Home Blog Page 21

Ga in ieder geval die dagen fietsen dat het niet regent

0

Gorinchem is een mooie gemeente, centraal gelegen en prachtig in het groen waarbij de meeste afstanden binnen de gemeentegrenzen te lopen of te fietsen zijn. Anders wordt het wanneer je Gorinchem in- of uitgaat, dan heb je al snel te maken met files en vertragingen. “Door bewust te zijn dat het ook anders kan, kom je een heel eind. Het gaat over gedragsverandering,” zegt Joost van der Geest wethouder Mobiliteit in Gorinchem. “Daar hebben we de werkgevers bij nodig. Je kan niet eindeloos infrastructuur blijven aanleggen.”

“Over de bereikbaarheid van Gorinchem kan je twee verhalen vertellen,” zegt Joost van der Geest.

“De drukke snelwegen de A15 en de A27 omringen onze stad. Ze zijn ook de belangrijke wegen naar onze stad, maar hier staan ook de ‘dure files’, altijd in de top van de filelijstjes. Doordat de snelwegen vol staan heeft dat ook zijn weerslag op onze wegen in de stad. Zo staat er file op de Banneweg , omdat het sluipverkeer niet de A15 en A27 pakt richting de Merwedebrug, maar binnendoor rijdt. Transport en logistiek ervaren veel hinder maar ook mensen die in Gorinchem werken maar elders wonen. Binnen de gemeentegrenzen zijn de afstanden goed te overbruggen door te lopen of te fietsen. Dat betekent niet dat het nu al altijd gebeurt. Knelpunten zijn er in de oost-westverbinding. Er wordt veel gebouwd in oost Gorinchem, veel jonge gezinnen gaan daar wonen, terwijl bijvoorbeeld  sportaccommodaties in het westelijk deel liggen. Dat lokt verkeer, ook autoverkeer uit. Terwijl je natuurlijk niet met de auto naar het sporten hoeft.”

“Dat komt mede omdat we qua openbaar vervoer wat minder goed zijn bedeeld: er zijn goede treinverbindingen  naar Dordrecht en Rotterdam en er is de interliner bus naar Utrecht en Breda. Maar dat is het dan wel. Rondom Gorinchem heb je dus nog vaak de auto nodig om ergens te komen. Maar als de auto nodig is dan speelt ons gedrag een rol: waarom zou je allemaal tussen 8 en 9 uur in de auto gaan zitten? Zelf fiets ik altijd. En die afspraak maak ik ook vaak met anderen: Pak zoveel mogelijk de fiets. In ieder geval op de die dagen dat het niet regent.”

Kans voor vervoer over water

Het afgelopen jaar is in Gorinchem de mobiliteitsvisie 2040 met een maatregelenpakket opgesteld. Maatregelen die de knelpunten het hoofd gaan bieden voor bereikbaarheid in de toekomst. Van der Geest: “Belangrijk vind ik ook juist nu te kijken naar wat we nu al kunnen doen. Het is bijzonder lastig om te bepalen hoe de wereld er in 2040 uitziet. Twintig jaar geleden dachten we dat we ons nu in vliegende auto’s zouden verplaatsen. De mogelijkheden zijn duidelijk. Rondom en in de gemeente ligt veel water: de Linge, het Merwedekanaal en de Boven Merwede. We hebben goed vervoer over water dat Zuid-Holland, Brabant en Gelderland met elkaar verbindt. Onze bedrijven zouden er ook veel meer gebruik van kunnen maken, zowel voor het vervoer van medewerkers als van goederen. Dat zou direct de overvolle Merwedebrug ontlasten. Zeker als straks nog meer druk op de A27 ontstaat door de renovatie en verbreding van de brug.”

“Daarnaast ligt de focus op de fietspaden, die moeten prettig, veilig en leuk zijn. Je moet er voor om willen fietsen. Elke dag komen er veel scholieren uit de wijde omgeving naar Gorinchem gefietst. Over de Concordiabrug zijn er ruim 17.000 vervoerbewegingen per dag. Dat lijkt niet veel, maar het zijn vrachtwagens, wandelaars en alles er tussen in. Dat verkeer moet ontvlecht worden over verschillende routes en daarnaast ook verdeeld over verschillende rijbanen.”

Belang eigen omgeving stijgt

“Ik ben erg benieuwd hoe de trend naar meer thuiswerken gaat uitpakken. Als je maar twee dagen per week naar het werk gaat, dan wordt de omgeving waar je woont steeds belangrijker. Dan maakt het ook niet uit als je wat verder weg woont van je werk. Dat zal voor veel gemeenten en regio’s een nieuwe kans vormen. Mensen waarderen door corona en het vele thuiszijn hun eigen omgeving veel meer dan voorheen. Van belang is de natuur terug te winnen op de auto.”

“Spannend is hoe het de komende jaren verder gaat met het ov. In tegenstelling tot het verkeer op de weg, wat weer bijna op het oude niveau zit, is het ov helemaal weggevallen. Dat heeft veel gevolgen voor bijvoorbeeld de leefbaarheid van jonge mensen. Als je niet gemakkelijk naar je studie kunt reizen, word je gedwongen om op kamers te gaan. Ook zou je meer snelfietspaden willen aanleggen zodat we ook op het fietspad de lage en hoge snelheden van elkaar kunnen scheiden. Veel is terug te voeren op het gedrag. Het is toch raar als je met een hoge snelheid van een racefiets of speed pedelec door een woonwijk gaat fietsen? En eigenlijk hoop ik dat over 20 jaar niemand meer een tweede auto heeft omdat het ook niet nodig is. Als wethouder werk ik aan deze uitdagingen.”

Samen Bereikbaar

Als gemeente zijn jullie de samenwerking aangegaan met het werkgeversplatform Samen Bereikbaar. Van der Geest: “Deze aanpak sluit goed aan bij bedrijven. Er zit een opbouw in: de uitkomsten van een postcodescan geven veel inzicht hoe medewerkers reizen. Dat is een mooi aanknopingspunt om aan de slag te gaan en dat waarderen werkgevers. Belangrijk is dat er bewustzijn ontstaat dat je ook op een andere manier naar je werk kan. Veel mensen stappen nu nog automatisch in de auto. Dat kan anders. Die samenwerking zijn we ook gestart omdat we de overtuiging hebben dat we het niet alleen kunnen. We kunnen als gemeente niet eindeloos infrastructuur aanleggen, een groot deel van de verandering komt voort uit ander gedrag en daar hebben we de werkgevers bij nodig.”

Voor de ambtelijke organisatie van de gemeente Gorinchem werd een mobiliteitsscan uitgevoerd.
Wethouder van der Geest: “ De scan laat zien dat we het eigenlijk best goed doen in het stadhuis. Veel medewerkers komen met de fiets, de e-bike of het ov. Zo’n 70% komt niet met de auto in de spits en dat valt niet tegen. We stimuleren het fietsen van medewerkers door een fietsplan en voor de langere afstanden staan er twee MyWheels zakelijke deelauto’s klaar. 70% is mooi, maar de ambitie is hoger. Het zou goed zijn als zowel onze medewerkers als alle medewerkers bij bedrijven voor de kortere afstanden een fiets of e-bike gebruiken. Ik hoop dat de top van het bedrijfsleven daar ook aan mee gaat doen: Practice what you preach! Daarnaast kunnen bedrijven ook andere zaken doen. Zo heeft het Beatrixziekenhuis het rooster aangepast. Een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is, ook als je medewerkers in shifts werken.”

Ik mis de informele contacten

Door de afgelopen periode waarin we thuiswerken is er veel veranderd. “Tot voor kort las ik een groot deel van de stukken thuis maar werken deed ik op het stadhuis. Dat kwam omdat ik thuis geen eigen werkplek had. Nu we verhuisd zijn, heb ik dat wel en ben ik veel meer thuis aan het werk. Maar ik mis de contacten wel. Ik zeg wel eens ‘Ik ben geen wethouder geworden om 40 uur achter de pc te zitten en daar lijkt het nu wel op’. Voorheen ging ik regelmatig naar sportwedstrijden en bezocht ik  veel bedrijven en evenementen. Wat ik ook mis, zijn de korte overleggen in de wandelgangen: het sparren met de beleidsmedewerkers en de informele contacten met de inwoners. De drempel om voor alles een Teamsvergadering te openen is te hoog.”

“Straks na corona werken we meer hybrid. Als je terugkijkt had je voorheen teveel reistijd, dat breng je terug als je het fysiek ontmoeten en digitaal werken afwisselt. Als een collega vroeger een dag thuiswerkte kon je hem alleen maar bellen, nu kan iemand zo digitaal participeren in de vergadering. De mogelijkheden zijn er nu allemaal en die gooien we niet meer overboord. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen minimaal 1 dag per week blijven thuiswerken.”

Ontspanning

“Naast al het digitale werken probeer ik ook elke dag een stuk te wandelen of te fietsen. Dan heb je echt nodig, maar helaas komt het er niet altijd van. Digitaal werken kent geen adempauze die je wel hebt als je onderweg gaat naar de volgende afspraak. Op de vraag of Van der Geest nog goede tips heeft om te ontspannen, lacht hij: “Ik heb er een heleboel gehad maar die zijn allemaal gesneuveld.”

Hogeschool Rotterdam benoemt Anja Overdiek tot lector Cybersocial Design

0

Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam heeft dr. Anja Overdiek benoemd tot lector Cybersocial Design bij Kenniscentrum Creating 010. In deze hoedanigheid gaat Overdiek zich richten op het (leren) ontwerpen van oplossingen voor complexe maatschappelijke vraagstukken. Zij levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs en onderzoek dichter bij elkaar te brengen en regionale beroepspraktijken te verbinden, die zijn gericht op het vergroten van maatschappelijke veerkracht door middel van digitalisering.

Digitalisering en globalisering hebben ertoe geleid dat maatschappelijke vraagstukken steeds complexer worden. Alles lijkt met alles verbonden te zijn en de toenemende inzet van kunstmatige intelligentie geeft kansen, maar ook uitdagingen. Voor oplossingen moeten bestaande instituten en disciplines samenwerken. Ontwerpen in en voor deze netwerken is complex, maar kan enorm veel toevoegen. Cybersocial Design is ‘Social Design’, maar dan gericht op het ontwerpen van digitale toepassingen. Het gelijknamige lectoraat doet onderzoek in samenwerking met opleidingen en ontwerpbureaus met als doel nieuwe mogelijkheden te ontsluiten en overheden en bedrijven te ondersteunen bij hun transitie naar circulariteit en inclusiviteit. Dit sluit aan bij de ambitie van Rotterdam om zich te positioneren als een ’Smart en Social City’. Een voorbeeld is een samenwerking met initiatieven voor lokale en duurzame voedselsystemen die door digitale ontwerpen gefaciliteerd en verbonden kunnen worden.

Het versnellen van transities

Anja Overdiek is ook als Associate Lector verbonden aan het Kenniscentrum Mission Zero van De Haagse Hogeschool, waar ze zich heeft gespecialiseerd in living labs als omgeving voor de energietransitie. Eerder was ze werkzaam als Manager Europa van een internationaal IT- en telecom communicatiebureau en faciliteerde zij met haar eigen bedrijf verschillende transitieprocessen. Overdiek is in 1998 gepromoveerd aan de Freie Universität Berlin (Duitsland) op een onderzoek naar sociale bewegingen en hun kennisproductie. Sinds tien jaar werkt ze samen met ontwerp-onderzoekers aan maatschappelijke thema’s. “Cybersocial Design betekent ontwerpen voor en in complexe systemen van mensen met verschillende belangen, machines en natuur”, zegt Overdiek. “Ontwerpers kunnen als geen ander verschillende partijen bij elkaar brengen, toekomstvisies ontwikkelen en verbindende ontwerpen testen in de praktijk. Ik heb er alle vertrouwen in dat we hiermee het lokale mkb kunnen ondersteunen, transities kunnen versnellen en ook AI toepassingen transparanter en inclusiever maken.”

“Als Hogeschool Rotterdam zetten wij sinds 2019 stevig in op ons strategisch focuspunt AI en Ethiek. Elk van onze 40.000 studenten en dus toekomstige professionals zal in aanraking komen met de ethische kant van toegepast AI in elke beroepscontext. Ik vind het van groot belang dat wij al onze studenten voorbereiden op technologisch burgerschap. Met de komst van Anja wordt het team aan lectoren en onderzoekers op dit terrein stevig uitgebreid. Anja heeft als Design lector veel ervaring met het bouwen van Living Labs waarin onderzoek, onderwijs en de beroepspraktijk samenkomen. Zij gaat ons verder helpen met ons onderzoek naar Responsible Applied AI: in ons praktijkgerichte onderzoek brengen we ontwerpers, AI experts, domein experts en gebruikers samen om verantwoorde technologische toepassingen te ontwerpen en te evalueren.” – Zakia Guernina, lid College van Bestuur. 

Historisch Delfshaven terug op de kaart

0

Familiehotel Mayflower brengt vergeten deel van Rotterdam weer tot leven

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te zetten. Vastgoedondernemer Kick Smol anticipeert als eerste op het gemeentelijk beleid met het voorstel voor een familiehotel in een historisch pand aan de Delfshavense kade. “Een beschermd stadszicht met een historische haven behoudt altijd charme. Het Mayflower Family Hotel voegt sfeer en beleving toe aan Delfshaven door toeristen (in eigen stad) niet alleen een aangename overnachting te bieden, maar ook andere faciliteiten, zoals horeca.” Het voorstel ligt inmiddels al bij de gemeente. “Nú is het moment om door te pakken.”, vertelt Smol.

Allure in Delfshaven

Architectenbureau ARD / AtelierRuimDenkers heeft een eerste ontwerp gemaakt om het historische pand aan de Voorstraat om te toveren tot sfeervol en eigentijds familiehotel. De authentieke uitstraling van het pand blijft bewaard, maar het interieur krijgt een modern en transparant karakter. Zo zal de ontvangstruimte niet alleen dienen als receptie, maar ook als lobby en bar voor ontbijt, lunch en diner. Ook komt er ruimte voor flexwerkplekken en zullen drie verdiepingen fungeren als slaapvertrekken, bestaande uit twee kamers per verdieping. De kamers worden geschikt voor kleine gezelschappen en families. Aan het souterrain wordt een terras gebouwd, zodat toeristen kunnen nagenieten van een dagje Rotterdam met zicht op de Aelbrechtskolk. Op deze manier zal het familiehotel niet alleen bijdragen aan een langer verblijf van toeristen, maar wordt het ook een lokale hotspot in dit prachtige deel van Rotterdam.

Het verloren schiereiland

De gemeente Rotterdam wil het historische karakter van het water in Delfshaven een belangrijkere rol laten spelen en het industriële verleden van de wijk zichtbaarder maken. Met dit soort initiatieven zal het gebied aantrekkelijker worden om te bezoeken, zowel door toeristen als door de Rotterdammer zelf. Er zijn tevens plannen om de bereikbaarheid van Delfshaven te vergroten door het gebied te verbinden aan diverse routes en meerdere straten in te richten als entreegebieden. “Het verloren schiereiland is al geliefd onder Amerikanen. Dankzij de Pelgrimvaderskerk bevindt zich hier een belangrijk gedeelte van hun historie. Er stoppen dagelijks toeristenbussen aan het Piet Heijn plein, maar na een rondje wandelen, houden toeristen het voor gezien. Op een paar cafés na zijn er momenteel geen voorzieningen voor toeristen. We willen hier verandering in brengen met het Mayflower Family Hotel. De ‘Mayflower’ was overigens het schip waarin de Pilgrim Fathers uiteindelijk naar Amerika voeren.

Oproep aan Rotterdamse ondernemers

Delfshaven heeft veel te bieden en komt de laatste tijd langzamerhand in beweging. Kick Smol, de drijvende kracht achter Cavern Vastgoed: het bedrijf dat onder meer de Witte de Withstraat weer liet opleven door te investeren in succesvolle hotels en horecazaken, voelt mee met wat er leeft in de stad en denkt mee over de exploratie van het gebied. Daarom roept hij andere ondernemers op om mee te denken in het proces om Delfshaven terug op de kaart te zetten. Daarnaast is de hoop gevestigd op een positief geluid vanuit de gemeente om door te pakken met het plan voor het familiehotel.

Gemeente Hoeksche Waard helpt kleine ondernemers digitale drempel over met digitaliseringspakket

0

Gemeente Hoeksche Waard

Vanuit het actieplan economische gevolgen coronacrisis lanceert gemeente Hoeksche Waard per 1 maart een nieuw initiatief. De gemeente gaat lokale ondernemers stimuleren om digitaal te ondernemen. Samen met lokale aanbieders is een pakket samengesteld om kleine mkb’ers/ zzp’ers op weg te helpen in de digitale wereld.

Het pakket bestaat uit een zestal producten, waaruit een ondernemer een product kan kiezen afhankelijk waar de behoefte ligt voor zijn of haar onderneming. De 6 producten zijn: een training sociale media voor beginners; een training sociale media voor gevorderden; een training voor het opzetten van een social media strategie; een training fotografie met je smartphone;  een onderzoek en adviesgesprek over de online zichtbaarheid van je bedrijf en het opzetten van een eenvoudige website via WordPress. 

Wethouder Paul Boogaard (Economie): “Door de coronamaatregelen zijn veel ondernemers genoodzaakt online hun producten en diensten aan te bieden. De ene ondernemer is daar wat verder mee dan de ander. Maar ook los van deze crisis is digitalisering iets waar je als ondernemer niet meer omheen kunt en waar kansen liggen. We zien dat een groep kleine mkb’ers nog een digitale drempel ervaren. Digitaliseren kost tijd en geld en dat hebben veel ondernemers nu juist niet. Met het digitaliseringspakket willen we ondernemers die hard geraakt zijn door de coronamaatregelen die drempel over helpen. Door digitaal beter zichtbaar, vindbaar en bereikbaar te zijn, kunnen mkb’ers hun naamsbekendheid, klandizie en omzet vergroten.”

Voorwaarden digitaliseringspakket

Op www.gemeentehw.nl/digitaliseringspakket staat informatie over het digitaliseringspakket, de voorwaarden en een aanvraagformulier. Het digitaliseringspakket is bedoeld voor ondernemers met maximaal 10 werknemers en zzp’ers, die door de coronacrisis verminderd fysiek klantcontact ervaren en hun onderneming willen digitaliseren om in contact te blijven met hun klanten. 

Grote verschillen in verdeling van uurloon per bedrijfstak

0

De verdeling van uurlonen van werknemers, het verschil tussen de laagste en de hoogste uurlonen, verschilt aanzienlijk per bedrijfstak. In de handel is dit verschil het grootst. In de horeca worden de laagste uurlonen betaald. Dit meldt het CBS in het vandaag verschenen rapport Lonen en loonkosten.

In 2019, het meest recente jaar waarvoor deze cijfers beschikbaar zijn, bedroeg het gemiddelde bruto-uurloon van werknemers 23,14 euro. Tussen 2006 en 2019 is het gemiddelde uurloon met 26 procent toegenomen.

Het gemiddelde van 23,14 euro geldt voor het totaal van de arbeidsuren. Het is ook mogelijk te kijken naar de hoeveelheid uren die tegen een bepaald uurloon zijn betaald. Daartoe worden de uurlonen van werknemersbanen voor een bepaald jaar gesorteerd van laag naar hoog. Deze reeks wordt vervolgens op basis van het totaal aantal arbeidsuren opgedeeld in honderd gelijke delen (de percentielen). De percentielwaarde is het uurloon op de grens van twee percentielen.

Voor 2019 is de 10e percentielwaarde 11,58 euro per uur. Dat wil zeggen dat 10 procent van de arbeidsuren van werknemers werd betaald voor dit bedrag of minder. De 90e percentielwaarde is 37,42 euro per uur. In 10 procent van de werknemersbanen werd ten minste dit bedrag verdiend.

Hoe vlakker de lijn van de verdelingsgrafiek loopt, des te kleiner is de spreiding. Tussen 2006 en 2019 is die spreiding, het verschil tussen de lagere en de hogere lonen, groter geworden. De hogere uurlonen lijken er relatief iets meer op vooruit te zijn gegaan dan de lagere.

Dat wil niet meteen zeggen dat de hogere uurlonen ook meer zijn verhoogd dan de lagere. De verdeling van de lonen wordt namelijk ook beïnvloed door veranderingen in de samenstelling van de werknemerspopulatie. Als er meer mensen met relatief lage uurlonen en meer mensen met relatief hoge uurlonen bij komen, groeit ook het verschil tussen de hoogste en laagste lonen.

Welke effecten hebben geleid tot de beschreven ontwikkeling is hier niet nader onderzocht.

Loonverdeling in horeca vrij vlak

De verdeling van uurlonen verschilt per bedrijfstak, omdat de arbeidsmarkt er per bedrijfstak anders uitziet. Het gaat dan om de kenmerken van de werknemerspopulatie, zoals leeftijd en opleiding. Maar ook zaken als beroepsniveau en soort arbeidscontract spelen mee.

Zo is de horeca de bedrijfstak met het laagste gemiddelde uurloon. De loonverdeling ziet er in deze bedrijfstak anders uit dan in bedrijfstakken waar hogere lonen worden verdiend. In de horeca wordt 90 procent van de arbeidsuren van werknemers betaald tegen minder dan 20 euro per uur, in de financiële dienstverlening geldt dat voor slechts 18 procent van de arbeidsuren.

Verschil tussen hoge en lage uurlonen toegenomen

Een manier om de spreiding van uurlonen, het verschil tussen hoog en laag, uit te drukken is de P90/P10-verhouding. Dit is de verhouding tussen de 90e en de 10e percentielwaarde.
In 2019 waren de hoge uurlonen (P90) 3,23 maal zo hoog als de lage uurlonen (P10). In 2006, het eerste jaar waarvoor deze gegevens beschikbaar zijn, was de verhouding nog 3,11. Sindsdien liep de loonongelijkheid op tot 3,33 in 2016. De laatste jaren liep het verschil weer iets terug.

Loonverschillen het grootst in de handel

De verschillen tussen de hoge en de lage uurlonen waren in 2019 het grootst in de bedrijfstak handel. De verhouding kwam in deze bedrijfstak uit op 3,64. In de zorg waren de loonverschillen het kleinst (2,18).

In vergelijking met 2006 zijn de loonverschillen groter geworden in de industrie en de bouwnijverheid. Daarentegen werden de verschillen kleiner in de landbouw en visserij en de delfstoffenwinning.

Loonverschillen in de Europese Unie

Binnen de Europese Unie waren de verschillen tussen de hoge en lage uurlonen in 2018 het grootst in Cyprus, Letland en Polen. Dit is het meest recente jaar waarvoor cijfers voor alle EU-landen beschikbaar zijn. De kleinste loonverschillen waren er in Zweden, Denemarken en Finland. Nederland zit in deze rangschikking in de middenmoot.

Wat is #innovatiefZuidHolland voor jou?

0

Provincie Zuid-Holland

Provincie Zuid-Holland gaat op zoek naar goede voorbeelden van #innovatiefZuidHolland. Innovatie is overal. Groots en meeslepend, of juist klein en nog slechts een idee. Om die ideeën verder te brengen is samenwerken een must. Kennis delen, elkaar inspireren. Daarom brengt de provincie ze in beeld.

In Zuid-Holland werken ontzettend veel knappe koppen aan de toekomst. Aan de energywall op de N470 bijvoorbeeld, die fungeert als geluidsmuur én tegelijkertijd energie opwekt. Of aan stoeptegels die gemakkelijk zware regenval kunnen afvoeren, waardoor de straten niet meer blank staan. Het zijn innovaties die ontstaan doordat ondernemers, onderzoekers en beleidsmakers samenwerken. Door kennis te delen en perspectieven uit te wisselen, bijvoorbeeld in fieldlabs. Daar mogen we trots op zijn. Daarom roept de provincie op om innovaties te delen. Om elkaar te inspireren. En wie weet levert dat weer nieuwe samenwerkingen of innovaties op.

Wat vind jij hét voorbeeld van Innovatief Zuid-Holland? Maak er een foto van, deel het op social media met #innovatiefZuidHolland. Zo laten we samen zien welke geweldige oplossingen hier worden bedacht. En iedere maand lichten we er één uit. Wie weet staat jouw idee straks in de spotlights!

Ames Ridderkerk uitgeroepen tot ‘beste Volkswagen werkplaats van Nederland’

0

“Het winnen van de Volkswagen Service Quality Award 2021 is een echte teamprestatie”

Ames Ridderkerk heeft de Volkswagen Service Quality Award 2021 gewonnen in de categorie ‘klantentevredenheid’. Dat betekent dat zij zich een jaar lang ‘beste Volkswagen Werkplaats van Nederland’ mag noemen. We spreken hierover met servicemanager Arnaud de Graauw. Hij zegt enorm trots te zijn op het winnen van de prestigieuze prijs en noemt de onderscheiding een bekroning op het werk van het gehele team.

Elk jaar onderzoekt Volkswagen Nederland de klantentevredenheid en dienstverlening van de Volkswagen dealers. Op basis van klantenbeoordelingen heeft Ames Ridderkerk de hoogste klantentevredenheid van alle Volkswagendealers van Nederland behaalt. “Op een score van -100 tot +100 hebben wij 77,50 punten behaald. Als je dat omrekent zou dat op het rapportcijfer 9 uitkomen,” legt Arnaud uit. Een torenhoge score, want daarmee liet Ames Ridderkerk zelfs de nummer twee met 69,45 punten ver achter zich.

Basiswaarden

We vragen aan Arnaud waarom hij denkt dat juist Ames Ridderkerk is bekroond met de Volkswagen Service Quality Award. Hij zegt: “De award hebben we te danken aan onze klanten die ons hoog waarderen in de tevredenheidsonderzoeken. Wij streven continu naar de hoogst haalbare service, waarbij we ons baseren op onze zeven basiswaarden. Hierin staat bijvoorbeeld dat we er alles aan doen om de klant tevreden te stellen, dat we betrokken zijn naar de klant, dat we hetzelfde doel hebben en de klant ons als één ervaart.”

Gastvrijheid

Volgens de hartelijke servicemanager is gastvrijheid daarnaast een belangrijk onderdeel van de vergaande service. Arnaud: “De klanten voelen zich welkom bij ons vanwege onze laagdrempelige en persoonlijke benadering. Bovendien zijn we erop gebrand dat de processen goed verlopen en dat we onze afspraken nakomen. En mochten er zaken zijn waar de klant op dat moment minder tevreden over is, doen we er alles aan om het op te lossen.” Het is wel duidelijk dat Ames net een stapje verdergaat voor haar klanten. Arnaud geeft enkele voorbeelden: “Klanten krijgen hun auto altijd in uitmuntende staat terug en bij onderhoud worden de auto’s gewassen en gestofzuigd. Bij elke storing denken we mee alsof het onze eigen auto is en tevens stopt onze service niet na 18.00 uur.”

Teamprestatie

Arnaud onderstreept hiermee dat er binnen het bedrijf alles aan gedaan wordt om de klant tevreden te stellen en de verwachting van de klant zelfs te overtreffen. En dat is gezien de hoge score op klantentevredenheid niet onopgemerkt gebleven bij de klanten. Met een grote glimlach merkt Arnaud tot slot op: “Ik wil graag onze klanten hartelijk bedanken voor deze hoge beoordeling. Daarnaast wil ik graag ons team prijzen. Het winnen van de Volkswagen Service Quality Award 2021 is namelijk een echte teamprestatie! Niet alleen van het aftersalesteam maar ook van het salesteam die overigens op de tweede plaats van Nederland voor klantentevredenheid is geëindigd. We zijn goed op elkaar ingespeeld en doen het echt samen.”

Fotobijschrift: Arnaud de Graauw (Servicemanager Ames Ridderkerk) ontvangt de Service Quality Award 2021 uit handen van Jeroen Bonnema (Dealer Account Manager Service bij Pon Automotive).

Boek | Ondernemer in psychologie

0

Het boek ‘Jan Schouten, ondernemer in psychologie’ leest niet vrijblijvend. Het handelsmerk van Jan Schouten is namelijk opschudden. Wakker maken en de gevestigde orde bestoken met kritische vragen en confronterende situaties. Jan promoveerde in 1974 op het proefschrift ‘Vrijheid in werken’. Als oprichter van het gerenommeerde bedrijf ‘Schouten & Nelissen’ kreeg hij bij een brede groep professionals bekendheid. Veel ondernemers, managers en bestuurders hebben bij dit bureau op enig moment een training gevolgd. Hij vond dat ondernemen meer was dan een economisch begrip. Het ging om het realiseren van ideeën. Jan is wars van ‘nagemaakte mensen in een net pak.’ Een ondernemer, wetenschapper in de psychologie en praktisch denker. Het kan dus wel degelijk samengaan. Het boek reikt zaken aan die het doordenken waard zijn, er staan mooie gedachten en praktische tips in. Als er hindernissen op zijn weg komen die een beletsel vormen om zijn voornemen daadwerkelijk in de praktijk te brengen herinnert hij zich een bijgewoonde training van René Diekstra. De RET, voluit: de Rationeel Emotieve Therapie. De boodschap: ‘Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun gedachten daarover.’ Wat je denkt, dat voel je! Echter, door rationeel na te denken wordt de situatie niet groter dan hij is. Het gaat vaak alleen maar om omstandigheden en bijzaken. Niet alleen wist hij de psychologie op zichzelf toe te passen. Ook wist hij op een ‘schurende’ wijze zaken aan de orde te stellen. Een biografie over een bijzondere en charismatische ondernemer in de psychologie. Een boek dat eigenlijk niet mag ontbreken in de boekenkast van zelfbewuste ondernemers en adviseurs.

Ondernemer in psychologie
Auteur: Jan Schouten
ISBN: 9789462961685
Uitgever: De CoPublishers

Vertrek Marco Wilke, komst Nico van Mourik als interim-regiosecretaris

0

Marco Wilke, interim regiosecretaris en algemeen directeur van de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden (GRD) legt zijn functie om gezondheidsredenen neer. De in februari gestarte Wilke liet direct een grote inzet zien, maar heeft die koers helaas niet kunnen vervolgen.

Marco Wilke wordt opgevolgd door Nico van Mourik die op 1 maart start. Van Mourik is een ervaren manager die onder andere als gemeentesecretaris in Breda heeft gewerkt en als directeur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Omgevingsdienst in diezelfde regio. Hij wordt eerste adviseur van het Drechtstedenbestuur, stuurt de organisaties binnen de GRD aan en heeft een belangrijke rol in het transitieproces van de GRD. Hij vervult de interim positie tot het moment dat de servicegemeente Dordrecht van kracht is, beoogd per 1 januari 2022.

Wouter Kolff: “Wij wensen Marco veel sterkte toe met zijn herstel en danken hem voor zijn inzet. Desondanks zijn we verheugd dat we in de persoon van Nico een ervaren opvolger hebben gevonden die op korte termijn het stokje kan overnemen.”

De Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden voert een aantal taken uit voor de gezamenlijke gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. De regiosecretaris en algemeen directeur vormt de schakel tussen het Drechtstedenbestuur, de regionale ambtelijke organisatie en de 7 gemeenten. De regionale ambtelijke organisatie bestaat uit verschillende onderdelen: Sociale Dienst, Gemeentebelastingen en basisinformatie, Onderzoekscentrum, Ingenieursbureau, Servicecentrum en Bureau Drechtsteden. De transitie, ten dele nog onder voorbehoud van politieke besluitvorming, betekent dat de taken van de GRD anders belegd en aangestuurd worden; de huidige Sociale Dienst Drechtsteden wordt ondergebracht in een Gemeenschappelijke Regeling Sociaal en de andere GRD-dochters gaan naar servicegemeente Dordrecht.

Broekman Logistics maakt bestuurswijziging bekend terwijl de koers onveranderd blijft

0

Broekman Logistics, de wereldwijde leverancier van supply chain oplossingen, met haar hoofdkantoor in Rotterdam, kondigt een leiderschapswijziging aan. Vasthoudend aan haar groeistrategie en bouwend op 60 jaar ervaring zal het bedrijf haar rol als logistieke dienstverlener in specifieke eindmarkten, waaronder de chemische industrie en markt voor industriële machines en apparatenbouw, verder intensifiëren. 

Broekman Logistics, mede opgericht door de familie Geuther als scheepsagentschap in de haven van Rotterdam in 1960, en uitgegroeid tot de leverancier van volledige supply chain-oplossingen die het vandaag de dag is, kondigt een leiderschapswijziging aan. Rik Pek (39) zal in de rol van CEO van het bedrijf stappen en de verantwoordelijkheden op zich nemen van Raymond Riemen, die sinds 1999 de CEO van het bedrijf was. Rik, die zijn carrière bij Broekman Logistics begon in 2005, bekleedde meerdere functies met een commerciële en operationele achtergrond, meest recentelijk als Managing Director van de Breakbulk Terminals en International Freight Forwarding divisies

“Ik ben er trots op dat we hiermee de succesvolle traditie van het bedrijf voortzetten om de topmanagementfunctie te vervullen met een manager uit onze eigen gelederen”, aldus Dr. Ralph-Hillard Geuther, aandeelhouder van Broekman Logistics, “Met zijn lange staat van dienst binnen het bedrijf Rik is de juiste persoon om de ingezette koers verder te optimaliseren en onze groeistrategie te realiseren en alle commerciële kansen die daarmee gepaard gaan te benutten ”.

Tegelijkertijd zal Ulrich Steenken (55) het bedrijf komen versterken als CFO en Diederik Günther opvolgen. Voortbouwend op een jarenlange ervaring in verschillende functies als CFO in de logistieke sector, met een lange carrière bij Geodis, Kuehne + Nagel en Rohde & Liesenfeld, is Ulrich de gekwalificeerde persoon om de activiteiten van het bedrijf verder te stroomlijnen, de digitaliseringsagenda uit te rollen en de uitbreiding van de propositie van datagedreven logistieke diensten vorm te geven.

“Ik ben blij met het vertrouwen dat ik heb gekregen van onze aandeelhouder en met de steun van het gehele team, ben ik ervan overtuigd dat het bedrijf een mooie toekomst tegemoet gaat”, zegt Rik Pek. “Daarnaast wil ik namens iedereen bij Broekman Logistics Raymond en Diederik bedanken voor al het werk dat is gedaan om het bedrijf te brengen waar het nu staat.”

“Mensen veranderen, maar het schip blijft op koers”, besluit dr. Geuther. “Met een stabiel eigenaarschap, een management met een lange ervaring binnen het bedrijf en – bovenal – een toegewijde en gepassioneerde medewerkers, zijn we ervan overtuigd dat Broekman Logistics haar partners en klanten zijn logistieke Global Reach zal blijven bieden, met behoud van de inmiddels befaamde Personal Touch”.

Over Broekman Logistics

Sinds de start van Broekman Logistics (1960) is het Rotterdamse bedrijf uitgegroeid tot een van de leidende full-service supply chain-bedrijven in de Benelux. Met 43 locaties in Nederland, België, China, India, Polen en Tsjechië biedt Broekman Logistics haar klanten een geïntegreerd pakket van supply chain-diensten aan: expeditie, scheepvaart, opslag en distributie vanaf strategische locaties middels haar gespecialiseerde breakbulk terminals en gecombineerde non-ADR / ADR klasse warehouses.