Overig

Ontwikkelingen in de ICT/Telecom markt

747

Vraag naar bandbreedte door bedrijven voor snellere datacommunicatie zal snel groeien

Rijnmond BUSINESS vroeg vijf bedrijven in de regio, die actief zijn op het gebied van telecommunicatie naar hun mening over de ontwikkeling op het gebied van ICT/Telecommunicatie. We legden hen een zestal vragen voor en vroegen hen of zij onze lezers nog een advies wilden geven.

Jan Pieter de Ruiter, directeur van Axoft Netwerk Services BV in Ridderkerk: “Axoft Network Services BV is de KPN Platina Business Partner in groot Rotterdam met advisering op het gebied van data (glasvezel/koper) verbindingen (Internet-toegang en Virtuele Private Netwerken) en Mobiele Telefonie. Tevens worden klanten vrijblijvend geadviseerd over het vaste telefonie portfolio. – Axoft Network Services is flexibel, heeft professioneel personeel met de benodigde kennis gebied van Consultancy, Accountmanagement en advisering, Back office en Support Desk. Axoft Network Services hanteert bij alles wat wij doen voor de klanten, het principe volgens onze kernwaarden persoonlijk, eenvoud, vertrouwen en verantwoordelijk. – Snel groeiende vraag naar bandbreedte voor bedrijven voor snellere datacommunicatie, integratie van vast en mobiele telefonie en outsourcing van geautomatiseerde werkplekken. – Bedrijven met de juiste totaaloplossing voor klanten met continuïteit, zekerheid/veiligheid/beschikbaarheid en vertrouwen zullen een belangrijke rol voor de klanten gaan vervullen. – Er wordt door de klant verwacht dat Axoft Network Services op genoemde aspecten in vraag 5 de juiste advisering kan geven. Dit betekent investeren in kennis en kunde om de klant zo goed mogelijk te ondersteunen in wat het beste is voor de klant. – Telecom en ICT diensten zijn een zeer belangrijke schakel in het totale bedrijfsproces van een klant. Kijk dan ook als klant kritisch naar veiligheid, beschikbaarheid , kwaliteit en continuïteit aspecten die vanuit de leverancier worden afgegeven.”

Duidelijke trend is de acceptatie van Cloud diensten

Micha Helmink, directeur Helmink Telecom in Ridderkerk: “Helmink Communicatie Group is een full service telecommunicatiebedrijf. Vanuit de vestiging in Ridderkerk werken 30 medewerkers verdeelt over 2 business units. – Het team Telecom Zakelijk adviseert, verkoopt, levert en verleend dagelijks service op mobiele telefonie abonnementen en toestellen. Het team van Managed- & IP Solutions houden zich bezig met de verkoop, installatie en onderhoud van Hosted IP telefonie systemen en spraak/data verbindingen over xDSL en/of glasvezel. Beide teams bedienen gezamenlijk dagelijks meer dan 1000 afnemers in het groot Rijnmond gebied. Daarmee is Helmink in 7 jaar tijd uitgegroeid tot een van de beste telecombedrijven van Nederland; waarvoor zij zelfs eind 2010 werden beloond met de titel ‘Beste Zakelijke Dealer’ en ‘Elke dag beter’ Met dit motto werkt Helmink continu aan het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening en het interne kennisniveau. Hiermee willen wij dagelijks een positieve bijdrage leveren aan het succes van onze klanten/afnemers. – De verplaatsing van eigen hardware (investering)bij de klant in huis naar online applicaties en diensten (kosten) die overal en op elk tijdstip door de klant te benaderen zijn. – Duidelijke trend is de acceptatie van Cloud diensten, de beschikbaarheid van bandbreedte en outsourcen van mensen en middelen. Hierdoor ontstaat er een steeds efficiëntere en schaalbare invulling van de communicatie middelen, waardoor bedrijven in staat zijn hun wensen en eisen op het gebied van communicatie nauwkeuriger en efficiënter te kunnen invullen.

– Dat bedrijven steeds vaker in staat zijn om sneller, eenvoudiger en goedkoper te kunnen communiceren met hun klanten, leveranciers en medewerkers. Iets wat wij bij Helmink als zeer positief ervaren. De laatste 3 jaar hebben we veel geïnvesteerd om deze stroom goed op te kunnen pakken en onze klanten steeds beter van dienst te kunnen zijn. Dit heeft geresulteerd in het feit dat wij steeds vaker in een vroeg stadium mogen meedenken met onze klanten over hun bedrijfsprocessen en de daarbij horende communicatie stromen. Wat weer resulteert in een betere afstemming en eind resultaten van de opgeleverde projecten. Kortom wij zien de toekomst positief tegemoet en zijn er klaar voor! – Laat u s.v.p. niet gek maken door een stroom van container begrippen die onze branche genoten over u heen storten, maar vraag ons hoe u de technische mogelijkheden kunt gebruiken zodat u sneller, efficiënter en/of goedkoper kan communiceren met u klanten.”

We zijn enorm afhankelijk geworden van internet en social media

Edward Knook, Commercieel Adjunct Directeur bij VolkerWessels Telecom | Van Dulmen in Zwijndrecht: “Wij zijn totaalleverancier van voice-, data- en beeldoplossingen, kortom: internet, bellen en televisie kijken! Wij zijn gespecialiseerd in het ontwerpen, aanleggen, onderhouden en beheren van hoogwaardige koperkabel- en glasvezelnetwerken én bieden maatwerkoplossingen voor bedrijfstelefonie, ICT en beveiliging. In Nederland bouwen wij infrastructuur en netwerken voor de internet service providers en dan voornamelijk KPN. Onze positionering ’totaal voor elkaar’ laat onze visie op dienstverlening en persoonlijke benadering zien. Wij hebben voor ieder telecom vraagstuk een passende oplossing en vinden aandacht voor elkaar en voornamelijk de klant, belangrijk! Zo bereiken wij het optimale resultaat: in een plezierige en nauwe samenwerking diensten leveren, die voldoen aan de wensen van onze klanten. Wij nemen de klant mee aan de hand en creëren zo het one-stop-shopping effect. Vakmanschap en kwaliteit staan aan de basis van onze dienstverlening, flexibiliteit en betrouwbaarheid zijn hierbij de kernwaarden. Onze medewerkers zijn zeven dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. Wij hebben onze eigen technische medewerkers en adviseurs in dienst en weten de weg binnen KPN vanwege onze langdurige partnerschap. Het aanbod van bedrijfsspecifieke software, diensten en applicaties die een snel netwerk vereisen, groeit in een enorm tempo. Voor veel bedrijven staat glasvezel in de top-3 van invloedfactoren voor hun locatiekeuze. Daarmee denk ik dat het verglazen van Nederland voor ons als totaalleverancier dé belangrijkste ontwikkeling is en zal zijn, nú en in de toekomst!

Hoe de branche zich zal ontwikkelen durf ik niet te voorspellen. Tien jaar geleden had ik de huidige ontwikkelingen ook nooit kunnen voorspellen, dan had iedereen me bovendien voor gek verklaard. De trends volgen elkaar in enorm hoog tempo op. Die koers zijn we met zijn allen ingeslagen en er is geen weg terug. We zijn enorm afhankelijk geworden van internet en social media. Het enige wat ik erover kan zeggen is dat de dienstenontwikkeling later de bandbreedte zal bepalen. Wat echter nooit verandert, is onze taak om binnen deze dynamische branche de klant altijd een passende oplossing voor te schotelen. Er zullen veel nieuwe marktspelers komen, die als paddenstoelen uit de grond gaan schieten! Omdat er binnen onze branche altijd beweging is, is het van belang voorop te lopen en goed opgeleid personeel is daarbij ontzettend belangrijk. Wij zijn op dit moment, op veel gebieden een belangrijke marktspeler, maar door de opkomst van andere marktspelers moet je een manier vinden om voorop te blijven lopen. Dit betekent dat je als organisatie moet meegaan met de tijd en kunnen inspelen op de marktontwikkelingen. Om ook in de toekomst de klant de gewenste service en knowhow te bieden, volgen wij de ontwikkelingen dan ook op de voet! Ons rest de taak binnen deze dynamische branche de wensen van de klant te vertalen in pasklare oplossingen met daarbij de juiste service en advies te bieden. Op deze manier moeten wij de markt ontzorgen met onze persoonlijke en klantvriendelijke benadering.”

Carlo van Vliet, Consultant en Het Nieuwe Werken Specialist bij Nemesys in Oud-Beijerland: “Nemesys is een fullservice ICT & Telecom leverancier met 60 medewerkers gevestigd in Oude Beijerland. Bewegingen zoals mobiliteit, Het Nieuwe Werken en coud computing faciliteren wij d.m.v. een compleet producten- en dienstenpakket voor ICT, vaste telefonie en mobiele telefonie. Dit omvat alles wat er rondom uw bedrijfsprocessen gevraagd wordt aan spraak- en datacommunicatie. Service en dienstverlening staan daarbij hoog in het vaandel. Onze uitgebreide supportafdeling is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor service en onderhoud van uw ICT en Telecom apparatuur. Wij zorgen ervoor dat u zorgeloos kunt communiceren en zich kunt concentreren op uw business. – De USP’s van Nemesys zijn:

  • 20 jaar kennis en ervaring in ICT en Telecom oplossingen
  • compleet pakket voor ICT, vaste telefonie en mobiele telefonie binnen 1 bedrijf onder 1 dak
  • deskundige, gecertificeerde en enthousiaste medewerkers
  • 24/7 supportdesk voor al uw vragen en storingen
  • duidelijke keuze voor A-merken
  • Met een scherp oog voor mogelijke kostenbesparingen

Vier belangrijke trends bewegen momenteel de ICT markt in positieve zin:

  • Het Nieuwe Werken à van proces naar mens gestuurde ICT. Anytime & anyware
  • Bring Your Own Device à gebruikers brengen steeds meer hun “eigen” middelen mee à vrijheid in keuze van apparatuur
  • Cloud computing à het outsourcen van ICT middelen in zowel de oplossing als het beheer
  • Mobiliteit à bewegingsvrijheid d.m.v. het draadloos faciliteren van ICT apparatuur

Gevolgen hiervan voor de marktontwikkeling zijn dat Telecom bedrijven verdwijnen of worden ICT specialisten, gefocust op communicatie-infrastructuur oplossingen. Nemesys heeft deze beweging een aantal jaren geleden al ingezet.

– Het landschap van ICT dienstverleners veranderd, en die verandering zal de komende jaren nog meer doorzetten. Met de opkomst van nieuwe bewegingen is deze verandering ook noodzakelijk. – De vraag is of bedrijven en haar medewerkers kunnen meebewegen in deze verandering. Immers de klantvraag (waar dienstverlening in de basis om draait) veranderd ook!

Dennis Beekhuizen, directeur DB Telecom in Wateringen en Maasdijk: “DB Telecom is een onafhankelijke telecomspecialist met 17 jaar ervaring. Wij adviseren, implementeren en

communicatieoplossingen die het mogelijk maken om altijd en overal op een veilige en efficiënte wijze te communiceren met elkaar. Hierbij stellen wij ons als doel de communicati

eomgeving van organisaties te optimaliseren en het voor hen beheersbaar, inzichtelijk en voordeliger te maken. – Wij onderscheiden ons door vanaf onze geboorte al vaste en mobiele telefonie te leveren met een zeer hoog serviceniveau. Op beide disciplines zijn we specialist en kunnen daarom ook als geen ander een geïntegreerde totaaloplossing bieden. We bieden de klant een one-stop-shop ervaring. – Het kiezen van een passende communicatieoplossing is ten opzichte van een aantal jaar geleden totaal anders geworden. De winst op financieel en functioneel gebied zit niet meer in een goede oplossing voor alleen vaste telefonie, ICT of mobiele telefonie. Wellicht levert het n

u nog het gewenste effect op, maar over een aantal jaar is dit niet meer toereikend. Vaak zijn deze disciplines altijd los van elkaar behandeld en ontbreekt de samenhang. Laat deze samenhang in communicatie nu net hetgeen zijn, waarmee nu en in de toekomst een meerwaarde gecreëerd kan worden voor organisaties. Dit voordeel wordt nog meer versterkt als deze totale invulling ondergebracht kan worden bij één organisatie die deze drie disciplines zelf beheerst. Één partner en één factuur voor alle communicatie zijn bijvoorbeeld zeer praktische voordelen voor uw organisatie. Naast een goede oplossing, heeft de klant juist behoefte aan een organis

atie die de ingewikkelde materie naar eenvoudige stof vertaalt. Hosted telefonie, ‘de cloud’, is iets wat voor veel organisaties nog eng of iets onbetrouwbaars. Dit is niet meer nodig. Tegenwoordig wil men geen (grote) investeringen doen en is er behoefte aan een communicatieoplossing die betrouwbaar is en gemakkelijk mee kan buigen met de ontwikkelingen van een organisatie. Hosted telefonie biedt hier het antwoord op. Dit zal de komende jaren een enorme toevlucht nemen. Verder zal het gebruik van data alleen maar toenemen. Dit zorgt voor een hoop beweging en ontwikkelingen in de markt.

Providers zoals Vodafone en KPN zullen de komende jaren flink investeren in netwerken die de belasting van het toenemende dataverkeer aankunnen. Daarnaast zullen zij zich volledig toeleggen op het gecombineerd aanbieden van vaste en mobiele telefonie in de cloud. Dit zorgt ervoor dat bedrijven

afhankelijker zullen worden van dit soort partijen, maar ze wel tegen veel lagere kosten kunnen genieten van de technische mogelijkheden en geheel ontzorgt worden. – Als onafhankelijke adviseur zullen we voorop moeten lopen in deze ontwikkelingen en ervoor zorgen dat de klant genoeg keuzevrijheid houdt. Men kan hierbij rekenen op een hoogwaardige service. Bij de grote telecomorganisaties wordt er flinke druk gelegd op de kosten wat zich vertaalt naar mindere service. Bij ons blijft dit hoog op de agenda staan. Het uitgangspunt is bij ons ook niet de techniek. Wij willen de klant hiermee niet vermoeien. Ons doel is met onze oplossingen een waardevolle bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat van de klant. – Kijk verder dan alleen uw vaste of mobiele telefonie. Door het als één geheel te beschouwen en de juiste keuze te maken in het begin (uw infrastructuur) bespaart u kosten en voorkomt u desinvesterin

gen. U bent dan tevens in een later stadium flexibeler om de juiste keuzes te maken rondom uw communicatieoplossing.”