Overig

Eerste bedrijfswagentestdag valt in de smaak

622

Het kan op die maandag, de elfde februari 2014, bijna geen toeval zijn. Elf motorische werkpaarden staan opgesteld naast De Kuip, het onderkomen van Feyenoord, de club die het vooral van inzet en hard werken moet hebben.

Het ernaast gelegen horecagedeelte van het Rotterdam Topsportcentrum, is de plek waar de testrijders van de eerste Rijnmond Business Bedrijfswagentestdag prima worden ontvangen.

“De belangstelling en het enthousiasme van de dealers was groot” vertelt organisator Kees van ’t Zelfde, “maar we hebben bij de eerste keer bewust gekozen voor een kleinere opzet. Ik wil hiermee een nieuwe markt aanboren. Je klopt wel bij dezelfde dealers aan als bij de personenwagenstestdagen, maar ze hebben voor dit soort activiteiten weer andere budgetten”.

Volkswagendealer Hoogenboom is present met maar liefst vijf auto’s. Renault-dealer VKV met twee auto’s, Mercedes Hogenbirk levert twee auto’s en er staan ook twee auto’s van Ford-dealer Ardea.

De dealers bevestigen dat het een interessante markt is. Veel bedrijfswagens worden geleasd en moeten na een aantal jaren worden vervangen. Dat maakt de markt minder grillig dan die van de personenauto’s. Daarnaast is de klant meer merktrouw en wordt er veel waarde gehecht aan een goed en snel serviceapparaat. Bovendien worden er steeds strengere milieueisen gesteld aan de bedrijfsauto’s.

“Of dat wel of niet terecht is in deze moeilijke tijden, laat ik in het midden”, merkt Maurice den Boef van Volkswagendealer Hoogenboom op. Hij vervolgt: “Feit is dat bedrijven worden gedwongen het wagenpark te vervangen door schonere auto’s. En schoon zijn tegenwoordig ook de bedrijfsdiesels. Het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) hanteert 25% bijtelling bij deze wagens, omdat ze leeg wel zouden voldoen aan de 14%-norm, maar beladen niet. Wij vinden dat ze wel degelijk de Euro 5-norm halen, die straks wordt gehanteerd om toegelaten te worden tot de binnensteden. De Euro 3-wagens van voor 2005 worden dan geweerd. In Utrecht bijvoorbeeld al op 1 januari 2015. Daarnaast wordt de Maasvlakte een Euro 6-gebied voor vrachtwagens met een gewicht vanaf vijf ton, maar dat geldt in de nabije toekomst ook voor bedrijfswagens beneden de 3,5 ton”.

Weinig vraag

“Onze huidige benzine-, aardgas-, hybride-, elektrische- en dieselauto’s halen de Euro 5 of 6 norm”, vertellen Marc Nijhof en Yousef Lemsidi van Mercedes-dealer Hogenbirk. Net als overigens Volkswagen, bevestigt Maurice den Boef.

Hij vertelt: “We leveren in Rotterdam veel ecofuel-auto’s aan Roteb-lease, de beheerder van het gemeentelijk wagenpark. Volkswagen is in dat segment ook marktleider”.

Nijhof: “Toch is naar de elektrische auto’s nu nog weinig vraag”. Thijs Smits van Forddealer Ardea vult aan: “Ik verwacht ook niet dat de elektrische en natural gas-wagens op korte termijn veel zullen worden verkocht.”

Cees Keijzer van Renault-dealer VKV denkt daar anders over. Hij zegt: “Renault was altijd trendsetter en deze elektrische Kangoo is daar het bewijs van. Hij is uiterst compleet, heeft een grote trekkracht, is heel vlot in het verkeer en heeft toch een actieradius van bijna 150 kilometer. Opladen bij een snellaadpaal duurt twintig minuten en daar zijn er steeds meer van in de Rotterdamse regio. De gemeente zet fors in op duurzaam rijden. Dus geloof ik wel degelijk in de elektrische auto”.

Na het maken van de foto’s trekken de testrijders erop uit. Een paar uren later komt het merendeel enthousiast terug, omdat de nieuwe generatie bedrijfsauto’s net zo luxe en prettig in het gebruik blijkt te zijn als personenauto’s. Bovendien neemt de meerderheid de ervaringen van deze dag mee in de keuze van een eventueel nieuwe bedrijfsauto.

Organisator Kees van ’t Zelfde van Rijnmond Business loopt tevreden rond. “Dit is me goed bevallen en de reacties waren prima. Misschien komt er in het najaar een tweede editie met de dealers die nu niet mee konden doen. Maar ik denk ook aan een vrachtwagentestdag. Hoewel je daar een groot rijbewijs voor nodig hebt en dat beperkt het aantal testrijders. Enfin, voldoende stof om over na te denken”.