Overig

NewMed: klantenwerving, klantenbinding en klantenaanbeveling

2227

Ze werkten al zo’n twaalf jaar samen bij diverse bedrijven totdat ze ruim een jaar geleden besloten om samen een nieuw bedrijf te starten. Richard Ducoffre en Albert van der Heide richtten NewMed op. Een bedrijf dat met een nieuwe, frisse kijk op professionalisering van ondernemingen in het MKB, snel naam aan het maken is.

“Omdat wij al zo lang samenwerken, voelen we elkaar goed aan,” zo begint Richard. “Albert is de creatieve marketingman en ik ben meer gericht op sales. In de loop van de jaren bleek dat wij als een sterk team opereren, wat onze ‘bazen’ geen windeieren heeft gelegd. Door de aard van onze werkzaamheden konden wij al veel ervaring opdoen met het nog prille fenomeen online media. De wil werd steeds sterker om hierin iets voor onszelf te beginnen. En zo zag NewMed het levenslicht.” NewMed richt zich vooral op ondernemers in het MKB en specifiek op het ontwikkelen en professionaliseren van marketing en sales-activiteiten. Albert hierover: “In het MKB is marketing toch nog dikwijls een ondergeschoven kindje. Dat triggert ons, vooral omdat er al redelijk snel resultaat is te behalen met bijvoorbeeld het inschakelen van online media. Social media komt uit de hobbysfeer en met name in het afgelopen half jaar zie je dat de ontwikkeling in een stroomversnelling is gekomen. Ook het zakelijke segment erkent inmiddels de mogelijkheden. Het begint een professioneel vak te worden, een mooi moment om met ons eigen bedrijf deze markt te betreden.”

Online zakendoen is een revolutie. Steeds meer ondernemers begrijpen dat ze moeten aanhaken omdat ze anders de boot missen. Toch is er nog een lange weg te gaan vanwege de onbekendheid van de gebruiksmogelijkheden van de nieuwe media. “Waar consumenten eerst nog naar winkels gingen, bestellen ze nu steeds meer via internet. De omzetcijfers van webshops rijzen de pan uit, terwijl tegelijkertijd winkels langzamerhand uit het straatbeeld verdwijnen. Online actief zijn is al niet meer weg te denken in de detailhandel. Het aantal consumenten dat in winkels komt, wordt kleiner en kleiner. Ook ouderen zie je nu steeds handiger worden op internet en raken op die manier vertrouwd met het online bestellen. Zo zie je bijvoorbeeld steeds minder kramen op de weekmarkt en het aantal webshops neemt met bosjes toe.”

NewMed opereert landelijk en heeft opdrachtgevers van groot tot klein. Het is echter vooral het MKB waar NewMed de pijlen op richt. Via online marketing zetten zij social media in om hun potentiele opdrachtgevers te bereiken. Maar ook gebeurt acquisitie via deelname aan beurzen en het geven van presentaties en workshops bij ondernemersverenigingen in het land. Albert: “Ondernemers zien het verschijnsel ‘online’ furore maken en hebben zoiets van, mijn concurrent doet het ook en daarom ga ik het ook maar doen. Onze functie is dan om te vertellen hoe je doelgroepen naar je bedrijf kunt trekken. Essentieel is dat je daarbij vanuit je dienst of je product denkt.” Online marketing is voor veel ondernemers nog een onontgonnen gebied zegt Richard. “We zien dat veel bedrijven soms voor duizenden euro’s hebben geïnvesteerd in een mooie website en er vervolgens niets mee doen. Dat is weggegooid geld, wij kunnen ervoor zorgen dat mensen die website weten te vinden. Daarvoor hebben wij een uniek totaalconcept ontwikkeld, waarbij we de complete zorg op dit gebied uit handen van de ondernemer nemen. En hier hoeven zeker geen grote investeringen mee gepaard te gaan. Onze uitgangspunten zijn: klantenwerving, klantenbinding en klantenaanbeveling. Je moet attentiewaarde en gevoel creëren, het praatje in de winkel komt immers steeds minder voor. Het is belangrijk wat er op Facebook of Twitter over je gezegd wordt. Sociale aanbeveling is het sterkste dat er is. Vergelijk het met de vroegere mond-tot-mondreclame, alleen is nu met online het bereik in één keer veel en veel groter. Tegenwoordig communiceren we in maximaal 140 tekens en dat werkt.”

Drechtsteden BUSINESS
Ook voor Drechtsteden BUSINESS is NewMed actief. “Voor alle activiteiten die zij doen zoals het blad, de bijeenkomsten, evenementen enzovoort hebben wij doelgroepen geanalyseerd; wie zijn het, wat doen zij, waar zitten ze en hieruit profielen vastgesteld. Wij zijn nu bezig de activiteiten van Drechtsteden BUSINESS onder de aandacht te brengen. Zo plaatsen wij artikelen online en twitteren. In de drie maanden dat we nu bezig zijn met Twitter heeft Drechtsteden BUSINESS al ruim 1700 volgers. Dat is een prima resultaat. Ook zie je het bezoek aan de website met sprongen omhoog gaan en gaan we acties via Facebook initiëren. Het blad wordt zo bekender en dat trekt weer meer bezoekers naar de site.”

Top of mind
De boodschap van NewMed is: blijf top of mind. “Dat kan op vele manieren,” zegt Albert. “Mensen hebben niet meer hun vaste winkels, leveranciers etc. Je moet als ondernemer herinnerd en gevonden worden. Dus overal en altijd aanwezig zijn, zowel offline als online. Je moet durven investeren en niet binnen drie maanden al een hoog rendement opeisen. We kunnen snel resultaat boeken, maar er zijn producten en diensten die langere tijd nodig hebben.”