Overig

Bring Nederland: beter dan de rest

485

Je ziet ze steeds meer op de weg, de groene vrachtwagens van Bring. Deze betrekkelijk nieuwe naam in de Nederlandse transportwereld maakt onderdeel uit van Norway Post. “Wij hoeven zeker niet de grootste te zijn, maar streven wel naar het beste,” zegt Marketing & Sales Director Michel van IJzendoorn in de Nederlandse vestiging van Bring te Zwijndrecht.

Ook Marcel ’t Hart heeft Zwijndrecht als thuishaven, maar hij is als Sales Executive veel op pad om zijn bedrijf te vertegenwoordigen. “Wij zijn voortgekomen uit Scanex BV (afkorting van Scandinavië Expeditie, red.) dat in 2006 is overgenomen door Norway Post,” zo vervolgt Van IJzendoorn. “Door deze en nog vele andere overnames van transportbedrijven in verschillende landen verzorgt Bring inmiddels vele vaste lijndiensten naar diverse Europese landen.” Twee jaar geleden is het bedrijf ook in België gestart. Een bewuste keuze van het Noorse staatsbedrijf om, ondanks de crisis, te investeren in nieuwe kantoren. De Belgische vestiging wordt eveneens vanuit Zwijn-drecht aangestuurd. Sinds enkele jaren werkt Bring aan haar naamsbekendheid in de Benelux. Marcel ’t Hart: “In de transportwereld heeft onze naam al lang een bekende klank, nu gaan we de rest veroveren.” En dat die naamsbekendheid snel gaat, blijkt uit de goede bedrijfsresultaten van de transporteurs. De Nederlandse vestiging van Bring herbergt twee onderdelen: Bring Cargo en Bring Frigo. Alles wat in een huiftrailer kan -zeg maar het (reguliere) stukgoed- het transporteren van goederen die een speciale behandeling vereisen vanwege hun afmetingen, gewicht, lengte of andere factoren, vervoert Bring Cargo. Bring Frigo is daarentegen gespecialiseerd in koeltransport en dan voornamelijk levensmiddelen. Het vervoer vindt voornamelijk plaats tussen de Scandinavische landen, de Benelux en Spanje. “Met veel opdrachtgevers hebben wij jaarcontracten,” zegt Van IJzendoorn. “Dat zijn grote accounts, maar gelukkig bestaat ons klantenbestand ook uit veel kleine accounts van één of twee pallets. Iedereen is meer dan welkom bij ons. Dat is ook hetgeen waarin wij ons onderscheiden, onze specialiteit is de bestemming en voor wie, groot of klein, is ons om het even.”

Platte organisatie
De transportwereld maakt zware tijden door. Dat geldt vooralsnog niet voor Bring, het bedrijf schrijft zwarte cijfers. “Wij spelen continu in op de steeds veranderende markt. Alles wat in een vrachtauto past vervoeren we. Wij zijn sterk in groupagevervoer en daarnaast vervoeren wij deelladingen en complete vrachten binnen Europa en zijn wij gespecialiseerd in het bevoorraden van zeeschepen en boorplatforms in Europa. Van scheepsproviand in de vorm van verse of ingevroren levensmiddelen tot het vervoeren van scheepsbenodigdheden als motoren,” zegt Van IJzendoorn. Bij Bring in Zwijndrecht werken ruim 50 mensen. Het is een platte organisatie die uit slechts drie lagen bestaat en waar iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Van IJzendoorn: “Niemand staat hier op een individueel target, het zijn de teams die voor ons succes zorgen. In naam zijn we weliswaar nog een jong bedrijf, maar wel zijn we gevormd uit een historisch bedrijf met een traditionele cultuur. Wij hoeven zeker niet de grootste te zijn, maar streven wel naar het beste. Groei is daar een onderdeel van, maar dat moet dan wel een stabiele groei zijn.” Daar werken ze dagelijks aan in Zwijndrecht. Marcel ’t Hart vertelt dat Bring Frigo sinds vorig jaar ook Spanje aan doet. “Met Bring Cargo rijden wij al jaren op Spanje en nu dus ook met Frigo. Uit Scandinavisch oogpunt zijn wij de ‘hub’ voor het continent, alle goederen uit Europa komen hier naar toe om verder vervoerd te worden, wij zijn hier dan ook een soort overslagpunt. Maatwerk is belangrijk waarbij we ook nadrukkelijk aangeven wat we niet kunnen.” Bring Cargo heeft onlangs weer enkele staaltjes van maatwerk achter de rug. Voor de grootste bierbrouwer van Nederland zijn vele vrachtwagens vol met promotionele artikelen door Europa vervoerd. “Eén van de laatste ritten hiervoor was naar Londen, waar de finale van de Champions League werd gespeeld. Maar vorig jaar tijdens de Olympische Spelen waren wij ook vaak voor deze bierbouwer in Londen te vinden. Dat zijn extra leuke opdrachten.” Ook droeg Bring zorg voor een andere opdrachtgever voor het transport van de Judomatten naar de Olympische Spelen.

Pionier
Ook in een ander opzicht is Bring een bijzonder bedrijf. Zo heeft Bring geen chauffeurs in dienst. “Alleen de trailers zijn van ons, wij hebben er zo’n 450” legt ’t Hart uit. “Het zijn voornamelijk ‘eigen rijders’ en transportbedrijven hier uit de regio die voor ons rijden. Deze chauffeurs dragen uiteraard wel onze bedrijfskleding, maar niet alle auto’s zijn uitgevoerd in onze groene huiskleur. De meeste chauffeurs rijden al zo lang voor ons dat ze eigenlijk bij het bedrijf horen.” Daarnaast maakt de Bring Groep gebruik van haar eigen truckingcompany waarin ongeveer 300 vrachtwagens vertegenwoordigd zijn.

Bring in Nederland staat bij het moederbedrijf in Noorwegen te boek als pionier en gezien de vele bedrijfsawards aan de wand blijft dat niet onopgemerkt in het hoge noorden. Van IJzendoorn glimlacht: “Bring is weliswaar een strak geleid bedrijf, maar er is voldoende ruimte voor eigen initiatieven. Dat doen we dan ook volop en meestal wordt dat opgepikt door ’Noorwegen’. Huisstijl, rapportages, voorschriften; veel is vastgelegd en dat straalt af op ons bedrijf. Wij zijn erkend en worden herkend in heel Europa, vooral in de Scandinavische landen zijn wij top of mind. Scandinavië is politiek en economisch stabiel, in die landen en ook Finland is het goed zaken doen.” Eind vorig jaar is de Bring Groep verder uitgebreid door de aankoop van de Zweedse transporteur Ekdahls Åkeri. Marcel ’t Hart: “Deze overname maakt onze positie op de Scandinavische markt alleen maar sterker. Wij willen namelijk graag verder groeien in de Nordics en dit breidt ons gebied vanuit het continent alleen maar uit.”

Sociaal
Bring is een modern bedrijf. Duurzaam ondernemen hoort daarbij en dat gaat de Zwijndrechtse vestiging van Bring op heel natuurlijke wijze af. “Brandstofgebruik, CO2-uitstoot, papierverbruik, noem het allemaal maar op, wij zijn daar bewust mee bezig. Niet omdat het moet, maar omdat we het willen. Ook zijn we sociaal actief, onze medewerkers komen uit de regio, daarom ook willen wij zichtbaar zijn. Zo sponsoren wij veel jeugdteams in allerlei sporten en zijn we bij de bekende Roparun betrokken. Voor zo’n acht deelnemende teams verzorgen wij het vervoer, pro deo. Het draait bij ons niet alleen om geld.” Uiteraard komt het succes niet zomaar uit de lucht vallen voor Bring. Marcel ’t Hart hierover: “Het is bikkelen, samen met twee collega’s ben ik dagelijks op pad. Wij zijn actief op beurzen, maken gebruik van onze website en doen veel aan social media. Maar het draait voornamelijk om persoonlijk contact. Dat is het allerbelangrijkste. En goed werk afleveren natuurlijk.” De groeiambitie ligt hoog bij Bring, door organische groei en acquisities loopt dat voorspoedig, Er dreigt hierbij echter een kink in de kabel te komen. In Zwijndrecht is de ruimte beperkt en de loodsen zitten bomvol. “Wij kunnen nog wat kleine verschuivingen doen, maar eigenlijk hebben we simpelweg te weinig deuren voor de aan- en afvoer. Wij zijn voorzichtig aan het kijken naar uitbreidingsmogelijkheden. Dat moet hier in de buurt zijn gezien ons personeel. Vijf jaar of langer vooruit plannen is tegenwoordig onmogelijk, wij maken plannen voor de komende twee à drie jaar, verder vooruitkijken kan niet, je moet reageren op het momentum. Daarom zijn we zo blij met de samenstelling van ons klantenbestand. Valt er een keer een grote weg, dan is er nog geen man overboord. Wij zijn continu bezig met hoe ons klantenbestand in elkaar zit; waar kunnen we matchen, welke branche verdient meer aandacht, hoe kunnen we zaken verbeteren? Er zijn ongetwijfeld nog veel bedrijven in de regio die ons nog niet kennen, maar we worden wel steeds bekender, onze groene wagens krijgen steeds meer herkenning. Dagelijks komen er bij ons zo’n 70 autonome aanvragen binnen. We vragen dan altijd hoe ze bij ons terecht zijn gekomen. Dat levert een schat aan informatie op.”

“Iedereen kan van A naar B spullen vervoeren, maar het gaat om het proces eromheen. Goed materieel, altijd bereikbaar zijn, goede facturatie, heldere communicatie, afspraken nakomen. Alle aspecten in het bedrijfsproces willen wij beter doen dan anderen in de branche. Dat ligt in de aard van onze medewerkers,” zo besluit Van IJzendoorn.

A 8880