Overig

Meer dan een uitzendbureau: van nes + plaisier personeelsdiensten

664

Een fraai en modern pand met warme kleuren. Gasten zijn welkom in de wachtruimte waarin een groot scherm het actuele wereldnieuws brengt en er een mogelijkheid is voor het nuttigen van koffie en andere dranken.

De ontvangst is hartelijk, we gaan naar de eerste verdieping waar Nanne van Nes en Walter Plaisier, de grondleggers van het bedrijf, hun kantoor hebben.

Van Nes en Plaisier kennen elkaar door en door. Het zijn tegenpolen en vullen elkaar daardoor zeer goed aan. Ondanks deze of wellicht dankzij deze kenmerken vormen zij een hecht duo. En natuurlijk zijn er wel eens heftige discussies, maar door continu het belang van de klanten in het oog te houden, komt het tweetal er altijd op een goede manier uit. Na zijn afstuderen in 2002 zocht Plaisier een baan en via Dactylo(uitzendbureau) kwam hij terecht bij een bedrijf in Ridderkerk. Hij kreeg daar te maken met Nanne van Nes, die vestigingsmanager was van de Ridderkerkse Dactylo-vestiging. Plaisier had het prima naar zijn zin bij het bedrijf waar hij tijdelijk was geplaatst, maar toen Van Nes hem vroeg om bij Dactylo te komen werken was de keuze snel gemaakt. “Ik ging als intercedent aan de slag en dat was mijn entree in de uitzendbranche,” zegt Plaisier. Het begin van een succesvolle samenwerking die na verschillende carrièrestappen van beiden resulteerde in van nes + plaisier personeelsdiensten.

Eigen uitzendbureau

Het borrelde al enige tijd, want beide heren mijmerden zo af en toe over een eigen bedrijf in de uitzendbranche. Eind 2009 was het zover, de kersverse ondernemers schreven zich in bij de Kamer van Koophandel. “Ineens zaten we in business, maar zo soepel ging het aanvankelijk niet,” zo blikt Van Nes terug. “We moesten veel zaken regelen en pas  een paar maanden later, in maart 2010, konden we ons nieuwe eigen kantoor in Ridderkerk betrekken. We hadden inmiddels één medewerkster  in dienst en zo gingen we van start.”

Recruitment

De zaken verliepen voorspoedig en al snel bleken de zes werkplekken op De Gieterijstraat niet toereikend te zijn. “We kenden een snelle groei,” zo vervolgt Plaisier, “maar op een andere manier dan we hadden verwacht. Omdat veel bedrijven in Ridderkerk ons al kenden, leefden we in de veronderstelling en hoopten we dat die weer bij ons zouden aankloppen voor het invullen van  vacatures  zoals commercieel medewerker, operator of telefoniste. Maar de opdrachten die we kregen waren vooral gericht op het invullen van ‘pijnfuncties’, zeg maar de schaarse doelgroepen. Dat gaf een nieuwe en onverwachte dimensie aan ons werk die ons al snel richting recruitment duwde.” De compagnons pakten deze nieuwe kansen met beide handen aan. “Het was even een leerproces, maar we voelden ons al snel thuis in de materie. Uit onze Ridderkerkse tijd kenden we natuurlijk al veel ondernemers en we wisten zo precies waar kandidaten terecht kwamen en wat onze opdrachtgevers van hen verwachtten. Ons uitgangspunt was om uiteindelijk twee of drie kandidaten aan te bieden, waarvan we bijna zeker wisten dat het bedrijf daar op zat te wachten. Een prachtige tak van sport voor ons, dit betrof niet zozeer het snelle uitzendwerk, maar meer het vinden van mensen die op zoek zijn naar een vaste baan. Met deze focus verliep onze groei nog sneller,” zegt Plaisier.

Aanpak

De Nederlandse economie kende een aantal beroerde jaren, maar ook in de achter ons liggende slechte economische tijden bleef  van nes + plaisier personeelsdiensten gestaag groeien. Zozeer zelfs dat het in november 2011 nodig was om een nieuw onderkomen te betrekken. Niet ver van het oude pand, aan de Havenkade, werd kantoorruimte gevonden die ruim drie keer zo groot  is, met nog verdere uitbreidingsmogelijkheden en ruimte voor vertrouwelijke gesprekken in fraaie spreekkamers.

Dat gaf het bureau nog meer ruimte voor ontplooing. Inmiddels is van nes + plaisier al lang geen standaard uitzendbureau meer.  Van nes + plaisier  is lastig in een categorie in te delen.

Het bureau opereert tussen werving- en selectiebureau en uitzendbureau in. Maar nog steeds is het bureau dynamisch genoeg om snel te kunnen schakelen zoals in de uitzendwereld gebruikelijk is. Opdrachtgevers kunnen hen zien als hun eigen recruitment-afdeling, met recruiters gespecialiseerd in diverse branches en die daarin over een eigen uitgebreid netwerk beschikken. Door gebruik te maken van een weldoordacht systeem van social media en eigen database beschikt het kantoor over veel middelen en media om potentiële medewerkers te vinden, te bereiken en te selecteren. Plaisier: “Zo kunnen wij veel sneller en beter voorselecteren dan de gemiddelde opdrachtgever die op zoek is naar nieuwe mensen. En uiteindelijk is het nog goedkoper ook. Voor sommige functies is de schaarste zo groot dat zelfs wij goed moeten zoeken, maar het lukt ons nog steeds. Door onze werkwijze kunnen wij nu in alle mogelijke functies en in alle geledingen voorzien. We beheren 24/7 flexibele pools voor opdrachtgevers, morgen detacheren we een goede MBO’er voor kantoorwerk en overmorgen vinden we de controller of salesmanager die onvindbaar leek voor een bedrijf. We zijn goed ingevoerd in de branches waarin we actief zijn. Tijdens intake gesprekken schromen we niet een behoorlijke diepgang in de gesprekken met mogelijke kandidaten te leggen. Deze aanpak spreekt aan bij onze opdrachtgevers.”

Dagelijkse kost

Die opdrachtgevers zijn zeer divers. Zo bemiddelt van nes + plaisier een medewerker voor een ZZP’er, maar zijn bedrijven met zo’n vijftig tot tweehonderdvijftig medewerkers ook geen uitzondering. Zeker bij opdrachtgevers die niet beschikken over een (grote) afdeling personeelszaken wordt de toegevoegde waarde van de kennis goed gewaardeerd.  Naast het ontbreken van deze kennis bij deze klanten, scheelt dit tijd, die ondernemers en managers liever aan hun corebusiness besteden. “We kunnen ze dit werk uit handen nemen. Een vacature traject komt in een bedrijf waarschijnlijk maar enkele keren per jaar voor en bij ons is het dagelijkse kost. In de loop van de jaren hebben wij veel ervaring opgebouwd in wervingstrajecten en kunnen op basis hiervan onderbouwde vertaalslagen maken richting onze opdrachtgevers. Zij ontvangen van ons een degelijk rapport met competenties en referenties over de kandidaten, waar het CV van de kandidaat en de vraag van de opdrachtgever centraal staan,” zo stelt Van Nes.

Wet werk en zekerheid

Door de wet ‘werk en zekerheid’ verandert er dit jaar ingrijpend veel voor ondernemers, op zowel arbeidscontract technisch, werkgeversplicht, als financieel risico niveau. Zo wordt de periode waarbinnen werkgevers tijdelijke arbeidsovereenkomsten kunnen sluiten met ingang van 1 juli 2015 teruggebracht van drie naar twee jaar. Nanne van Nes over de best ingewikkelde nieuwe regelgeving: “Het aantal tijdelijke contracten dat bedrijven kunnen sluiten verandert niet. Dat blijven er drie, echter niet meer voor de duur van drie jaar maar slechts twee jaar. Een ‘keten’ van contracten wordt straks pas doorbroken als er een periode van meer dan zes maanden tussen zit. Nu is dat al bij meer dan drie maanden het geval. De uitzendovereenkomst neemt een bijzondere positie in. Wij kunnen in ieder geval 5,5 jaar tijdelijke arbeidsovereenkomsten blijven sluiten en dat is een groot voordeel voor onze opdrachtgevers.”

Payrolling

Walter Plaisier merkt op dat ook payrolling een steeds belangrijker rol gaat spelen. “Bij payrolling nemen wij juridisch en administratief gezien de rol van werkgever op ons. In de dagelijkse aansturing zijn onze opdrachtgevers uiteraard volledig werkgever en zijn de verschillen niet merkbaar voor de medewerkers. Payrolling is een slimme keuze voor bedrijven. Zij betalen alleen een vast bedrag per uur, maar zijn de medewerkers ziek, dan betalen zij niets. Het risico van ziekteverzuim dragen zij niet, waardoor de kosten overzichtelijk en voorspelbaar worden. Ook de transitievergoeding plicht ligt dan niet meer bij de opdrachtgever, maar bij van nes + plaisier. Bedrijven kunnen niet alleen onze kandidaten, maar ook medewerkers die zij zelf hebben geworven, bij ons op de payroll zetten. Hierdoor is er dus ruimte om bij twijfel of onzekere economische omstandigheden, toch langer dan twee jaar flexibel met dezelfde medewerker te blijven werken.

Over de wet werk en zekerheid en zaken zoals payrolling weten ondernemers in het algemeen nog onvoldoende. Daar is dus een belangrijke rol voor ons weggelegd. Ook op deze manier nemen we ondernemers veel werk uit handen. Zij hebben het de afgelopen jaren al moeilijk genoeg gehad en kunnen – nu de economie aantrekt – weer gaan bouwen. Een flexibele schil is daarbij aan te bevelen. Al met al is het best lastig want over personeelsbeleid zijn er veel nieuwe regels en wetten. Zij kunnen daarmee bij ons terecht, ze zijn dan in goede handen.”