Overig

“Het nieuwe gebouw is een plaats waar leren en werken elkaar ontmoeten”

1052

Albeda biedt dynamische leeromgeving op Rotterdam The Hague Airport

De nieuwbouw van Albeda op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) opent na de herfstvakantie haar deuren voor studenten van diverse luchthavengerelateerde opleidingen, zoals luchtvaartdienstverlening, facilitaire dienstverlening en veiligheidsopleidingen.

Het hybride gebouw biedt de mogelijkheid om ook in realtimesituaties te leren en is in samenwerking met diverse partners tot stand gekomen. We spreken over deze dynamische leeromgeving en het belang van gedeelde verantwoordelijkheid van onderwijs en bedrijfsleven met Anky Romeijnders, lid van het college van bestuur en Amanda van Woerden, adjunct-directeur van het cluster Hospitality van Albeda.

Romeijnders vertelt ons als eerste zichtbaar trots de visie van Albeda: “Wij willen in ons onderwijs de context van het beroep zo dicht mogelijk bij de student brengen. Het is daarom belangrijk dat er verbinding bestaat tussen het bedrijfsleven en het onderwijs en dat eveneens de onderwijslocatie in verbinding staat met haar omgeving. Onze studenten leren immers niet alleen in het schoolgebouw, maar ook in realtimesituaties op de luchthaven en bij de verschillende partners. Het onderwijs heeft een enorme ondernemende en ontwikkelende kant.”

UNIEKE GEZAMENLIJKE INSPANNINGEN

Van Woerden zegt dat de ondernemende en ontwikkelende kanten goed in de opleidingen en in het gebouw zichtbaar zijn. Ze verduidelijkt het met twee mooie voorbeelden. “Detentie Centrum Rotterdam is de vestiging binnen Dienst Justitiële Inrichtingen waarmee we de opleiding Dententie Inrichtings Beveiliger / Complexbeveiliger vormgeven en aanbieden. Voor de opleiding Luchthavenbeveiliger is Facilicom een belangrijke partner.

Dit bedrijf dat onder andere werkzaam is in de beveiliging heeft twee fysieke ruimtes ingericht; een trainingscentrum voor veiligheidsopleidingen en een trainingscentrum voor facilitaire opleidingen. Net als met DCR geven we samen met Trigion (onderdeel van Facilicom) vorm aan een opleiding: luchthaven-beveiliger. Door deze unieke gezamenlijke inspanningen ontstaat er daadwerkelijk aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt.”

ONTWERP EN INRICHTING

Volgens Romeijnders is bij het vormgeven en uitvoering van het onderwijs aansluiting met de praktijk en dus wendbaarheid belangrijk. Hetzelfde geldt voor het ontwerp en inrichting van het gebouw. Romeijnders: “Het nieuwe gebouw past helemaal bij ons onderwijsconcept en heeft een structuur die tevens ruimte biedt voor mogelijke andere soorten onderwijs. Wanneer de omgeving verandert, kan het gebouw zich aan de omgeving aanpassen.. Door bijvoorbeeld de flexibele wanden is alles te verplaatsen en opnieuw in te richten en in te delen.

Dit is waardevol voor de toekomst als bijvoorbeeld de luchtvaartsector wijzigt en er nieuwe behoeften ontstaan.” Naast wendbaarheid is gastvrijheid een belangrijk onderdeel geweest bij het ontwerp. Van Woerden vertelt: “Alles is zo ingericht dat de gebruikers zich welkom voelen. Dit is terug te vinden in de uitnodigende entree, het comfortabele meubilair en de transparante wanden in het gebouw. Ook de docentenkamer heeft een open structuur en docenten lunchen bijvoorbeeld gezamenlijk met de studenten. Albeda is er met en voor de studenten.”

ONTMOETEN, LEREN EN INSPIREREN

Leren in de context van het beroep biedt volgens beide dames veel kansen. Van Woerden vertelt dan ook gepassioneerd verder: “Het nieuwe gebouw is een plaats waar leren en werken elkaar ontmoeten. We hebben een gebouw gecreëerd dat niet alleen ten dienste staat voor onze studenten en medewerkers maar ook voor de medewerkers van onze partners. Zo is het voor bedrijven zoals RTHA, Transavia of TUI mogelijk om meetings en trainingen in dit gebouw te organiseren. Niet voor niets is ons motto ontmoeten, leren en inspireren.” Dit alles draagt volgens Romeijnders tevens bij aan professionalisering en talentontwikkeling. Niet alleen bij de studenten en medewerkers van Albeda, maar ook bij de werknemers van andere bedrijven.

THE LEARNING AIRPORT

Dat brengt ons gesprek op The Learning Airport. Van Woerden licht dit initiatief van Albeda toe. “ The Learning Airport is een netwerk van ruim twintig partners die zijn verbonden aan dit platform vanuit een gedeeld belang voor arbeidsmarktontwikkelingen, opleiden en innovatie. Bijvoorbeeld 1Minuut Innovatie. Het platform biedt ruimte aan luchtvaart-gerelateerde bedrijven, maar ook andere bedrijven hebben zich aangesloten. Er is een ontwikkelagenda die zich richt op drie domeinen: employability, innovatie en coöperatief opleiden. Zo zijn er verschillende acties benoemd met als doel om de kansen en duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te vergroten. Niet alleen voor onze studenten, maar voor alle werkenden.” Van Woerden noemt concrete voorbeelden zoals de ‘open leeractiviteiten’ waarin opleidingen van partners worden opengesteld voor zowel studenten als medewerkers en het doen van praktijkgericht onderzoek in het MBO. “Het is mogelijk om de case vanuit het werkveld verder te onderzoeken in het schoolgebouw. Het kan ook andersom; onze studenten maken dan onderdeel uit van een onderzoek naar bijvoorbeeld een nieuw te ontwikkelen product,” aldus Van Woerden.

LEVEN LANG LEREN

Volgens Romeijnders inspireren partners in The Learning Airport elkaar om een ‘leven lang leren’ daadwerkelijk te realiseren. “Met The Learning Airport is er een netwerk van verschillende partners met een gezamenlijke verantwoordelijkheid waarbij partners elkaar kennen, inspireren en weten te vinden. Er is dan ook sprake van langdurige samenwerking met commitment in alle lagen; op bestuurlijk- en directieniveau en op de werkvloer. Op deze wijze is het echt mogelijk om een leven lang ontwikkelen voor studenten en werkenden te concretiseren.” aldus Romeijnders. Van Woerden knikt instemmend en zegt: “De samenwerking brengt zoveel inzichten en de inspiratie ontstaat als het ware vanzelf. Tegelijkertijd proberen we dit direct te vertalen naar de praktijk.”

GEDEELDE VERANTWOORDELIJKHEID

Het wordt ons duidelijk dat onderwijs in de context van het beroep rijke kansen biedt en dat de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven daarbij cruciaal is. “Onderwijs en bedrijfsleven hebben elkaar nodig en hebben eveneens een gezamenlijk be-lang. De studenten zijn immers de medewerkers van toekomst. Dit gegeven brengt een gedeelde verantwoordelijkheid met zich mee. Die verantwoordelijk-heid ligt daarom niet alleen bij het onderwijs, maar in de gehele keten. Samen kunnen we meer bereiken dan ooit,” zegt Romeijnders tot besluit.