Mary-Ann van der Velden is sinds 1990 makelaar in moderne kunst.
In deze rubriek vertelt zij u met groot plezier over de raakvlakken tussen kunst en het bedrijfsleven
Rotterdam is hot. Wij Rotterdammers wisten dat al lang, maar nu heeft de rest van de wereld dat eindelijk ook ontdekt. Hoe komt dat toch, dat Rotterdam zo’n bruisende positieve stad is?
Natuurlijk hebben onze recent opgeleverde architectonische hoogstandjes zoals de Markthal en het Centraal Station aan onze nieuwe internationale populariteit meegewerkt, maar wat veel belangijker is, zijn de Rotterdammers zelf.
Onder aanvoering van onze geliefde burgemeester ( die van mij de koosnaam Abbie heeft gekregen ) is de instelling van de Rotterdammers nog positiever en hartelijker geworden. De kameraadschappelijkheid onder Rotterdammers groeit en dat voelen de bezoekers.
Dat gevoel van saamhorigheid is ook terug te vinden bij het Rotterdamse bedrijfsleven. Rotterdamse ondernemers willen samen de wereld veroveren, zo voelt dat. SAMEN STAAN WE STERK, HAND IN HAND ……… etc. etc. Aan deze positieve trend hebben onze eigen MKB Rotterdam en Rijnmond Business hard meegewerkt. Een bezoek aan de inspirerende bijeenkomsten van MKB Rotterdam en de altijd gezellige BOB-borrels voelen aan als een zeer geslaagd familiefeest. De sfeer is hartelijk en introduceés zijn altijd meer dan welkom. Elke keer weer weten Rijnmond Business en MKB Rotterdam nieuwe enthousiaste partners te vinden, die zich actief willen inzetten. Zonder partners zoals het Van der Valk Hotel Ridderkerk of Sparta zouden de bijeenkomsten niet op zulke goede locaties kunnen plaats vinden en zouden we niet zo verwend worden met allerlei heerlijkheden. Vergeet ook niet de bijdrage van de Automotive partners, die garant staan voor de geslaagde autotestdagen en de partners, die interessante workshops, seminars en netwerkbijeenkomsten organiseren voor de andere leden.
MKB Rotterdam en Rijnmond Business zijn in mijn optiek twee organisaties, die heel veel voor hun leden en partners over hebben. Zij staan open voor nieuwe ideeën en schromen niet om leden met elkaar in contact te brengen. Ook voor mijn bedrijf Mary-Ann Art Consultants ( MAC ), gespecialiseerd in kunstprojecten, waarbij kunst wordt ingezet als onderdeel van de bedrijfsvoering, doen ze dat. De kunstopdrachten, die MAC samen met kunstenaar Peter Hofland heeft uitgevoerd voor MKB Rotterdam lid SPIE Nederland B.V zijn hiervan sprekende voorbeelden. Elke keer als SPIE een groot project succesvol afrondt, maakt kunstenaar Peter Hofland hiervan een spectaculair schilderij. Dit kunstwerk wordt aangeboden aan de opdrachtgevers van SPIE zelf en wordt daarna op bekers afgedrukt, die aan alle betrokken partners en medewerkers worden gegeven. Met kunst kan een bedrijf op een originele manier laten zien, dat ze haar relaties waardeert en dankbaar is voor hun klandizie.
Elk jaar laat MAC een kunstwerk in opdracht maken, dat als basis dient voor een exclusieve oplage litho’s als bedankje voor haar dierbare zakenrelaties. Dit jaar heeft kunstenaar Peter Hofland in zijn eigen kernachtige stijl het acrylschilderij ‘Valentine City’ gemaakt, waarin ons Rotterdam de hoofdrol speelt. Rotterdam is al jaren het favoriete onderwerp van Peter. Hij beschouwt de stad als zijn persoonlijke podium om vrijelijk op te kunnen associëren. MAC is niet alleen Rijnmond Business en MKB Rotterdam dankbaar voor haar toewijding en inzet, maar ook dankbaar voor de gastvrijheid en inzet van de andere leden en partners. Daarom heeft zij een aanzienlijk deel van de oplage kunstwerken in ‘bewaring gegeven’ aan Yvette Huisman en Kees van ’t Zelfde, die deze litho’s zullen overhandigen aan partners, gastheren en –vrouwen en alle anderen, die zich inzetten voor ons Rotterdamse ondernemers.