Overig

Drie tips voor facilitair ondernemerschap

486

Facility Management is de integratie van processen binnen een organisatie, om overeengekomen diensten te ontwikkelen en in stand te houden, gericht op de ondersteuning en bevordering van de effectiviteit van het primaire proces.

Maar wat betekent facilitair ondernemerschap? Hoe ondernemend kunt u als facility professional binnen uw organisatie zijn? Drie tips om uw ondernemerschap te stimuleren.

  1. Stel een winnend team samen

“Veel facilitaire organisaties richten zich sterk op de performance van enkelvoudige producten en diensten aan het eind van de keten,” zegt Tim van Asch van Hospitality Group. “Dat is ook niet zo vreemd, omdat daar de uiteindelijke kwaliteit en kosten tot stand komen en de contracten worden gesloten met de dienstverleners.” Volgens hem blijft vaak ditzelfde uitgangspunt gehandhaafd in een veranderde context en bij nieuwe opgaven vanuit de organisatie. “Dit terwijl er betere en slimmere oplossingen liggen in een meer integrale benadering hoger in de dienstverleningsketen. Net als in de sport is het verstandig om voor een wedstrijd een winnende strategie te bedenken met duidelijke rollen en taken voor elk lid van het team. Met het brede palet van facilitaire producten en diensten heeft u de beschikking over veel spelers waarvan u de potentie niet gemakkelijk in samenhang overziet.”

  1. Leer te denken ‘met een bochtje’

Volgens zelfstandig ondernemer Erick Wuestman is ‘ondernemend zijn’ jarenlang gekoppeld geweest aan commercialiserend denken en maakte het van alles een Money Making Machine. “Gelukkig streeft modern ondernemerschap steeds vaker een wat hoger ontwikkeld doel na, namelijk waarde toevoegen. Waarbij waarde nadrukkelijk niet hetzelfde is als geld. Als faciliterende organisatie is waarde toevoegen je enige bestaansrecht.”

Maar daarmee is de stap naar ondernemerschap niet gelijk gezet. Volgens Wuestman moet Facility Management de focus op dienstverlening leggen en de interne klant maximale waarde bieden. “In het blijven hangen in ’toegevoegde waarde’ zit geen prikkel om ‘met een bochtje’ te leren denken. Ondernemend FM kan in mijn ogen dus alleen waarde toevoegen door met nieuwe ideeën en initiatieven te komen.”

  1. Kijk over de facilitaire ‘muren’ heen

“Wij maken het verschil door altijd meer aandacht te geven aan gasten, opdrachtgevers, relaties en de maatschappij,” aldus Frank Veldhof, directeur Hospitality van Hutten. “Onze medewerkers zijn namelijk voortdurend op zoek naar vernieuwing. Daarvoor houden zij de maatschappelijke trends constant in de gaten en bouwen hiervoor een lange termijn visie op. Daarbij verzinnen ze voortdurend innovatieve oplossingen voor soms ingrijpende vraagstukken.”