam The Hague Airport. Dat is een stukje ontzorging. Ook qua evenementen staat er zeer regelmatig iets op het programma. Vorig jaar mochten we in één weekend 2500 bezoekers ontvangen tijdens het Breeman Classic Car Event, waar naast onze collectie ook nog eens 50 tot 60 bijzondere BMW Classics werden tentoongesteld. Dat was een geweldige ervaring. Auto’s zijn en blijven emotie. De passie voor BMW is ook ongekend groot. Wie het merkt rijdt, wil meestal niets anders meer. BMW-rijders zijn zeer loyaal.” Breeman is onlangs uitgeroepen tot BMW M-dealer van het jaar 2014. Op 21 en 22 juni worden aan de Driemanssteegweg de nieuwe M3 en M4 geïntroduceerd tijdens een speciaal evenement, waarbij ook vele M-voorgangers tentoongesteld zullen worden. Dit zullen er weer zo’n 50 zijn, zoals de eerste Turbo in Nederland: de BMW 2002 Turbo. Witvliet: “Eigenlijk proberen we iedere maand wel iets bijzonders te doen. Onze cabriorijders uitnodigen voor een mooie tocht inclusief lunch, een speciale introductie van de hybride i8 met een hapje en een drankje of klanten die in techniek geïnteresseerd zijn een avondje in onze werkplaats ontvangen waar ze uitleg krijgen van onze monteurs. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.” De persoonlijke touch is altijd aanwezig en de benaderbaarheid groot. “De autobranche is veelomvattend. BMW introduceert dit jaar maar liefst negen nieuwe modellen, zoals de BMW X4, de 4 Gran Coupe en de BMW Active Tourer, die zich in een voor ons compleet nieuw segment bevindt.

De mensen maken het verschil

Je hebt steeds te maken met techniek, finance en mensen. Dat laatste aspect is binnen Breeman van onschatbare waarde. Breeman: “Ik ben blij dat Aart Jan ons team in januari is komen versterken en het filiaal langs de A15 runt. Hij is enorm toegewijd en zet bij wijze van spreken zijn bed hier neer. Hij heeft veel ervaring opgedaan met andere premium merken en kent de Rotterdamse markt als geen ander. Ik ben er van overtuigd dat hij onze belevingswereld een nog betere invulling weet te geven. Want hoe mooi onze panden ook zijn, daar verkoop je geen auto’s mee. De doorslag geeft nog altijd de klantgerichtheid.”