Overig

Bokhorst Installatietechniek timmert flink aan de weg

748

In crisistijden staat Bokhorst Installatietechniek nog altijd voor kwaliteit tegen een eerlijk prijs en krijgt steeds meer naam in de markt als één van de betere installateurs. Dit bereiken zij door het hoge niveau aan kennis en kunde die binnen de organisatie aanwezig is. Niet alleen op het gebied van van installatietechniek maar ook op het vlak van meedenken, communiceren en ontzorgen van de klant. Hierdoor is het team van Bokhorst Installatietechniek in staat om, in samenwerking met haar opdrachtgever, het beste advies te geven. Niet voor niets promoot de organisatie zich dan ook als ‘Altijd het beste in huis’.

“Wij zijn een middelgroot installatiebedrijf met zo’n 35 medewerkers en bij projecten waar dat nodig is, lenen we tijdelijk extra mankracht in,” zo begint Van Beest. “Ik werk nu negen jaar bij Bokhorst, sinds twee jaar ben ik dga. Ik ken het bedrijf en het klantenbestand dus tot in de haarvaten. We spitsen ons toe op toegevoegde waarde en kwaliteit en dat zegt natuurlijk iedereen, maar wij maken dat ook echt waar. Op verjaardagen moeten ze zeggen: ‘Zoek je een installateur of zoek je een goede installateur, want dan moet je bij Bokhorst zijn’. Misschien overdreven, maar het is wel het doel waarnaar wij streven. Wij doen alles op loodgieters- en klimaatgebied en denk bij het laatste aan verwarming, koeling en ventilatie. Onze opdrachtgevers zijn voornamelijk woningbouwverenigingen en vastgoedeigenaren. Een belangrijk kenmerk van ons is dat wij bijna alleen maar in bewoonde situaties werken. Wij komen voornamelijk over de vloer bij mensen thuis of bij bedrijven waar gewerkt wordt. Dat wil uiteraard niet zeggen dat we nooit iets doen in nieuwsbouwsituaties.”

Bonnenwerk
Bokhorst Installatiechniek werkt onder meer voor woningcorporaties, gebouweneigenaren, serviceorganisaties etc. Mark Daniels: “Dit onderhoud en servicewerk zorgt voor een groot deel van onze omzet. Wij zijn voor dit werk een nieuwe procedure aan het ontwikkelen. De woningcorporatie meldt nu de storing, maar de huurder waar bijvoorbeeld de verwarming uitvalt, wil natuurlijk direct geholpen worden. Het is efficiënter en goedkoper als de huurder daarover direct ons kan inschakelen. Zo ontlasten wij de verhuurder en kunnen we de huurders sneller van dienst zijn. We kunnen de service zelfs nog verder uitbreiden door met de verhuurder en vast maandelijks tarief af te spreken en waarvoor wij er voor zorgen dat de cv, de ventilatie en alles loodgieter technisch op orde blijft. De verhuurder krijgt continu inzicht in onze werkzaamheden en wij kunnen zonder al teveel administratieve rompslomp sneller reageren en efficiënter werken. Op basis van onze jarenlange ervaringscijfers en statistieken, kunnen wij tot reële afspraken komen met verhuurders. Het totale werkpakket van Bokhorst Installatietechniek bestaat nog voor meer dan de helft uit het loodgieterswerk, daaronder heel veel ‘bonnenwerk’ (wastafel of stortbak kapot, lekkende kraan en dergelijke). “De massa van het bonnenwerk zorgt ervoor dat wij het uurtarief schappelijk kunnen houden door onze monteurs rendabel in te delen. Daar zijn zowel wij, als de klant mee gebaat,” aldus Chris van Beest.

Eigenwijs
Een redelijk onontgonnen gebied betreft de zakelijke markt, daar komt echter snel verandering in zegt Van Beest: “Een aantal monteurs van ons is continu op pad om bij bedrijven ongemakken te verhelpen. Wij krijgen daarbij steeds meer de vraag of wij maatregelen kunnen nemen om de energierekening voor het betreffende bedrijf in de hand te houden. De achterliggende vraag daarbij is natuurlijk om de kosten voor gas en elektra flink te reduceren. Wij kunnen daarvoor een grondige analyse uitvoeren en een voorstel aanbieden waarin wij zowel de investering als de terugverdientijd onderbouwen en toelichten. Aanvragen hiervoor komen steeds vaker binnen en dat heeft er toe geleid dat de zakelijke een belangrijke poot aan het worden is. Onze ervaringen op de particuliere markt komen hierbij uiteraard goed van pas, want ook bij ondernemingen kunnen wij tot vaste afspraken komen om de bedrijfsprocessen te optimaliseren. Over installatie, onderhoud en reparatie van gas, water, licht, sanitair en klimaat hoef je ons niets te vertellen.” Het bedrijf dicht zichzelf daarbij een redelijke mate van eigenwijsheid toe, met de wensen van de klant als uitgangspunt. “Het gebeurt regelmatig dat wij met een andere oplossing komen dan wat de opdrachtgever zich oorspronkelijk had voorgesteld. Ons uitgangspunt blijft natuurlijk de best mogelijke en haalbare oplossing.”

Gouden Tijden
Zo timmert Bokhorst Installatietechniek flink aan de weg. “Op servicegebied hebben we een goede naam, maar willen we dit nog verder uitbouwen. Voor wat betreft duurzaamheid beschikken wij over een technisch adviseur die bij wijze van spreken nog kan aangeven hoe je de restwarmte van een kopje koffie nog kunt hergebruiken. En voor wat betreft legionellabewaking zijn wij een echte specialist.” Mark Daniels hierover: “Wij voeren hiervoor veel periodieke preventieprogramma’s uit. Op basis van de uitkomsten treffen wij in overleg met de opdrachtgever de nodige maatregelen. Hierbij kun je natuurlijk geen enkel risico nemen.” Belangrijke poten zijn dus service en onderhoud. Van Beest: : “Door onze serviceverlening hebben veelal een uitstekende relatie met onze opdrachtgevers. Wij bieden een 24 uurs service en naast optimale bereikbaarheid zorgen wij ervoor dat de juiste man met de juiste kennis en juiste middelen op het afgesproken moment beschikbaar is. Het streven is dat de klant het gevoel heeft dat Bokhorst Installatietechniek een onderdeel uitmaakt van zijn bedrijfsvoering. Zo vreemd is dat niet, want wij weten immers veel van zijn bedrijf, de processen en de installaties. Om het geheel compleet te maken volgen wij nauwgezet de ontwikkelingen en besparingsmogelijkheden in de techniek.” Tot slot somt Van Beest een aantal projecten op die onder handen zijn. Zo is het bedrijf onder meer op verschillende locaties actief met renovatie van honderden woningen. Dan gaat het voornamelijk om keukens, badkamers en toiletten. “Wij zijn ontzettend blij met dit werk. De Gouden Tijden zijn voorbij, renoveren en service moet je dus goed doen, dat is je bestaansrecht. Het is goed dat we sterk zijn in renoveren, want veel nieuwbouw vindt er niet meer plaats. Maar wat ons betreft mag dat snel veranderen.”