Overig

Baljeu: Tijd voor iets nieuws

469

Jeannette Baljeu (VVD) zet na dertien jaar actieve politiek een punt achter dit hoofdstuk en ze is op zoek naar nieuwe uitdagingen. Ze maakt wel tevreden de balans op, want het was een interessante tijd.

Ze begon haar carrière op het Ministerie van Economische Zaken en was daarnaast deelraadslid in Kralingen-Crooswijk van 2002 tot 2005. In datzelfde jaar werd ze Dagelijks Bestuurder in Hoek van Holland en een jaar later mocht ze zichzelf de Rotterdamse wethouder Verkeer, Vervoer & Organisatie noemen. Tussen 2010 en 2014 was ze wethouder Haven, Verkeer en Regionale Economie.

“Ik was de eerste vrouwelijke Rotterdamse havenwethouder”, vertelt Baljeu. “Het was heel goed hoe de haven daarop reageerde. Ik werd gelijkwaardig behandeld. Gelukkig zijn er steeds meer vrouwen actief in de haven, maar het is toch nog een mannenwereld. De havenwereld merkte al gauw dat ik écht interesse had en bereid was om de haven te promoten in binnen- en buitenland. Ik kan ook terugkijken op een hele goede samenwerking met het Havenbedrijf.”

Jeannette Baljeu komt van oorsprong uit Den Helder, maar ze houdt van Rotterdam en voelt zich verbonden met de stad.  “Jongeren uit Den Helder gingen bijna allemaal in Amsterdam studeren, maar ik koos bewust voor Rotterdam. Ik was er een paar keer geweest en ik voelde me hier meteen thuis. De directheid van de mensen spreekt me aan. Rotterdammers zeggen gemakkelijk waar het op staat. En eerst zien, dan geloven.”

Het allerbelangrijkste uit haar periode als wethouder noemt ze het tot stand brengen van het nieuwe Centraal Station van Rotterdam. Het besluit was al eerder genomen, maar zij was verantwoordelijk voor de uitvoering. “Er zat een geweldig team achter. Het is allemaal gelukt binnen de geplande tijd én budget!”

Dit verliep heel anders bij een ander ‘geërfd’ megaproject, namelijk de Museumparkgarage, bijgenaamd de blunderput. Een van de belangrijkste blunders was het kostenplaatje: ruim 100 miljoen euro in plaats van de geplande 55 miljoen. Een van de oorzaken was dat ambtenaren veel te laat lieten weten dat er sprake was van een enorme budgetovertreding. Baljeu: “Ze dachten dat ze het zelf konden oplossen en zouden melden hoe ze dit hadden aangepakt. Dat lukte die keer niet, met alle gevolgen van dien. Ik heb veel van dit project geleerd. Bovendien heeft het tot een cultuuromslag geleid. Ook goed tijden de crisis. Onze beschikbare budgetten kunnen zulke tegenslagen niet meer opvangen.”

Een ander element uit haar wethouderschap waar ze trots op is, is dat Rotterdam testgebied was voor de OV chipkaart.

Momenteel werkt ze freelance aan een interessante opdracht voor het Ministerie van O&W, namelijk onderzoeken hoe de kosten voor de OV Studentenkaart op termijn niet stijgen.  Daarna zou Baljeu graag een uitdagende vaste baan binnen een boeiende organisatie willen hebben. Met andere woorden: er is iemand met veel ervaring, een groot netwerk en kennis van het politieke speelveld in de aanbieding.