In een wereld die in rap tempo verandert, wil Axoft Network Services bijblijven en als het even kan voorloper zijn. Door nog intensiever samen te werken met KPN lukt dat uitstekend. De zakelijke markt profiteert van de krachtenbundeling door het complete, overzichtelijke dienstenaanbod. De laatste toevoeging aan het portfolio is KPN ÉÉN, een geïntegreerde oplossing voor vaste telefonie, mobiele telefonie en internetdiensten.
Axoft is een ICT- en telecomdienstverlener gericht op de zakelijke markt, met vestigingen in Ridderkerk en Schiedam. In 2010 is de keuze gemaakt om volledig voor een business partnership met KPN te gaan. In 2011 werd het toppartnership behaald en vanaf januari 2012 mag Axoft Network Services zich gespecialiseerd platina business partner van KPN noemen met als focus het gebied Drechtsteden en Groot Rotterdam. En dat is best bijzonder, want landelijk beschikken slechts zo’n 25 organisaties over dit predikaat. “De filosofie van beide bedrijven komt in grote lijnen overeen, dus wij begrijpen elkaar. Dat is prettig samenwerken. Onze tandem is zich steeds meer aan het bewijzen,” vindt Jan Pieter de Ruiter, directeur Axoft Network Services. Omar Benameur, directeur Cloud Services & KPN ÉÉN, is het met die bewering eens. “We vertrouwen op elkaar en vullen elkaar aan. Onze band is door de jaren heen alleen maar sterker geworden. Ik zie Axoft Network Services als onze ogen en oren in het werkveld.”
KPN ÉÉN
Met de nieuwe dienst KPN ÉÉN wordt ingespeeld op de behoeftes van de eindgebruiker. “Beheersbaarheid en schaalbaarheid zijn binnen dit concept de kernwoorden. De basis van KPN ÉÉN vormt altijd een telefooncentrale in de cloud. Er is geen fysieke telefooncentrale nodig en de diensten zijn per gebruiker te bepalen.” In een tijd waarin veel organisaties te maken hebben met veranderende omstandigheden is dat natuurlijk wel zo prettig. “Met KPN ÉÉN ervaren gebruikers het gemak van één vaste prijs per medewerker, één contract, één factuur, één helpdesk en een volledig geïntegreerde hosted oplossing voor vast en mobiel internet en vaste en mobiele telefonie. Het is de ultieme vorm van voorspelbaarheid in kosten. KPN ÉÉN kan eenvoudig meegroeien of krimpen met een bedrijf, doordat simpel en snel het aantal gebruikers of telefoonnummers kan worden aangepast.” De flexibiliteit komt ook tot uiting in de vier gebruikersprofielen en gebruikersopties. “Per medewerker is de gewenste functionaliteit te kiezen. Bedrijven betalen echt alleen voor wat ze gebruiken.” Volgens De Ruiter kunnen de besparingen voor de eindgebruiker hoog oplopen. “Bedrijven maken elk jaar vooraf een begroting. Wanneer blijkt dat de uitgaven voor ICT en telecom volgens dat huishoudboekje ieder jaar een stuk hoger uitvallen, is dat uiteraard steeds een fikse tegenvaller. KPN ÉÉN sluit zulke nare verrassingen uit. De kosten zijn vooraf heel secuur te begroten en alleen indien gewenst aan te passen. Komt er extra personeel in dienst? Dan kies je voor extra licenties. En wordt de organisatie kleiner? Dan schaal je het naar beneden bij.” Ook voor eindgebruikers die slechts af en toe gebruik maken van callcenterfaciliteiten is KPN ÉÉN voordelig. “Investeren in een duur callcenter en dat vervolgens slecht sporadisch gebruiken is erg zonde. Het is dan veel aantrekkelijker om te kiezen voor de nieuwste dienst van KPN.” Voor bedrijven met 5 of meer medewerkers is KPN ÉÉN uitermate geschikt, legt Benameur uit. “Gebruikers zijn altijd verzekerd van de nieuwste functionaliteiten, omdat het platform steeds up-to-date wordt gehouden. Sinds 1 november komt de module Zakelijke Office 365 er bijvoorbeeld bij.”
Distributiemodel doorontwikkelen
Binnen KPN en Axoft Network Services wordt dus niet stilgezeten. Het distributiemodel van KPN is flink doorontwikkeld. Het medium segment, organisaties met tussen de 15 en 150 werkplekken, vormt een belangrijke doelgroep. De lokale kennis, flexibiliteit en snelheid van Axoft Network Services in combinatie met het sterke KPN-merk biedt de eindgebruiker het beste van twee werelden. Benameur: “De telecommarkt krimpt als commodity al jaren. De omzetten dalen, dus het is zoeken naar nieuwe mogelijkheden. KPN bood haar zakelijke klanten ontzettend veel diensten, voor alles was een oplossing. Het was alleen zo complex, dat de eindgebruiker door de bomen het bos niet meer zag en het voor KPN heel kostbaar werd. Daarom is besloten om zowel intern als extern in te zetten op eenvoud. Ook richting de zakelijke markt is dat waar wij naar streven. Voor de onderkant van de markt zijn er de alles-in-één-pakketten, zoals het Ondernemers Totaal Pakket. En voor het middensegment en corporates is er KPN ÉÉN. Van tientallen oplossingen zijn we dus feitelijk teruggegaan naar drie oplossingen. Dat schept veel duidelijkheid en rust. We leven in een snelle wereld. Door alles modulair neer te zetten bewaren we het overzicht. Het is de realiteit dat onze manier van communiceren en werken in slechts enkele maanden kan veranderen. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld WhatsApp. In korte tijd is dat totaal ingeburgerd. Die dynamiek is leuk en spannend, maar vraagt ook om het bijstellen van strategieën. Dat durft KPN.”
Wederzijds vertrouwen
De Ruiter merkt dat klanten ook steeds meer verwachten. “Zij willen gericht benaderd worden, door een partij die in de breedte van het telecom- en ICT-portfolio expertise in huis heeft. Vast en mobiel raken steeds meer met elkaar verweven en eindgebruikers zijn alleen gebaat bij de beste totaaloplossing. Met deeloplossingen kom je er niet meer. Klanten willen zaken doen met een allround aanbieder. Zo durf ik Axoft Network Services wel te noemen. KPN heeft ook heel duidelijk de keuze gemaakt om ons de meest uiteenlopende leads te laten oplossen in het medium segment. Daar is wederzijds vertrouwen voor nodig en dat is er. Beide partijen benaderen elkaar positief kritisch. KPN zet druk op ons en wij vertalen de wensen uit de markt naar de KPN-proposities. Door scherp te blijven halen we het beste in elkaar naar boven. Daar profiteert de zakelijke eindgebruiker uiteindelijk van.” Benameur: “Axoft Network Services kent als regionale aanbieder de ondernemer op de hoek en men is misschien wel lid van dezelfde sportvereniging. De medewerkers van Axoft Networks Services zie ik ook als een soort vertrouwenspersoon voor ondernemers. KPN is daar te groot en te log voor, dus wij kunnen die rol niet vervullen. Onze partner daarentegen wel.” Als gespecialiseerd platina business partner van KPN in Groot Rotterdam heeft KPN grote verwachtingen van Axoft Network Services. “We hebben ons distributiemodel gekanteld, waardoor er nog meer verantwoordelijkheid bij Axoft Network Services komt te liggen. Al hun medewerkers zijn door ons gecertificeerd, dus er is geen enkele twijfel dat niet aan de verwachtingen wordt voldaan.” De Ruiter: “Wij worden door KPN gezien als specialisten. Op het moment dat wij worden ingeschakeld voor een vraagstuk verwacht KPN wel dat Axoft Network Services het antwoord heeft. Wij zijn het verplicht om op een goede, professionele manier met hun leads om te gaan.” Dat KPN tevreden is over de werkwijze van Axoft Network Services, blijkt ook uit het feit dat de Ridderkerkse organisatie er in 2012 tijdens de jaarlijkse uitreiking van de KPN Business Awards met de Brand Customer Value Award vandoor ging en begin dit jaar de Fixed Voice & Data Award in de wacht sleepte.
Een flexibele oplossing verkopen
Door de jaren heen is er met vele klanten een langdurige relatie ontstaan. “Wij schuiven geen product naar binnen en zijn dan klaar, maar we verkopen een oplossing,” legt De Ruiter uit. “Die oplossing is geen vaststaand iets, want behoeften en ontwikkelingen veranderen door de jaren heen. Het is dus zaak om op zijn tijd weer met elkaar door te nemen hoe de toekomst eruit ziet. Ik merk dat er vooral vraag is naar eenvoud en ontzorging. Daar zetten we hoog op in. Haperende ICT is binnen de zakelijke markt wakkerligpunt nummer één. We zijn er zo afhankelijk van geworden, dat we ons geen downtime kunnen veroorloven. Dat kost enorm veel geld en leidt bovendien tot frustraties op de werkvloer.” Transparantie, betrouwbaarheid en vertrouwen zijn steekwoorden die aangeven waar Axoft Network Services voor staat. “Een persoonlijke band opbouwen met de klant, in heldere taal de materie begrijpelijk uitleggen en afspraken nakomen; dat is binnen onze organisatie vanzelfsprekend. De markt wordt overspoeld met aanbieders, maar ik merk dat klanten in de Drechtsteden en de regio Rijnmond ons meer en meer weten te vinden en onze krachtenbundeling met KPN enorm waarderen. KPN is en blijft een gerenommeerde organisatie, die een gevoel van vertrouwen, kwaliteit en continuïteit oproept.” De Ruiter heeft er nog geen moment spijt van gehad dat hij enkele jaren geleden besloot om met Axoft Network Services volledig voor het KPN-portfolio te kiezen. “We maken ieder jaar forse omzetstappen. Ik weet nog dat ik drie jaar terug dacht: ‘laat ik eens groot denken en inzetten op een omzet van 10 miljoen euro. Inmiddels is die grens veel sneller dan verwacht ruimschoots overtroffen. Waar het eindigt? Als het aan mij ligt gaat de lat verder omhoog. We zijn pas net begonnen.” Ook Benameur ziet de toekomt vol vertrouwen tegemoet. “KPN en Axoft Network Services kunnen met elkaar alles aanbieden. KPN ÉÉN biedt de zakelijke markt ontzettend veel voordelen. Zonder al te veel investeringen beschikken organisaties over een geïntegreerde toepassing voor vast, mobiel en internet. Dat je betaalt naar gebruik en eenvoudig inzicht hebt in de kosten, maakt het dé ultieme oplossing anno 2013.”