Overig

Hertz en Roteb Lease tevreden partners Rotterdam Topsport

1280

“Sponsoren is denken in kansen”

Een gesprek tussen Eric Timmermans van Hertz Autoverhuur en Peter Witvliet van Roteb Lease gaat na de eerste kennismaking over één onderwerp: auto’s. De beide sponsoren van Rotterdam Topsport praten over de laatste ontwikkelingen in de automotive markt. Nieuwe modellen, de actieradius van elektrische auto’s, Euro 4-motoren, reductie van CO2-uitstoot, huren boven leasen, biodiesel en de bijtelling op leasewagens.

Zowel Timmermans (48) als Witvliet (55) zijn het er op de Roteb-locatie aan het Kleinpolderplein in Rotterdam over eens dat hybride auto’s op dit moment de beste vorm van energiezuinig vervoer zijn. “Elektrisch rijden geeft nog te veel problemen,” aldus Witvliet. “De actieradius is niet groot genoeg en er zijn te weinig oplaadpunten. “Chauffeurs hebben soms het zweet in de handen staan, omdat ze bang zijn om met de elektrische Mercedes Vito onderweg na zeventig kilometer stil te komen staan. Dat rijdt wel schoon en zuinig, maar niet echt prettig.”

Sales Executive Timmermans geeft het goede voorbeeld door naar de afspraak te komen in een zwarte, hybride Toyota Auris. In zijn branche van de autoverhuur heeft het neerwaartse economisch tij de laatste jaren voor de nodige veranderingen gezorgd. “De crises heeft bij het bedrijfsleven voor de nodige terughoudendheid gezorgd en langdurige financiële verplichtingen, zoals leasecontracten dan wel een afschrijvingsperiode in eigen beheer, worden liever niet aangegaan. Huren, in het bijzonder Hertz Minilease, gaat meestal boven leasen. Verhuur en shortlease komen zo steeds dichter bij elkaar. Simpel gesteld: nieuwe man, nieuwe auto. Maar man weg, auto weg, dat is de huidige ‘project maatschappij’. Er wordt momenteel boven alles op de kosten gelet. Zeker in de bouwwereld, waar Hertz van oudsher veel klanten heeft, blijft de hand op de knip. Kijkend naar de cijfers doet Hertz het goed t.o.v. de totale markt. Het leven in de autowereld is soberder geworden. Mensen vanuit de hele wereld invliegen voor presentaties, vergaderingen en dergelijke is verleden tijd. Het gaat om efficiency dus meer gebruik maken van IT mogelijkheden (audio/video conferencing) en minder reizen”

Peter Witvliet heeft als hoofd Roteb Lease andere zorgen zoals de steeds grotere regeldruk vanuit de overheid. “Wij zijn een operationele dienst met commerciële klanten. Wij moeten dus goed op onze winkel passen. Roteb Lease wordt immers commercieel afgerekend, terwijl wij aan de andere kant wel binnen de kaders van de overheid dienen te blijven. Het valt dus lang niet altijd mee om die twee zaken na behoren te combineren. Andere diensten in Rotterdam worden budgetbeoordeeld, maar wij juist resultaatbeoordeeld. Dat is ook de reden waarom ook wij meedoen met zaken waar Timmermans het over had. Flexibiliteit gaat boven alles.” Bij Roteb Lease is in het laatste decennium volgens Witvliet trouwens veel meer veranderd. “Wij zijn binnen de gemeente Rotterdam verantwoordelijk voor aankoop en onderhoud van personenauto’s en bestelauto’s met inrichting, maar vooral van specialistische vrachtwagens, zoals huisvuilwagens, veegmachines, ambulances, hoogwerkers, etc. Die werden vroeger voor de gemeentelijke diensten gewoon op basis van budgetten gekocht. Was er geld, dan kon dat, was er geen geld, dan kon dat niet. Toen was er nog geen sprake van zaken als afschrijving, rente en leaseconstructies. Daar hebben we nu wel mee te maken. Het is misschien logisch, maar daardoor niet altijd even makkelijker.”

Hertz en Roteb Lease zijn respectievelijk vier en drie jaar partner van Rotterdam Topsport. Behalve auto’s en snelheid blijkt ook sport Witvliet en Timmermans te binden. “Wij hadden een eigen unit op het ABN AMRO World Tennis Tournament, maar maken nu gebruik van hun unit. Efficiënter en bovendien goed om beide netwerk te combineren. Wij zijn tevreden daarom hebben wij onlangs weer verlengd,” aldus Witvliet. Dat netwerk is de belangrijkste reden waarom Hertz ondanks een scherp oog voor kosten ook goldsponsor van Rotterdam Topsport is gebleven. “Wij ontmoeten mensen die we anders misschien niet of niet makkelijk te spreken krijgen. Dat gebeurt vaak in een andere ambiance dan de spreekkamer en dat helpt vaak om een ander contact met iemand te leggen. Aan de start van de Tour de France of bij een ander groot evenement gaat het net allemaal iets makkelijker en minder zakelijker dan tussen negen en vijf uur. Dat podium blijven we graag gebruiken. In mindere tijden moet je harder lopen en nog beter gebruik maken van de mogelijkheden. Rotterdam Topsport zorgt voor die mogelijkheden. Sponsoring is meer dan geld of goederen geven. Het is kansen creëren,” aldus Timmermans. Die neemt afscheid met de belofte om snel nog eens met Witvliet verder te praten.

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport