Meer ondernemerschap en dus ook meer vrijheid om naar eigen inzicht in te spelen op de lokale markt…Peter Voolstra staat helemaal achter de nieuwe koers van Holland Casino. De casinomanager van de Rotterdamse vestiging ziet volop kansen meer aan te sluiten op de wensen van bezoekers uit de regio. Daarom wordt het casino aan het Weena vanaf augustus verbouwd. Maar wel zonder dat gasten daar last van hebben.
Peter Voolstra geeft sinds 1 juli vorig jaar leiding aan Holland Casino Rotterdam. Maar een nieuwkomer kan hij niet genoemd worden. De inwoner van Uithoorn kent het bedrijf als zijn broekzak. In 1981 begon hij als croupier. “Het was een heel ander bedrijf, een heel andere tijd ook. Ik heb sindsdien in heel wat vestigingen gewerkt en veel verschillende functies vervuld.’
De overstap van Utrecht – waar hij twee jaar casinomanager was – naar Rotterdam is hem uitstekend bevallen. “Toen ik op mijn eerste dag naar Rotterdam reed, over de A13 de skyline tegemoet, vervulde me dat met trots. Dit is een bijzondere stad: dynamisch en aantrekkelijk. Fijn om in te werken.”
Trouwste sponsor
Voolstra kende de stad nog niet echt, net zo min als de contacten en netwerken. Collega’s die al langer in Rotterdam rondlopen, onder wie Richard Kruijthof (manager Marketing & Sales), maakten hem wegwijs. “Ook Rotterdam Topsport heeft daarbij geholpen”, vertelt hij. “Bij de kennismaking met Hans den Oudendammer (directeur van Rotterdam Topsport, red.) hebben we de relatie tussen onze organisaties besproken.” Holland Casino is Gold Sponsor – al gedurende de 25 jaar dat Rotterdam Topsport bestaat, en daarmee de oudste en trouwste partner.
Voolstra, zelf een groot sportliefhebber, zegt: “Het is een warme relatie en die willen wij in stand houden. Zeker met de focus op de stad. Als er sportevenementen naar Rotterdam komen, trekt dat publiek. Als die mensen meerdere dagen in de stad verblijven, gaan ze ’s avonds uit. Grote kans dat ze dan op een avond naar het casino komen.”
Emotie
Al beïnvloedde de economische barometer de bezoekersaantallen en de omzet, de aantrekkingskracht van het casinospel bleef altijd. Of het nu gaat om Roulette, BlackJack, de speelautomaten of varianten, het draait altijd om emotie en spanning.
Neem bijvoorbeeld de Mega Millions Jackpot, die in dertien vestigingen van Holland Casino kan worden gespeeld. De automaten zijn gekoppeld en bij elk spel loopt de jackpot, die begint op 1 miljoen euro, op. “Met één inworp kun je dus miljonair worden”, aldus Voolstra. “Iets wat al meer dan zeventig mensen is overkomen sinds we met Mega Millions Jackpot begonnen.” In juni wordt hij vervangen door een nieuwe landelijke jackpot, waarmee spelers weer kans maken op een miljoen of meer.
Focus op spelende gasten
Afgelopen november heeft Holland Casino een reorganisatie afgerond, die noodzakelijk was door de aanhoudende crisis en het bedrijf tegelijk moest voorbereiden op nieuwe wetgeving – die uiteindelijk tot verzelfstandiging van het staatsbedrijf zal leiden. “De kansspelmarkt wordt anders geregeld. Waarschijnlijk eind dit jaar of begin 2016 worden de digitale kansspelen vrijgegeven. Daarna volgen de landbased casino’s.”
De focus komt, nog meer dan in de achterliggende jaren, op de spelende gasten te liggen. Holland Casino gaat terug naar de kern, naar de basis voor zijn bestaansrecht. “Meer aandacht voor de spelers dus, de vaste gasten ook vooral”, vertelt Voolstra. “Van een brede uitgaansgelegenheid worden we een écht casino. Met de bijpassende sfeer ook. En in een heel veilige omgeving. Je kunt onder ons pand parkeren en met inpandige liften naar de receptie.”
Met de verbouwing, die in augustus start, wordt meer ruimte gemaakt voor spelende gasten. ‘We gaan de vierkante meters anders benutten.” Een van de gevolgen is dat de inpandige club (Ultralounge Purple) verdwijnt. De ondersteunende horeca (onder andere restaurant Devine) blijft. Hoe het casino er uiteindelijk uit komt te zien, is nog niet bekend. “De architect is nog aan het tekenen.”
Op de kaart zetten
Bij de reorganisatie is gekozen voor decentralisatie: elke vestiging heeft weer haar eigen casinomanager en die heeft meer vrijheid dan voorheen om te ondernemen. “Ruimte voor focus op de eigen vestiging en je eigen markt. Op die manier krijgt Holland Casino Rotterdam ook weer de plaats die het verdient binnen de regio. We gaan onszelf weer goed op de kaart zetten. We gaan het aanbod afstemmen op de stad – de programmering is niet meer overal hetzelfde. Ook het menu in de restaurants is weer lekker Rotterdams.”
“Afstemming op de couleur locale betekent dat we recht doen aan de vele verschillende culturen en nationaliteiten die Rotterdam telt. Denk aan een Chinese thema-avond, een Surinaamse en een Antilliaanse.”
Per jaar ontvangt Holland Casino Rotterdam bijna 800.000 gasten. Daarmee staat het in de top 3 van Rotterdamse attracties en is het de tweede vestiging van het land. “Maar daar willen we wat aan doen. Ook binnen onze organisatie leeft de competitie tussen 010 en 020.”
Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:
@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport