Tijdens de lunch van de autotestdag kregen de testrijders een presentatie voorgeschoteld van Gerben Maarleveld, belastingadviseur bij DRV Accountants & Adviseurs. Het onderwerp laat zich raden: fiscale zaken met betrekking tot de auto van de zaak. De presentatie was informeel, dat wil zeggen, terwijl de deelnemers gebruik maakten van een heerlijk lunchbuffet, praatte Gerben hen bij over onderwerpen zoals BPM, bijtelling, motorrijtuigenbelasting en meer zaken.
De aandacht was groot, want de meeste aanwezigen hebben dagelijks te maken met deze onderwerpen. “De auto is de melkkoe voor de overheid,” zo startte Gerben zijn betoog. “Je ontkomt er niet aan om regels en maatregelen goed in de gaten te houden en om ze na te leven, want anders raak je verstrikt in eindeloze en dure procedures, waarbij je niet zelden aan het kortste eind trekt. Neem het bijhouden van de kilometeradministratie. Het is zaak om iedere rit te verantwoorden, van het aantal kilometers tot en met het aangeven van de bestemming en of de rit zakelijk of privé is.” Onmiddellijk kwamen bij verschillende ondernemers de verhalen los over autoritten naar Ahoy, de Efteling en andere bestemmingen, waarbij zij gefilmd bleken te zijn. Naderhand moesten zij bij de belastingdienst aangeven of dit zakelijke op privéritten waren. “Tegenwoordig zijn overal camera’s aanwezig en daar maakt de overheid dankbaar gebruik van,” aldus Maarleveld.
Ook de BPM en bijtelling blijken hete hangijzers te zijn. BPM wordt voor een personenauto berekend over de CO2-uitstoot en de netto catalogusprijs. Het maakt de auto’s in Nederland ontzettend duur. De basis voor de BPM is het kentekenregister. Diverse automerken deden de laatste maanden overigens uitstekende zaken met de lage bijtelling. In 2015 moet de BPM hetzelfde zijn voor diesel- en benzineauto’s. Maarleveld: “Inmiddels werkt de overheid met zeven verschillende percentages, hoe lager de uitstoot, hoe lager de bijtelling.”
De auto van de zaak is tegenwoordig aan veel regels en voorwaarden gebonden. De schatkist blijft er goed mee gevuld. Door het bijna ondoordringbare woud aan regels, gaat men al snel ‘in de fout’. Het is zaak om alert te blijven en de overheidsmaatregelen met betrekking tot de auto van de zaak na te leven, anders krijg je met onaangename zaken te maken. Zo bleek uit de slotconclusie na de verhelderende presentatie van Gerben Maarleveld.
De presentatie gaf aanleiding tot napraten. Jan Pieter de Ruiter van Axoft: “Het is goed dat het weer eens puntsgewijs en helder voor het voetlicht is gebracht. Je wordt gek van alle regels en regeltjes en het is bijna onbegonnen werk om alles wat met de auto van de zaak te maken heeft in goede banen te leiden en adequate administraties bij te houden.”