Overig

Directievoorzitter Piet Hoogendoorn

1136

Rabobank Drechtsteden heeft een nieuwe directievoorzitter na het vertrek van Ad Boom. Aan opvolger Piet Hoogendoorn de taak om de ingezette koers van Rabobank Drechtsteden verder vorm te geven.

Ruim 40 jaar is Piet Hoogendoorn actief binnen de Rabobank, waarvan hij gedurende zo’n 25 jaar directiefuncties heeft vervuld. “Noem mij een ervaren bankier,” zegt Piet Hoogendoorn, die hiervoor vijf jaar directievoorzitter was bij Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost. In zijn loopbaan heeft Hoogendoorn bij zo’n zeventien lokale Rabobanken gewerkt. “Een echte netwerker,” zo betitelt Gerard Bouwer, voorzitter van de raad van commissarissen van Rabobank Drechtsteden, de nieuwe directeur. “Hij is ondernemend, verbindend en een teamspeler.” Hoogendoorn heeft binnen de Rabobank de nodige naam als directeur opgebouwd.

Midden in de samenleving
Hoogendoorn: “Ik vind het belangrijk om als bank midden in de samenleving te staan. De bank en de samenleving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De mooie stad Dordrecht komt door haar historie en de evenementen die hier plaatsvinden steeds beter op de kaart. Daaromheen liggen schitterende steden met karakteristieke kenmerken die allemaal zijn voorzien van goede voorzieningen zoals scholen, winkels en cultuur. Tel daarbij op dat we hier in een uniek economisch gebied zitten en het plaatje is rond. Wij zijn een bank van en voor mensen en willen een bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling van de Drechtsteden. Ik zie het zelfs als mijn morele verplichting hieraan een bijdrage te leveren door kennis in te brengen, kennis te delen, ons netwerk open te stellen en waar mogelijk een financiële bijdrage te leveren. Gewoon goed ons ding doen voor de samenleving en het zakelijke deel van de regio.”

Virtuele bank die dichtbij blijft
Hoogendoorn maakt een stap terug in de tijd en merkt op dat die tijd niet meer is te vergelijken met de tegenwoordige manier van zaken doen. “We kennen nu een totaal andere wijze van bankieren, we staan anders in de samenleving. Nog niet zo heel lang geleden hadden wij 2.200 kantoren, dat zijn er nu zo’n 800. Toen ik begon was er nog sprake van een handmatige administratie en deed de automatische administratie voorzichtig haar intrede. Voor de aankoop van aandelen ging er een formulier in drievoud de administratieve molen in. Je liep altijd een aantal dagen achter de feiten aan. Nu vindt er een transitie plaats van een fysieke bank naar een virtuele bank. Dat brengt verregaande consequenties met zich mee. Klanten komen in mindere mate naar de bank. Apps en internet maken bankieren op een andere wijze heel gemakkelijk. Wat je allemaal met je smartphone kunt regelen, dat was jaren geleden nog ondenkbaar. Met bijvoorbeeld de Rabo Bankieren App kun je bankieren in een handomdraai. Voor startende ondernemers is er de Ikgastarten App, waarop ze inspiratie en ervaringen kunnen uitwisselen. En voor ondernemers die op zoek zijn naar sectorkennis en thema-updates kunnen ze de Rabo Kennis App down-loaden. Met dit soort ontwikkelingen wordt een fysiek bankkantoor minder belangrijk, maar wij blijven in gesprek met onze klanten. Wij zijn continue in gesprek om te achterhalen wat hun behoeftes zijn. We zoeken onze klanten op, door actief aanwezig te zijn in de lokale netwerken. De veranderingen gaan snel, de wereld is veel groter geworden, wij opereren in het heden en doen dat met alle mogelijkheden die deze tijd ons biedt. We willen de bank blijven die dichtbij onze klanten staat. Dat goed in evenwicht houden is ons streven.”