Postillion Hotels is sinds 1 april de nieuwe exploitant van het congrescentrum Beurs-World Trade Center Rotterdam, dat verdergaat onder de naam Postillion Convention Centre WTC Rotterdam. Bij een overname horen nieuwe ideeën, frisse blikken en enthousiaste mensen. Erik-Jan Ginjaar, Regio Directeur West van Postillion Hotels, vertelt onder meer hoe de Rotterdamse markt betreden wordt en wat de plannen zijn rondom People’s Business.
De 31-jarige Ginjaar is al 21 jaar werkzaam binnen de hotelbranche. In de zaak van zijn vader begon hij op jonge leeftijd als afwashulp en mocht hij soms de koks helpen. Dat hij later de Hogere Hotelschool koos, wekt dan ook weinig verbazing. “De aantrekkingskracht van mijn vak is dat ik voor en met mensen werk. Door het tonen van inzet kun je echt het verschil maken en mensen verrassen en blij maken. Ik ben bij Postillion Hotels, waar ik sinds januari 2012 werk, helemaal op mijn plek. Ik begon als general manager van onze vestiging in Utrecht Bunnik. In 2012 en 2013 werd deze locatie uitgeroepen tot ‘Beste Congreslocatie van het Jaar’.” Iets om trots op te zijn en ook iets dat goed van pas komt in zijn huidige functie. Postillion Hotels richt zich namelijk steeds meer op de zakelijke markt en heeft als doel om haar positie op de congres- en meetingmarkt te versterken. “Met deze overname breiden wij onze locaties in het Randstedelijk gebied verder uit en betreden wij voor het eerst de internationale markt van congressen en beurzen.” Toen de overname van Beurs-WTC steeds concreter werd, wat schoot er toen als eerste door het hoofd van Ginjaar? “In eerste instantie had ik nog wat bedenkingen. Het is goed om open te staan voor verandering en vernieuwing, maar een locatie zonder hotelkamers? Ik wist het zo net nog niet. Die gedachte verdween echter direct na een eerste presentatie. De locatie pakte me meteen, net als de historie van het gebouw en de bijbehorende geschiedenis. Mijn enthousiasme werd steeds groter.” Postillion Hotels zette alles op alles om als relatief kleine en nieuwe speler op de markt de overname voor de neus van andere geïnteresseerde partijen weg te kapen. Dat lukte. “Ik was in totale staat van euforie. Het is een heel prestigieus project, waar iedere betrokkene binnen onze organisatie heel veel zin in heeft. WTC Rotterdam past perfect binnen ons portfolio. We gaan ons onder meer bezighouden met beurzen, een gekoesterde wens.”
People’s Business nog regionaler
Ginjaar doelt hiermee op de Marathon Sport Expo en People’s Business, hét netwerkgala van de regio Rotterdam. “Het beurzenspectrum is voor ons totaal nieuw, maar we zijn voornemens om deze twee sterke beurstitels te behouden, te versterken en misschien in de toekomst uit te breiden met andere titels. Als eerste focussen we echter op People’s Business, dat in januari voor de zeventiende keer wordt gehouden. Het concept staat als een huis, maar naast de vertrouwde elementen is er ook ruimte voor verandering. Onlangs hebben we al een vruchtbaar overleg gehad met het Comité van Aanbeveling. Hierin kwam onder meer naar voren dat People’s Business zich nog meer moet profileren als een beurs van en voor Rijnmonders. Het doel van People’s Business moet zijn: het bieden van een platform waarbij diverse bedrijven en sectoren binnen het groot Rijnmondgebied met elkaar kunnen verbinden en daarmee elkaar versterken wat leidt tot groei van het ondernemerschap in regio Rijnmond. Aan tafel bespeurde ik een ongelofelijke drive om het bezoekersaantal in 2016 weer op te krikken. De aantallen liepen de afgelopen jaren wat terug, dus wat dat betreft is er werk aan de winkel. Door het aanbod nog meer af te stemmen op behoeften van bezoekers, willen we meer aanloop realiseren. Het goede doel, traditiegetrouw een belangrijk onderdeel binnen de programmering, zal zeker behouden blijven. Daarbij kiezen we er bewust voor om een nader te bepalen lokaal initiatief te ondersteunen.” Het thema van de zestiende editie was ‘sport’. Is er in 2016 ook een rode draad te bespeuren? “Ja, dat is wel de bedoeling. Zo creëer je iets eigens en blijf je je onderscheiden. De exacte invulling van de programmering zal de komende periode steeds duidelijker worden.” Met de expertise van onder meer Amanda van Goolen, die op een rijdende trein stapte tijdens People’s Business 2015 en zich als Junior Accountmanager van Postillion Hotels ook zal bezighouden met de komende editie en de ervaring en het netwerk van Lisa Bosscher, de nieuwe interim-directeur van het Postillion Convention Centre WTC Rotterdam, weet Ginjaar zich gesteund in zijn missie voor versterking van de positionering van de congres- en zakenmarkt.
Verregaande plannen voor hotel in Rotterdam
Postillion Hotels heeft een landelijk aanbod van hotels met vergaderfaciliteiten in Arnhem, Amersfoort, Utrecht Bunnik, Deventer, Dordrecht en Haren. “Er zijn zeker ook plannen voor het realiseren van een hotel in Rotterdam. Het liefste vestigen we ons in het WTC, maar er is nog geen witte rook. De gesprekken zijn gaande, de uitkomst nog ongewis. Een andere locatie, op of rondom de Coolsingel, sluit ik ook zeker niet uit. Met elkaar kunnen we Rotterdam nog mooier maken. Ik geloof enorm in samenwerken, het bundelen van krachten en putten uit elkaars netwerk. Hierin is ook een belangrijke rol weggelegd voor de gemeente. Mijn eerste indrukken omtrent de bereidheid elkaar te helpen is in ieder geval goed te noemen.” Het komende jaar gaat Ginjaar met zijn team hard aan de slag om nieuwe klanten aan het protfolio toe te voegen en bestaande relaties te informeren over alles wat er in Rotterdam gaande is. “Het liefste zou ik op een kratje willen staan om van de daken te schreeuwen dat we er zijn en veel moois te bieden hebben,” lacht Ginjaar. “Het concept van Postillion Hotels is uniek en past ook perfect bij Rotterdam.”
Warm bad
De uniforme uitstraling en het concept Meet Work Stay wordt de komende maanden doorgevoerd. Meet Work Stay richt zich op de zakelijke reiziger die veel onderweg is en het maximale uit de dag wil halen. Elke vestiging heeft vergaderarrangementen voor vier of acht uur en is uitgerust met businesspoints met Wi-Fi en print- en kopieerfaciliteiten. “Onze gasten kunnen vergader- en werkplekken online boeken en, als eerste in Nederland, de meeting rooms zelfs direct betalen met een creditcard. Het zaalnummer en alle faciliteiten liggen dan meteen vast. Voor de ontspanning zijn er tijdschriften, koffie, thee, fruitsappen en brainfood, een ruim aanbod van maaltijden, versnaperingen en energy boosts met zogeheten langzame suikers, die onder begeleiding van een diëtist speciaal zijn afgestemd op de zittend werkende professional. “Op deze manier bieden wij onze vergadergasten een aangepast assortiment. Overigens kunnen diegenen die dit willen uiteraard nog steeds gefrituurde hapjes of iets anders bestellen. ”Rotterdam en Postillion Hotels hebben weinig tijd nodig om aan elkaar te wennen, vermoedt Ginjaar. “Ik ben zelf in een warm bad terechtgekomen en hoop dat anderen het bij ons ook zo ervaren. Het Postillion Convention Centre WTC Rotterdam is een unieke plek, die bevlogen ondernemers en enthousiaste bezoekers verdient. Het moet de komende jaren nog meer dé ontmoetingsplek voor zakelijke reizigers zijn. In de grote beurshal moet het nooit meer galmen. Dat is namelijk een teken van te weinig gasten. Met elkaar gaan we er alles aan doen om een galmloze locatie te realiseren.”