Column VNO NCW
Deze bijzondere tijd heeft enorme effecten op alles en iedereen. Voor het onderwijs betekende dit de afgelopen periode geen studenten op school en de lancering van het digitale onderwijs. Tot nu toe was digitaal onderwijs toch een beetje een vies woord in grote delen van het onderwijs. Na de afkondiging van de intelligente lockdown is het onderwijs in drie dagen tijd volledig digitaal gegaan. Een enorme prestatie van de onderwijsteams in Nederland, maar ook van de studenten die actief meedoen! Natuurlijk gaat lang nog niet alles perfect, maar met een creativiteit en inventiviteit die zijn weerga niet kent laat het onderwijs zich van haar beste kant zien.
Er is ook aandacht voor kwetsbare studenten (ja het klopt dat ten tijde van crises kwetsbaren nog meer de dupe zijn!) die het vaak ook thuis niet makkelijk hebben en de examinering wordt serieus en kwalitatief afgerond dit jaar. Op dit moment worden scenario’s gemaakt voor het onderwijs volgend jaar. Het onderwijs is erop voorbereid dat we volgend jaar nog veel last van de crisis zullen hebben. Zorgen zijn er ook, die zitten met name op stages en werk. Het is begrijpelijk dat werkgevers momenteel noodgedwongen geen werk of stages meer hebben, maar we moeten op heel korte termijn wel weer gaan investeren in de jeugd. De gevolgen van de situatie is voor de jeugd nu nog wel te overzien, maar we moeten anticyclisch investeren om straks een enorm tekort aan arbeidsen kennispotentieel te voorkomen.
De huidige crisis zal de maatschappij drastisch veranderen. Voor het onderwijs is dat niet anders. Natuurlijk is de huidige situatie dramatisch, maar het biedt ook mogelijkheden tot drastische vernieuwing (never waste a good crisis!). Zo zal wat mij betreft het onderwijs nooit meer hetzelfde zijn. Eindelijk zal het fenomeen “blended learning” (een mix van allerlei onderwijsvormen) van de grond komen. Vaak is er een crisis voor nodig om een sprong te maken in innovaties. Het onderwijs zal hiermee niet goedkoper (sorry voor de lobbyisten die garen spinnen bij minder geld naar het onderwijs), maar wel beter en duurzamer worden. Studenten zullen straks een heel mooie mix van fysiek, digitaal en praktijkonderwijs krijgen die hen nog meer zal inspireren om het beste uit zichzelf te halen.
Om dit alles te realiseren is daadkracht, verstand en samenwerking mogelijk. Zo hebben we in Rotterdam met heel veel partijen de IT-Campus opgezet. De IT-Campus kan heel betekenen voor de digitalisering van talent in Rijnmond. Dat houdt niet op bij het onderwijs; daar kan elke Rotterdammer profi jt van hebben. Onderwijs en digitalisering bereikbaar voor de hele regio; Grenzeloos Onderwijs! Dat is wat ik een ieder zou toewensen.