Overig

Goed eerste half jaar haven Rotterdam

538

Castelein: “Uitwijken naar Antwerpen is tijdelijk”

Als het in het eerste half jaar van 2015 gaat om de toename in de overslag van containers, dan steekt een Rotterdamse plus van 3,6 procent schril af bij de 9,6 procent van Antwerpen. Het Havenbedrijf daar zegt te profiteren van de M2-alliantie (Maersk en MSC).

President-directeur Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam zegt iets anders: “Dit komt doordat onze haven, wat containers betreft vol zit, maar zodra de nieuwe volautomatische terminals van APM (Maersk) en RWG op Maasvlakte 2 volledig functioneren, komen de schepen terug”. Het verlies aan inkomsten en vracht is vervelend, maar toch wil hij de zaak niet forceren.

”We hebben wekelijks contact met de bedrijven. Maar het duurt langer omdat er nieuwe, uiterst ingewikkelde software, geïmplementeerd  moet worden”, aldus Castelein, die tevreden is dat containerrederijen, die terugvaren naar het Verre Oosten, Rotterdam als eerste haven aandoen. Verder wordt er met de rederijen gesproken over het steeds groter worden van de schepen. “Ik begrijp dat ze hierdoor brandstofkosten willen besparen, maar grotere schepen moeten aan de kade geen congestie veroorzaken. Rederijen moeten slimmer met elkaar samenwerken”, vindt Castelein, die verwacht dat Antwerpen en Rotterdam de Europese slag om de containers gaan winnen. Verder is hij blij dat vakbonden en werkgevers in de sector inmiddels overleg hebben over de werkgelegenheidsproblematiek en dat er in Rotterdam overeenstemming is over de container exchange route, het vlotte vervoer van de ene naar de andere containerterminal.

Rusland

Dat de totale overslag in de eerste helft van 2015 met 6,8 % steeg, kwam door de aanvoertoename van ruwe olie en olieproducten (plus 8,3 en 29,7%). De olie komt voor dertig procent uit Rusland, maar Castelein verwacht niet dat de politieke spanning tussen dat land en de rest van Europa, leidt tot een terugval. ”Rotterdam is de tweede bunkerhaven ter wereld, en de Europese spil in die goederenstroom”. Het niet doorgaan van de olieterminal van het Russische Summa is, volgens hem, voornamelijk een centenkwestie. “We zijn druk bezig met andere partijen voor het terrein”, verklapt Castelein.

Verder groeide het roro-verkeer (roll on roll off), doordat het goed gaat met de Britten. De aanvoer van kolen, erts en agribulk daalde. De nettowinst van het Havenbedrijf nam met 3,1 miljoen toe tot 122,5 miljoen euro. Verwacht wordt dat de containeroverslag en die in totaliteit in de tweed helft van 2015 afvlakt.

Verder blijft het Havenbedrijf de petrochemie omarmen, maar zet het ook in op de afbouw en ontmanteling van offshore-installaties, biomassa, windenergie, LNG en innovatieve bedrijven. Deze start ups wil het Havenbedrijf met de kennis van de universiteiten van Twente, Rotterdam, Eindhoven en Delft en een investeringsfonds samen met Peter Goedvolks bedrijf First Dutch, op zoveel mogelijk fronten helpen. Castelein: “Het bundelen van die kenniseconomie moet ervoor zorgen dat Rotterdam ook over tien jaar nog de beste haven ter wereld is”.