Home Blog Page 25

Boekrecensie | Mensen maken of breken een verandering

0

Verandering; het is een terugkerend thema binnen iedere organisatie. Verandering is noodzakelijk. Alleen bij acceptatie ontstaat er veranderingsbereidheid. Hoeveel organisaties grijpen de telefoon? Daar is een adviseur bij nodig! Is dat altijd zo? Natuurlijk kan een adviseur hulp bieden en de zaak aanzwengelen. Maar het gaat uiteindelijk om de mensen binnen de organisatie. De weerstand ontstaat zodra de adviseur zijn hielen licht. Soms zelfs al eerder. Wat kunt u er doen? Wel, stimuleer wat ieder mens heeft; intrinsieke veranderkracht. Stimuleren maar niet afdwingen. Dat werkt tegendraads. Deze veranderkracht wordt gevoed door een aantal ingrediënten. Daar moet u mee spelen, mixen en werken. Op een respectvolle manier. Het moet komen van durven naar doen, van kunnen naar realiseren en van moeten naar willen. Samen veranderen. Uiteindelijk komt het tot samen ontdekken, beproeven en evalueren. U kunt samen effectiever veranderen dan u denkt.

Mensen maken of breken een verandering
Auteur: Inge van Kooten-Satter
Uitgever: Van Duuren Management
ISBN: 9789089655370
Aantal pagina’s: 208
Prijs: € 27,99

Thuiswerken

0

De oproep klinkt. We moeten wennen aan het nieuwe normaal. Thuiswerken is daar een onderdeel van. Veel bedrijven richten thuis bij de medewerker een werkplek in. Anderen moeten hun werk doen in een stil hoekje. Het meest missen de thuiswerkers het gezelschap van collega’s. Je spreekt elkaar niet meer fysiek. Een babbeltje bij  de koffie of de lunch is er even niet meer bij. Maar wellicht nog belangrijker; hoe hou je contact en op welke wijze stimuleer je elkaars creativiteit? Vragen die op een antwoord wachten. Immers, hoe snel kan je als medewerker vervreemden van je eigenlijke werkomgeving? Welke schade richt het vervreemd zijn aan? Is het eigenlijk wel mogelijk je werk goed te doen zonder fysiek contact met collega’s? Alle goede tips ten spijt blijft het voor veel mensen een slecht alternatief. Werkgevers klagen eigenlijk zeldzaam. Sommige bedrijven hebben zich bij de noodzakelijkheid neergelegd. Zo maken we er met elkaar het beste ervan.

Creatief blijven

De creativiteit van sommigen is opmerkzaam. Ik las ergens dat een bedrijf een digitaal koffiehoekje had ingericht. Daar konden collega’s met elkaar kletsen. Een omgeving waar tijd is om het even over wat anders te hebben dan het werk, de Covid-19 crisis en het slingerend speelgoed van de kinderen. Onder begeleiding van een moderator worden leuke recepten uitgewisseld. Immers, een onderzoek toonde recent aan dat de meeste thuiswerkers enkele kilo’s groeien. Gezonde voeding is dus in de belangstelling. Net als beweging. Onder aanvoering van een heuse bewegingscoach worden medewerkers gestimuleerd om de frisse buitenlucht op te zoeken en daar waar mogelijk allerlei bewegingsoefeningen te doen. Echter, alles vrijwillig. Juist in tijden van weinig fysiek contact zijn medewerkers gevoelig voor sociale druk. Vrijwilligheid hoeft echter niet te leiden tot vrijblijvendheid. Iedereen kan aansluiten wanneer hij of zij daartoe besluit. De werkgever faciliteert slechts.

Oplossingen zoeken

Ook is er een tendens om te vloggen. Nieuwkomers worden door middel van een vlog vanuit HR of directie betrokken bij de groep. Voorstelrondjes en woorden van  welkom. Ook kunnen hierdoor de medewerkers op de hoogte worden gehouden van nieuwtjes. Dat draagt bij aan een bestendige verbondenheid met de organisatie. Ook worden op deze wijze cursussen en trainingen gegeven. Het ‘wij-gevoel’ blijven stimuleren is geen luxe. Immers, collega’s met verschillende taken en kennisgebieden zijn thuis en niet meer direct beschikbaar. De creativiteit neemt af. De oplossingsgerichtheid is tanende. Het brainstormen krijgt teveel structuur en de spontaniteit neemt af. Daar moet de organisatie dus extra energie in stoppen. Immers, met de Covid-19 crisis houdt de concurrentie en verandering niet op. De klanten blijven hopelijk klant en de wereld draait door. Een hele opgave. De crisis biedt ook kansen. Verzin daarom met elkaar een aantal nieuwe uitdagingen.

Kansen benutten

Een bijzondere uitdaging is om in deze crisistijd nieuwe klanten te vinden. Onmogelijk? Ik denk het niet. Online is er heel veel mogelijk. Via social media, ludieke campagnes, iets extra’s of een kleine attentie is het ijs snel gebroken. Zonder te reizen is het bereik enorm. Je moet er alleen wel je best voor doen. Iets meer creativiteit aan de dag leggen en de durf om mensen te bevragen op hun behoefte. In een ochtend kan je makkelijk vier introductiegesprekken doen. Snel, zonder file- en parkeerleed. Die tijdwinst is belangrijk. Verzilver deze door een goede research te doen. Op deze manier is het mogelijk om gedegen onderzoek te doen naar de branche waarin de potentiële klant werkzaam is. Goede voorbereiding is het halve werk. Stuur voorafgaande aan het gesprek relevante documentatie toe zodat het Teams-gesprek snel en effectief verloopt. Thuiswerken? Wen er maar aan, het is een blijvertje. Zij die zich snel aanpassen gaan daar in de toekomst profijt van krijgen.

Symptomen van bedrijfsproblemen – waar is de huisarts?!

0

Hogeschool Rotterdam

Ook zonder de coronacrisis zijn er regelmatig mkb bedrijven die in moeilijkheden komen. Vaak zijn problemen al langer gaande, maar worden signalen niet gezien of zelfs genegeerd. Dat terwijl ondernemers, adviseurs, bankiers, accountants en werknemers er bij staan. Hoe komt dat en wat kan er gedaan worden om symptomen sneller te signaleren en er adequaat op te reageren?

Voel je je niet lekker dan ga je naar de huisarts. Die weet je gerust te stellen, medicijnen voor te schrijven of je desnoods door te verwijzen naar een specialist. Maar naar wie gaat een ondernemer met signalen van problemen? Het blijkt dat niet zo’n voor de hand liggend antwoord als de huisarts oplevert. Ten eerste zijn symptomen van bedrijfsproblemen divers en soms niet direct zichtbaar. Ten tweede hebben betrokken partijen elk een eigen kijk, waardoor problemen niet of te laat worden gezien en geagendeerd.

Symptomen van verval zijn in te delen in diverse categorieën. Symptomen kunnen bij het management liggen. Bijvoorbeeld een directeur die vaak afwezig is, een managementteam dat externe hulp inschakelt zonder de werkvloer te betrekken of het ontbreken van een duidelijke strategie. Symptomen kunnen ook naar voren komen vanuit financiën. Bijvoorbeeld een permanent gebruik van een kredietlijn, omvangrijke crediteuren en krimpende marges. Ook bij het personeel kunnen symptomen spelen, zoals oplopend ziekteverzuim of vacatures die niet worden ingevuld.

Als er symptomen van verval zijn, is het opvallend hoe beperkt actoren die betrokken zijn bij de onderneming daarmee omgaan. Ondernemers zelf hebben de neiging om weg te kijken en te hopen op betere tijden. Werknemers signaleren soms symptomen, maar kunnen ze niet plaatsen in het grotere geheel en durven soms de problemen niet aan te kaarten. De accountant kijkt vooral terug en het zicht is vaak beperkt tot bepaalde kerncijfers. Ook vinden accountants het lastig om hun controletaak te combineren met advies. Banken staan tegenwoordig op af-stand. Ze werken tot obligo’s van 1 tot 2 miljoen euro signaalgedreven. Het relatiebankieren is niet meer vanzelfsprekend. Banken staan open om te klankborden, maar ondernemers zijn bang met hun problemen snel te worden doorgeleid naar de afdeling bijzonder beheer. Allerhande adviseurs kunnen de vinger op de zere plek leg-gen, maar worden vaak pas laat ingeschakeld.

In deze situatie worden symptomen vaak onvoldoende tijdig onderkend en kunnen ze uitgroeien tot problemen die ondernemingen naar faillissement brengen. Dat is sociaal, financieel en mentaal een groot offer. Het is dus van be-lang om na te gaan hoe signalen van problemen vroegtijdiger kunnen worden gesignaleerd. We doen enkele suggesties:

  • De ondernemer moet eerder en meer zijn verantwoordelijkheid nemen. Bijvoorbeeld door beter zicht op de onderneming op te bouwen (dashboard). Hij moet ook ruimte geven voor een eerlijk gesprek met medewerkers en vertrouwen creëren zodat signalen besproken kunnen worden.
  • De accountant, bankier en adviseur moeten openstaan voor een vertrouwend gesprek. Ze moeten vragen durven stellen. Niets is zo belangrijk maar ook zo moeilijk. Daarbij is het zaak om achter de cijfers te kijken.
  • Medewerkers moeten ook hun verantwoordelijkheid bij problemen van verval nemen. Met beroep op het hart voor de zaak mogen ze er op vertrouwen dat hun signalen en tips doorklinken bij de directie.

NexTecH wil technische talenten binden aan de regio

0

Al decennialang is er een behoefte aan technische medewerkers in de Drechtsteden. Om de instroom en het behoud van technisch opgeleiden te bevorderen en een actieve bijdrage te leveren aan de technologische en innovatieve ontwikkeling is NexTecH opgericht (voorheen Industriefonds). Dat het fonds zelf ook innoveert, blijkt wel uit de verschillende nieuwe initiatieven. Bestuursleden Arie van den Herik en Robbert Boset vertellen hierover.

Voor het interview zijn we te gast bij Valk Welding in Alblasserdam. In een omgeving te midden van de lasrobots gaat het onderwerp nog meer leven. Van den Herik zegt dat Valk Welding één van de vele bedrijven is die een beroep heeft gedaan op NexTecH. “Het zijn bedrijven die het belang zien van het stimuleren van kennisontwikkeling binnen het bedrijf en het behoud en aantrekken van goed opgeleide technische mensen.” Daarmee staat het gedachten-goed van familie Stoop die ruim 100 jaar geleden het Industriefonds oprichtte, nog steeds overeind. Boset: “De doelstelling is nog altijd actueel, alleen gebruiken we nu andere instrumenten die meer bij deze tijd passen.”

SCHOLARSHIPS

We zijn benieuwd welke instrumenten er dan ingezet worden. “Naast financiële ondersteuning, gericht op scholings- en onderzoeksprogramma’s binnen technische bedrijven en subsidie voor de ontplooiing van technische medewerkers op hbo -niveau, richten we ons sinds enkele jaren ook op studenten. Daarom kent NexTecH elk jaar vier Scholarships toe, ter waarde van € 8.400 gedurende een studieperiode van vier jaar. Ze zijn voor havo- of vwo-scholieren die een profielwerkstuk hebben gemaakt op het gebied van techniek en voor een technische vervolgstudie kiezen,” aldus Boset. Hiermee worden niet alleen de winnaars van de Scholarships gemotiveerd, maar wordt techniek bij leerlingen op alle middelbare scholen in de regio onder de aandacht gebracht. Van den Herik licht toe waarom: “Door continue het verhaal op scholen te blijven vertellen promoten we techniek en technische opleidingen in de meest brede zin. Er is zoveel mogelijk waar jongeren vaak geen idee van hebben. Bij velen bestaat nog het beeld dat techniek alleen in een vuile omgeving met veel lawaai plaatsvindt. Door het beeld op allerlei manieren in te kleuren ontstaat er een andere beeldvorming van technische bedrijven.”

VRIENDEN VAN NEXTECH

Met de oprichting van de Vrienden van NexTecH gaat het bestuur nog een stapje verder. Boset: “Vrienden van NexTecH komen direct in contact met potentiele technische toppers. Ze krijgen toegang tot de profielwerkstukken en ze kunnen de studenten als mogelijke potentiele werknemers stages aanbieden. Anderzijds kun je als vriend niet alleen kennismaken met andere vrienden, maar ook kennismaken met waar studenten mee bezig zijn. We moeten ons er niet in vergissen hoe ver 18-jarigen al zijn. Als je de profielwerkstukken leest, sta je echt versteld van de hoge kwaliteit.” Van den Herik geeft glunderend aan dat het ook inspiratie geeft. “De jeugd heeft andere denkprocessen en nieuwe ideeën waar jezelf niet op zou komen. Door in verbinding te staan met jonge studenten breng je markten, mensen en organisaties bij elkaar. Dat zie je ook terug tijdens de Innovation Award waar de Scholarships uitgereikt worden. Door die leerlingen gaat het leven en is het zichtbaar hoeveel technische toppers er in de Drechtsteden rondlopen. Technische talenten, die we willen binden aan de regio.”

INSTROOM

We vragen ons af waarom die stimulering voor technisch personeel nog steeds noodzakelijk is. Boset: “Het is nog altijd lastig om voldoende technisch en gemotiveerd personeel te verkrijgen. De vraag is onveranderd groter dan het aanbod als het gaat om technisch personeel.” Van den Herik: “Sinds het verdwijnen van de technische hbo in de Drechtsteden raken we ook veel potentiële technische medewerkers kwijt die gaan studeren buiten de regio. Door het ontbreken van structureel hoger onderwijs in de regio missen bedrijven instroom. Daarom hebben we nog iets bedacht: Scholarships voor leerlingen van het vmbo die een technische studie gaan volgen aan het mbo.”

MBO SCHOLARSHIPS

Boset legt uit wat NexTecH met de mbo Scholarships voor ogen heeft. “Vmbo+ studenten die naar het mbo gaan willen we eveneens een duwtje in de rug geven. Deze Scholarships zullen onder andere komen uit het potje van de Stichting TAS, de vroegere avondschool met een lasopleiding op hoger niveau voor jongeren. Waar de havo- en vwo-scholieren door middel van een motivatiebrief aangeven waarom zij een Scholarship verdienen, kunnen deze jongeren dat doen via een vlog.” Van den Herik vervolgt: “We leven in een tijd waarin nieuwe producten en methoden elkaar steeds sneller opvolgen. Nieuwe technieken veranderen processen ingrijpend en om dit te implementeren heb je mensen nodig. En vooral jongeren omdat zij makkelijker adopteren. Door de Scholarships nu te verbreden, hopen we nog meer leerlingen te werven voor de techniek in de Drechtsteden. Ondanks alle voorbereidingen hebben veel zaken vertraging opgelopen door de komst van corona. Echter zodra het weer mogelijk is, zullen we ons weer volledig inzetten om technische studenten, stagairs en medewerkers te motiveren, werven en binden.”

Tips & Aandachtspunten

0

In deze rubriek willen wij u graag wat tips en aandachtspunten meegeven die het verschil kunnen maken in deze tijd van crisis en stagnatie. Wellicht herkenbare zaken. Ondernemerschap is niet altijd een kwestie van succes en zekerheid. Wisselende omstandigheden nopen de ondernemer tot oplettendheid en veranderingsgezindheid.

CRISIS EN WENDBAARHEID

De financiële impact van deze Covid-19 crisis is voor sommige sectoren ingrijpend. Deze situatie zal voorlopig nog wel voortduren. Het komt nu dus aan op wendbaarheid en leiderschap. Ook moeten veel ondernemers zich nog bewust worden van allerlei afhankelijkheden. Snappen welke schakels belangrijk zijn om snel en adequaat te reageren. Het gaat hierbij verder dan de zichtbare omstandigheden. De context waarbinnen u als ondernemer acteert. Intern en extern zijn er meerder belangrijke schakels en partijen. Wat kan u helpen? Wendbaar en weerbaar zijn. Uw afhankelijkheid reduceren en uw weerbaarheid vergroten. Uw leiderschap maakt het verschil. Het blijkt dat visionair leiderschap in tijden van crisis voor grote weerbaarheid zorgt. Een visionair leider kijkt namelijk niet alleen naar de veranderingen die komen gaan, maar hij legt ook de juiste verbindingen. Hij kijkt integraal naar de omstandigheden. Daardoor is hij wendbaar en weerbaar. Wat betekent dit voor leiderschap tijdens deze crisis? Wel, u dient zich direct aan te passen aan de veranderende omstandigheden, maar u dient vooral snel in te springen op de nieuwe ontwikkelingen en trends. Daarnaast is het belangrijk de consequenties hiervan in een nieuw perspectief op de toekomst te plaatsen. Door flexibiliteit en wendbaarheid vergroot u op deze wijze uw weerbaarheid.

STARTEN IN DE CRISIS?

Ook in tijden van crisis zijn er mensen die een onderneming starten. Wellicht voor velen een hectische en onzekere periode waarin het maar afwachten is of de start zal leiden tot succes. Maar voor anderen misschien wel een droom die in vervulling gaat en een rustige stabiele tijd. In ieder geval een belangrijke stap voor de toekomst. Wat we in ieder geval kunnen concluderen is dat onzekerheid hoort bij het ondernemerschap. Immers, in deze crisistijd rond het Covid-19 virus is er veel veranderd en zal het oude normaal niet meer terugkeren. Met welke acties zijn je concurrenten bezig? Hoe gaat de wereldhandel zich ontwikkelen met allerlei dreigende handelsoorlogen? Blijft er krapte op de arbeidsmarkt? Hoe gaat het thuiswerken zich ontwikkelen? Iets waarvan bestaande ondernemingen last hebben, maar starters helemaal kwetsbaar voor zijn. Komen mijn plannen, veronderstellingen en prognoses uit? En toch, waarom lukt het de ene starter wel om succesvol te zijn terwijl de ander zich niet overeind weet te houden? En zijn wat kenmerken van succesvolle starters. Allereerst is een goede voorbereiding het halve werk. Hierdoor zijn niet alle gebeurtenissen die in het begin op je af komen een verrassing. Deze starters beschikken over visie, passie en doorzetting-vermogen. Mentaal en fysiek zijn zij fit maar bovenal hebben zij vertrouwen op de goede afloop.

RISICO EN ZEKERHEID IN CRISISTIJD

Risico is voor sommigen een beangstigende gedachte. Er zijn ondernemers die van de weeromstuit niets durven te ondernemen in de veronderstelling hier-mee ieder risico te voorkomen. Zeker in deze crisistijd doen zij geen spannende dingen en kiezen zij voor de schijnzekerheid van veiligheid en consolidatie. Is dat verstandig? Is het niet juist in tijden van crises van groot belang dat een ondernemer innovatief is en anticyclisch denkt? Ik denk het wel. Juist ondernemers moeten bewuste risico’s nemen. Het zijn de pioniers en bergbeklimmers in ondernemersland die succesvol zijn. Wat wel belangrijk is dat dit gecalculeerde en verantwoorde risico’s zijn. Gaat het dan altijd goed? Nee, we maken weleens inschattings- en calculatiefouten. Dat is het ondernemersrisico. Als ondernemer kies je nu eenmaal niet altijd voor zekerheid. Wat voor risico’s zijn dit? Ze lopen vooral financiële risico’s. Zeker in tijden van onzekerheid en stagnatie is dat voor velen realiteit geworden. Het verlies van klanten en omzet is daar de belangrijkste oorzaak van. Het is dus zaak om in alles klant-gedreven te zijn. Niet persé omzet-gedreven. Dat is iets anders. Door dit laatste neemt ook het gevaar toe van een volgende oorzaak van financieel risico; het debiteurenrisico. De afnemer betaald niet. De oorzaak van maar liefst 25% van de faillissementen. Het is dus beter de zekerheid te zoeken van een goede klantrelatie.

DE KLANT IN CRISISTIJD

Juist in deze tijd is het raadzaam om goed naar de klant te luisteren. Dat de wereld snel verandert lijkt een open deur. Het is echter wel waar. Onder druk van de omstandigheden is er een grote transformatie gaande in het koopgedrag van mensen. Er is een toenemend belang om je als ondernemer te verdiepen in het klantbelang en hoe je het gedrag van de klant op een positieve manier kan beïnvloeden. Ouderen kennen nog woorden als klanttrouw, gunning en loyaliteit. Jongeren echter groeien op met een scala aan mogelijkheden, nieuwe partijen, merken en internetverleidingen. De ondernemer moet dus meer dan zijn best doen om tegemoet te komen aan deze verschillende individuele consumentenvoorkeuren. Springt u al succesvol in op dit veranderend koopgedrag? Kent u de intuïtieve koper al? Hij beslist bijna zonder nadenken. Is dit een grote groep? Ja, het is de klant die uw bedrijf of merk op het netvlies heeft. Denkt hij aan zijn behoefte dan denkt hij aan u. Heeft u deze positie al? Zijn dit kritiekloze klanten? Nee, zeker niet. De klant van tegenwoordig is namelijk veeleisend, hij weet alles beter. Het is goed om daar rekening mee te houden. Koester uw klant, zeker in crisistijd. Een versterkende factor omtrent het gevaar klanten kwijt te raken is de social media en het internet. Het in no-time delen van negatieve informatie moet u niet onderschatten.

Denk mee met onze doelen voor 2022 – 2027

0

Kunnen we onze dijken en waterkeringen ook gebruiken voor recreatie? Hoe schoon moet het water in ons gebied in 2027 zijn? Wat doet het waterschap om zich voor te bereiden op de klimaatverandering? Allemaal vragen waar het Waterbeheerprogramma een antwoord op geeft.

Meerjarige doelen en beleid

Het Waterbeheerprogramma bevat de doelen die het waterschap eind 2027 bereikt wil hebben. Het plan bestaat uit verschillende onderdelen:
· droge voeten – veilige dijken, duinen en kades
· voldoende en schoon water – waterkwaliteit en waterkwantiteit
· afvalwater – het schoonmaken van rioolwater en hergebruik van grondstoffen

Ook thema’s als klimaatadaptatie, duurzaamheid en biodiversiteit klinken door in het waterbeheerprogramma.

Meedenken en vragen stellen

Het huidige waterbeheerprogramma loopt tot eind 2021. Daarom maken wij nu het plan voor de periode 2022-2027. Dat wordt medio dit jaar vastgesteld door het algemeen bestuur. We horen graag jouw suggesties en ideeën!

Denk mee over je eigen leefomgeving en de rol die water daarin speelt. Geef je mening of stel vragen tijdens de online participatiebijeenkomst. Deze vindt plaats op 4 februari 2021 van 13.30-15.30 uur. Aanmelden kan tot 31 januari via het formulier op www.wshd.nl/waterbeheerprogramma. Daar vind je ook het programma en de link naar de digitale vergadering.

Vragen?

Heb je nog vragen over het waterbeheerprogramma of de bijeenkomst? Stuur ons een bericht via waterbeheerprogramma@wshd.nl

Het creatieve marketing team van HJ Media Groep

0

Onder het motto: ‘wanneer je problemen weigert aan te pakken zullen ze uitgroeien tot een bal die je uiteindelijk verplettert’, hebben wij wat tips voor ondernemers. Creativiteit en marketing zijn de drivers van ons bedrijf. Daarom zetten wij voor u alle creativiteit in om de crisis te beslechten.

Wat kan je doen om de problemen vandaag nog aan te pakken? Wel, bedenk een strategie hoe je na de coronacrisis weer snel van start kunt gaan. Is dat moeilijk? Nee. Volg deze simpele stappen:

ANALYSE. Hoe ziet je markt eruit? Wat gebeurt er op het gebied van technologie en klantengedrag binnen jouw branche? Hoe kan je snel gebruik maken van het herstel? Maak stapsgewijze plannetjes die spontaan in je opkomen. Gewoon opschrijven en verder over nadenken. Denk met ons na over hoe je dat gaat communiceren.

DOELGROEP. Wie is je doelgroep? Hoe bereik je die? Waar liggen de pijnpunten? Kan ik een creatieve vinden om met mijn doelgroep in contact te komen? Een leuke brief, een klein geschenkje of een onverwachts bezoekje? Zullen wij een voorstel doen?

DOELSTELLINGEN. De doelstellingen die je wil bereiken op het gebied van ondernemen (winst, continuïteit, groei), marketing (marktaandeel, omzet) en communicatie (kennis, houding, gedrag). Wat wil je eigenlijk bereiken? Waarom doe je het allemaal? Wij zetten graag de marketingcampagne op.

BOODSCHAP. Wat bied je je doelgroep? Hoe sluit je aan op de uitdagingen van je doelgroep? Wat is je propositie? Hoe kan jij je onderscheiden van al die anderen? Als de vraag er weer is; waarom moet de klant dan speciaal bij jou komen kopen? Zullen wij iets bedenken om de aantrekkingskracht te vergroten?

MARKETINGMIX. Welke middelen wil je gaan inzetten en hoe? Welk effect verwacht je per communicatie- of marketingmiddel? Kijk, daar zijn wij goed in. Wij zetten interdisciplinair en cross-mediaal allerlei middelen in. Niet ingewikkeld maar wel effectief. Wij hebben verstand van cross-mediale communicatie.

STRATEGIE. Hier beschrijf je hoe je middelen samenwerken en ervoor zorgen dat je doelstellingen worden behaald. Het is dus eigenlijk de samenvatting van al je aandacht en inspanningen. Blijf dit meten en wees kritisch. Marktstrategie is ons vak.

PLANNING. Beschrijf actiepunten realistisch, actiegericht en meetbaar. Oftewel: SMART. Het heeft geen zin om te snel te veel te willen. Stap voor stap kom je uit de crisis. Als een Phoenix uit het stof herrezen. Herhaling van de boodschap is de beste reclame.

BUDGET. Met geld maak je geld. Hoe ga je je budget slim inzetten? In een tijd van verminderde budgetten is het slechtste wat je kunt doen ‘niets doen’! Wij zorgen er voor dat jouw bud-get goed wordt ingezet. Met creativiteit en efficiënt. Verbrand je marketingbudget niet. Wij schieten niet met hagel, maar met scherp.

EVALUATIE. Misschien wel het allerbelangrijkste. Evalueer op effect (zijn je doelstellingen gehaald), proces (hoe verliep het plan) en product (de kwaliteit van de ingezette middelen en deliverables). Heeft de samenwerking met HJ Media Groep u verder geholpen?

De achtergestelde geldlening

0

Column Herik & Verhulst | Roeland Berger

In de overnamepraktijk komt het regelmatig voor dat een deel van de koopprijs als lening (vendor loan) schuldig wordt gebleven of dat een aandeelhouder naast de bank een deel van de overnamefinanciering verstrekt aan de koper. Dergelijke geldleningen worden ook vaak ‘achtergesteld’, maar wat is ‘achterstelling’ precies? In deze column zoom ik daar graag wat verder op in.

Achterstelling is een vorm van zekerheid waarbij de geldlening van de ene schuldeiser (de ‘junior-schuldeiser’) wordt ‘achtergesteld’ met de geld-lening van een of meer andere schuldeiser(s) (de ‘seniorschuldeiser’).

De wet regelt de ‘eigenlijke achterstelling’ (artikel 3:277 lid 2 BW). Een eigenlijke achterstelling is een afspraak tussen de schuldenaar en de juniorschuldeiser, die kort gezegd inhoudt dat de vordering van de juniorschuldeiser ten opzichte van de vordering van de seniorschuldeiser(s) in rang wordt verlaagd. Dit betekent dat bij een verdeling van een executieopbrengst de juniorschuldeiser zijn vordering pas kan verhalen als de vordering van de seniorschuldeiser(s) is voldaan. De seniorschuldeiser hoeft bij deze afspraak geen partij te zijn.

In de praktijk biedt een eigenlijke achterstelling voor de seniorschuldeiser vaak niet voldoende zekerheid. De schuldenaar zou bijvoorbeeld wel gewoon nog vrijwillig (overeengekomen) aflossingen kunnen verrichten aan de juniorschuldeiser. De eigenlijke achterstelling wordt in de praktijk pas relevant als junior- en seniorschuldeiser tegelijk verhaal willen nemen op de schuldenaar en het beschikbare vermogen onvoldoende is.

Vanwege de beperkte zekerheid van de eigenlijke achterstelling, wordt de eigenlijke achterstelling meestal gecombineerd met een ‘oneigenlijke achterstelling’. Een oneigenlijke achterstelling is een overeenkomst tussen (in ieder geval) de schuldeisers onderling (in de praktijk vaak de schuldenaar, de juniorschuldeiser en de seniorschuldeiser). De schuldeisers komen met elkaar overeen hoe hun vorderingen op de schuldenaar zich onderling verhouden en hoe zij zich als schuldeisers zullen gedragen.

De oneigenlijke achterstelling kan bijvoorbeeld regelen dat de juniorschuldeiser geen aflossing van zijn geldlening mag aannemen, geen aflossing mag innen, zijn vordering niet mag verrekenen en zijn vordering niet mag overdragen aan een derde. Daarbij kan worden afgesproken dat indien de juniorschuldeiser toch een aflossing ontvangt, hij het ontvangen bedrag moet doorstorten naar de seniorschuldeiser of jegens de seniorschuldeiser aansprakelijk is voor eenzelfde bedrag. Het komt ook voor dat de seniorschuldeiser een pandrecht wenst te vestigen op de vordering van de juniorschuldeiser om zo zijn positie nog verder te versterken. Met een oneigenlijke achterstelling kunnen derhalve meer en ook verregaandere afspraken worden gemaakt dan met alleen de eigenlijke achterstelling.

De seniorschuldeiser (meestal de bank) zal als de grootste geldverstrekker over het algemeen een sterke onderhandelingspositie hebben en voorschrijven wat precies in de achterstellingsovereenkomst wordt opgenomen. Voor de juniorschuldeiser is er tijdens de onderhandelingen echter wel winst te behalen, bijvoorbeeld door te bedingen dat door de schuldenaar wel rentebetalingen aan de juniorschuldeiser mogen worden verricht. Tevens kan de juniorschuldeiser met de schuldenaar afspraken maken over de bedrijfsvoering van de schuldenaar, bijvoorbeeld over het niet-aangaan van extra schulden.

Over financiën, cijfers en personeel

0

Ondernemers staan soms -zonder het te beseffen- zelf hun eigen groei in de weg omdat zij een aantal essentiëlezaken niet op orde hebben. Zo vormen zij zelf het belangrijkste obstakel voor de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Het zijn niet de meest onbelangrijke zaken om op orde te brengen. Moeite doen om te groeien! Het is echter wel met een beetje doorzettingsvermogen te corrigeren en daardoor tóch te realiseren. Wilt u profiteren van het economische herstel dat zeker na de Covid-19 crisis zich zal aandienen en verder doorgroeien? Ga dan nu aan de slag. Afwachten is de slechtste optie. Zorg ervoor dat uw administratie en de financiën op orde zijn.

KLOPPENDE CIJFERS

Het allerbelangrijkste voor een ondernemer is dat de cijfers kloppen. De administratie moet dagelijks bij zijn, en niet alleen dat, het moet inzicht verschaffen in de gang van zaken. De financiën moeten op orde zijn. Juist ook in crisistijd is dat van uitermate groot belang. Er is een causaal verband tussen een ordelijke administratie en een succesvolle bedrijfsvoering. Uiteraard is ook het tegendeel van toepassing. Bij ondernemers waar het financieel een wanorde is, blijkt het ook vaak qua rendement, service, personeelsbeleid en klantgerichtheid niet lekker te lopen. De aandacht is gericht op het dichten van gaten en niet op het efficiënt werken en het doelgericht besteden van tijd. De focus ligt op de verkeerde zaken. Zorg dus voor een goede administratie en een adequaat financieel beheer. Uw accountant is in deze uw eerste aanspreek-punt. Er zijn tegenwoordig effectieve administratieve concepten en gebruiksvriendelijke systemen.

VISIE EN MISSIE

Gespecialiseerde software maakt het de ondernemer makkelijk om over bruikbare informatie te beschikken. Maak er gebruik van. Deze informatie is onontbeerlijk voor verantwoord ondernemerschap. U kunt uzelf derhalve heel veel ongeluk besparen door uw boekhouding goed op orde te hebben. U weet hierdoor dagelijks hoever uw polsstok reikt en kunt daardoor tijdig aan al uw verplichtingen voldoen! Een onderneming vraagt om informatievoorziening, ordelijkheid en een slimme inrichting van de belangrijkste bedrijfsprocessen. Bedrijven waar alles ondermaats is geregeld zijn (nog) niet klaar om de sprong voorwaarts te maken. Ondernemen is denken en doen. Snel handelen en slim opereren. Dit is de belang-rijkste reden om een uitgekiende strategie te ontwikkelen. Weten waarom u bestaat en weten wie u bent. Heeft u een visie en missie? Heeft u dit breed gedeeld met uw medewerkers? Kennen zij uw doelstellingen? Handelen zij er ook naar?

STRATEGISCHE PLANNING

Wat is uw hoofddoel voor de lange termijn? Nadenken over doelstellingen brengt veel nieuwe vragen aan het licht. U dient deze met uw medewerkers nauwgezet te beantwoorden. Een strategie is pas realiseerbaar als deze past bij de cultuur van het bedrijf. Verder is van uitermate groot belang dat dit strategische plan nauwgezet wordt gevolgd. Per week, per maand, in ieder geval met een zekere regelmaat. Wanneer men –onder in een bureaulade– moet zoeken naar de strategische plannen is dit een veeg teken. Het leeft dan niet. U moet weten of u op koers ligt! De bedrijfsvoering moet zoals eerder gesteld op orde zijn. Heeft u niet zelf de capaciteiten om dit op orde te krijgen, huur dan goede en ervaren mensen in. Selecteer hulp. Training en opleiding van uw medewerkers kan eveneens het niveau omhoog brengen. Er zijn hiervoor ruimhartige subsidieregelingen in het leven geroepen. De bedrijfsvoering is het hart van het bedrijf. Alles moet kloppen. Zorg er wel voor dat er niet allerlei onnodige managementlagen ontstaan.

ONDERNEMER OF MANAGER?

Maak echter als ondernemer niet de fout om zelf voor manager te gaan spelen. U moet ondernemen! Dat is uw sterke punt. Er zijn taken die u wél ter hand kunt nemen. Marketing en verkoop zijn de ondernemer vaak op het lijf geschreven. Pak die dan vooral zelf op. U kunt zelf het beste uw bedrijf ‘verkopen’! Een ander belangrijk aspect van de bedrijfsvoering zijn de financiën. Zorg voor periodieke betrouwbare cijfers. Dagelijks inzicht in uw prestaties en resultaten is -om het zo te stellen– van levensbelang. De financiën zijn het bloed van de organisatie. Geld moet stromen en de vitale onderdelen van het bedrijf in leven houden. Maak regelmatig liquiditeitsbegrotingen en prognoses. Laat de financiën u nooit verrassen. Wees op de hoogte. Personeel en alles wat daarmee samenhangt zijn meestal niet de eerste liefhebberijen van een onde-nemer. De meeste ondernemers vinden dit lastig. Is personeel dan zo lastig?

PERSONEELSBELEID

Adequaat personeelsbeleid is van essentieel belang. Het maakt uw rendement uit. Beschikt u al over een flexibele schil? Weet u hoe de huidige personeelswetgeving in elkaar steekt? Doet u aan inspiratiebijeenkomsten, feedback, intervisie en functioneringsgesprekken? Bent u dagelijks bezig om uw personeel op een strategische wijze in te zetten? Zij zijn de belangrijkste activa van uw onderneming. Door goed personeelsmanagement kunt u sneller en flexibeler schakelen. Inspringen op veranderingen. Dat is de grootste uitdaging ten opzichte van vroeger. Samen met uw medewerkers dient u een team te vormen. Zo kunt u groei bereiken. Met talentvolle en ambitieuze mensen kunt u de strijd met de concurrent aan. Bezuinigen op goed personeel zal tot een hachelijke onderneming leiden. Spreek met uw medewerkers over uw bedrijf. Betrek hen, zo worden zij betrokken. Communicatie over uw plannen zal leiden tot realisatie van uw doelen!

Ondernemers die hun financiële- en personele zaken op orde hebben dwingen succes af. Ondernemen is geen spel maar ‘serious business!’

De balans opmaken

0

Binnenkort is het voor de meeste ondernemers weer tijd om de balans op te maken. Het jaar is afgesloten. Met winst of verlies? Financieel en niet-financieel. Wat is er allemaal terecht gekomen van uw plannen? Welke doelstellingen heeft u weten te realiseren? Wat zijn de grootste missers, teleurstellingen en successen? Een goed ondernemer maakt regelmatig tussentijdse balansen op. Kijken hoe hij of zij ervoor staat. Beoordelen hoe het team functioneerde in het afgelopen jaar. Meten is weten. Op tijd de balans opmaken geeft ruimte voor correctie. Hoe het ook zij, een ieder zal rond de jaarwisseling zijn of haar vorderingen, achteruitgang en stagnatie inventariseren en evalueren.

DE ZELFINGENOMEN LEIDER

De balans opmaken is geen vrijblijvende zaak. Het is optellen en aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Hoe heeft u het als leider gedaan? Denkt u het alleen te kunnen? Is het –wellicht positieve– resultaat alleen u toe te rekenen? Bent u nog steeds in deze veronderstelling? Wat is de rol van uw medewerkers? Ik zie ondernemers –die in staat zijn een goed presterend team te vormen en zichzelf ondergeschikt te maken aan de teamprestatie– betere resultaten halen. Hoe komt dit toch? Wel, het is een kwestie van -zoals gezegd– optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Sommige leiders staan niet alleen zichzelf in de weg maar ook de prestaties van het team. Ik ken er een aantal die eigenlijk nog steeds het idee hebben dat zij onmisbaar zijn. Niets is minder het geval. Juist zij die misbaar zijn hebben grote waarde voor de organisatie. Het zijn de stille krachten. Hoe staat het met hun tegenstrevers? De zelfingenomen leiders die vanuit hun irrationele gedraging zogenaamd louter rationele besluiten zeggen te nemen!? Niet zo positief allemaal! Slechts zij die zichzelf door en door kennen en weten wat hun sterkten en zwakten zijn slagen erin om een goed functionerend team te formeren en daarin een vooraanstaande waardevolle –geaccepteerde– rol te vervullen. Zij begrijpen wat er aan de hand is en hebben begrip voor de overwegingen, twijfels en drijfveren van de teamleden. Echter, zij die menen continu zelf het heft in handen te moeten houden vermijden op grond van emotionele en psychische aspecten de confrontatie met de teamleden. Zij durven zichzelf niet ter discussie te stellen. Ze willen alles op hun eigen houtje doen, op een onbeholpen manier en nemen daardoor te vaak fatale beslissingen. Beslissingen die het bedrijf niet verder brengen dan de waangedachte en beperktheid van de zogenaamde leider. Wat een tegenstelling en wat een deceptie.

DE DIENENDE LEIDER

Het kan echter anders en beter. Wat doen dienende en effectieve leiders anders? Zij stellen zich kwetsbaar op. Doen aan zelfreflectie en kennen de voor- en nadelen van hun gedragingen. Zij hebben oog voor de belangen en behoeften van hun volgers. Zij weten het beste bij hen naar boven te halen. Effectieve leiders verbinden en knopen de belangrijke zaken aan elkaar. Zij houden de groepsprocessen goed in de gaten en stimuleren én waarderen hun medewerkers. De teamprestatie staat voorop. Zij delen en daardoor vermenigvuldigen zij. Een optelsom die iedereen kan maken. Een dynamisch proces. De effectieve leider is een ‘groepsmens’. Door op te tellen is het resultaat groter. Wat tellen zij op? De talenten, vaardigheden, unieke eigenschappen, kennis en competenties van de medewerkers maar ook van henzelf. Zij weten teamleden in beweging te krijgen, los te maken van de dagelijkse beslommeringen en hen te inspireren. Te inspireren tot grootse prestaties. Dan kan alleen als de leider daadwerkelijk kan delen. Delen van kennis en informatie. De leider heeft de angst en de kortzichtigheid overwonnen en weet dat delen niet armer maakt maar juist rijker! De leider weet de complexiteit te vermijden en heldere haalbare doelen te stellen. De bevlogen leider zal in staat blijken om de medewerkers perspectief te bieden. Dat doet hij door duidelijke afspraken te maken hoe de doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. De leider heeft oog en begrip voor de complexe innerlijke drijfveren, motivering en persoonlijke beslisoverwegingen van zijn of haar volgelingen. Bent u zo’n inspirerende -dienende- en begripvolle leider? Weet u mensen achter uw ideeën te krijgen? Nee? U kunt het wel worden. U dient dan het goede voorbeeld te geven en uw mensen échte aandacht geven. Zicht krijgen op hun onbewust aanwezige dynamiek. Hun persoonlijke overwegingen spelen hierbij een belangrijke rol voor het persoonlijk succes. Dat maakt of dat u een succesvol pres-terend team kunt formeren óf dat het een beet-je ‘zo zo’ blijft. Ook dat is de balans opmaken!