Overig

Onderscheidend, gemaksvriendelijk en transparant op alle fronten

652

 

SNS Bank
SNS Bank behoort tot de top 5 van grootste banken in Nederland en is vooral sterk vertegenwoordigd in het oosten van het land. Sinds 2002 is de bank echter ook in Rotterdam gevestigd. Veel Rotterdammers weten nog niet welke mogelijkheden de SNS Bank kan bieden. Toch groeit het marktaandeel al jarenlang gestaag. Het aantal vestigingen van de bank zullen in de komende jaren dan ook fors worden uitgebreid.

SNS Bank heeft ook de zakelijke consument veel te bieden. Huub Wijnen, financieel adviseur Vermogensopbouw & Betalingsverkeer, Jeroen Renirie, financieel adviseur Leven & Pensioenen, Toon Frik, financieel adviseur Hypotheken en directeur Rotterdam Rijnmond Henk Lagerweij verklaren zich nader over eenvoud, helderheid en onderscheidend vermogen. “Het credo ‘what you see is what you get’ is heel erg op ons van toepassing.”

SNS Bank holt niet met de massa mee, maar heeft een duidelijke, eigen visie. En als het even kan is het voorloper. Zo onderscheidt SNS Bank zich bijvoorbeeld ten opzichte van andere banken middels het geven van rente op de betaalrekening, de ruime bereikbaarheid van de klantenservice die zes dagen in de week geopend is en de innovatieve franchiseformule die nieuw is in Nederland. Maar er is nog veel meer. “SNS Bank is uniek op het gebied van hypotheken omdat wij kunnen adviseren met de zekerheid van een bank, maar ook met de onafhankelijkheid van een tussenpersoon doordat wij voor acht andere geldverstrekkers een hypotheek kunnen adviseren. Die onafhankelijkheid is voor een klant heel voordelig en verhelderend,” legt Frik uit. “Zij kunnen bij ons terecht voor een totaaladvies, waarbij het niet altijd zo is dat ons eigen product de beste oplossing blijkt te zijn.” De transparantie in geldzaken staat volgens Wijnen hoog in het vaandel. “De financiële sector heeft een moeilijke fase gehad en SNS Bank heeft al in een vrij vroeg stadium bepaalde keuzes gemaakt in waar wij voor willen staan. Als duurzame partner in financiën profileren wij ons binnen de markt. En transparantie staat voorop. Het credo ‘what you see is what you get’ is heel erg op ons van toepassing. De rente op een zakelijke rekening staat vast. De ene ondernemer krijgt niet meer dan de ander. Er is geen gerommel in de marge. Dat zorgt voor helderheid.”

“Het palet aan spaarrekeningen is fors gekrompen, want het aanbod was simpelweg te groot. En dat zorgde voor verwarring en onduidelijkheid bij de consument. Daarom geldt nu: Direct opvraagbaar of depositos met een vaste looptijd,” aldus Lagerweij. “Bij onze collega’s moet je soms een rentewekker zetten of je aanmelden om gebeld te worden als er iets met je rekening verandert, maar wij informeren onze klanten zelf als de situatie daar aanleiding toe geeft. De consument is gebaat bij helderheid en wil geen verrassingen achteraf. Met die instelling is het ons doel om als de meest consumentvriendelijke zaken- en retailbank van Nederland bekend te staan. Onze winkels staan letterlijk middenin de samenleving. Iedereen kan binnenlopen voor een advies zonder addertjes onder het gras. Tarief is tarief, zonder kleine lettertjes. SNS Bank onderhandelt ook niet over hypotheekkorting als de consument met een offerte van een andere bank binnenstapt. We laten ons lijstje met tarieven zien en die staan vast. Dat zijn scherpe prijzen, waarmee we de concurrentie met andere banken goed aankunnen.”

Als eerste, grote bank heeft SNS Bank er ook voor gekozen om op fee-tarief te werken en niet op provisiebasis. Frik: “Dat is ook weer die eenvoud in geldzaken. We doen niet aan handjeklap. Vanaf januari 2013 is provisie binnen Nederlandse banken verboden. SNS Bank wil voor de muziek uitlopen en heeft daarom al vorig jaar besloten om een vaste adviesvergoeding te introduceren, zonder provisie. Het voordeel hiervan is ook dat er een netto hypotheek wordt verstrekt, waarbij geen afsluitprovisie is en waarbij er ook geen opslag inherent is.”
Lagerweij vult aan: “De provisie moest ergens van worden betaald, dus voor de consument werd dit doorberekend binnen zijn maandbedrag. Bij ons betaal je nu eenmalig een vaste adviesvergoeding en dus een lager maandbedrag. Dat is wel zo helder voor de consument en het typeert de unieke propositie van de SNS Bank.”

Second opinion
Door de recessie is de ontslagvergoeding een hot item geworden. Renirie adviseert werknemers over hoe verstandig om te gaan met hun geld, maar is ook voor bedrijven een perfect aanspreekpunt. “Veel bedrijven zijn verplicht om werknemers een ontslagvergoeding mee te geven, maar bekommeren zich verder weinig over de financiën van diegenen die uit dienst treden. Ze denken vaak: ‘zoek het verder maar uit met die zak geld’. Terwijl ik vind dat een werkgever hierin ook de morele verplichting heeft om advies aan te bieden aan de werknemer. SNS Bank kan dan als onafhankelijke, eerlijke adviseur optreden. Want , net als bij hypotheken , adviseren wij ook producten van derden partijen. Sommige werknemers staan na 30 jaar trouwe dienst ineens op straat. Dat is ingrijpend, dus daar moet je op de juiste wijze mee omgaan. Ik ken verhalen van bedrijven die een ‘onafhankelijke’ adviseur inschakelden die achteraf toch niet zo onafhankelijk bleek te zijn. SNS Bank is dat wel. Bedrijven kunnen kosteloos deelnemen aan onze informatie-avonden, waarbij we door middel van presentaties informatie geven over zaken als een gouden handdruk en alles wat daarmee samenhangt. Als een bedrijf of een werknemer twijfelt over het nemen van belangrijke beslissingen in verband met de ontslagvergoeding, kunnen zij SNS Bank raadplegen als adviseur of voor een second opinion. Het gaat tenslotte wel ergens over. Bij het afsluiten van een hypotheek ga je ook niet over één nacht ijs. Dan ga je ook kijken en vergelijken bij meerdere partijen.”

Bedrijfsfinanciering en bedrijfsspaargelden
De soms heersende perceptie bij ondernemers is dat ‘bij de bank niets meer mogelijk is’. Frik: “Natuurlijk is er van beide kanten gedurende de recessie meer voorzichtigheid, maar een hypotheek verstrekken gebeurt echt nog wel. Dus de perceptie van de klant is niet terecht, maar wel enigszins logisch. We zitten met zijn allen in een wat lastigere tijd. Alleen zorgt dat lang niet voor iedereen voor beperkingen. Om een indicatie te geven: dit jaar kunnen wij voor meer als een miljard aan financieringen verstrekken. Er wordt wel scherper gekeken naar de risico’s van de bank. Maar mensen met een goed verhaal zijn altijd welkom.” SNS Bank doet alleen aan financiering van onroerend goed. Wijnen bespeurt ook bij ondernemers wat meer terughoudendheid. “Door de onzekere tijd zijn de risico’s groter en aan de andere kant wordt de wetgeving aangepast over hoe de balans van banken eruit dient te zien. Maar het loont altijd om het gesprek met SNS Bank aan te gaan. De strengere regelgeving betekent niet dat er niets meer kan bij de bank.” SNS Bank is momenteel in de regio nog een vrij onbekende speler binnen de bedrijfsfinanciering en bedrijfsspaargelden. Maar het is het streven om daar snel verandering in te brengen. Onderscheidende producten, kennis van zaken en duidelijkheid vormen binnen het bedrijfssegment enkele belangrijke pijlers. Net als het gemak. “Wie bij SNS Bank een zakelijke spaarrekening opent, kan zijn betaalrekening best ergens anders hebben. Al is onze betaalpropositie natuurlijk wel erg interessant en zeker het overwegen waard. We hebben een goede tariefstelling en het gebruiksgemak is groot,” legt Wijnen uit. Lagerweij vult aan: “In het oosten en zuiden van het land staat SNS Bank altijd op de longlist als mensen gaan bepalen met welke bank ze gaan praten. En negen van de tien keer ook op de shortlist. Dat willen we in deze regio ook bereiken. In het oosten en zuiden is bij wijze van spreken op elke straathoek een SNS Bank te vinden en in heel Rotterdam hebben we nu nog maar twee vestigingen. En dat is pas sinds 2002. Maar in korte tijd timmeren we hier flink aan de weg. Waar andere banken kantoren sluiten, openen wij juist steeds meer winkels. In dit gebied zullen er de komende twee jaar twaalf vestigingen bijkomen, onder andere in Baren-drecht, Schiedam, Capelle aan den IJssel, Ridderkerk en de Rotterdamse deelgemeenten Hoogvliet en Kralingen. De klant bepaalt het bedieningsconcept. Via internet kan veel worden geregeld, maar voor aanvullende informatie of vragen is onze klantenservice van maandag t/m zaterdag van 8.00 uur tot 20.00 uur bereikbaar. En een afspraak inplannen met onze adviseurs kan op elke gewenste locatie, dus ook bij de ondernemer op kantoor. SNS Bank denkt mee met het MKB. Onze flexibiliteit en duidelijkheid vormt een groot voordeel. Wanneer ondernemers met ons kennismaken, zullen ze positief verrast zijn.