Overig

Barre tocht door ijskoud Scandinavië

832

 

Dag en nacht doorrijden over zeer gladde sneeuw- en ijswegen bij temperaturen van ver onder nul. Met deze extreme omstandigheden kregen de twee teams Smokey and the Bandit uit Papendrecht te maken tijdens de Artic Challenge. Met ruim 8.500 km op de teller werd geheel Scandinavië doorkruist, met als hoogtepunt een bezoek aan de Noordkaap.

The Arctic Challenge is een toertocht voor personenauto’s door Scandinavië, waarbij de unieke rijbeleving van de deelnemers op de eerst plaats komt. We spreken Rob Ter Meer van Ricoh Document Center Zuid Holland. Samen met zijn teamgenoten en tevens vrienden Frans Lunenburg, Endy van der Schaaf en Edwin Keijzer beleefde hij acht dagen lang spannende avonturen en maakte hij mooie momenten mee.

Geweldige belevenis
Rob Ter Meer: “Toen we hoorden over de Artic Challenge leek ons dat een geweldige belevenis om aan mee te doen. We zijn eerder met onze vriendengroep naar Australië gegaan en dat was een mooie ervaring. We wilden graag een nieuwe uitdaging aangaan.” Op 11 januari 2014 gingen de heren met in totaal twintig teams van start vanuit het plaatsje Lichtenvoorde. In hun beplakte BMW X3 en X5 begonnen zij aan de uitdagende rit. De eerste dag bleek al direct een goede vuurdoop voor de vier mannen. Ze ontdekten al snel dat de reis de ultieme test is om met vermoeidheid, tegenslag en kameraadschap om te gaan onder omstandigheden die je in Nederland niet gauw zult mee maken. “Onze eerste stop was in Harriniva te Finland en daar reden we 36 uur over. Doodmoe kwamen we aan bij ons hotel. Toen werd duidelijk dat we er van te voren een beetje te licht over hadden gedacht. We wisten wel dat de Artic Challenge geen vakantiereis was, maar we hadden geen idee dat het zo zwaar en vermoeiend zou zijn.”

De Noordkaap
Tijdens de barre tocht door ijskoud Scandinavië (tot wel -36,5 graden) rijd je niet alleen veel kilometers achterelkaar, je moet ook constant alert blijven. “Op de besneeuwde polderwegen richting het Noorden moet je zorgen dat je niet hard remt want dan kan het goed mis gaan. We hebben elkaar continue afgewisseld, waardoor we niet langer dan twee uur achter elkaar hoefden te rijden.” Vragend naar zijn mooiste ervaring hoeft hij niet lang na te denken. “We hebben de hele tour ontzettend genoten van het landschap, maar de omgeving was het mooist tijdens onze rit naar het Noordelijkste puntje van Europa; de Noordkaap. Buiten de competitie om zijn we met drie auto’s naar de Noordkaap gereden, dat was heel spannend. Je komt er helemaal niemand tegen en je weet dat als er iets fout gaat, je het niet zo maar na kunt vertellen.”

Wedstrijdelement
The Arctic Challenge Tour is geen snelheidswedstrijd. Ter Meer: “Het doel is niet om als snelste binnen te komen, maar om precies binnen de tijd te blijven die de organisatie opgeeft. Wie te vroeg of te laat binnenkomt krijgt strafpunten. Er zijn ook punten te verdienen voor het team dat zo min mogelijke kilometers maakt.” Het komt vooral neer op behendigheid, navigeren en anticiperen. Het competitie-
element zit hem in het vinden van de meest ideale route en het afleggen van een etappe in een zo kort mogelijke tijd en/of zo kort mogelijke afstand. Daarbij moeten de rijders wel rekening houden met de plaatselijk geldende maximum snelheden. “En dat ging weleens mis,” geeft Ter Meer lachend toe. “We hebben niet zo op het wedstrijdelement gelet waardoor we de maximum snelheid weleens overtraden, zelfs met een eenmalige diskwalificatie voor de betreffende etappe tot gevolg.”

Samenwerking
Door de diskwalificatie was het behalen van de top drie niet meer mogelijk. Maar daar was het Ter Meer ook niet om te doen. “We hebben zo enorm genoten en veel plezier gehad, dat is me veel meer waard. Ondanks dat we constant op elkaars lip zaten, is onze onderlinge band nog sterker geworden. We konden altijd van elkaar op aan. Samenwerking was wat mij betreft het belangrijkste element van de Artic Challenge.” Tijdens de spectaculaire finish in Eibergen met veel toeschouwers en cameraploegen werd duidelijk hoe zeer het enthousiaste thuisfront had meegeleefd. Familieleden en vrienden hadden de route en de verrichtingen gevolgd via een gps-systeem en via Facebook. De Papendrechtse teams hielden namelijk hun belevenissen nauwkeurig bij op een speciaal opgerichte Facebook-pagina. Ter Meer: “Ondanks dat we in het eindklassement 11e en 12e zijn geworden, vielen we in meerdere prijzen waaronder de prijs voor beste social media prestatie vanwege onze Facebookpagina. Doordat we gevolgd werden door honderden mensen en de vele reacties, realiseerden we pas hoe bijzonder onze reis eigenlijk was.”