Home Blog Page 226

Kinderalimentatie in veel gevallen te laag vastgesteld

0

Sinds 1 januari 2015 is de Wet hervorming kindregelingen in werking getreden. Als gevolg van deze wet zijn veel tegemoetkomingen voor (alleenstaande) ouders die de zorg hebben over minderjarige kinderen afgeschaft. Ter compensatie is het kindgebonden budget verhoogd en is voor alleenstaande ouders het kindgebonden budget verhoogd met de alleenstaande ouderkop. Deze alleenstaande ouderkop bedraagt maximaal
€ 254,00 per maand. De vraag was hoe om te gaan met de verhoging van het kindgebonden budget, als kinderalimentatie moet worden bepaald.

Rechtsonzekerheid door verschillend beleid rechtbanken
Tot nu was het beleid van de meeste rechtbanken dat bij de vaststelling van kinderalimentatie het kindgebonden budget (inclusief de alleenstaande ouderkop) in mindering werd gebracht op de behoefte (of de kosten) van het kind. De reden hiervoor is dat door de rechtbanken het kindgebonden budget werd beschouwd als tegemoetkoming in de kosten van verzorging en opvoeding van kinderen. Gevolg hiervan was dat de alimentatie veelal fors omlaag ging of zelfs op nul uitkwam, omdat door het kindgebonden budget al geheel of gedeeltelijk voorzien werd in de kosten van kinderen.

In april van dit jaar schreef ik in deze column al dat rechtbanken verschillend omgingen met de behandeling van het kindgebonden budget en de alleenstaande ouderkop, met alle rechtsonzekerheid van dien. Aan deze rechtsonzekerheid is op 9 oktober 2015 een einde gekomen.

De Hoge Raad biedt duidelijkheid
De Hoge Raad heeft in een uitspraak van 9 oktober 2015 (ECLI:NL:HR:2015:3011) bepaald dat bij de vaststelling van kinderalimentatie, het kindgebonden budget en de daarvan deel uitmakende alleenstaande ouderkop niet in mindering dient te worden gebracht op de kosten van het kind, maar deze dient te worden opgeteld bij het inkomen van de verzorgende ouder.

De Hoge Raad is van mening dat het kindgebonden budget en de alleenstaande ouderkop bedoeld is om de verzorgende (alleenstaande) ouder inkomensondersteuning te bieden om in de kosten van zijn/haar kind of kinderen te voorzien. Daarom moeten het kindgebonden budget en eventueel de alleenstaande ouderkop worden opgeteld bij het inkomen van de verzorgende ouder.

Gevolgen
De uitspraak van de Hoge Raad heeft tot gevolg dat in zeer veel gevallen de kinderalimentatie te laag is vastgesteld, omdat het kindgebonden budget onjuist is verwerkt. Dit kan van toepassing zijn voor kinderalimentatie die na 1 januari 2013 is vastgesteld. Vaak is herziening via de rechter de enige weg om de kinderalimentatie op de juiste wijze vastgesteld te krijgen. Verwacht wordt dan ook dat de komende tijd vele herzieningsprocedures gevoerd zullen gaan worden. Voor het voeren van een herzieningsprocedure is bijstand van een advocaat verplicht.

Het berekenen van kinderalimentatie is complex en vereist maatwerk. Laat u zich daarom adviseren door een specialist!

– Menno Bos

Wijzigingen in sociale verzekeringsplicht van de DGA

0

De statutair bestuurder van een vennootschap is in beginsel verzekerd voor de werknemersverzekeringen en heeft daardoor recht op een uitkering bij ziekte of werkloosheid. Een uitzondering hierop is de directeur-grootaandeelhouder (DGA). De DGA is niet verzekerd voor ziekte en werkloosheid via het publieke bestel en zal daarom doorgaans een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten.

De Regeling aanwijzing DGA bepaalt wanneer een statutair bestuurder wordt aangemerkt als DGA en daardoor niet verzekerd is voor de werknemersverzekeringen. Deze regeling wordt vanaf 1 januari 2016 vervangen door de Regeling aanwijzing DGA 2016.

De situaties waarin een statutair bestuurder kwalificeert als DGA wijzigen door de nieuwe regeling. In grote lijnen wordt onder de nieuwe regeling als DGA aangemerkt

– de bestuurder die over zijn eigen ontslag kan beslissen;

– de bestuurder die samen met zijn bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad ten   minste 2/3 van de aandelen houdt en daardoor over zijn ontslag kan beslissen; dan wel

– de bestuurder die samen met de andere bestuurders alle aandelen in de vennootschap       bezitten en als aandeelhouders een gelijk of nagenoeg gelijk deel van het kapitaal van
de vennootschap vertegenwoordigen.

Door de wijziging van de regeling kan het zijn dat een statutair bestuurder voorheen niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen was, maar vanaf 1 januari 2016 dat wel is, en vice versa. Dit is bijvoorbeeld het geval bij vennootschap met meerdere aandeelhouders.

Onder de oude regeling waren niet verzekerd de statutair bestuurders die in de algemene vergadering van de vennootschap allen een gelijk of nagenoeg gelijk aantal stemmen konden uitbrengen. Indien de aandelen niet gelijkelijk waren verdeeld over de aandeelhouders, werd er vaak voor gekozen om de aandelen te certificeren. Daardoor konden de aandeelhouders als bestuurder van het stichting administratiekantoor alsnog een gelijk aantal stemmen uitbrengen in de algemene vergadering en waren zij dus niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen.

Onder de nieuwe regeling gaat het echter niet meer om een gelijk aantal stemrechten in de algemene vergadering, maar om een gelijk aandeel in het kapitaal van de vennootschap. Als maar één aandeelhouder een kleiner aandelenbelang heeft, zijn door de invoering van de nieuwe regeling alle statutair bestuurders verzekerd voor de werknemersverzekeringen vanaf 1 januari 2016.

Bij de invoering van de nieuwe regeling aanwijzing DGA 2016 geldt geen overgangsrecht. Dit betekent dat statutair bestuurders van de één op de andere dag verzekerd, of niet meer verzekerd, zijn voor de werknemersverzekeringen. Daardoor kan het wenselijk zijn om vanaf 1 januari 2016 een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten of de reeds bestaande arbeidsongeschiktheidsverzekeringen te wijzigen.

Het is daarom van belang om voor 1 januari 2016 te beoordelen of de nieuwe regeling aanwijzing DGA gevolgen heeft in uw situatie. Wellicht kunnen nog voor 1 januari 2016 stappen worden ondernomen om ongewenste gevolgen te voorkomen. Hiervoor zal wel veelal de gang naar de notaris nodig zijn, waardoor haast geboden is!

 

 

Strategische toplocatie met ongekende mogelijkheden

0

Bedrijvenpark Hoeksche Waard is strategisch gelegen in de driehoek Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen. Het plan is een initiatief van de vijf gemeentes in de Hoeksche Waard en biedt ruimte voor 60 hectare uitgeefbaar terrein. Op dit moment is gestart met de eerste fase, waarin 20 hectare wordt uitgegeven. De grootte en de locatie van de kavel bepaalt u helemaal zelf. Dit maakt Bedrijventerrein Hoeksche Waard tot de ideale vestigingslocatie voor zowel kleine als grote bedrijven.

Gert-Jan Metselaar (rechts op de foto) is als directeur van Bedrijvenpark Hoeksche Waard verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitgifte van het bedrijvenpark. Hij wordt hierbij ondersteund door Fred Gorter. Beide heren zijn het erover eens: Bedrijvenpark Hoeksche Waard is voor ondernemers een toplocatie met ongekende mogelijkheden. Metselaar wijst op de plankaart, waar Bedrijvenpark Hoeksche Waard het centrale middelpunt vormt in het netwerk van prominente handelsplaatsen.

Strategische, centrale ligging
Metselaar vertelt: “Bedrijvenpark Hoeksche Waard ligt nabij de A29, richting Rotterdam en Noord-Brabant en op slechts tien autominuten afstand van de A16. Bedrijven profiteren van een optimale bereikbaarheid van en naar het Rotterdamse havengebied, Antwerpen, Zeeland, Moerdijk en de Drechtsteden.”

“Het Bedrijvenpark is slechts door de Oude Maas gescheiden van het AGF handelscentrum in Barendrecht,” vult Gorter aan. “Dat is één van de doelgroepen waar wij ons op richten. Bedrijven in de AGF sector die toe zijn aan een grote(re) locatie, kunnen prima uitwijken naar Bedrijvenpark Hoeksche Waard. Bedrijven bepalen namelijk zelf de omvang van de kavel en we zijn niet gebonden aan een maximale grootte. We verkopen zelfs kavels, groter dan één hectare. Andere doelgroepen zijn logistieke dienstverleners, transportbedrijven, productiebedrijven, maar bijvoorbeeld ook e-commerce distributiecentra. Vooral e-commerce vraagt om grote flexibiliteit en snelheid ten aanzien van leveringen. Bedrijvenpark Hoeksche Waard komt tegemoet aan deze eis, dankzij de centrale ligging.”

Direct uitgeefbaar
Het bedrijventerrein is bouwrijp en de kavels zijn direct uitgeefbaar. Metselaar: “Hierdoor kunnen bedrijven, indien nodig, snel acteren. Bijvoorbeeld wanneer het huurcontract afloopt en men op zoek moet naar een nieuwe locatie. Daarnaast hebben bedrijven alle vrijheid om de kavel in te richten, uiteraard binnen de kaders van het bestemmingsplan en de eisen van het beeldkwaliteitsplan.”

“We helpen ondernemers hierbij via het one-stop-shopconcept,” vertelt Gorter. “We bieden begeleiding tijdens het gehele proces, van oriëntatie tot oplevering. Daarnaast treden we op als intermediair voor de gesprekken met de gemeente. Hierdoor worden vergunningstrajecten sneller doorlopen en kunnen bedrijven eerder starten met bouwen.”

Op zoek naar een geschikte locatie voor uw bedrijf?
Bedrijvenpark Hoeksche Waard belooft een economische toplocatie te worden, voorzien van alle gemakken en met behoud van ruimtelijke kwaliteit. 53% van de in totaal 112 hectare grond wordt uitgegeven. De overige ruimte wordt ingericht met groen en water. Er is veel aandacht voor duurzaamheid, veiligheid en uitstraling. Hier wilt u als bedrijf gezien worden!

Wenst u meer informatie over deze bijzondere locatie? Kijk dan op website www.bedrijvenparkhw.nl of bel voor een vrijblijvende afspraak: (078) 673 91 27.

Door klanten onderscheiden als beste Mercedes-Benz dealer!

0

Bij Auto Wüst, officieel Mercedes-Benz en Smart dealer, met vestigingen in Oud-Beijerland, Dordrecht en Hellevoetsluis, staat de klant centraal. Dat die bewering klopt, blijkt wel uit het feit dat het bedrijf dit jaar door klanten voor de tweede maal op rij is onderscheiden als meest klantvriendelijke Mercedes-Benz dealer van Nederland.

Marcel Wüst, die samen met zijn broer George de dagelijkse leiding heeft, is dankbaar voor deze blijk van waardering. Permanent meet Mercedes-Benz Nederland de klanttevredenheid van haar dealers. Van showroom tot en met werkplaats beoordelen klanten de meest uiteenlopende onderwerpen. “Natuurlijk is het ontzettend mooi om te weten dat klanten tevreden zijn, daar doen we het voor! Klanttevredenheid is niet iets wat je iemand oplegt, het is een attitude die van binnenuit komt. De hele organisatie door. Alles wat onze medewerkers doen, gebeurt met 100 procent inzet. Naast bevlogen, zijn onze medewerkers stuk voor stuk door Mercedes-Benz opgeleid en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Kwaliteit leveren en bij de tijd zijn; daar zetten wij hoog op in, al 87 jaar lang. Dat geldt ook voor met je tijd mee gaan, ontwikkelingen niet alleen nauwlettend volgen en daarop inspelen, maar vooral ook voorop durven lopen en nieuwe mogelijkheden creëren. Auto Wüst werd in 1928 als universeel garagebedrijf opgericht door de grootvader van Marcel en George. In deze beginjaren van toenemende mobiliteit was het bedrijf, naast automobielen, gespecialiseerd in reparaties van alles wat met techniek te maken had, met name landbouwwerktuigen. In 1946 werd Auto Wüst Volkswagendealer, wat tot 1967 duurde. Hierna richtte Auto Wüst zich op occasions van alle merken. In deze tijd ontstond ook de passie voor Mercedes-Benz. Sinds 1981 is Auto Wüst Mercedes-Benz dealer voor de Hoeksche Waard. 2003 werd het verzorgingsgebied uitgebreid door overname van het huidige bedrijf in Hellevoetsluis en sinds 2011 is het bedrijf ook gevestigd aan de Mijlweg 81 te Dordrecht. Zowel Marcel als George Wüst hebben alle bedrijfsonderdelen van jongs af aan doorlopen. George is sinds 1987 volwaardig in dienst en Marcel vanaf 1993. Door de jaren heen veranderde er veel in de autobranche, maar wat onveranderd is gebleven is dat Auto Wüst staat voor kwaliteit, passie, deskundigheid, betrokkenheid en klantvriendelijkheid. Dat de onderscheiding ‘beste Mercedes-Benz dealer van Nederland’ een verwachting schept voor de toekomst is volgens Marcel en George slechts een logisch gevolg van het jarenlang streven naar maximale klanttevredenheid. “Wij doen er alles aan om dat verwachtingspatroon iedere dag waar te maken. Daarom streven wij naar perfectie. Natuurlijk gaat ook bij ons weleens iets mis, maar de manier en mate waarop je het oplost is bepalend voor de toekomstige klanttevredenheid. Niet voor niets is het motto van Mercedes-Benz ‘das Beste oder nichts’.”

Een merk in beweging
Door de jaren heen is Mercedes-Benz een steeds bredere doelgroep gaan aanspreken, merken ook George en Marcel. Steeds vaker is Mercedes-Benz een belangrijke speler bij de keuze voor een nieuwe auto. Veelal ook bij mensen die de modellen tot voor kort niet overwogen. Hoe komt het dat dit in zo korte tijd is verandert vragen we ons af? “Het imago van Mercedes-Benz is veranderd,” aldus Marcel. “Attractiever, en voor een prijs die niet hoger is dan een auto van een ander merk in ons segment. Attractiviteit ook bij een snel groeiende groep jongeren en dames die onze modellen weten te waarderen. Niet alleen qua styling, maar vooral ook qua rijden en complete uitrusting. Vroeger werd de gemiddelde rijder getypeerd als een man van middelbare leeftijd met een sigaar en een hoed. Die perceptie klopt vandaag de dag zeker niet meer. Dankzij de ruime keuze in modellijnen is er voor ieder wat wils. We voeren op dit moment 28 aansprekende modellen en het merk is enorm in beweging. In 2015 hebben we al zes introducties gehad en in 2020 ligt de doelstelling op rond de 40 modellen. Wij groeien mee met die uitbreidingsslag.”

Voordeel door volume
Dat deze veranderingen tot doel hebben meer voertuigen met de ster op de weg te krijgen mag duidelijk zijn. Hoe spelen jullie daar als dealer op in om dit volume omhoog te krijgen? Marcel: “Door scherpe aanbiedingen en een breed en aansprekend showroomaanbod,” antwoord hij direct. “Dat kunnen tijdelijke acties zijn maar belangrijker nog zijn de aanbiedingen die we zelf maken. Op dit moment bieden wij een keur aan voorgeregistreerde auto’s, waarbij het voorraadvoordeel voor klanten flink oploopt. Een nieuwe Mercedes-Benz voor de prijs van een jonge occasion zeg maar.” Veelal worden deze auto’s aangeboden met het Buy and Drive label van Auto Wüst. Maar ook op niet voorgeregistreerde auto’s kan een enorm voordeel zitten vult George aan. Voor de zakelijke rijder heeft Auto Wüst, zeker dit jaar nog genoeg moois in petto. Voor veel modellen gaat de bijtelling omhoog per 1 januari 2016. Zo worden op dit moment de allerlaatste C350e plugin hybrids met 7% fiscale bijtelling aan de man/vrouw gebracht. Volgend jaar gaat die naar 15%, overigens nog steeds lager dan de meeste auto’s in het premium segment die naar de 25% bijtelling opgetrokken worden. “Maar, voor wie dit jaar nog wil genieten van onze speciale leaseeditions met verlaagde bijtelling, we hebben ze nog beschikbaar,” zeggen de broers bijna in koor. “Ook voor 2016 staan er weer diverse introducties op stapel waar wij veel van verwachten, zoals bijvoorbeeld de C-klasse Coupé, de S-klasse cabriolet en de nieuwe E-klasse. Ook de GLC zal ongewijzigd populair blijven. Deze SUV werd al dit jaar gepresenteerd als de opvolger van de GLK en gooide hoge ogen. Onze aanbiedingspolitiek zullen we verder doorzetten, waardoor we bestaande en nieuwe modellen kunnen blijven aanbieden voor een meer dan concurrerende prijs.” Op social media is Auto Wüst actief, geïnteresseerden kunnen Wüst dan ook altijd volgen en acties en aanbiedingen in de gaten houden. Bezoek daarvoor ook eens www.autowust.nl.

Een bezoek aan het Carel Wüst Museum, op de tweede verdieping van de vestiging aan de Mijlweg 81 in Dordrecht, is zeker de moeite waard! Het museum werd enkele jaren geleden door Marcel en George gerealiseerd en toont een privécollectie van ruim 50 automobielen. “Het is tijdens kantooruren vrij toegankelijk voor geïnteresseerden. De oldtimers en youngtimers zijn volledig authentiek en bieden bezoekers inzicht in de ontwikkeling van de automobiel door de jaren heen. Met het uitdragen van de merkbeleving zit het dus op meerdere fronten wel goed. Het helpt daarbij dat Auto Wüst een familiebedrijf is. Daardoor zijn de lijnen kort en weten George en Marcel precies wat er binnen alle gelederen gebeurt. Auto Wüst is groot geworden door klein te blijven én door kwaliteit altijd als eerste prioriteit te hebben. Het is prachtig dat klanten dat waarderen en Auto Wüst voor de tweede keer op rij hebben uitgeroepen tot meest klantvriendelijke Mercedes-Benz dealer van Nederland.” U vindt Auto Wüst aan de Mijlweg 81 in Dordrecht, Jan van de Heijdenstraat 29 in Oud-Beijerland en aan de Rijksstraatweg 38 in Hellevoetsluis. Of natuurlijk op www.autowust.nl

Een overnametraject is een vertrouwenskwestie

0

Pieter Poortvliet is directeur van DRV Corporate Finance. De geboren Zeeuw houdt zich voornamelijk bezig met overnametrajecten. Een uitdagende baan, waarin hij samen met zijn team de beste wil zijn. Daarin slaagt DRV Corporate Finance uitstekend. Vooral in het MKB is Poortvliet een gezaghebbende en vaak gevraagde specialist bij bedrijfsoverdrachten.

De corebusiness van DRV Corporate Finance is het begeleiden van aan- en verkopen van bedrijven. Poortvliet (38) is sinds 1 januari jl. directeur van deze zelfstandige tak binnen DRV Accountants & Adviseurs. Hij werkt sinds 2008 bij DRV Corporate Finance, daarvoor was Poortvliet werkzaam bij Deloitte. “Bij Deloitte raakte ik tijdens een overnametraject van een grote klant betrokken bij het ‘due diligence’-onderzoek. Dit onderzoek, het analyseren van een bedrijf op financiële, commerciële, juridische, operationele en strategische aspecten, boeide mij in hoge mate. Daar wilde ik mij verder in ontwikkelen.” Poortvliet volgde aanvullende studies op zijn accountancyopleiding en mag zich ook Register Valuator (RV) noemen. Via een studievriend kwam hij bij DRV terecht. “Besloten was om Corporate Finance als zelfstandige unit te laten opereren en ik werd gevraagd om de zaken in Zeeland te gaan behartigen. Een mooie uitdaging.” Vanaf het begin bij zijn nieuwe werkgever voelde Poortvliet zich als een vis in het water. Zijn werkzaamheden draaien vooral om een drietal belangrijke componenten; transactiebegeleiding, waarderingen en financieringen. “Het begeleiden van aan- en verkooptrajecten is de basis. Waarderingen voer ik uit in het kader van transacties, maar ook treed ik regelmatig op als adviseur bij conflicten tussen aandeelhouders of in geval van echtscheiding. Vaak in opdracht van partijen, maar ook wel als deskundige voor de rechtbank. Bij de financiering van overnametrajecten is er de laatste jaren veel veranderd. Het draait niet alleen meer om banken, maar private investeerders en crowdfunding spelen een steeds prominentere rol. De combinatie van al die componenten maakt mijn vak aantrekkelijk. De spanning en dynamiek van het onderhandelen tijdens het traject creëert een enorme betrokkenheid met de opdrachtgever. Vooral in het MKB merk je dat sterk. Wij mogen veel familiebedrijven tot onze klantenkring rekenen; bedrijven die bij voorkeur in de luwte opereren. Je zit dan vaak met de ondernemer – dikwijls ook de grondlegger – en met aandeelhouders of familie aan tafel.”

Tijd
DRV Corporate Finance adviseert ruim de tijd te nemen voor een bedrijfsoverdracht. Poort-vliet: “Het hele proces kan lang duren, jaren zelfs. Ik adviseer ondernemers om zo rond hun 55e jaar al na te gaan denken over de toekomst. Zij krijgen te maken met financiële, juridische, fiscale, organisatorische en emotionele aspecten als zij de onderneming willen verkopen.” Belangrijk bij een bedrijfsoverdracht is hoe afhankelijk een onderneming is van de ondernemer. Dat is ook een reden om de tijd te nemen, zo kan er kennisoverdracht plaatsvinden van de ondernemer naar een bedrijfsleider of een familielid. “De bedrijfsoverdracht van een notaris of een fysiotherapeut is iets heel anders dan die van een winkel. Bij dienstverlening is het de menselijke factor die veel van de waarde bepaalt, retail is veel minder persoonsgebonden,” zegt Poortvliet hierover.

Wending
Poortvliet is betrokken bij tientallen bedrijfsoverdrachten per jaar. DRV is een van de eerste accountantskantoren die destijds corporate finance werkzaamheden als zelfstandige unit heeft opgezet vanwege de vereiste expertise en competenties. “Wij hebben een naam hoog te houden. Wij zitten in Zuidwest-Nederland dicht op onze doelgroep: het MKB. Met onze totale organisatie van zo’n 450 medewerkers hebben we alle kennis in huis. Wij hoeven dan ook niet aan acquisitie te doen. Daar geloven we zelfs niet in. Over een succesvolle bedrijfsoverdracht wordt veel gepraat en daar profiteren wij volop van.” Veel ondernemers dachten zo’n tien jaar geleden hun bedrijf voor een mooie prijs te kunnen verkopen. De crisis gooide echter roet in het eten. Bedrijven werden onverkoopbaar en nu pas is er sprake van een positieve wending. Poortvliet: “Er is op het moment veel werk aan de winkel, er is veel te koop. Heel veel bedrijven staan in de etalage. De tijd is er weer rijp voor.” Ook aan de aankoopzijde is er op dit moment volop animo. “We krijgen regelmatig zoekopdrachten van onze klanten. Daarvoor gaan we op zoek naar een geschikt bedrijf.” Er is een wereld van verschil tussen aankoop en verkoop. “Bij aankoop is de opdrachtgever blij omdat hij zijn bedrijfsactiviteiten kan uitbreiden. Bij verkoop ligt dat anders. Veelal is er bij een bedrijfsoverdracht sprake van weemoed, de ondernemer moet afscheid nemen van ‘zijn’ bedrijf waarin hij of zij, en vaak ook eerdere generaties, een belangrijk deel van hun leven hebben besteed.”

“Een overnametraject is een vertrouwenskwestie. Het is belangrijk om elkaar altijd recht in de ogen te kunnen blijven kijken. Wij vatten onze taak serieus op. Dat verlangen we ook van de andere partij. Ook kopers moeten zorgen voor goede adviseurs aan tafel. Dat werkt prettig en zo komen de beste deals tot stand,” besluit Poortvliet.

ZPRESS Print: drukwerk bestellen was nog nooit zo goedkoop en eenvoudig

0

Veel mensen vinden drukwerk ingewikkeld. Met de online drukwerkshop ZPRESS Print (www.zpressprint.nl) is dat verleden tijd. Daar kan iedereen snel en gemakkelijk bestellen in kleine en grote aantallen, en altijd exact naar wens. Nog mooier is dat de tarieven ondanks de gegarandeerde kwaliteit en levertijd veel lager zijn dan bedrijven doorgaans gewend zijn. Bedrijven kunnen tot 75% besparen.

Het is een nieuwe activiteit van de ZPRESS Media Group. Het in Dordrecht gevestigde bedrijf – marktleider als het gaat om sportgerelateerde sponsored media en nummer 2 als uitgever van landelijke jeugdbladen – is Silver Sponsor van Rotterdam Topsport. In die rol verzorgt ZPRESS onder meer de volledig lay-out van het Rotterdam Topsport Magazine. Het partnership werd onlangs met drie jaar verlengd. ZPRESS Print is een logische uitbreiding van de activiteiten, leggen inkoopdirecteur Robert Bisschops en commercieel manager Jeroen Blom uit. Zoals de ZPRESS Sign Group, gevestigd in Barendrecht en actief in bewegwijzering, gevelreclame en belettering, dat eerder ook al was.

Uitgebreid aanbod

In oktober 2014 ging ZPRESS Print van start. “We kregen al langer van klanten en andere relaties vragen of we hen ook niet konden helpen met drukwerk”, vertelt Blom. “Van verenigingen en sportbonden waarvoor we magazines maken, bedrijven die in onze bladen adverteren, waarvoor we buitenreclame verzorgen of die onze studio inhuren. Ze vertrouwen op onze expertise als het om communicatie gaat. En door onze eigen producten weten we de weg in de grafische wereld. Maar we wilden ook zeker weten dat we de kwaliteit konden garanderen die onze klanten – net als wij zelf – verlangen. Dat moest dan ook nog tegen een scherpe prijs en goede voorwaarden.”

“Dat werd mogelijk door de samenwerking met een partner die op onze lijn zat en al onze wensen kon invullen”, vult Bisschops aan. “Daarmee hebben we nu een uitgebreid aanbod: niet alleen al het drukwerk dat je kunt bedenken, maar ook vlaggen, banners, promotiekleding en bedrukte relatiegeschenken.”

Kinderlijk eenvoudig

De kwaliteit van de producten wordt gecombineerd met een voor internet onverwachte service. De website is overzichtelijk, het bestelproces kinderlijk eenvoudig. Bisschops: “Bovendien controleren we gratis of de aangeleverde bestanden in orde zijn. We zijn telefonisch bereikbaar om klanten te helpen en adviseren. We hebben een eigen studio in huis; dus ook voor ontwerp en huisstijlen kan men bij ons terecht.”

Dat is misschien wel het grootste onderscheid met de vele doorsnee internetdrukkers. “Wij bewaken de kwaliteit en staan ter beschikking van klanten tijdens het bestelproces.”

De prijzen behoren tot de laagste van Europa. Blom: “Dat is mogelijk door de schaalgrootte, de ultramoderne drukpersen en door orders slim te combineren.” De levertijden zijn gegarandeerd. Bezorging kost slechts € 5,95 (en is zelfs gratis bij een order vanaf € 99,-).

Met het potentieel van de 30.000 klanten van de ZPRESS Media Group kon het nieuwe dochterbedrijf een vliegende start maken. Heel wat van die bedrijven, verenigingen en organisaties profiteren inmiddels van de voordelen van ZPRESS Print. Het aantal orders en de omzet groeien maand na maand. Net als het assortiment trouwens.

“Het voelt goed om de klanten ook op deze manier te kunnen helpen”, aldus Blom. “Bovendien versterkt het hun band met ons voor de andere activiteiten binnen de ZPRESS Media Group.”

Meer informatie: www.zpressprint.nl.

Kijk voor meer informatie op www.rotterdamtopsport.nl/sponsors-en-partners

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport

WTC Business Club Rotterdam doet inspiratie op bij The Student Hotel

0

Leden van de WTC Rotterdam Business Club maakten onlangs kennis met The Student Hotel, het voormalige kantoorgebouw van de Sociale Verzekeringsbank aan de Willem Ruyslaan. Tussen het netwerken door verzorgden Corporate Accountmanager Maarten Geerling en Assistent Hotel Manager Annemarie Veth een rondleiding en vertelden zij over het succesvolle businessmodel van The Student Hotel.

Leden van de WTC Rotterdam Business Club hebben met enige regelmaat de mogelijkheid om zich aan te melden voor bijeenkomsten, waarbij elkaar inspireren, nieuwe contacten opdoen en bestaande connecties uitbouwen in een laagdrempelige en gezellige sfeer het uitgangspunt is. Ronald van Raaij, voorzitter WTC Rotterdam Business Club: “De inspiratiebijeenkomsten vinden soms in eigen huis plaats, maar af en toe ook op locatie. The Student Hotel leent zich uitstekend als bezoekadres voor onze leden vanwege het innovatieve concept en bijzondere karakter van het pand. Leuk om eens een kijkje in de keuken te krijgen.” Van Raaij volgde ruim 2 jaar geleden John Kimmel op als preses van de WTC Rotterdam Business Club. Hij ging door op de ingeslagen weg, maar legde wel accenten anders. Het onder de aandacht brengen van het internationale karakter van de club als onderscheidend vermogen is daar één ding van, net als het creëren van situaties waarin slimme samenwerkingen eenvoudiger ontstaan. Tijdens de bijeenkomst in The Student Hotel is in ieder geval een gemêleerd gezelschap aanwezig. “Kijk maar om je heen, onze leden zijn heel divers. Qua leeftijd en ook qua professie. Maar het zijn allemaal ondernemers met in grote lijnen dezelfde vraagstukken, ambities en uitdagingen. Als WTC Rotterdam Business Club zetten we hoog in op vernieuwing, om het voor onze leden aantrekkelijk te houden. We bestaan al 35 jaar, maar zijn zeker niet stoffig. Bijzondere locaties aandoen en inspirerende sprekers uitnodigen gebeurt met enige regelmaat. Eerder bezochten we al Damen Shipyards en organiseerden we een barbecue bij het Bilderberg Parkhotel. Dit bezoek aan The Student Hotel sluit daar mooi op aan.”

Mix

Veel aanwezige leden waren al regelmatig langs het hotel gereden, maar eigenlijk niemand had er al eerder voet over de drempel gezet. De eerste indruk was goed, zo constateerde Frank Coomans. “Waar de gemeente in het verleden niet altijd erg coöperatief optrad bij goede ideeën, hebben ze met hun hulp bij het opzetten van The Student Hotel wel punten gescoord,” vindt het bestuurslid van de WTC Rotterdam Business Club. Dit is hét voorbeeld van een pand dat succesvol getransformeerd is tot een nieuwe bestemming. Het stond al heel lang leeg, maar het is uiteindelijk iets geweldigs geworden.” In die woorden kon Maarten Geerling zich helemaal vinden. Hij gaf uitleg over het ontstaan van de plannen, hobbels op de weg en het opstellen van het succesvolle businessmodel. “Charlie MacGregor is de bedenker van het concept. Hij noemt zijn initiatief ‘het professionaliseren van de studentenhuisvesting in Nederland. Oorspronkelijk was de naam van het idee City Living, met de bedoeling om studenten volledig gemeubileerde kamers, voorzien van een badkamer en eventueel een keuken, te laten huren. In verband met het puntensysteem in Nederland was dat echter lastig. “Daarom is de keuze voor een hotel gemaakt. In Rotterdam zijn we begonnen met 252 kamers. Deze locatie aan de Oostzeedijk vonden wij meteen perfect. Niet te ver uit het centrum, met universiteiten in de buurt en openbaar vervoer om de hoek.” De focus lag in het begin bijna helemaal op internationale eerstejaars studenten. “Vanuit de corporate wereld krijgen wij tegenwoordig echter steeds vaker de vraag of zij hun stagiaires, tijdelijke relaties, sprekers of gasten uit het buitenland of een ander deel van het land bij ons kunnen onderbrengen. Dat is mogelijk. Een deel van het gebouw is gereserveerd voor hotelgasten en short stay arrangementen zijn er vanaf 2 weken. Ongeveer 20 procent van The Student Hotel, dat inmiddels beschikt over 484 kamers, wordt het gehele jaar door op die manier verhuurd. De bezetting in de 80 procent van de kamers die overblijven zijn voor studenten. Zij huren voor een periode van 5, 10 of 12 maanden. Vanwege onze hotelfunctie is het niet mogelijk om langer dan een jaar bij ons te verblijven,” vult Veth aan. “The Student Hotel is vandaag de dag een mooie mix van jonge professionals, zakenreizigers en studenten en hun familie.” Wie een kamer huurt, heeft beschikking over een eigen douche of bad met toilet, een fitnesscentrum, lobby en restaurant. Tegen geringe betaling kan de eigen was worden gedaan en fietsen zijn ook verkrijgbaar.” Niet alleen Rotterdam heeft een Student Hotel. Onder meer in Den Haag, Amsterdam, Parijs en Barcelona is hetzelfde concept uitgerold. Net als de WTC Rotterdam Business Club heeft The Student Hotel dus ook een internationaal karakter.

Wat levert Flikken Rotterdam op?

0

Sinds kort zijn de opnamen begonnen voor Flikken Rotterdam, de Rotterdamse versie van de zeer populaire televisieserie Flikken Maastricht, waarvan dit najaar het tiende seizoen wordt uitgezonden. Lucratief voor Maastricht, maar hoe gaat dit uitpakken voor ondernemend Rotterdam?

De opnamen zijn echt nét begonnen en de eerste uitzending is in 2016. Er kan dus uitsluitend gehoopt en gespeculeerd worden wat het financiële effect van de serie zal zijn, maar de allereerste winst is natuurlijk het binnenhalen van de serie. Saskia Kagchèl, de Rotterdamse Film Commissioner, gestationeerd bij Rotterdam Festivals, is blij met de komst van Flikken Rotterdam.

“Het initiatief lag bij de producenten. Zij hebben contact gezocht met Rotterdam. Grootstedelijk interessant en Rotterdam is net wat rauwer en robuuster dan bijvoorbeeld Den Haag. Voor onze stad betekent deze serie een uur lang Rotterdam promotie. Rotterdam komt echt in beeld.”

De serie wordt uitgezonden door AVROTROS en de producent is Eyeworks. In sommige gevallen worden er bij televisieseries, die zich overduidelijk in een bepaalde stad afspelen, afspraken gemaakt met de stad over het voor het voetlicht brengen van dingen die heel karakteristiek zijn voor het gebied. Dat is bij Flikken Rotterdam niet het geval. “Geen moetjes van de stad, dus de kijkers krijgen bijvoorbeeld niet doorlopend de Euromast in beeld. De filmploeg is dezelfde als bij Flikken Maastricht, maar de cateraar is wel Rotterdams. De crew logeert ook een aantal maanden in een Rotterdams hotel. Er wordt hier dus gegeten, gedronken en geslapen. Het voordeel van deze serie is dat je als stad weet wat je in huis haalt. Flikken Maastricht is van hoge kwaliteit en trekt elke week rond de twee miljoen kijkers. Je merkt dat dit project echt leeft in de stad.”

Er zullen ongetwijfeld Rotterdamse ondernemers zijn die graag hun voordeel willen doen met de komst van Flikken Maastricht, zoals het in beeld laten brengen van hun naam of product. Saskia Kagchèl heeft hier geen zeggenschap over, maar ze waarschuwt wel dat de publieke omroep versus reclame maken af en toe nog steeds een lastig verhaal is. De echte ondernemers in hart en nieren die zich hierdoor niet laten afschrikken, kunnen het beste contact opnemen met AVROTROS.

Janne Baetsen van Maastricht Marketing heeft geen officiële cijfers, maar het staat als een paal boven water dat Flikken Maastricht gunstig is voor (het vermarkten van) de stad. “Absoluut! Van wekelijks 2 miljoen kijkers, een enorme fanclub en het winnen van de Televizier Ring tot een eigen spel genaamd Flikken Maastricht Dossier, een drukbezochte Flikkendag i.s.m. regionale Hulp- en Veiligheidsdiensten en een online route die allerlei plekken tipt waar gefilmd is”, meldt ze. “Mooie promotie voor de stad, wat beslist bezoekers naar Maastricht trekt!”

Timo van Schaik van Rotterdam Events organiseert al een Crime tour. Volgens hem is het niet ondenkbaar dat het assortiment op den duur zal worden uitgebreid met een Flikkentour.

Vereniging Barendrechtse Ondernemers (VBO) al dertig jaar een netwerk voor actieve ondernemers

0

VBO Fresh World staat voor samen ondernemen. Voor een netwerk van dynamische ondernemers die elkaar versterken, elkaar uitdagen en inspireren. Ter bevordering van onderlinge goodwill en gezonde concurrentie in een stimulerende Business to Business omgeving.

Contacten tussen Barendrechtse bedrijven onderling tot stand brengen, te versterken en in stand houden

‘Kort gezegd, is dit waar VBO Fresh World voor staat,’ aldus voorzitter Jan Willem van Hellemond.  ‘Aan de andere kant staat het voor de gebundelde krachten van deze ondernemers. Om als belangenbehartiger een duidelijke stem te hebben. Richting de Overheid, de

Kamer van Koophandel, de gemeente Barendrecht en andere partijen die het ons ondernemersleven makkelijk of moeilijk kunnen maken. 200 stemmen klinken nu eenmaal harder dan één,’ vervolgt de enthousiaste en gedreven Van Hellemond.

Geschiedenis

Van Hellemond: ‘Vereniging Baren-drechtse Ondernemers is opgericht in 1985. In 2011 zijn we gefuseerd met de ondernemersvereniging Fresh World. Door deze samenvoeging beschikken we nu ook over de kennis en slagkracht van veel specifiek Agri-versfood bedrijven. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot de grootste belangenbehartiger en Business to Business club van Barendrecht en omgeving, met meer dan 200 ondernemers uit het groot-, midden- en kleinbedrijf.’

VBO Fresh World in de praktijk.

Als Business to Business club organiseren we ledenbijeenkomsten waar een bevlogen gastspreker een actueel onderwerp belicht. Aansluitend is er tijd om in een informele sfeer te netwerken onder het genot van een buffet.

Daarnaast wordt een Algemene Ledenvergadering en een Nieuwjaarsreceptie georganiseerd. Verder initiëren we inloopborrels bij ondernemingen binnen onze club, zodat alle leden een kijkje achter de schermen kunnen nemen.

Het doel van al deze activiteiten? Het samen vinden van oplossingen voor vraagstukken op lokaal en (inter)nationaal niveau en het optimaliseren van de samenwerking. VBO Fresh World is daarvoor bij uitstek dè plek.

Viering dertig jarig jubileum

Dit voorjaar vierden we het dertigjarig jubileum. Dit hebben we gedaan op vrijdag 29 mei op de SS Rotterdam. We hadden hier een fantastisch programma, dat bestond uit diverse optredens, waarbij de leden konden dansen, lekker eten- en drinken en heerlijk genieten van alles dat geboden werd. Velen van hen bleven ook overnachten op de SS Rotterdam.

Goed geïnformeerd

Natuurlijk zorgen we voor verslagen van de resultaten van onze inspanningen. Bovendien geven we driemaal per jaar het informatieve VBO-Magazine uit met interessante artikelen over en voor de leden. En wilt u het actuele nieuws lezen? Dan bezoekt u onze uitgebreide website.

Kortom: VBO Fresh World is een actieve en resultaatgerichte vereniging, middenin de Barendrechtse ondernemerswereld. Daar hoort u ook bij!

Topcoach Gerard Kemkers bij Autohaag Zeeuw

0

Op de avond dat het Nederlands elftal ook de laatste kwalificatie wedstrijd voor het EK in Frankrijk speelde en ook deze verloor van Tsjechië, organiseerde Kia dealer Autohaag Zeeuw een netwerkbijeenkomst voor haar relaties in de showroom aan de Hoofdweg in Rotterdam.

Dat veel mensen blijkbaar al geen geloof meer hadden in een goed resultaat van het Nederlands elftal mocht wel blijken uit de grote opkomst bij Autohaag Zeeuw. Maar vast niet alleen daaraan. De autodealer had immers een mooi programma samengesteld voor deze avond, met als klapstuk een bijzonder inspirerende presentatie van topcoach Gerard Kemkers. Na het welkomstwoord van financieel directeur Jan Hofstede van Autohaag Zeeuw ging Rob van Pelt van Ruitenburg adviseurs & accountants in op alle fiscale ontwikkelingen met betrekking tot ‘de auto van de zaak’. Dat het een woud is van verschillende belastingregels bleek wel uit zijn presentatie. Het is dan ook raadzaam om als u een nieuwe auto aanschaft voor uzelf of een van uw medewerkers, of u wilt een auto gaan leasen voor uzelf of een van uw medewerkers om, naast met de autodealer, ook nog even contact op te nemen met uw accountant cq fiscalist/belastingadviseur. Zij kennen de veranderingen inzake de bijtellingen per 1 januari 2016 en kunnen u een juist advies geven. Vervolgens was het woord aan

Gian Russchen van Kia Motors Nederland. Hij ging in op de doelstellingen van Kia Motors Nederland en vertelde over de bijzondere groei, zowel in aantallen, als qua marktaandeel van KIA in Nederland. Hierbij liet hij een breed beeld zien van de verschillende modellen die Kia te beiden heeft.

Gerard Kemkers is zich rotgeschrokken van mentaliteit voetballers

Na een korte pauze was het podium voor oud schaatsenrijder en schaatscoach Gerard Kemkers. Tegenwoordig is Kemkers, naast adviseur van de door Kia gesponsorde schaatsploeg Team4Gold, werkzaam als manager Performance Center bij de voetbalclub FC Groningen. Leidinggeven is topsport en andersom is topsport bedrijven een zaak van goed management. Nederlands grootste schaatscoach, Gerard Kemkers, weet hier alles van en is de aangewezen persoon om daarover te spreken. Als geen ander weet hij hoe het is hoe om te gaan met successen maar zeker ook met tegenslagen. Allereerst ging hij in op zijn eigen schaatscarriërre om vervolgens over te gaan op het vak van coach. Natuurlijk riep er iemand uit de zaal iets over ‘de wissel’, waarop Kemkers meteen zijn drie grootste fouten in zijn loopbaan maar uit de doeken deed, waarvan uiteraard de verkeerde baanwissel van Sven Kramer zijn allergrootste fout was. Kemkers vervolgde zijn enerverende presentatie over leidinggeven. ‘Dat is absoluut topsport. En niet alleen bij sportclubs, maar zeker ook in het bedrijfsleven,’ zo hielt hij het publiek voor. ‘Maar topsport bedrijven is ook een kwestie van goed management. Wat dat betreft ben ik mij wel rot geschrokken toen ik bij de voetballerij betrokken raakte. Wat een verschil in mentaliteit tussen schaatsers en voetballers. Schaatsers trainen zich acht, negen maanden de blubber om drie maanden te kunnen presteren en voetballers komen te laat op een training en de mentaliteit en trainingsintensiteit valt nogal tegen. Maar ik begin nu bij FC Groningen aan de jeugdopleiding en we proberen de jeugd op een professionele manier te begeleiden, waarbij ook studie belangrijk is en een juiste mentaliteit en doorzettingsvermogen.’

Na de boeiende presentatie van Kemkers was er volop tijd om onder het genot van een hapje en een drankje, en onder muzikale begeleiding, met elkaar van gedachten te wisselen en te netwerken.