Pas aan het einde van het gesprek blijkt het zaadje van de relatie tussen Ricoh document center Rotterdam en Rotterdam Topsport reeds in het begin van de jaren negentig al te zijn geplant. Directeur Jorg Gorisse (38) blijkt zonder zich erop voor te staan namelijk een meer dan verdienstelijk badmintonner te zijn geweest. Op landelijke niveau stond hij onder meer in de dubbel aan het net naast Rotterdammer Jeroen van Dijk. “Hij begon, met steun van een toen tamelijk nieuwe organisatie die Rotterdam Topsport heette, als eerste speler in ons land om elke dag te trainen. Toendertijd een noviteit in sport.” En daar waar Van Dijk door het opvoeren van de trainingsintensiteit zich de mondiale top 10 binnen sloeg, koos Gorisse voor zijn studie. “Maar de meerwaarde van de samenwerking met Rotterdam Topsport is mij sindsdien altijd bijgebleven.”
Ricoh opende in de zomer van 2011 een vestiging aan de Laan op Zuid in de Maasstad. Kort daarna meldde Gorisse zich bij Rotterdam Topsport met de vraag of hij soms sponsor mocht worden. Gold Sponsor om precies te zijn. “Wij zijn momenteel onze showroom in Rotterdam aan het uitbreiden om onszelf nog nadrukkelijker als speler in de IT-markt weg te kunnen zetten. Wij zijn met ruim 1.400 klanten sterk vertegenwoordigd in een groot verzorgingsgebied van Rotterdam en de omliggende regio’s. We wilden met Ricoh bewust in het centrum van die cirkel zitten, om nog meer zichtbaar te zijn. Rotterdam dus. De samenwerking met Rotterdam Topsport sloot daar in onze optiek naadloos bij aan. Ricoh is een global brand, dus de marketingstrategie wordt voor heel Europa min of meer centraal bepaald. Je zult onze naam dus niet snel meer op een shirt van een club of bij een bond tegen komen. Rotterdam Topsport daarentegen past goed in de nieuwe aanpak. Wij committeren ons als Gold Sponsor niet aan een club, maar aan een stad, een prachtige sportkalender plus een groot en heel interessant netwerk. Rotterdam Topsport is net als Ricoh een merk. Een A-merk, dat ons als bedrijf een platform biedt om op mee te liften. Bovendien zorgt de titel van Gold Sponsor voor exposure. In onze markt telt dat. Wij hebben zaken intern goed afgewogen. Vraag was, wat kunnen zij voor ons doen en wij eventueel voor hun. Daar waren we snel uit, vervolgens hebben we ons gemeld en zijn we tot zaken gekomen.”
Connect Holland prijkt als Silver Sponsor al veel langer op de lijst met partners van Rotterdam Topsport. Karen Vermeulen is echter pas sinds januari 2012 als senior accountmanager werkzaam bij het Rotterdamse internetbedrijf. “Ik ben consultant geweest in de wereld van hr-software. Zeg maar de portals en websites voor werving en selectie van personeel. Ik vond het na tien jaar een uitdaging om al mijn kennis en ervaring in een andere organisatie te gaan benutten. Voor mijn gevoel zit ik bij Connect Holland op mijn plaats. Het voelt goed en werkt prettig,” aldus de 40-jarige Rotterdamse. Ondanks dat ze persoonlijk nog weinig ervaring heeft opgedaan in de samenwerking met Rotterdam Topsport, ondervond Vermeulen in de afgelopen maanden al wel de meerwaarde van het partnership. “Andere bedrijven binnen het klantenbestand van Connect Holland kijken naar namen als die van Rotterdam Topsport. Daar wordt ook steevast anders en positief op gereageerd dan een commerciële club. Het prettige is dat er bij Rotterdam Topsport veel gebeurt en in grote lijnen op dezelfde manier wordt gewerkt als bij Connect Holland. Dat geeft gevoelsmatig een aansluiting bij elkaar,” aldus de voormalige hockeyster.
Net als Ricoh-directeur Gorisse speelt Vermeulen inmiddels golf. “In heb zelf gemerkt dat Rotterdam Topsport ons als Connect Holland een meerwaarde in de relatie met bijvoorbeeld Randstad bezorgt. Ook dat is een organisatie die zich in de wereld van sport beweegt. Via hen zijn we weer in contact gekomen met sportkoepel NOC*NSF. Dat effect is zuiver toe te schrijven aan de sponsoring van Rotterdam Topsport. Daar waren we anders niet of veel moeilijker binnen gekomen. We komen goed over via de relatie met en het werk dat we voor Rotterdam Topsport verrichten. De site die we voor de Sportstad Awards hebben ontwikkeld, waardoor mensen konden stemmen op hun favoriete sporter of sportster, is een prachtig visitekaartje gebleken. Er hangt niet voor niets een voorbeeld bij ons aan de muur. Daar zijn we trots op en daar wordt vooral door anderen en potentiële klanten naar gekeken. Als Ricoh dezelfde positieve ervaringen opdoet als Connect Holland, heeft Rotterdam Topsport er zeker een tevreden sponsor bij.”
Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:
@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport