Overig

Dwarshelling Scheepswerf Hoebée in gebruik

566

Zaterdag 2 juni jl. opende Scheepswerf Hoebée in Dordrecht hun nieuwe 150 meter lange dwarshelling. De bezoekers zagen hoe het op de helling slepen van de mts Vorstenbosch, het grootste binnenvaartschip ter wereld, het startsein vormde voor de ingebruikname van de innovatieve nieuwe scheepshelling. Wethouder Jasper Mos van de gemeente Dordrecht en Havenman van het Jaar 2011 Gerard Deen, prezen de broers Rinus en Wim Kooiman voor hun getoonde lef om in deze moeilijke economische tijden een dergelijke groots project te realiseren. “Wij zijn gelukkig met de inzet en het enthousiasme van onze mensen,” aldus Rinus Kooiman, die samen met broer Wim de directie voert over de Kooiman Groep waar Scheepswerf Hoebée deel van uitmaakt. “Zij moeten het nu gaan doen. Maandenlang is met elkaar hard gewerkt aan de renovatie van ons werfterrein in Dordrecht en aan de innovatieve dwarshelling die met een lengte van 150 meter plek biedt voor binnenvaartschepen met de grootste afmetingen. De helling heeft voldoende capaciteit om drie schepen tegelijkertijd te dragen. Op zeven hellingbanen staan veertien stikstof geveerde hellingwagens die met zeven lieren omhoog worden getrokken. De vering zorgt voor een gelijkmatige verdeling van het scheepsgewicht over de hellingwagens. De kans op beschadiging voor zowel de schepen als de hellingbaan is nu dus tot vrijwel nul gereduceerd.”

De bezoekers zagen tijdens de opening de 147 meter lange en 3300 ton in gewicht tellende mts Vorstenbosch gestaag dichterbij komen, tot deze imposante bunkertanker geheel gehellingd was. De droogzetting van dit grootste binnenvaartschip ter wereld betekende dat je er ook ‘gewoon’ onder kon kijken en van die mogelijkheid werd graag gebruik gemaakt. “Wanneer het schip op zijn plek staat,” vertelde Wim Kooiman, “wordt het met hydraulische stoppingen, waarop draagstoelen van een meter doorsnede zijn bevestigd, van de hellingwagens getild. De hellingwagens kunnen vervolgens worden gebruikt om een tweede of derde schip droog te zetten. We kunnen nu niet alleen de binnenschepen met een lengte van 125 meter of meer hellingen, maar ook zware werkschepen die vaak kort en breed zijn, droogzetten, zoals kraanschepen, duwboten en multicats. Het is een grote investering, maar we zijn nu klaar voor de toekomst.”

Scheepswerf Hoebée is onderdeel van de Kooiman Groep. De geschiedenis van de Kooiman Groep begint in 1884 en het familiebedrijf heeft sindsdien grote ontwikkelingen doorgemaakt. Deze hebben ertoe geleid dat een breed scala aan diensten verleend kan worden, variërend van nieuwbouw tot (grootscheepse) aanpassingen en reparaties. Met de nieuwe dwarshelling in Dordrecht, die ultramodern is toegerust om drie schepen tegelijkertijd te dragen, is het bedrijf klaar voor de toekomst. De Kooiman Groep beschikt tevens over een eigen ontwerpbureau, een eigen scheepsbouwafdeling, een machinefabriek en een eigen timmerafdeling. Ook zijn zij producent van de bekende ‘De Biesbosch’ anker- en koppellieren en leverancier van specifieke duwvaartcomponenten en is de Kooiman Groep leverancier van Van Eijk Haveninrichtingen.