Overig

De gulden Middenweg

855

ICT maakt steeds meer mogelijk. Het lijkt elke dag wel sneller te gaan. We kunnen steeds meer met on-line diensten. Vanaf onze werkplek of onderweg via de smartphone. Verrassend eenvoudig en snel. Een enorme vooruitgang die veel tijd en rompslomp bespaart.

We trekken elkaar mee in deze trend. Het is niet tegen te houden: als een collega ondernemer diensten on-line aan gaat bieden moeten we mee om concurrerend te blijven. Het wordt makkelijker, sneller en de tijd of plaats maakt niet meer uit.

Steeds meer gegevens komen daardoor on-line beschikbaar en er wordt steeds meer digitaal opgeslagen. Hetzelfde wat voorheen alleen via de post of papier ging, gaat nu vliegensvlug. De mogelijkheden zijn fantastisch, maar begrijpen we allemaal echt wat er gebeurt? Een bestelling die per post binnenkomt kunnen we volgen: we kunnen het zien als de envelop is opengemaakt of als er is gerommeld met de papieren. Digitaal is dat niet anders, maar doordat we de onderliggende techniek niet altijd overzien kunnen we niet zomaar 1-2-3 meer overzien of alles veilig en betrouwbaar verloopt.

Dat zelfde geldt voor het begrip ‘privacy’. Wie kan welke informatie wanneer zien? Als alles op papier gaat is het nog te snappen, maar digitaal? Als ik heel eerlijk ben dan heb ik daar zelf weinig zicht op. Ik weet niet wat er allemaal gebeurt als ik via m’n telefoon een mail verstuur of inlog in het systeem van mijn bedrijf of een leverancier. Bij on-line bankieren word ik erop gewezen dat ik moet controleren dat er gebruik wordt gemaakt van een beveiligde verbinding, wat ik kan zien aan het slotje in de adresbalk. Maar wat dat nou precies betekent…? En wat er dan wel of niet gebeurt?

Ik weet het eenvoudig niet. Wat ik wel weet is dat we niet meer zonder kunnen. We hebben kennis en kunde nodig. Die moeten we in huis halen. Maar wie kun je vertrouwen als het gaat om de juiste kennis en kunde? Mijn ervaring is dat je daarvoor het beste dicht bij huis kunt blijven: vraag collega’s in de regio om advies.  Je komt elkaar regelmatig tegen en dat maakt dat je verder kunt gaan dan klant-leverancier. Je kunt echt meer betekenen voor elkaar.

Hoe snel de ICT ontwikkelingen ook gaan, uiteindelijk draait het om kennis en kunde. En de juiste kennis en kunde kun je alleen vinden op basis van vertrouwen.

In de regio Drechtsteden zit een groot aantal ICT bedrijven met gedegen kennis en kunde. Een aantal daarvan is lid van Werkgevers Drechtsteden. Onder andere via de broodje IT bijeenkomsten is het niet moeilijk om een goed advies te krijgen. Maak daar gebruik van!