De stemming is meer dan ontspannen bij Leegwater Special Truck als wij ons melden voor het interview met directeur/eigenaar Sander Leegwater. Eind maart werd de eerste rit gereden van een langdurig contract met Fokker Papendrecht.
“We hebben inderdaad wat te vieren,” begint Leegwater. “Eind vorig jaar hebben wij van Fokker de opdracht gekregen om vliegtuigonderdelen te gaan vervoeren. Daaraan voorafgaand hebben wij een heel traject doorlopen, wat toch wel wat van mijn nachtrust heeft gekost. Maar het was me meer dan de moeite waard.” Leegwater Special Truck gaat de achtervleugel en het staartstuk voor een zakenvliegtuig, dat bij Fokker wordt geproduceerd, van Papendrecht naar Frankrijk vervoeren. Dat is niet zomaar even laden, rijden en lossen, daar komt veel meer bij kijken. Sander: “Toen ik de tender las, werd het mij al snel duidelijk dat het om maatwerk ging. Exceptioneel transport wilde ik voorkomen omdat dit teveel belemmeringen geeft en duurder is dan standaard vervoer. Na veel nadenken, passen en meten en veel overleg met Fokker hebben wij een speciale oplegger weten te ontwikkelen, waarbij wij diagonaal laden. Door een verdieping in de vloer van de oplegger aan te brengen, kunnen we de vliegtuigonderdelen goed borgen en past alles precies. Wij kunnen nu, voor het oog, met een standaardoplegger gaan rijden die aan de wensen van de opdrachtgever en ook aan de wettelijke eisen voldoet. Het geeft ons een enorm goed gevoel dat wij deze tender hebben binnen weten te slepen.” Veel meer mag Sander er niet over vertellen, dus gaan we terug naar de oorsprong van het transportbedrijf. Jan Leegwater, de vader van Sander, begon in 1978 met Leegwater Special Truck. Hij begon met een personenwagen spoedzendingen door heel Europa te vervoeren en was daarmee een pionier in sneltransporten en koeriersdiensten. “Dat doen we nog dagelijks,” zegt Sander, “we vervoeren nog steeds van A naar B in Europa, alleen is het wagenpark fors uitgebreid. Dat varieert van een klein busje tot kraanwagens voor het zelfstandig laden en lossen van allerlei soorten goederen. Onze sterkste trekkerkraan kan 18.000 kilo verplaatsen en we kunnen tot 26 meter hoogte reiken. Ook mogen we met onze kraanwagens afvalstoffen en ADR-transporten – vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg – uitvoeren. Het zelfstandig laden en lossen op bijvoorbeeld chemische plants, is voor ons dagelijkse kost.”
Buiten de deur
Sander was achttien jaar en had één dag zijn rijbewijs toen hij al voor een ritje naar Hamburg vertrok. Een paar dagen later was hij op weg naar Griekenland. “Ik vond het heerlijk om achter het stuur te zitten.” Zo reed Sander een aantal jaren door Europa om allerlei soorten goederen te vervoeren. Na zijn militaire diensttijd heeft hij tijdelijk het ouderlijke bedrijf verlaten en ging hij werken bij verschillende andere bedrijven om kennis en ervaring op te doen. “In die tijd heb ik veel geleerd. Mijn vader propageerde dit want hij vond dat ik ook buiten de deur moest kijken. Inmiddels verzorgen wij dagelijks allerlei soorten transporten door geheel Europa zoals: spoedtransporten, exceptionele transporten, (interne)machinetransporten, tanktransporten en groupagediensten. “Wij staan bekend om ons meer dan rechtuit vervoer. We hebben speciale vrachtwagens voor het transporteren van bijzondere goederen met grote afmetingen. Een groot gedeelte van onze voertuigen heeft een doorlopende ontheffing voor transport door geheel Nederland en België en Duitsland tot 3.5 meter breed en een totale voertuig lengte tot 27 meter. Ook vervoer met andere, afwijkende afmetingen verzorgen wij. Dit betekent dat wij snel en adequaat kunnen reageren en voertuigen kunnen inzetten, om bijzondere ladingen snel op de gewenste bestemmingen te krijgen. Christian Lukas planner bij Leegwater Special Truck BV: “Wij proberen elke dag de lat hoger te leggen door onze mensen continu te trainen. Ik ben tevens veiligheidsadviseur binnen de firma en adviseer onze chauffeurs en klanten met vragen die betrekking hebben over het vervoer van gevaarlijke stoffen.”
Op- en overslag
Leegwater Special Truck beschikt over ruim 4.600 m² opslagruimte voor het op- en overslaan van diverse soorten goederen. “Met acht dockshelters en drie overheaddeuren kunnen wij een snelle handling verzorgen van goederen. Klanten kunnen hun goederen ook voor kortere of langere termijn veilig bij ons opslaan. Het gehele pand is voorzien van een brand- en inbraakalarm en de goederen staan ’s winters verwarmd. De daarnaast gelegen wasstraat is er niet alleen voor onze voertuigen. Hier kunnen derden terecht om hun personenauto’s, caravans, vrachtwagens van binnen en buiten (HACCP) te laten reinigen
In het familiebedrijf is ook Tamara, de zus van Sander actief. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de voertuigadministratie, opleidingen en certificeringen zoals ISO-/SQAS. “Het is keihard werken en we moeten goed op de kosten letten. Gelukkig hebben we ook een uitstekend team van flexibele medewerkers en heel weinig verloop. Ik zie onze toekomst vol vertrouwen tegemoet,” besluit de ambitieuze directeur.