Home Blog Page 169

Zonder geld geen groei

0

Het laden en lossen van de gekleurde zeecontainers blijft een indrukwekkend gezicht. Het herinnert mij er telkens weer aan hoe waardevol de haven van Moerdijk is voor de economie van Brabant. Via het Hollands Diep worden de eindproducten van onze bedrijven verscheept voor verkoop in het buitenland en komen grondstoffen binnen voor verwerking in Brabant. En juist doordat een deel van die verwerking direct in het havengebied plaatsvindt, kan de haven veel waarde toevoegen. Hierdoor profiteert niet alleen de logistieke sector, maar vaart ook de chemische en procesindustrie wel bij de zeehaven.

De haven is goed voor ruim achtduizend directe banen plus nog bijna evenveel indirecte banen. De werkgelegenheid kan nog flink groeien als de omvang van de overslag en de waarde die de haven toevoegt verder toenemen. Met de centrale ligging tussen grote havens van Rotterdam en Antwerpen, de goede verbindingen met het achterland en de bedrijvigheid in de regio zijn daarvoor veel mogelijkheden. De omstandigheden zijn bovendien gunstig: door globalisering van de wereldhandel en het aantrekken van de economie neemt het vrachtvervoer sterk toe.

Vergroting van kwantiteit en van kwaliteit van de haven vraagt echter grote investeringen. Aanleggen en onderhouden van wegen, spoorverbindingen en buisleidingen, waarmee grondstoffen van de haven naar bedrijven worden getransporteerd, is kostbaar. Bovendien moet de haven steeds meer worden toegerust op de huidige milieueisen en de toegenomen vraag naar duurzame energie en grondstoffen. De verzelfstandiging van de haven kan helpen bij het aantrekken van nieuwe financiers. Want derde, strategische, publieke partijen kunnen na de verzelfstandiging ook aandeelhouder van het havenbedrijf worden. Zij zullen mogelijk ook willen investeren in de haven en het omliggende gebied.

De Europese Unie kan ook een waardevolle financier zijn. Onlangs is de Europese begroting voor 2017 vastgesteld. Brussel heeft volgend jaar zo’n 160 miljard euro te besteden. Bijna de helft van het geld is gereserveerd voor versterking van de economie. Europese investeringsfondsen en programma’s bieden ook mogelijkheden voor bekostiging van ontwikkeling van de haven, zeker als dit op innovatieve wijze gebeurt. Het havenschap vroeg onlangs bijvoorbeeld nog met succes financiering aan voor toepassing van een nieuwe methode voor recycling van afval. Het lijkt mij een goed voornemen voor het havenbedrijf om volgend jaar zoveel mogelijk te profiteren van Europese middelen. Dat is niet alleen goed voor de werkgelegenheid van Brabant maar ook van andere regio’s in binnen- en buitenland.

85% van het afval hergebruikt op haven- en industrieterrein Moerdijk

0

Afval op haven- en industrieterrein Moerdijk wordt in 2015 vaker hergebruikt. Maar liefst 85% van het bedrijfsafval en de reststromen op het terrein vindt een nieuwe toepassing. Dat blijkt uit het Milieumonitoringsrapport 2015.

Het rapport wordt jaarlijks uitgebracht door Duurzame Verbindingen Moerdijk (DVM), een samenwerkingsverband van bedrijven en overheden, die werken aan een duurzaam haven- en industrieterrein Moerdijk.

Met het Milieumonitoringsrapport leggen de partners van DVM jaarlijks verantwoording af over natuur,- milieu,- en duurzaamheidsprestaties. Het rapport monitort zes thema’s: water, lucht, natuur, afval, energie en milieuklachten en hinder. Door de resultaten te vergelijken met die van vorige jaren, wordt in beeld gebracht hoe het haven- en industrieterrein zich op deze thema’s ontwikkelt en of alle maatregelen, projecten en beleidsplannen effect hebben.

Conclusies:

Afval: hergebruik stijgt opnieuw

Het Havenschap stimuleert hergebruik en het nuttig toepassen van afvalstoffen sinds enkele jaren. Deze aanpak loont: in 2015 wordt 85% van de afvalstromen hergebruikt, een stijging van 2% t.o.v. 2014 en 3% t.o.v. 2013. Afvalstoffen of (rest)producten van het ene bedrijf worden steeds vaker gebruikt als grondstof of hulpstof voor een ander, nabijgelegen bedrijf. Onder de noemer ’Energy Web’ wisselen bedrijven op het terrein warm water, stoom of CO2 uit, die vrijkomt tijdens de productieprocessen.

Natuur: Nieuw natuurmanagementplan legt basis voor robuuste natuur

In 2015 hebben verschillende partners een omvattend Natuurmanagementplan opgesteld: de basis voor alle toekomstige plannen en projecten op natuurgebied. Het plan gaat bijdragen aan een duurzaam voortbestaan van de aanwezige flora en fauna en aan de instandhouding en vergroting van de biodiversiteit. Tegelijkertijd maakt het economische ontwikkelingen mogelijk.

Lucht: luchtkwaliteit blijft grotendeels gelijk

In 2013 zijn twee nieuwe meetstations geplaatst, in Klundert en Zevenbergen. De kern Moerdijk had al een meetstation. De gemeten concentraties fijnstof, stikstofdioxide en benzeen zijn in 2015 overal gelijk gebleven of verder afgenomen. De milieubelasting neemt daarmee af, in lijn met de ambities van DVM.

Geluid: normen nergens overschreden

De geluidsnorm van 50 decibel is in 2015 nergens overschreden. De geluidsbelasting verschilt in 2015 nauwelijks van die van eerdere jaren. Het aantal klachten over geluidsoverlast nam af van 19 (2014) naar 7 (2015).

Water: lichte daling waterverbruik

In 2015 is 1.089.424 m³ drinkwater verbruikt: een kleine afname ten opzichte van 2014. Het gebruik van (het duurzamere) industriewater is met 4.217.004 m³ in 2015 ongeveer gelijk aan 2014. Het totale verbruik daalde (licht), net als de hoeveelheden water geloosd op de riolering en het oppervlaktewater. In 2015 werd een start gemaakt met een Watermanagementplan, voor een duurzaam, toekomstbestendig watersysteem- en beheer op en rond het haven- en industrieterrein. In 2016 is het plan verder uitgewerkt.

Energie: opnieuw stijging hoeveelheid duurzaam geproduceerde energie

De hoeveelheid zelf geproduceerde duurzame energie is met 2% gestegen (in 2015, t.o.v. 2014). 24% van alle elektriciteit werd in 2015 duurzaam geproduceerd. Ook is er minder fossiele energie (olie en aardgas) verbruikt en is de uitstoot van CO2 met 9% afgenomen  Hierbij moet worden aangemerkt dat energiegebruik en CO2-uitstoot in 2014 en 2015 zijn beïnvloed door het gedeeltelijk stil liggen van een chemische fabriek. De ontwikkelingen dragen desalniettemin bij aan de langere termijnambitie: een energieneutraal haven- en industrieterrein in de toekomst. Verdere maatregelen voor verduurzaming van energiegebruik worden opgenomen in een Energievisie, waaraan het Havenschap in 2015 heeft gewerkt.

Klachten en hinder: 41% minder klachten

In 2015 zijn 325 klachten binnen gekomen die vermoedelijk een relatie hebben met het haven- en industrieterrein: 41% minder dan in 2014. In 2015 waren er 10 ‘klachtenclusters’: dagen waarop 5 of meer klachten op 1 dag binnen komen. In 2014 waren dat er nog 27. Van de klachten gaat 80% over lucht. Van ongeveer 60% van alle klachten is bekend wat de oorzaak is. In 2014 was dit ‘oplossingspercentage’ nog 46%. Landelijk bedraagt het 35 tot 40%. In 2015 is tot slot een onafhankelijk voorzitter voor de Klankbordgroep Milieuklachten aan de slag gegaan. In deze Klankbordgroep onderzoeken inwoners en medewerkers van bedrijven en overheden sinds 2014 samen hoe de communicatie over meldingen, klachten en incidenten nog beter kan.

Milieumonitoringsrapport

Het volledige rapport is te vinden op http://www.havenschapmoerdijk.nl/omgeving/leefbaarheid/.

Rondetafelgesprek Re/Port of Moerdijk: ‘Je hoeft alleen maar te bukken om de kansen op te rapen’

0

Ondernemers zijn onzeker over de eigen financiële kennis. Vooral vooruitkijken wordt nog moeilijk gevonden, blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel. Over deze en andere financiële zaken discussiëren we met Peter de Graaf van I4-YOU, Dennis van Vugt van Rabobank West-Brabant Noord, Winny Bogers van

Euro Promo Textiel, Mark Huysmans van Accountantskantoor Goorden & Huysmans en Cees van der Horst van Cees v.d. Horst Organisatie en Evenementen.

In Restaurant Passant te Moerdijk steekt Dennis van Vugt van wal. “Ondernemen is meer dan doen waar je goed in bent. Je hebt ook te maken met de financiële kant van het zaken doen. Ik merk dat beginnende ondernemers en zzp’ers het vaak lastig vinden om zich ook op andere zaken te richten, zoals de financiën.” Mark Huysmans herkent dit en ziet dat de meeste ondernemers vooral bezig zijn met het opzetten van hun eigen business. “Het financiële gedeelte hangt er een beetje bij.” Dat gebeurt volgens hem overigens niet alleen bij zzp’ers. “Wij zien ondernemers van grotere bedrijven langskomen die niets willen vastleggen, omdat alles in hun hoofd zit. Dat is uiteindelijk vragen om problemen.” Cees van der Horst knikt instemmend. “Ik heb het fout zien gaan bij bedrijven die niets of nauwelijks wat op papier zetten. Het heeft allemaal met discipline te maken. Net als het invoeren van de gegevens in een boekhoudprogramma. Doe je het niet, dan weet je dat je het risico loopt dat het fout kan gaan.”

Tunnelvisie

Winny Bogers deelt zijn mening. Hij maakte onlangs van dichtbij mee dat familieleden faillissement moesten aanvragen omdat de financiële zaken van het bedrijf niet op orde waren. “Zij hebben jarenlang keihard gewerkt om het hoofd boven water te houden, maar er helaas geen rekening mee gehouden dat als je één euro investeert je er anderhalf of twee moet verdienen.” Om starters en zzp’ers te ondersteunen, oppert hij het plan om te verplichten een financieel adviseur in te schakelen. Cees van der Horst gaat nog een stapje verder met zijn idee om zzp’ers te verplichten zich bij een netwerk aan te laten sluiten. “Zo kan de echte vakman zich gewoon richten op waar hij goed in is.” Ook Mark Huysmans verwacht dat er op die manier veel leed voorkomen kan worden. “Ik kom bij bedrijven die alles opmaken wat ze verdienen. Die bijvoorbeeld investeren in een nieuwe bus terwijl ze nog niks verdiend hebben of die de enveloppen gewoon niet openmaken. Ze kloppen dan regelmatig aan als het leed al geschied is en ook wij niets meer voor ze kunnen doen.” Peter de Graaf: “Vakmensen die de stap nemen om voor zichzelf te beginnen moeten oppassen dat ze niet aan tunnelvisie lijden. Het betekent niet dat als je veel klanten hebt en als je lekker bezig bent dat je dan automatisch een gezonde onderneming hebt.”

Financieringen

We vragen Dennis van Vugt of banken heden ten dage weer meer bereid zijn om ondernemers op weg te helpen met een financiering. “Door de aangepaste wet- en regelgeving zijn banken tegenwoordig een stuk kritischer geworden. Maar als een bank niet wil financieren is dat niet zonder reden. Toch hebben wij als Rabobank onze blik volop naar buiten gericht en staan we open voor goede plannen. En daar wordt volop gebruik van gemaakt. De afgelopen drie maanden zijn er significant meer financieringen aangevraagd dan in de voorgaande periode.” Het gesprek komt hiermee op andere vormen van financiering zoals crowdfunding. Hebben banken daar last van? “Wij werken juist graag samen met crowdfundingfondsen en vice versa. Je ziet ook steeds vaker de samenwerking met pensioen- en overheidsfondsen waarmee een onderneming steeds beter geholpen kan worden met een combinatie van financieringsvormen naast de traditionele bancaire financiering,” aldus Van Vugt. Cees van der Horst geeft aan dat als het om financieren gaat hij geen gebruik maakt van banken. “Wij hebben het zelf allemaal goed geregeld. Zo laten wij onze klanten van tevoren betalen en werken wij met verschillende abonnementsvormen. Dat is niet ongebruikelijk in de evenementenbranche.” Ook Peter de Graaf vertelt geen behoefte aan een financiering te hebben. “Wij willen onafhankelijk zijn en zoeken eerder naar partners om samen te werken aan nieuwe ontwikkelingen.” Eén van die nieuwe ontwikkelingen is Easy2Meet, een oplossing om (papierloos) vergaderen te ondersteunen. “Als het product eenmaal ontwikkeld is gaat er daarnaast veel geld in marketing zitten. Het is namelijk best lastig om in jip-en-janneke taal te kunnen vertellen wat we met het product kunnen betekenen voor potentiële klanten.

Veranderingen

Nieuwe ontwikkelingen vragen ook om een nieuwe rol voor financiële dienstverleners. Winny Bogers kan daarover meepraten. “Ik ben vorig jaar van accountant geswitcht omdat ik niet langer een uur over de jaarrekening wilde praten, zoals mijn vorige accountant dat deed. Ik wil iemand waarmee ik kan sparren, iemand die met me meedenkt en zegt ‘ik ken een ondernemer die doet het op deze wijze, misschien is dat ook iets voor jullie onderneming’.” Mark Huysmans herkent dit. “Door de komst van digitalisering speelt ons accountantskantoor steeds meer een rol op het gebied van advisering. Geleidelijk aan verandert onze organisatie. Je moet wel, anders heeft het accountantskantoor straks geen bestaansrecht meer.” Cees van der Horst: “Door de techniek en automatisering zal de arbeidsmarkt steeds sneller aan veranderingen onderhevig zijn en daar moeten wij in mee. Over vijf jaar bestaan er beroepen waar we nu nog niet van gehoord hebben.” Peter de Graaf haakt hierop in en zegt: “We zitten niet in een tijdperk van verandering maar in verandering van een tijdperk,” zoals schrijver Jan Rotmans het mooi verwoordde. We moeten accepteren dat er continu nieuwe business ontstaat en dat daardoor bijvoorbeeld winkelstraten verdwijnen.” Ondanks – of misschien juist vanwege – de constante veranderingen denkt De Graaf dat er kansen te over zijn. “Je hoeft alleen maar te bukken en ze op te rapen, zeker in de ICT-branche. Ik verwacht dat over vijf jaar minstens het dubbele aantal mensen bij ons werkzaam is. Dat heeft echter wel tot gevolg dat we langzaamaan de marktgekte weer terug zien komen. Om die reden leiden wij onze IT-vakmensen zoveel mogelijk zelf op.”

Nieuwe economieën

Ook Winny Bogers ziet voldoende kansen. Naast het runnen van zijn bedrijf Euro Promo Textiel werkt hij aan een uniek business concept: Business Plein Breda. “Met het grootste zakelijk netwerkplein van de regio brengen wij bedrijven bij elkaar, waarbij vanuit een multifunctioneel verzamelgebouw iedereen kan profiteren van elkaars kennis, expertise en netwerk. De kracht van het concept is de kruisbestuiving en de samenwerking die iedereen verder brengt.” Cees van der Horst gelooft eveneens in netwerken. “Als je je lopende business goed op orde hebt, moet je daarnaast om je heen kijken en naar nieuwe dingen blijven zoeken. Netwerkbijeenkomsten zijn daar onder andere een uitgelezen moment voor.” Mark Huysmans ziet nieuwe mogelijkheden voor accountancykantoren als de pensioenwetgeving in 2017 gewijzigd wordt. Dennis van Vugt verwacht dat banken nog meer de rol van regisseur gaan vertolken en hij ziet toekomstperspectief voor banken die zich focussen op innovatieve ondernemingen en branches en daarbij zelf ook bereid zijn om te innoveren.

Nieuwe gezichten bij Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden gaan voor nog meer klantgerichtheid

0

Het versterken van het coöperatieve en klantgerichte karakter van Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden is een belangrijke opdracht voor Martijn Spijk, sinds 1 december de nieuwe directievoorzitter.

De opvolger van Carin van Huët kijkt ernaar uit om het gebied beter te leren kennen en de bank nog steviger op de kaart te zetten. Hij kan onder meer klankborden met de nieuwe ondernemende ledenraadsleden Adrie Kleppe en Wouter Blinde.

Spijk is 28 jaar werkzaam bij de Rabobank, waarvan de laatste 9 jaar als directievoorzitter in de Krimpenerwaard. Vanuit die hoedanigheid leerde hij zijn huidige werkgebied middels diverse samenwerkingsverbanden al enigszins kennen. “Maar nog niet zo goed als mijn achternaam doet vermoeden,” grapt hij verwijzend naar het dorpje Spijk, ten noordoosten van Gorinchem. “Wat ik al wel weet, is dat ik terecht ben gekomen in een gebied vol dynamiek en bedrijvigheid. Daar speelt Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden graag op in met initiatieven als Pitch & Go, miniMasters, ons Startersspreekuur en Betrokken tot in de Kern. Ondernemers beschikken hier over een no-nonsense mentaliteit. Dat spreekt mij aan, want zo zit ik zelf ook in elkaar. De tip die ik van mijn voorganger kreeg, was om vooral mezelf te blijven. Daar hoeft niemand aan te twijfelen. Ik ben en blijf toegankelijk, een aanpakker en een teamplayer.” Dat laatste komt goed uit, want ook Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden heeft een ledenraad die op gezette tijden meedenkt en meebeslist over het beleid van de bank. Adrie Kleppe besloot zich als ondernemer pur sang verkiesbaar te stellen. De drijvende kracht achter winkelcentrum Europaplein Leerdam heeft een lange historie met de Rabobank. “Ik heb de bank leren kennen als een organisatie die midden in de samenleving staat en de ogen en oren altijd goed openhoudt. De Rabobank en ondernemers trekken aan dezelfde kant van het touw. Als eigenaar van een winkelcentrum met 14 ondernemers heb ik best ideeën over hoe het allemaal nog beter kan. Voor met name kleine winkeliers zijn geldtransporten bijvoorbeeld vaak een bron van zorg. Wellicht kan de bank faciliteren in het creëren van een veiligere omgeving.  Zulke balletjes gooi ik graag op.” Wouter Blinde van restaurant Oud Vuren is eveneens al vele jaren klant bij de Rabobank. “Ik wil als vertegenwoordiger van Rabobankleden uit deze regio meedenken over beleidskeuzes. Wat mij intrigeert is het spanningsveld tussen de mogelijkheden van de bank en de wensen van de klant, maar bovenal de leefbaarheid in de kleine kernen en de rol van de bank hierin. Fijn dat ik nu de mogelijkheid heb over zulke onderwerpen het gesprek aan te gaan.”

 

GCC is na verhuizing meer dan ooit print professional

0

Met een gemiddelde ordersnelheid van één dag is vlug kunnen schakelen een vereiste bij GCC print professionals. Omdat op de nieuwe locatie van het bedrijf het orderbureau, ontwerpstudio en productie naast elkaar zitten, zijn de lijnen letterlijk korter geworden. Directeur Frank den Hollander legt uit waarom een verhuizing gewenst was, welke voordelen het allemaal oplevert en hoe hij de toekomst van zijn bedrijf ziet.

Na ruim 25 jaar op dezelfde locatie gevestigd te zijn geweest, verkaste GCC print professionals begin november van de Spijksedijk naar de Einsteinstraat. Pal naast de Evenementenhal werd in april de eerste paal van het nieuwbouwpand geslagen. “Aan de Spijksedijk werkten we verspreid over verschillende verdiepingen. Dat was niet ideaal. Ook de locatie van ons oude huurpand beviel minder goed. Een andere locatie werd daarom een steeds realistischere optie. De zoektocht duurde een jaar. Ik heb meer dan 10 plekken bezocht. Allemaal in Gorinchem, op één locatie in Breda na. Daar hebben we al jaren een vestiging. Maar het idee om Gorinchem te verlaten werd al snel onderuitgehaald door het team.” Het oog van Den Hollander was in Gorinchem al gevallen op de Einsteinstraat 1, maar die stond in optie voor een ander. “Ik vond het meteen een mooie zichtlocatie, maar was dus in de veronderstelling dat we te laat waren. Toen ik hoorde dat de locatie toch weer beschikbaar was, duurde het niet lang voordat de knoop werd doorgehakt om er met GCC print professionals voor te gaan. We doen steeds grotere projecten voor gerenommeerde klanten en daar hoort een stukje extra professionaliteit bij, vind ik. Met het nieuwe pand tonen wij ook onze ambities. Wij gebruiken zelf de benedenverdieping en de ruimte boven is voor verhuur aan een andere partij. Aan de Spijksedijk was Autotaalglas bovendien onze buurman en dat is nu weer het geval. Zij zijn meeverhuisd en huren van ons het nieuwbouwpand naast onze locatie.” Den Hollander heeft de smaak te pakken, want hij denkt erover om ook in Breda een nieuw pand te bouwen. “Binnen die vestiging richten ze zich met name op signing. De zaken gaan zo goed, dat ze uit hun jasje groeien. Er is inmiddels zoveel ruimtegebrek, dat de machines tot aan het plafond opgeborgen moeten worden. Ruimte, letterlijk, voor investeren in nieuwe machines is er op deze manier niet.”

Interior design

Tegen de stroom in gaat het GCC print professionals als één van de weinigen in de branche voor de wind. Het full service print- en drukwerkbedrijf zag de laatste jaren weinig veranderingen vanuit de vraagkant, tot nu. “In hoofdzaak lag de focus de afgelopen jaren op ontwerpen en het drukken en printen van promotiemateriaal. Daar zijn we nog steeds druk mee, maar daarnaast zien wij duidelijk meer behoefte naar interior design. Onder meer fotobehang en grote stickers zijn enorm populair, zowel bij bedrijven als particulieren.” Den Hollander zag die trend al aankomen en anticipeerde er daarom twee jaar geleden reeds op. “Omdat je je begeeft op het gebied van business to business to consumer moeten alle producten simpel te verwerken zijn. We hebben daarom verschillende soorten vliesbehang getest om erachter te komen welke het meest robuust was. Het behang waar we nu mee werken, is stevig, eenvoudig aan te brengen en te verwijderen van muren en makkelijk schoon te maken met een washandje.” Toen die keuze eenmaal was gemaakt, lag er meteen een volgende uitdaging in de zoektocht naar een goede snijmachine. “Dat bleek een lang proces. De duurdere apparaten waren vooral snel, maar niet per definitie nauwkeurig. Omdat een UV-printer niet duurzaam is, richtten wij ons op een latex printer. Er was er echter geen één secuur genoeg. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een eco-solvent printer. Die geeft hele mooie resultaten.” Ook de vraag naar het bedrukken van vloervinyl, textielframes en gordijnen neemt toe en daar is GCC print professionals eveneens op voorbereid.

Vele knopen doorhakken

Vanuit het nieuwe onderkomen komt het machinepark uitstekend tot zijn recht. De huidige situatie vervult Den Hollander best met trots. “Het hele proces omtrent de nieuwbouw is in eigen beheer uitgevoerd. Mijn schoonvader en ik waren verantwoordelijk voor de coördinatie en officemanager Yolanda Havelaar vervulde ook een belangrijke rol in het geheel. Het zoeken naar een ruwbouwer, afwerker, bestrater, installateur, architect: het was een flinke klus, maar het resultaat mag er zijn.” Den Hollander wist vooraf al dat hij zich veel op de hals haalde. “Het plafond, verlichting, glas: overal moesten beslissingen over worden genomen. Je krijgt te maken met zaken waar je geen verstand van hebt, maar die je wel in korte tijd moet opdoen. Ik weet inmiddels overal de productprijs en specificaties van,” lacht hij. Over ieder detail werd nagedacht. Daar discussieerde hij over met zijn vrouw en andere betrokkenen. “Voor de hoogte van het plafond is bijvoorbeeld uiteindelijk gekozen voor een hoogte van 3 meter. Dat kost natuurlijk allemaal meer dan de standaardafmetingen, maar het zorgt wel voor een hele mooie uitstraling. Het idee voor een gietvloer passeerde ook de revue, maar dat bleek niet zo praktisch qua akoestiek. Daarom ligt er nu een marmoleum vloer, want die neemt geluid juist op. En in de kantoren is gekozen voor tapijt.”

Een iets andere naam

Tegelijk met de verhuizing werd ook een naamswijziging doorgevoerd. GCC personal printers veranderde in GCC print professionals. “De vorige toevoeging bij onze bedrijfsnaam dekte de lading niet zo goed. Geregeld kregen wij de vraag: ‘Verkoopt u ook printers?’. Nee, ik ben zelf uw printer, gaf ik er dan altijd maar een draai aan. Maar het was niet ideaal. We werken samen met creatieve ZZP’ers en reclamebureaus en vroegen hen daarom om vrijblijvend namen te verzinnen. ‘Print professionals’ kwam terug op verschillende lijstjes. Ik was er meteen enthousiast over. Het klinkt goed en geeft weer wie wij inmiddels zijn.” Den Hollander begon ruim 25 jaar geleden met een koerierdienst en transformeerde niet lang daarna naar Gorcumse Copieer Centrale. In al die tijd is het gedachtegoed hetzelfde gebleven: het aanbieden van oplossingen voor élk print- en drukwerkvraagstuk van klanten. Daarbij is flexibiliteit, in combinatie met snelheid, het toverwoord. Standaard oplages, standaard formaten of standaard afwerkingen zijn de organisatie vreemd. “De slag die wij hebben geslagen met de verhuizing zorgt ervoor dat wij nog efficiënter, professioneler en vakkundiger kunnen werken. Dat gaan onze klanten echt merken, van klein tot groot. Ook al gaat het goed, we leunen nooit achterover. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een portal, waardoor klanten in de toekomst nog eenvoudiger bestellingen kunnen plaatsen. Alle voorkeuren zijn straks te automatiseren, waardoor het gebruiksgemak toeneemt.” Uit eigen onderzoek blijkt dat klanten kiezen voor GCC print professionals vanwege de veelzijdigheid, flexibiliteit, snelheid en adviserende rol. “En omdat we al zo lang zijn gevestigd in Gorinchem, vervullen we ook een lokale functie. Klanten zien hier vertrouwde gezichten. Dat is prettig zakendoen.”

De perfectionisten van Autotaalglas Gorinchem werken nog fijner vanaf nieuwe locatie

0

Dat een verhuizing betere mogelijkheden bood voor het doorvoeren van de nieuwe huisstijl dan investeren in het oude pand aan de Spijksedijk, leed voor Michel Braun geen enkele twijfel.

Toch aarzelde de franchisenemer van Autotaalglas Gorinchem aanvankelijk over het zetten van de stap. “We waren daar zo geworteld, dat ik me afvroeg of klanten ons op een andere locatie wel zouden weten te vinden.” Die vrees bleek ongegrond, want de verhuizing ging door en de organisatie heeft het aan de Einsteinstraat nog net zo druk als voorheen.

Autotaalglas heeft 55 vestigingen in Nederland en die in Gorinchem is één van de eerste met de nieuwe huisstijl. Wat bij binnenkomst meteen duidelijk wordt, is dat die transparant en licht is. Klanten die op hun auto wachten, kunnen met een kop koffie terecht in de wachtruimte of desgewenst in alle rust werken in de stilteruimte. Vanwege het gebruik van grote glasplaten doet het geheel ‘open’ aan. “Dat geeft klanten het gevoel dat ze bijna zelf in de werkplaats staan. Ze kunnen alles gadeslaan.” Naast het repareren en vervangen van autoruiten richt Autotaalglas zich ook op het restaureren van verweerde koplampen. Braun kwam enkele jaren geleden met dat idee en inmiddels bieden alle vestigingen van Autotaalglas die dienst aan. “Het viel mij op dat er veel auto’s met doffe koplampen binnenkwamen. Die verwering of verkleuring zorgt voor minder zicht en vertekend licht, waardoor eerder gevaarlijke situaties ontstaan. Vervanging is duur, dus voor vele bestuurders niet aantrekkelijk. Onze service om de originele koplampen, zonder demontage, te restaureren is veel sneller en voordeliger.” Hoe gaat dat precies in zijn werk? “Eerst kaal schuren, dan polijsten en vervolgens een tweecomponentencoating aanbrengen als bescherming is het devies. We hebben wel 15 verschillende coatings getest, maar nergens waren we echt tevreden over. Pas in de Verenigde Staten vond ik iets naar wens. Op dat product hebben wij nu patent in Nederland. De resultaten zijn verbluffend. Binnen anderhalf uur beschikt een klant weer over zo goed als nieuwe koplampen, waar ook nog eens een garantie van 5 jaar op zit. We hebben al duizenden koplampen opgeknapt.”

Klanten hebben nergens omkijken naar

Als dienstverlener zet Autototaalglas altijd het belang en de veiligheid van de klant voorop. “Zij komen hier met een acuut probleem, variërend van plots een sterretje in de ruit tot een raampje wat is ingetikt door dieven. Wat de situatie ook is: het is allemaal vervelend en je wilt dat het zo snel mogelijk is opgelost. Wij kunnen dat snel en adequaat. We werken samen met alle verzekerings- en leasemaatschappijen in Nederland en verzorgen de gehele afhandeling, zijn 24/7 bereikbaar voor noodgevallen en bieden vervangend vervoer in de vorm van MINI’s. ‘Autotaalglas helpt’ is niet voor niets onze slogan. De klant heeft een probleem als hij bij ons komt en moet verder nergens omkijken naar hebben. Wij gaan daar heel ver in, verder dan de rest. Daarmee onderscheiden wij ons en vallen we op. Omdat steeds meer voorruiten van nieuwe auto’s zijn uitgerust met rijhulpsystemen kalibreren wij deze na een voorruitvervanging volgens de richtlijnen van autofabrikanten. Ook dat is een voorbeeld van klanten weer veilig de weg op sturen.” Autotaalglas is aangesloten bij branchevereniging FOCWA en organiseert tevens veel acties met de ANWB. Dat blijft zo in de nabije toekomst.

Een rapportcijfer van 8,6

Autotaalglas Gorinchem wordt gerund door een team van vier mensen. “Stuk voor stuk bevlogen autoliefhebbers. We zijn allemaal heel perfectionistisch, soms op het ziekelijke af,” lacht Braun. “Maar dat is alleen maar ten gunste van de klant toch?” Het gezicht van de werkplaats is Patrick. “Wij werken al heel lang samen en kunnen lezen en schrijven met elkaar. Als ik ooit met pensioen ga, weet ik in ieder geval dat er een hele goede opvolger klaarstaat.” Maar zover is het nog niet. Braun is voornemens om nog jaren Autotaalglas te runnen vanuit de nieuwe vestiging langs de A15, tussen de Evenementenhal en McDonalds. “Als kleine jongen had ik niet de droom om autoruiten te vervangen. Maar het is ontzettend leuk en dankbaar werk. Het ondernemerschap heb ik in mijn bloed zitten, want mijn ouders hadden een eigen bedrijf. Ik was tot 1999 actief als accountmanager, maar toen het minder ging met het bedrijf waarvoor ik werkte besloot ik de sprong te wagen naar het ondernemerschap. Ik kon na een financiële meevaller bij de verkoop van mijn huis een vestiging van Autotaalglas overnemen en dat overtrof alle verwachtingen. Natuurlijk hebben wij ook dipjes gehad ten tijde van de economische crisis, simpelweg omdat er in die tijd minder auto’s op de weg reden. Hoe meer mensen werkloos thuiszitten, des te minder schades er worden gereden. Zo simpel is het. Maar de laatste jaren is er weer een flink stijgende lijn te zien.” Braun gaat nog steeds iedere dag met plezier naar zijn werk, zeker nu de bestemming de Einsteinstraat is. “De technieken rondom glasreparaties worden steeds beter. Daar zitten wij bovenop. We blijven investeren in innovatieve producten en het bijschaven van de kennis van het team.” En dat werpt zijn vruchten af, want Autotaalglas Gorinchem scoort in onderzoeken hoog op klanttevredenheid. “Met een 8,6 is ons rapportcijfer zelfs hoger dan het landelijk gemiddelde van Autotaalglas. En dat ligt al boven de 8. Fijn dat klanten ons zo waarderen. In onze branche is de gunfactor erg belangrijk. Klanten zijn loyaal vanwege onze dienstverlening. Bij de dealer ben je je auto een dag kwijt en krijg je maar een jaar garantie. Wij werken veel sneller en met een garantie van 10 jaar op ruiten. Dat scheelt nogal. Autotaalglas Gorinchem heeft door de jaren heen zo’n goede naam opgebouwd, dat ik zelfs geen acquisitie meer hoef te plegen. Hooguit drink ik ergens een kop koffie voor de gezelligheid.”

U vist toch niet achter het net? Financiering ten behoeve van bedrijfsvoering

0

Om aan hun financieringsbehoefte te kunnen voldoen, wordt door veel ondernemingen gebruik gemaakt van een rekening-courantkrediet bij een bank. Soms komt het echter voor dat een gelieerde onderneming – veelal een moedervennootschap – financiële middelen ter beschikking heeft gesteld aan een onderneming – haar dochter – ten behoeve van de bedrijfsvoering van laatstgenoemde.

Pandrecht

Vaak wordt tot zekerheid van terugbetaling van de vordering (geldlening) een stil pandrecht op de roerende zaken en vorderingen van de dochter (de pandgever) gevestigd ten behoeve van de moeder (de pandnemer). Stil pandrecht wil zeggen dat de verpande zaken in de macht van de pandgever blijven. Dit in tegenstelling tot bij een vuistpandrecht, waarbij de verpande zaken in het bezit zijn van de pandhouder. Deze laatste variant is in de praktijk nauwelijks bruikbaar, omdat de pandgever om diensten te kunnen leveren of producten te fabriceren zal moeten kunnen beschikken over de verpande zaken, zoals machines en voorraad.

Voordeel in geval van faillissement

Het idee achter de verpanding is dat wanneer sprake is van een faillissement van de pandgever, de pandhouder haar pandrecht kan uitwinnen, waarbij zij als het ware buiten het faillissement blijft. Zij kan de verpande zaken verkopen of de verpande vorderingen innen, waarna de opbrengst in mindering strekt op de geldlening. Zij wordt hierdoor – ervan uitgaande dat de verpande zaken voldoende waarde vertegenwoordigen – niet geraakt door het faillissement. In onze praktijk zien wij toch regelmatig dat de pandhouder (deels) achter het net vist. Hoe komt dat en – belangrijker – hoe voorkomt u dat u hetzelfde overkomt?

Wijze van vestiging

Een pandrecht kan worden gevestigd op roerende zaken en vorderingen. Doorgaans geschiedt dit bij onderhandse akte. Deze akte wordt dan bij de Belastingdienst ter registratie aangeboden. Na de registratie is de verpanding voltooid.

Voor roerende zaken geldt dat een pandrecht reeds ‘bij voorbaat’ kan worden gevestigd, dus ook op zaken die nog niet in het bezit zijn van de pandhouder, maar die bijvoorbeeld pas later worden gekocht. Voor geldvorderingen geldt echter dat deze slechts bij voorbaat te verpanden zijn, voor zover deze voortvloeien uit bestaande rechtsverhoudingen. Een geldvordering op een vaste klant is daarmee bij voorbaat te verpanden, een vordering uit hoofde van een overeenkomst die pas na het vestigen van het pandrecht wordt gesloten met een nieuwe klant niet.

Om te voorkomen dat bepaalde vorderingen niet onder het pandrecht vallen, omdat deze voortvloeien uit overeenkomsten die ten tijde van het vestigen van het pandrecht nog niet waren gesloten, dient daarom regelmatig een zogeheten pandlijst bij de Belastingdienst ter registratie te worden aangeboden. Hierop staan dan alle vorderingen vermeld die de pandgever heeft op haar debiteuren, waarmee deze onder het pandrecht vallen. Helaas wordt deze registratie vaak vergeten, of onvoldoende frequent gedaan, waarmee dan niet alle debiteuren zijn verpand. Hiermee neemt de kans dat het aan de pandgever geleende bedrag volledig wordt terugontvangen af. Het verdient daarom aanbeveling om regelmatig een pandlijst te laten registreren bij de Belastingdienst. Zo minimaliseert u de kans dat er vorderingen op debiteuren zijn die niet onder het pandrecht vallen. Let er bij dit indienen van de pandlijsten op dat het enige tijd duurt voordat de Belastingdienst overgaat tot registratie.

Openbaarmaking pandrecht

Is het faillissement eenmaal uitgesproken, zorgt u dan dat u uw pandrecht zo spoedig als mogelijk openbaar maakt door de debiteuren van de pandgever van uw pandrecht in kennis te stellen. Totdat u dit hebt gedaan, kunnen zij bevrijdend betalen aan de gefailleerde pandgever, zodat deze betalingen het gefailleerde bedrijf toekomen. Vanaf het moment dat u uw pandrecht openbaar hebt gemaakt, kan louter nog aan de pandhouder bevrijdend worden betaald. Openbaarmaking geschiedt bij voorkeur – om bewijsproblematiek te voorkomen – bij aangetekende brief.

Een lesje micro economie

0

Vorig jaar is er in de wet een nieuwe categorie bedrijven ingevoerd: de micro vennootschap. U heeft een micro-vennootschap, wanneer uw vennootschap aan minstens twee van de volgende criteria voldoet: minder dan € 700.000 omzet per jaar; balanstotaal lager dan € 350.000 en gemiddeld aantal werknemers minder dan 10 FTE’s.

Micro, het klinkt haast een beetje denigrerend. En het komt ook wel voor, dat er op een wat kleinerende manier wordt gesproken over de onderkant van het kleinbedrijf.

De actuele perikelen rondom de DBA wetgeving tonen aan dat men het zelfstandige ondernemerschap soms nogal gemakkelijk op één zorgwekkende hoop gooit. De zzp’er als economische outcast, die zwaar onderbetaald het zelfde werk blijft doen, maar zonder vangnet bij ziekte en zonder pensioen. Het is echter verre van correct om dit etiket klakkeloos op de hele doelgroep te plakken.

Afgelopen maanden zijn er berichten gepubliceerd dat het aantal zzp’ers in 2016 voor het eerst sinds jaren niet is toegenomen. Daarbij werd snel de link gelegd met de effecten van de wet DBA. Werkgevers zouden als gevolg van deze wet meer geneigd zijn mensen die zij voorheen inhuurden een arbeidscontract aan te bieden en er zouden minder mensen nog de keuze maken om hun diensten als ondernemer aan te gaan bieden. Uit een wat grondigere analyse lijkt iets anders naar voren te komen. Juist binnen het segment van de lager opgeleide zelfstandigen blijkt het aantal “stoppers” groter dan het aantal starters. Voor een groot deel vanwege het bereiken van de leeftijd van 65 en voor een deel omdat men het ondernemerschap verruilt voor een baan in dienstbetrekking. Binnen de groep zzp’ers die een opleiding heeft op minimaal HO-niveau is het aantal starters nog altijd hoger dan het aantal “stoppers”.

Ik denk dat de ontwikkeling naar steeds meer micro bedrijven niet terug te draaien valt. De huidige samenleving vereist een andere manier van ondernemen en van samenwerken dan 25 jaar geleden. De opdrachtgever wil flexibel zijn, om expertise en deskundigheid precies naar behoefte in te kunnen schakelen. De hoger opgeleide professional is er voor zijn eigen ontwikkeling niet bij gebaat om in een starre werkomgeving vast te roesten. De snelheid waarmee nieuwe producten en markten anno 2016 de wereld veroveren, vereist een andere manier van organisatie en samenwerking.

Wij hanteren als “micro” accountantskantoor de slogan: ”De 21e eeuw is niet de eeuw van de bolwerken, maar van de netwerken”. Al die kleine micro ondernemingen kunnen met elkaar krachtige netwerken vormen, die door kennis, motivatie en flexibiliteit onmisbaar zijn voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie.

“Decembermaand … afronding, evalueren, planning en ontspanning”

0

December is een bijzondere maand omdat veel zaken bij elkaar komen. Je ziet gebeuren of je de gestelde doelen hebt gehaald, de eerste evaluatie en de eerste conclusies schieten al door het hoofd. Maar ook de planning voor het volgende jaar moet gereed zijn.

Niet alles is te plannen maar de zaken die beheersbaar zijn, en binnen je eigen omspanningsvermogen liggen, moet je wel plannen.

Het goed evalueren en bewust worden van de omgevingskrachten is de eerste aanzet. Ik maak voldoende discussies mee inzake een prognose “dat die voor mijn bedrijf niet te maken zijn”.  Toch is het wel een must. Het laat je bewust omgaan met de omgevingsfactoren.

Ik wil er een aantal noemen om eens te overwegen om op te nemen in het plan voor 2017:

  • Wat en hoe ga ik investeren in ICT om “up and running” te blijven?
  • Stilstaan bij datalekken, hacking, vergroting data-capactiteit, verbetering inzage interne rapportages onderhanden werk/project posities, opleidingen! en data-uitwisseling met opdrachtgevers. Iedere ondernemer die hier bewust mee bezig is komt structureel beter uit de bus.
  • Welke markten wil ik betreden en waar wil ik afscheid nemen?
  • Hoe MVO en sustainability in te vullen?
  • Waar ligt er afhankelijkheid die ik moet verkleinen?
  • Welke investeringen wil ik doen en reken dan eens terug in de tijd wanneer dan de voorbereidingen moeten starten.
  • Wat ga ik doen aan communicatie extern en intern om iedereen mee te krijgen in de planning?

Maak ook, naast de begroting, een worst–case en best-case scenario en wat te doen alsdan?

Van belang is om in een plannings-sessie de juiste mensen  te betrekken. Diversity is dan echt het toverwoord! Misschien is investeren in een “vlogger” of een rapper wel veel handiger dan in een advertentie of reclamefilmpje? Mijn kinderen thuis hebben heel andere ideeën ontwikkeld over vrije-tijdsbesteding, vloggen, bezit en gebruik. Ik vraag me af in dit kader hoeveel mensen (50+ categorie)  Enzo Knol en MeisjeDjamila kennen?

Zorg dus bij een planning voor volgend jaar om het niet alleen te toetsen binnen de eigen leefwereld maar graaf een spade dieper!

…En dan krijgen we de Kerstdagen en de jaarwisseling.
Even tot rust komen en bewust stilstaan bij het allerbelangrijkste: uw dierbaren.
Als dit allemaal goed gaat dan kan u met een gerust hart aan 2017 beginnen.

Fijne Kerstdagen en alvast een Gelukkig Nieuwjaar gewenst!

Business Event Gorinchem: ‘Dit is echt een kroon op ons werk’

0

De tweede editie van het Business Event Gorinchem vond op 28 november plaats in de Nieuwe Doelen. In verschillende categorieën werden prijzen uitgereikt aan succesvolle Gorinchemse ondernemers. Presentator Harm Edens praatte de feestelijke avond aan elkaar.

De genomineerden waren al een tijdje bekend. De dag van de uitreiking zullen zij ongetwijfeld hebben omcirkeld in hun agenda. Nu het eindelijk zo ver was, luidde de vraag: voor wie blijft het bij een nominatie en wie mag zichzelf winnaar noemen? In de categorie Jonge Ondernemer/Onderneming ging de eer naar Louise Fynes van FynesFitness, hét adres voor personal training en massages in Gorinchem. Piloot Koen won in de klasse MKB. Directeur Frank Visch nam de award namens de zakenreisorganisatie maar al te graag in ontvangst. Hij complimenteerde al zijn betrokken medewerkers. Montapacking Fulfilment BV mag zich een jaar lang het beste grootzakelijke bedrijf van Gorinchem noemen. De MVO Publieksprijs ging naar Living Well Health & Fitness.

In de categorie Retail & Horeca nam Hipper & Kolfbaan het op tegen Bronkhorst Orthopedische Schoentechniek en Brickshop Holland. Toen duidelijk werd dat het partycentrum er met de winst vandoor ging, leidde dat tot enorme vreugde bij eigenaresse Bianka den Breejen. “Dit is echt een kroon op ons werk,” zei zij met een glimlach van oor tot oor. Ze greep de gelegenheid aan om haar gastvrije team te bedanken, dat er altijd voor zorgt dat het gasten aan niks ontbreekt tijdens feesten en partijen. Ook ging er speciale dank uit naar haar ouders Marieke en Leen en zusje Kristel. “Dat we dit met zijn allen hebben bereikt is echt een waardering voor alles wat we doen.” Voorafgaande aan de uitreiking schatte Bianka haar winkansen in op 33,33 procent. “Wie er gaat winnen is echt niet te voorspellen. Binnen ons vakgebied zijn we allemaal goed in wat we doen. We hebben allemaal evenveel kans,” liet zij toen weten als genomineerde. Natuurlijk hoopte zij wel vurig met de prijs naar huis te gaan. Een goede indruk maken op de jury was daarom het devies. Alle genomineerden werden uitgenodigd om de jurycommissie middels een pitch van slechts 2 minuten te overtuigen. Bianka legde hierbij vooral de nadruk op de persoonlijke aandacht die Hipper & Kolfbaan heeft voor haar gasten en de veelzijdigheid van de locatie middels de vier zalen en unieke binnentuin. Die boodschap kwam blijkbaar aan. De jury verdiepte zich daarnaast ook intensief in de bedrijfsvoering van alle ondernemingen. Ook daarvoor slaagde Hipper & Kolfbaan met vlag en wimpel. De jury van het Business Event Gorinchem had lovende woorden: “Bianka den Breejen is ondernemer in hart en nieren! Hipper & Kolfbaan is een fantastische locatie voor zowel particulieren als ondernemers (business to business). Het partycentrum valt op dankzij de grote persoonlijke betrokkenheid en gaat altijd voor 200% klanttevredenheid,” aldus juryvoorzitter Caroline van Rooijen.

Naast het officiële programma, waarin verschillende ondernemers en bedrijven de kans kregen gasten te inspireren en informeren, was er voor ondernemers volop mogelijkheid tot netwerken. Mede dankzij de hoofdsponsor Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden, official partner Visser & Visser Accountants-Belastingadviseurs, mediapartner De Persgroep, business partners, commissieleden en overige betrokkenen werd het een avond om niet zomaar te vergeten.