Home Blog Page 310

Wie niet (tijdig) klaagt, wie niet wint!

0

Misschien heeft u het wel eens meegemaakt; u verkoopt een product en maanden of zelfs jaren later ontvangt u een klacht over het product. Als verkoper beschikt u helaas op dat moment niet meer over de benodigde informatie om zich tegen die klacht te verweren. Dat kan toch niet? Als er iets mis is met het product moet toch veel eerder worden geklaagd?

De wetgever is het met u eens. Om u te beschermen kent onze wet de regel dat de klant binnen bekwame tijd moet klagen. “Klanten die niet tijdig klagen, worden overgeslagen”, zo zou men die regel kort kunnen omschrijven. U moet er vanuit kunnen gaan dat de klant snel onderzoekt of er misschien iets mankeert aan het geleverde en dat daarna tijdig wordt geklaagd.

Heeft de klant niet tijdig geklaagd, dan is de kans groot dat u niet verplicht bent het product te vervangen of te repareren of om schadevergoeding te betalen. Die vlieger gaat ook op wanneer de klacht op zichzelf terecht is. De wet zegt namelijk dat de klant die niet tijdig klaagt (in beginsel) definitief zijn recht verliest om herstel, vervanging of schadevergoeding te vorderen.

Alhoewel deze regel niet nieuw is, blijkt in de praktijk regelmatig dat onze cliënten het product al teruggenomen hebben, gerepareerd hebben of compensatie aangeboden hebben. Natuurlijk kunnen daar soms commerciële motieven aan ten grondslag liggen, maar te vaak gebeurt dit nog omdat men meent hiertoe gehouden te zijn.

De klachttermijn is korter dan vaak wordt gedacht. Hoe lang precies, is niet altijd duidelijk. Wanneer sprake is van een koop door een consument, wordt een termijn van 2 maanden in de wet genoemd als ‘bekwame tijd’. In bijzondere omstandigheden kan een klacht die later is ingediend ook nog op tijd zijn. Als niet door een consument wordt gekocht hangt de klachttermijn af van de omstandigheden van het geval. Het is dus niet precies te zeggen wanneer de termijn om nog te kunnen klagen afloopt.

De Hoge Raad heeft meerdere uitspraken gedaan over de klachtplicht. Daaruit blijkt dat de regeling van de klachtplicht niet alleen geldt voor koop van goederen, maar ook voor levering van diensten. Zo is bijvoorbeeld sinds 2010 al duidelijk dat de klachtplicht ook geldt in beleggingsadviesrelaties. In februari 2013 heeft de Hoge Raad echter geoordeeld dat de klachttermijn langer wordt als de klant zich er niet van bewust is dat een bepaalde zorgplicht rust op de adviserende partij (bijvoorbeeld de bank). Consumenten zijn zich vaak niet van het bestaan van zo’n zorgplicht bewust. De klachttermijn kan dan al snel langer worden.

Wordt u geconfronteerd met een klacht over een geleverd product of geleverde dienst dan moet dus eerst worden beoordeeld of er tijdig is geklaagd. U kunt altijd enige tijd nemen om over de klachttermijn advies in te winnen.

– Linda van der Wijngaart

Het faciliteren van uw eigen onderneming met behulp van een werkruimte thuis

0

Heeft u thuis een werkruimte die u gebruikt voor uw eigen onderneming? Dan is het onder voorwaarden mogelijk de btw die ziet op deze werkruimte terug te vragen bij de Belastingdienst. Voor ondernemers met een eigen B.V. (dga’s) zijn de mogelijkheden voor een btw-teruggave sterk verruimd als gevolg van een tweetal arresten van de Hoge Raad uit oktober 2013.

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de verhuur van een onzelfstandig deel van de woning aan de eigen B.V. leidt tot btw-ondernemerschap. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om de verhuur van een studeerkamer en/of een garage. Er hoeft dus niet langer sprake te zijn van een zelfstandig deel van een onroerende zaak (met bijvoorbeeld een eigen opgang en eigen sanitair).

Van belang is dat de ruimte(n) duurzaam en tegen vergoeding ter beschikking gesteld moeten worden aan de B.V. Hiervoor is in principe een huurovereenkomst nodig waarin wordt geopteerd (c.q. gekozen) voor btw-belaste verhuur. Vanuit privé kunt u dan een factuur versturen met btw aan uw eigen B.V. Ervan uitgaande dat deze B.V. enkel btw-belaste prestaties verricht, kan deze B.V. alle in rekening gebrachte btw in aftrek brengen. Doordat in privé dan wel een recht ontstaat op aftrek van voorbelasting, verkrijgt u een btw-voordeel.

De grootte van het btw-voordeel hangt uiteraard af van de ruimte(n) die ter beschikking worden gesteld én van de aan u in rekening gebrachte btw. Zeker indien u een grote verbouwing gaat verrichten en/of bezig bent met nieuwbouw, kan het voordelig zijn een deel van uw woning te gaan verhuren.

Stel bijvoorbeeld dat u 20% van het oppervlakte van uw (toekomstige) woning kunt verhuren aan uw eigen B.V. U kunt dan ongeveer 3% tot 4% van de totale (ver)bouwsom op uw woning besparen. Behalve de btw op de bouwsom, kunt u ook de btw op uw onderhoudskosten en energiekosten deels in aftrek brengen.

Uiteraard passen er ook enkele kanttekeningen bij het btw-belast verhuren van een deel van uw eigen woning. Zo zult u zelf btw-aangifte moeten gaan doen waardoor uw administratieve lasten stijgen. Daarnaast vormt de vergoeding die u van uw B.V. ontvangt, in beginsel loon waarover loonheffingen zijn verschuldigd. De arresten van de Hoge Raad roepen tot slot ook weer vele nieuwe (praktische) vragen op. Bijvoorbeeld over hoe omgegaan moet worden met gemeenschappelijke ruimten en over de mogelijkheid een fiscale eenheid te vormen met de eigen B.V.

Wat nu?
Zeker indien u nieuwbouwplannen heeft of bezig bent met een grote verbouwing, is het raadzaam te kijken in hoeverre u btw kunt besparen. Het kan daarbij immers gaan om een aanzienlijk btw-voordeel. Mogelijk ontwikkelt u hiermee zelf de nieuwste tak in het Facility Management!

– Jan van Neerbos

Hoe kunt u talent in uw organisatie herkennen en ontwikkelen?

0

Het succes van een organisatie staat of valt met het aantrekken, opleiden, ontwikkelen en behouden van de juiste mensen. In het HR-vak worden deze activiteiten vaak aangeduid met de term talentmanagement. In deze column richt ik me vooral op het economische aspect van talentmanagement, waarbij het gaat over het vinden, binden en boeien van mensen in organisaties, met als doel de arbeidsproductiviteit te optimaliseren.

De huidige economische omstandigheden hebben bijgedragen aan een ruime arbeidsmarkt (het arbeidsaanbod is groter dan de arbeidsvraag), waardoor traditionele arbeidsrelaties onder druk komen te staan. Voor veel organisaties is flexibiliteit in de vorm van flexibele arbeidskrachten de oplossing om met deze veranderingen om te gaan. Er worden zo min mogelijk vaste arbeidscontacten aangegaan en bij voorkeur flexibele arbeidscontracten. De arbeidsmarkt wordt daarmee flexibeler en de organisatie meer wendbaar.

Deze toenemende flexibiliteit zorgt ook voor meer onzekerheid van werknemers. Door hun talenten, kennis en competenties voortdurend te ontwikkelen, zorgen medewerkers ervoor dat ze deze onzekerheid voor blijven. Daarnaast wordt ook van medewerkers verwacht dat ze meegroeien met de veranderingen in hun vakgebied, zodat ze nu, maar ook in de toekomst optimaal inzetbaar kunnen zijn. Door de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en talenten wordt de employability, de optimale inzetbaarheid van de medewerker, gewaarborgd. Dit kan binnen, maar ook buiten de organisatie en hierin zien we een verschuiving van baanzekerheid naar werkzekerheid.

Als werkgever speelt u in op deze employability door voldoende ontwikkelings- en opleidingsmogelijkheden (bijvoorbeeld coaching) aan te bieden. U zorgt ervoor dat, doordat uw medewerkers zich ontwikkelen, bijgedragen wordt aan de gehele organisatieontwikkeling. Deze bijdrage zal zichtbaar zijn in de wendbaarheid van de organisatie als geheel en zorgt er uiteindelijk voor dat de continuïteit gewaarborgd wordt. Strategisch talentmanagement is hierin de sleutel!

Hieronder vindt u enkele tips* die u kunt toepassen om een goed talentmanagement te voeren:

–         Neem de gewenste kwaliteit van medewerkers als uitgangspunt;

–         Selecteer leidinggevenden zorgvuldig en strategisch;

–         Geef per medewerker concreet aan welke bijdrage van hem wordt gevraagd;

–         Laat medewerkers inzien voor welke waardecreatie zij worden betaald;

–         Bied medewerkers inzicht in hun rol in het geheel;

–         Zorg voor rolmodellen in het bestuur en/of management;

–         Besteed aandacht aan het gewenste werkklimaat;

–         Zoek mensen die vanuit overtuiging bij de organisatie werken;

–         Behoud medewerkers die bij het DNA van de organisatie passen;

–         Manage arbeidsrelaties dagelijks;

–         Beschouw medewerkers als de bouwstenen van de organisatie;

–         Beschouw arbeidsrelaties als het cement van de organisaties;

–         Leid gewenste profielen van medewerkers af van de gewenste koers;

–         Pas gewenste profielen van medewerkers aan indien de koers wijzigt. En vice versa!

–         Besteed tijd en aandacht aan medewerkers.

* Bron: L.van der Sluis, 2013

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Tijdens de DRV Werkgeversdagen verzorg ik samen met mijn collega’s gratis diverse masterclasses over het ontwikkelen van talent en flexibel ondernemen. Kijk voor meer informatie op www.drv.nl.

– Henri van Koeveringe

Weer een plan…..

0

En wederom voor de tweede keer in korte tijd was minister Asscher in onze regio. Een paar weken geleden bij de IHC en nu bij Krohne Altometer en bij een Arbeidsmarktevent in Dordrecht.

Daarnaast was ook nog Mirjam Sterk afgelopen maandag te gast in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Mirjam is ambassadeur voor de Aanpak van Jeugdwerkloosheid. Het is toch wel opvallend dat deze regio zo in de belangstelling staat!

Je vraagt je dan af of onze regio het nou zo in het bijzonder goed of misschien wel heel slecht doet in de bestrijding van (jeugd)werkloosheid. Er zal toch wel een reden voor deze belangstelling zijn….?

Maar als je sec naar de cijfers kijkt dan doen we het in onze regio niet opvallend goed of slecht. Wij zijn dan ook een regio waar én de crisis in volle heftigheid toeslaat, maar waar er óók sectoren zijn die het opvallend goed doen. De regio is in ieder geval wel in beeld en dat is maar goed ook. Een kansrijke regio.

Dit brengt mij nog even op iets anders. Je leest dat prominenten als Lodewijk Asscher en Mirjam Sterk verschillende plannen het licht laten zien die de werkgelegenheid moeten bevorderen. Plannen waar weer subsidies, voorwaarden, voorschriften en een hele hoop regels aan vastkleven.

En dat het geld uit diverse bronnen komt, gemeente(n), regio, land of Europa maakt het alleen maar complexer. De vraag doemt dan iedere keer op…… gaat dat nou echt helpen of tuigen we alleen maar weer een loket op of stellen we een makelaar aan?

Misschien zijn ondernemers in de regio veel meer geholpen als de overheid er alles aan doet werkgelegenheid te stimuleren. Richt je als overheden op nieuwe bedrijven, bedrijven die willen investeren in nieuwe technologieën, bedrijven die willen uitbreiden. Wees een faciliterende overheid..

De beste remedie tegen (jeugd)werkloosheid is werkgelegenheid. Laat de plannen dus vooral geënt zijn op het laatste.

– Arie van den Herik

Bent u er nog bij als ondernemer in 2020?

0

Rabo Ondernemers in gesprek met topondernemer Ruud Koornstra

De zaal was tot de laatste plaats bezet tijdens het Rabo Leden Event op 13 november jl. in het Van der Valk Hotel in Dordrecht. De leden kregen een update over de ontwikkelingen bij hun bank en vervolgens was er ruimte voor Ruud Koornstra, duurzaam ondernemer die zijn kennis en ervaring op het gebied van duurzaamheid graag deelt met anderen. Na het plenaire programma verzorgde Koornstra nog een exclusieve sessie voor genodigden in de skybar van het hotel.

Ruud Koornstra maakte naam en faam als producent van onder meer televisieprogramma’s als Lingo, Villa Felderhof en Breekijzer. In 2000 verkocht hij zijn bedrijf en belandde hij in een zwart gat zoals hij zelf zegt. “Dat was niet de gelukkigste periode in mijn leven. Ik had niets meer om handen, was ontevreden en vond de wereld een puinhoop.” Dat besef deed hem besluiten daar wat aan te gaan doen. Er ontstond een breed scala aan activiteiten gericht op duurzaamheid en groen. Durven en doen is zijn credo.

Samen met Frans Otten begon hij het bedrijf Tendris dat duurzame ontwikkeling ging initiëren. Begin bij de eindgebruiker

In de skybar gaat Koornstra er eens goed voor zitten en spoort de aanwezigen aan met vragen te komen. Een vragensteller komt met de LED-lamp, een vinding van Koornstra en vraagt hem of er ook energiebesparing is te behalen op het gebied van witgoed. Het is een voorzet voor een lang antwoord waarbij vele voorbeelden aan bod komen hoe Koornstra opereert. Zijn stelling is dat als je met een nieuw product de markt wilt veroveren je niet naar een producent moet, maar naar de eindgebruiker om het betreffende product succesvol in de markt te kunnen zetten. Met de LED-lamp verliep dat via de Postcodeloterij die de lamp onder alle deelnemers uitdeelde. Hetzelfde ging op voor een nieuw pompsysteem, waarmee zo’n dertig procent energie bespaard zou kunnen worden. “Fabrikanten waren best onder de indruk van onze vinding, maar we kregen te horen dat ze hun eigen innovaties niet eens de keten in kregen.

Terugkomend op onze LED-lamp. Philips beschikte ook al over een led-lamp maar was zo eerlijk om aan te geven dat zij eerst de spaarlamp volledig wilden uitnutten. Waarom lukt aardwarmte niet? Producenten willen om allerlei redenen gewoonweg niet zo snel vernieuwend bezig zijn.” Overigens kunnen we allemaal heel simpel wat aan de onvoorstelbare energieverspilling doen zegt Koornstra. “Energie die we niet gebruiken, is de beste energie.” Een voorbeeld is het gebruik van waterkokers die bijna in elk huishouden zijn te vinden. “Standaard verwarmen we te veel water, door slechts die hoeveelheid water te verwarmen die je echt nodig hebt, besparen we met elkaar ontzettend veel energie.”

Elektrisch rijden, voedsel en schaliegas
Het gesprek komt op elektrische auto’s en accu’s. Ruud Koornstra: “Elektrisch rijden is de enige optie. Hét voorbeeld van power-to-the-people en onomkeerbaar door de omstandigheden. In China bijvoorbeeld is het de enige optie om te overleven. Wanneer iedereen daar voor een ‘gewone’ auto kiest, zouden complete steden vergiftigd worden. Ik rij zelf ook honderden elektrische kilometers, even opladen onder mijn carport en ik kan weer vooruit. Over niet al te lange tijd rijden we allemaal keurig achter elkaar en worden auto’s automatisch bestuurd.” Vervolgens gaat het over het toenemende wereldvoedselprobleem. Meer dan één miljard mensen heeft momenteel geen toegang tot voldoende voedsel, terwijl de wereldbevolking in 2050 tot 9 miljard zal zijn gegroeid. Wat zijn nieuwe methoden om meer duurzame landbouwproductiesystemen te ontwikkelen en hoe kunnen we de ondervoeding in de wereld aanpakken? Koornstra: “Het blijkt dat meer dan 30 procent van de verschillende vormen van kanker het resultaat van verkeerde voeding is. Het gekke is dat in de opleiding geneeskunde slechts zeven uur voor het onderwerp (gezonde) voeding is ingeruimd. Ook hier gaat de technologische ontwikkeling snel. Zo is er sinds kort een eenvoudig laserapparaatje gekoppeld aan een app. Door de laserstraal te richten op het voedsel dat je wilt eten, kun je aflezen wat erin zit. Bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker, vet en calorieën, maar ook chemische toevoegingen worden op het beeldscherm van je mobiele telefoon zichtbaar.”

Schaliegas was het volgende onderwerp. Vindt Koornstra dat we schaliegas moeten gaan winnen? “Schaliegas is eigenlijk gewoon aardgas,” zegt hij “maar op een heel moeilijke manier te winnen. Het is nu zo goedkoop omdat het als bijproduct van schalieolie in de Verenigde Staten wordt gewonnen. Maar de winning van louter gas is nu ook in de Verenigde Staten al drie keer hoger dan aardgas.

De discussie over schaliegas is dus een non-discussie, omdat er nu al modernere methoden zijn om in de energiebehoefte te voorzien. Die zijn ook nog eens duurzaam. De vraag is of de overheid echt wil gaan investeren in een verouderde en dure technologie met schadelijke gevolgen voor mens en milieu.”

Sciencefiction
Verschillende onderwerpen komen nog aan bod tijdens de sessie van Koornstra. Teveel om allemaal op in te gaan. Als laatste kwam de term ‘exponentieel’ aan de orde. Koornstra lichtte dit toe met een voorbeeld van John F. Kennedy, president van de Verenigde Staten in de jaren 60 van de vorige eeuw. “In 1961 zei Kennedy dat hij een mens heen en weer naar de maan wilde sturen. Men verklaarde hem voor gek. Een jaar later maakte hij het nog gekker door te vertellen dat hij voor de maanreis materialen wilde gebruiken die nog niet waren uitgevonden.” Dit is een mooi voorbeeld van exponentieel denken. Wij zijn altijd gewend geweest aan lineaire groei, exponentieel denken heeft een totaal ander effect. Stel, u scheurt een halve pagina uit het dagblad De Dordtenaar. U vouwt deze pagina één keer dubbel en daarna nog eens vijftig keer. Het is fysiek niet mogelijk, maar hoe dik zou die ene pagina zijn geworden? U zult het zich niet kunnen voorstellen, de dikte van die pagina is net zo groot als de afstand van hier tot de zon. Die andere dimensie geldt niet alleen voor de problemen die op ons afkomen, maar ook voor de oplossingen. Ook dat kunnen wij ons moeilijk voorstellen. Door exponentiële groei van technologie zullen onze industrie, communicatie en ons persoonlijk leven drastisch veranderen. Zelfrijdende auto’s en 4D-printers die zichzelf kunnen dupliceren; het is allemaal geen sciencefiction meer.”

Baanbrekend Drechtsteden speelt in op aantrekkende economie

0

“Wij kunnen nu mensen opleiden voor komende vacatures“

Nu de economie voorzichtig begint aan te trekken, ligt een tekort aan arbeidskrachten in het verschiet, ook in de Drechtsteden. “Wij kunnen mensen nu opleiden, zodat ze de komende periode direct inzetbaar zijn,” zegt Rozanne Wijnand, manager van Baanbrekend Drechtsteden. “Wij horen graag de behoeften van de werkgevers, zodat we daarop kunnen inspelen.”

Baanbrekend Drechtsteden is een publiek-private samenwerking tussen de Sociale Dienst Drechtsteden en de Randstad Groep Nederland. Door kennis van de klanten en van de markt te bundelen, konden de afgelopen 2,5 jaar zo’n 1.400 vacatures worden vervuld, op laag, maar ook op HBO- en WO-niveau. Door de crisis stromen immers ook hoogopgeleide mensen uiteindelijk van de WW in de bijstand.

“Uit recent arbeidsmarktonderzoek van Randstad blijkt enerzijds dat werkgevers nog volop bezig zijn met kostenbeheersing of zelfs kostenreductie. Anderzijds hebben ze behoefte aan een flexibel personeelsbestand. De schrik zit er door de crisis goed in, dus als ze zien dat het aantal opdrachten toeneemt, durven ze niet direct vaste contracten te geven,ˮ weet Wijnand. “Het is de voorzichtigheid van de groeiende arbeidsmarkt.ˮ

Talenten
Er is ook een aantal branches waarin de groei eerst wordt opgevangen door betere benutting van de bestaande medewerkers en materiaal. Die bedrijven kijken dus nog niet vooruit naar dreigende personeelstekorten. “Dat geldt bijvoorbeeld voor de transportsector, waarvan we weten dat er binnen onafzienbare tijd veel mensen met pensioen gaan. Recent hebben we 150 transportbedrijven in de wijde regio benaderd of we nu vast mensen voor hen kunnen opleiden. Dat doen we overigens alleen als de werkgever daar banen tegenover stelt. Daarbij werken we samen met opleidingsbedrijf Nederveen in Hardinxveld-Giessendam. De transportbedrijven zien de noodzaak echter nog niet,ˮ vertelt Wijnand.

Nu wordt de schoonmaaksector benaderd met dezelfde vraag. “Werkgevers die knelpunten zien de komende jaren, kunnen zich nu al bij ons melden. Wij kunnen hen helpen.ˮ

Kosteloze selectie
Ook voor vacatures die nu direct moeten worden vervuld kan Baanbrekend Drechtsteden de werkgever werk uit handen nemen, zonder dat daaraan kosten zijn verbonden. “Wij kennen de talenten in ons bestand en luisteren goed naar de werkgever. Daardoor kunnen we een passende voorselectie maken van kandidaten met wie de werkgever kan kennismaken. Dat scheelt een bedrijf kosten voor personeelsadvertenties, lezen en beantwoorden van alle brieven, gesprekken houden. Van de werkgevers voor wie we op deze manier al bemiddelen, krijgen we positieve reacties op deze werkwijze en de geselecteerde kandidaten.ˮ

Doordat het klantenbestand van de Sociale Dienst Drechtsteden voortdurend veranderd – maandelijks gemiddeld 150 mensen uit de uitkering tegen circa 150 nieuwe aanvragen – kan een juiste kandidaat zo beschikbaar komen.

Behalve de kosteloze voorselectie heeft het inschakelen van Baanbrekend Drechtsteden voor bedrijven als voordeel dat medewerkers maximaal drie maanden aan de slag kunnen voor een inleenvergoeding van 8 euro per uur. Bedrijven moeten dan wel de intentie hebben om de mensen aan te nemen. “Daarnaast bieden we een ‘Nieuwe Start Zonder Risico-verzekering’, zodat de werkgever geen enkel risico loopt als een medewerker binnen een half jaar ziek wordt. Verder bieden we begeleiding en er zijn werkgerelateerde opleidingsmogelijkheden.ˮ

Mannenwerk
Opleidingen regelt Baanbrekend Drechtsteden onder meer al voor de beveiliging, de bouw, asbestverwijdering, groenvoorziening, grond- en sloopwerk en de petrochemie. “Tijdens stops in raffinaderijen in Moerdijk, de Botlek en de Europort worden steigerbouwers, industrieel reinigers, flensmonteurs en buitenwachten ingehuurd. Deze mensen hebben via ons cursussen gevolgd en zijn nu voor werk beschikbaar. Als ze eenmaal een startkwalificatie hebben, kunnen ze van de ene naar de andere stop,ˮ vertelt accountmanager Erwin Boer.

Dit ʻechte mannenwerkʼ sluit goed aan bij de grote groep on- en laaggeschoolden die de Drechtsteden kent. Dit zijn mensen die hier moeilijk aan het werk komen door de verschuiving van productiewerk naar zakelijke dienstverlening. De huidige arbeidsmarkt in deze regio vraagt een hoger opleidingsniveau.

Vrouwenwerk
“We zijn hard op zoek naar licht productiewerk en parttime werk voor vrouwen. Dat is in de Drechtsteden nauwelijks te vinden. Daarom kijken we nu ook naar Barendrecht en Breda voor bijvoorbeeld het ompakken van groente en fruit. Daar werken nu veel mensen uit het voormalige Oost-Europa. Het voordeel is dat onze kandidaten de taal beheersen en instructies rond veiligheid en hygiëne dus goed kunnen oppikken,ˮ zegt Boer.

Het werken buiten de regio vraagt flexibiliteit van de klanten van de Sociale Dienst Drechtsteden. Wijnand: “Werkgevers denken vaak dat mensen met een uitkering niet willen werken. Dat is niet zo. Baanbrekend heeft mensen die kunnen en willen werken. Mensen die het vaak moeilijk hebben met het feit dat ze zijn ontslagen en niet meer aan de bak komen. Wij helpen hen met de terugkeer naar de arbeidsmarkt.ˮ

Baanbrekend Drechtsteden zoekt dus werkgevers, die deze groep een kans wil geven. Boer: “Steeds meer bedrijven zijn bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daarbij kijken ze veelal naar de P’s van planeet en profit, maar er hoort ook verantwoord personeelsbeleid bij. Wij kunnen daarin meedenken en maatwerk leveren.ˮ

Portfolio Axoft Network Services nog sterker door toevoeging KPN ÉÉN

0

In een wereld die in rap tempo verandert, wil Axoft Network Services bijblijven en als het even kan voorloper zijn. Door nog intensiever samen te werken met KPN lukt dat uitstekend. De zakelijke markt profiteert van de krachtenbundeling door het complete, overzichtelijke dienstenaanbod. De laatste toevoeging aan het portfolio is KPN ÉÉN, een geïntegreerde oplossing voor vaste telefonie, mobiele telefonie en internetdiensten.

Axoft is een ICT- en telecomdienstverlener gericht op de zakelijke markt, met vestigingen in Ridderkerk en Schiedam. In 2010 is de keuze gemaakt om volledig voor een business partnership met KPN te gaan. In 2011 werd het toppartnership behaald en vanaf januari 2012 mag Axoft Network Services zich gespecialiseerd platina business partner van KPN noemen met als focus het gebied Drechtsteden en Groot Rotterdam. En dat is best bijzonder, want landelijk beschikken slechts zo’n 25 organisaties over dit predikaat. “De filosofie van beide bedrijven komt in grote lijnen overeen, dus wij begrijpen elkaar. Dat is prettig samenwerken. Onze tandem is zich steeds meer aan het bewijzen,” vindt Jan Pieter de Ruiter, directeur Axoft Network Services. Omar Benameur, directeur Cloud Services & KPN ÉÉN, is het met die bewering eens. “We vertrouwen op elkaar en vullen elkaar aan. Onze band is door de jaren heen alleen maar sterker geworden. Ik zie Axoft Network Services als onze ogen en oren in het werkveld.”

KPN ÉÉN
Met de nieuwe dienst KPN ÉÉN wordt ingespeeld op de behoeftes van de eindgebruiker. “Beheersbaarheid en schaalbaarheid zijn binnen dit concept de kernwoorden. De basis van KPN ÉÉN vormt altijd een telefooncentrale in de cloud. Er is geen fysieke telefooncentrale nodig en de diensten zijn per gebruiker te bepalen.” In een tijd waarin veel organisaties te maken hebben met veranderende omstandigheden is dat natuurlijk wel zo prettig. “Met KPN ÉÉN ervaren gebruikers het gemak van één vaste prijs per medewerker, één contract, één factuur, één helpdesk en een volledig geïntegreerde hosted oplossing voor vast en mobiel internet en vaste en mobiele telefonie. Het is de ultieme vorm van voorspelbaarheid in kosten. KPN ÉÉN kan eenvoudig meegroeien of krimpen met een bedrijf, doordat simpel en snel het aantal gebruikers of telefoonnummers kan worden aangepast.” De flexibiliteit komt ook tot uiting in de vier gebruikersprofielen en gebruikersopties. “Per medewerker is de gewenste functionaliteit te kiezen. Bedrijven betalen echt alleen voor wat ze gebruiken.” Volgens De Ruiter kunnen de besparingen voor de eindgebruiker hoog oplopen. “Bedrijven maken elk jaar vooraf een begroting. Wanneer blijkt dat de uitgaven voor ICT en telecom volgens dat huishoudboekje ieder jaar een stuk hoger uitvallen, is dat uiteraard steeds een fikse tegenvaller. KPN ÉÉN sluit zulke nare verrassingen uit. De kosten zijn vooraf heel secuur te begroten en alleen indien gewenst aan te passen. Komt er extra personeel in dienst? Dan kies je voor extra licenties. En wordt de organisatie kleiner? Dan schaal je het naar beneden bij.” Ook voor eindgebruikers die slechts af en toe gebruik maken van callcenterfaciliteiten is KPN ÉÉN voordelig. “Investeren in een duur callcenter en dat vervolgens slecht sporadisch gebruiken is erg zonde. Het is dan veel aantrekkelijker om te kiezen voor de nieuwste dienst van KPN.” Voor bedrijven met 5 of meer medewerkers is KPN ÉÉN uitermate geschikt, legt Benameur uit. “Gebruikers zijn altijd verzekerd van de nieuwste functionaliteiten, omdat het platform steeds up-to-date wordt gehouden. Sinds 1 november komt de module Zakelijke Office 365 er bijvoorbeeld bij.”

Distributiemodel doorontwikkelen
Binnen KPN en Axoft Network Services wordt dus niet stilgezeten. Het distributiemodel van KPN is flink doorontwikkeld. Het medium segment, organisaties met tussen de 15 en 150 werkplekken, vormt een belangrijke doelgroep. De lokale kennis, flexibiliteit en snelheid van Axoft Network Services in combinatie met het sterke KPN-merk biedt de eindgebruiker het beste van twee werelden. Benameur: “De telecommarkt krimpt als commodity al jaren. De omzetten dalen, dus het is zoeken naar nieuwe mogelijkheden. KPN bood haar zakelijke klanten ontzettend veel diensten, voor alles was een oplossing. Het was alleen zo complex, dat de eindgebruiker door de bomen het bos niet meer zag en het voor KPN heel kostbaar werd. Daarom is besloten om zowel intern als extern in te zetten op eenvoud. Ook richting de zakelijke markt is dat waar wij naar streven. Voor de onderkant van de markt zijn er de alles-in-één-pakketten, zoals het Ondernemers Totaal Pakket. En voor het middensegment en corporates is er KPN ÉÉN. Van tientallen oplossingen zijn we dus feitelijk teruggegaan naar drie oplossingen. Dat schept veel duidelijkheid en rust. We leven in een snelle wereld. Door alles modulair neer te zetten bewaren we het overzicht. Het is de realiteit dat onze manier van communiceren en werken in slechts enkele maanden kan veranderen. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld WhatsApp. In korte tijd is dat totaal ingeburgerd. Die dynamiek is leuk en spannend, maar vraagt ook om het bijstellen van strategieën. Dat durft KPN.”

Wederzijds vertrouwen
De Ruiter merkt dat klanten ook steeds meer verwachten. “Zij willen gericht benaderd worden, door een partij die in de breedte van het telecom- en ICT-portfolio expertise in huis heeft. Vast en mobiel raken steeds meer met elkaar verweven en eindgebruikers zijn alleen gebaat bij de beste totaaloplossing. Met deeloplossingen kom je er niet meer. Klanten willen zaken doen met een allround aanbieder. Zo durf ik Axoft Network Services wel te noemen. KPN heeft ook heel duidelijk de keuze gemaakt om ons de meest uiteenlopende leads te laten oplossen in het medium segment. Daar is wederzijds vertrouwen voor nodig en dat is er. Beide partijen benaderen elkaar positief kritisch. KPN zet druk op ons en wij vertalen de wensen uit de markt naar de KPN-proposities. Door scherp te blijven halen we het beste in elkaar naar boven. Daar profiteert de zakelijke eindgebruiker uiteindelijk van.” Benameur: “Axoft Network Services kent als regionale aanbieder de ondernemer op de hoek en men is misschien wel lid van dezelfde sportvereniging. De medewerkers van Axoft Networks Services zie ik ook als een soort vertrouwenspersoon voor ondernemers. KPN is daar te groot en te log voor, dus wij kunnen die rol niet vervullen. Onze partner daarentegen wel.” Als gespecialiseerd platina business partner van KPN in Groot Rotterdam heeft KPN grote verwachtingen van Axoft Network Services. “We hebben ons distributiemodel gekanteld, waardoor er nog meer verantwoordelijkheid bij Axoft Network Services komt te liggen. Al hun medewerkers zijn door ons gecertificeerd, dus er is geen enkele twijfel dat niet aan de verwachtingen wordt voldaan.” De Ruiter: “Wij worden door KPN gezien als specialisten. Op het moment dat wij worden ingeschakeld voor een vraagstuk verwacht KPN wel dat Axoft Network Services het antwoord heeft. Wij zijn het verplicht om op een goede, professionele manier met hun leads om te gaan.” Dat KPN tevreden is over de werkwijze van Axoft Network Services, blijkt ook uit het feit dat de Ridderkerkse organisatie er in 2012 tijdens de jaarlijkse uitreiking van de KPN Business Awards met de Brand Customer Value Award vandoor ging en begin dit jaar de Fixed Voice & Data Award in de wacht sleepte.

Een flexibele oplossing verkopen
Door de jaren heen is er met vele klanten een langdurige relatie ontstaan. “Wij schuiven geen product naar binnen en zijn dan klaar, maar we verkopen een oplossing,” legt De Ruiter uit. “Die oplossing is geen vaststaand iets, want behoeften en ontwikkelingen veranderen door de jaren heen. Het is dus zaak om op zijn tijd weer met elkaar door te nemen hoe de toekomst eruit ziet. Ik merk dat er vooral vraag is naar eenvoud en ontzorging. Daar zetten we hoog op in. Haperende ICT is binnen de zakelijke markt wakkerligpunt nummer één. We zijn er zo afhankelijk van geworden, dat we ons geen downtime kunnen veroorloven. Dat kost enorm veel geld en leidt bovendien tot frustraties op de werkvloer.” Transparantie, betrouwbaarheid en vertrouwen zijn steekwoorden die aangeven waar Axoft Network Services voor staat. “Een persoonlijke band opbouwen met de klant, in heldere taal de materie begrijpelijk uitleggen en afspraken nakomen; dat is binnen onze organisatie vanzelfsprekend. De markt wordt overspoeld met aanbieders, maar ik merk dat klanten in de Drechtsteden en de regio Rijnmond ons meer en meer weten te vinden en onze krachtenbundeling met KPN enorm waarderen. KPN is en blijft een gerenommeerde organisatie, die een gevoel van vertrouwen, kwaliteit en continuïteit oproept.” De Ruiter heeft er nog geen moment spijt van gehad dat hij enkele jaren geleden besloot om met Axoft Network Services volledig voor het KPN-portfolio te kiezen. “We maken ieder jaar forse omzetstappen. Ik weet nog dat ik drie jaar terug dacht: ‘laat ik eens groot denken en inzetten op een omzet van 10 miljoen euro. Inmiddels is die grens veel sneller dan verwacht ruimschoots overtroffen. Waar het eindigt? Als het aan mij ligt gaat de lat verder omhoog. We zijn pas net begonnen.” Ook Benameur ziet de toekomt vol vertrouwen tegemoet. “KPN en Axoft Network Services kunnen met elkaar alles aanbieden. KPN ÉÉN biedt de zakelijke markt ontzettend veel voordelen. Zonder al te veel investeringen beschikken organisaties over een geïntegreerde toepassing voor vast, mobiel en internet. Dat je betaalt naar gebruik en eenvoudig inzicht hebt in de kosten, maakt het dé ultieme oplossing anno 2013.”

NexTecH financiert meer dan u denkt

0

NexTecH wil een actieve bijdrage leveren aan de technologische en innovatieve ontwikkeling in de regio. Het stimuleren van kennisontwikkeling en het bevorderen van de instroom en het behoud van technisch hoger opgeleiden in Zuid-Holland Zuid vormen enkele belangrijke speerpunten. Om haar doel te bereiken, stelt NexTecH financiële middelen beschikbaar aan techno-bedrijven en hun medewerkers, startende techno-ondernemers en studentondernemers. Dit bedrag kan per jaar oplopen tot 10.000 euro per bedrijf.

Een aanvraag doen kost niet al te veel tijd en loont dus zeker de moeite. Toch merkt Barbara Keuzenkamp, eigenaresse van organisatiebureau Barbara Keuzenkamp Company Support, dat er geld blijft liggen. Ze geeft toe dat aanvragen kritisch worden behandeld, maar benadrukt ook dat het fonds voor de meest uiteenlopende gevallen voor een financiële injectie kan zorgen. Er wordt gewerkt met een jaarlijks budget van 100.000 euro. Keuzenkamp: “Er zijn enkele voorwaarden waar bedrijven aan moeten voldoen. Zo moet de organisatie gevestigd zijn in de regio, de aanvraag aansluiten op de doelstellingen van NexTecH, het scholings- of onderzoeksprogramma raakvlakken hebben met de vakgebieden technologie, ICT en/of bedrijfskunde en het bedrijf moet bereid zijn tot een cofinanciering ter grootte van het aangevraagde bedrag. Bovendien moet het gericht zijn op hoger opgeleid personeel (HBO en WO). Ook een technische MBO’er die een HBO opleiding wil gaan volgen, kan bij NexTecH terecht.” Volgens Keuzenkamp kunnen bedrijven veel vaker aankloppen bij NexTecH dan zij denken. “Stel; je hebt een techneut in huis die je wil laten doorstromen naar een directeursfunctie waarvoor managementvaardigheden vereist zijn. De bijbehorende scholing kunnen wij dan meefinancieren. Dat gebeurt steeds per opleidingsjaar. Want ook al is de opleiding niet technisch, het draait om een techneut. Dus de link is toch aanwezig. Bovendien: niet geschoten is altijd mis. Ik wil ondernemers op het hart drukken om het geld niet te laten liggen. Een aanvraag is zo ingediend en leidt niet tot het invullen van stapels papierwerk. Mij even bellen en daarna eventueel het aanvraagformulier op de website van NexTecH invullen is afdoende om het proces in werking te stellen.”

Kansen en mogelijkheden
NexTecH werd in 1918 opgericht door de familie Stoop van de Dordtsche Petroleum Maatschappij, onder de naam Industriefonds. In 2011 is deze naam veranderd in NexTecH. “Daartoe is besloten omdat ‘Industriefonds’ de verkeerde associatie wekte. Bij het woord ‘fonds’ dachten veel mensen dat we geld wilden halen, terwijl we het juist komen brengen.” Robert Boset, algemeen directeur van Mampaey en bestuurslid van NexTecH, heeft goede ervaringen met NexTecH. “Het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers is een belangrijke doelstelling van Mampaey. Door de financiële impuls van NexTecH kunnen wij dit mede realiseren.” Boset merkt dat het imago van technische beroepen vaak niet strookt met de werkelijkheid. “Techneuten zijn echte vaklieden. Het baanaanbod is groot en het meeste werk wordt heel goed betaald. In onze sector betalen we zelfs 26 procent boven de tarieven die zijn vastgelegd in de CAO. Binnen het Drechtstedengebied zie ik nog veel groeipotentie. Van oudsher is dit de regio van de maakindustrie. Initiatieven als Proeftuin Maritieme Innovatie, University College en de Duurzaamheidsfabriek zullen veel voor de regio gaan betekenen.” Vanaf oktober vormt de Duurzaamheidsfabriek ook de nieuwe uitvalsbasis van NexTecH. Het is een plek waar ondernemers en technisch talent samenkomen. En dat komt goed uit, want NexTecH is er ook voor de starter. Keuzenkamp: “De animo van de startende ondernemers blijft echter nog wat achter. En dat is zonde, want we helpen starters met een realistisch ondernemersplan, die onvoldoende beschikbare financiële middelen hebben om de uitwerking mogelijk te maken, graag op weg. Voor starters van een technisch bedrijf die zijn afgestudeerd aan een hogeschool of universiteit of studentondernemers die nagenoeg zijn afgestudeerd kunnen wij een start- of durfkapitaal verstrekken. Daarbij geldt dan de afspraak dat in het geval dat een product of idee succesvol is, terugbetaling plaatsvindt van het verstrekte bedrag met een toeslag van 30 procent. Op deze manier houden we het vermogen van NexTecH op peil en kunnen ook andere ondernemers profiteren van de startersbudgetten. Investeren wij in iets dat niet succesvol blijkt, dan hoeven wij dat bedrag niet terug.” Maar natuurlijk hoopt NexTecH op zoveel mogelijk succesverhalen. Boset: “NexTecH vergroot zowel de kansen en mogelijkheden van bedrijven als die van pas afgestudeerden in technische beroepen. In het kader van kennisontwikkeling en de positie van de Drechtsteden op technisch vlak betekent dit ontzettend veel.”

Denkt u in aanmerking te komen voor een NexTecH budget? Bel dan naar (078) 639 00 20 of 06-28 87 69 56. In dit eerste contact wordt besproken of uw aanvraag kansrijk is. Heeft het verzoek goede mogelijkheden om gehonoreerd te worden, dan onderbouwt u uw aanvraag via het aanvraagformulier op de website www.nextech-innovatie.nl. NexTech bepaalt vervolgens voor welk bedrag u in aanraking komt.

Gemeentebegrotingen 2014

0

Het zijn drukke tijden voor de gemeenten in de regio. De gemeentebegrotingen 2014 moeten vastgesteld worden. De gemeentebegroting geeft aan welke plannen de gemeente heeft voor het komende jaar en wat deze plannen gaan kosten. De begroting maakt onderdeel uit van de planning en controlcyclus in de gemeente. Hieronder een greep uit de begrotingen die in de komende weken worden vastgesteld.

Gemeente Papendrecht: Duurzaam werken in crisistijd
De gemeente Papendrecht is een levenskrachtige gemeente die stabiel is in financieel mindere tijden. De heroverwegingen hebben geleid tot kostenreductie, terwijl ook ruimte is gevonden om in te zetten op de speerpunten economie, onderwijs en arbeidsmarkt en duurzaamheid. Daarbij blijven de lasten voor de inwoners laag.

Wethouder Korteland, portefeuillehouder financiën: “Wij hebben de gemeentelijke lasten al vier jaar achter elkaar laag gehouden, de uitgaven beperkt en ruimte gevonden om te investeren in de speerpunten. Daarnaast hoeft een volgend college de eerste twee jaar geen maatregelen te nemen om financieel op orde te blijven. Financieel een prima plaatje, maar ik ben vooral blij hoe Papendrecht levendiger, groener en duurzamer is dan bij de start van dit college. Daarbij is veel te danken aan de inzet van inwoners en bedrijven die zich niet door de crisis laat weerhouden en initiatief durven te nemen.”

In 2014 is een positief resultaat van ruim € 900.000,- begroot.

Meer weten? www.papendrecht.nl

Gemeente Zwijndrecht: Voorzichtigheid blijft geboden
B&W van Zwijndrecht is tevreden een sluitende begroting 2014 te kunnen presenteren aan de gemeenteraad. Minder gunstig ziet de prognose eruit voor de jaren daarna. Voor verdere bezuinigingen gaat het college de komende tijd keuzes in kaart brengen en die met de gemeenteraad bespreken. Met de raad zal ook bekeken worden op welke wijze de bevolking, maatschappelijke instellingen en het bedrijfsleven betrokken kunnen worden bij de afwegingen.

Met een grote inbreng van het bedrijfsleven wordt gewerkt aan een nieuw economisch actieprogramma. Het bestaande programma is nagenoeg geheel uitgevoerd. De gemeente heeft ook een aantal grote projecten kunnen afronden, zoals het Educatief Plein in Heerjansdam en de stationsomgeving. Over de beoogde Multifunctionele Accommodatie Kort Ambacht ligt definitieve besluitvorming in het verschiet. In 2014 speelt nog steeds het vraagstuk rond het zwembad. B&W heeft aan de gemeenteraad toegezegd twee varianten uit te werken: ‘opknappen van De Hoge Devel voor minstens tien jaar’ en ‘een zwembad voor de Zwijn-drechtse waard op de locatie van De Louwert onder nader door de raad te stellen voorwaarden’. Over de huisvesting voor het onderwijs verwacht B&W in 2014 met de gemeenteraad knopen door te hakken.

Meer weten? www.zwijndrecht.nl

Gemeente Alblasserdam: Oogsten
B&W van Alblasserdam heeft een structureel sluitende meerjarenbegroting 2014-2017 vastgesteld. De begrotingsbehandeling in de gemeenteraad vindt plaats op 12 november 2013. Het motto van deze begroting is ‘Oogsten’: in 2014 rondt het college het collegeprogramma 2010-2014 af en wordt goed zichtbaar wat het heeft opgeleverd voor Alblasserdam.

Begin 2014 staat de evaluatie van het collegeprogramma 2010-2014 met de thema’s Meedoen, Duurzaamheid, Vrijetijdseconomie, Structuurvisie, Dienstverlening en Solide financiële basis op het programma. Naast de al gerealiseerde resultaten uit dit programma gaat het college verder met de uitvoering van een paar belangrijke dossiers.

Meer weten? www.alblasserdam.nl

Gemeente Sliedrecht: Klein positief saldo
In de Kadernota 2014 is aangegeven dat het jaar 2014 met klein positief saldo sluit maar dat er de jaren daarna rekening gehouden moet worden met een tekort. Dit beeld blijft nagenoeg gehandhaafd in de begroting 2014. De Kadernota geeft de uitgangspunten en invulling van nieuw beleid aan voor de begroting 2014. Er zijn wat tegenvallers vanuit 2013 die we wel moeten meenemen in de begroting 2014, maar ondanks dat hoeven we voor 2014 geen extra maatregelen te nemen. En dat is bij gelijkblijvende lasten een mooi resultaat,” aldus wethouder Hans Tanis.

Meer weten? www.sliedrecht.nl

Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht: Op peil houden
Op peil houden van de bestaande voorzieningen, investeren in nieuwe scholencluster(s) en infrastructuur en de lasten voor de inwoners niet verhogen. Dat is de strekking van de sluitende begroting voor 2014 van het college van B&W van Hendrik-Ido-Ambacht. Wethouder André Flach (financiën): “De opdracht die dit college zichzelf heeft gesteld, is zorgen dat onze inwoners in een mooie en groene gemeente kunnen wonen, met voorzieningen dicht bij huis. Door aan het begin van deze collegeperiode fors te bezuinigen, is een stabiele financiële basis gecreëerd. Daar hebben we nu al meerdere jaren profijt van. We letten kritisch op wat we uitgeven en inkopen en waar dat kan werken we efficiënter. Daarom hoeven we niet extra te bezuinigen.”

Meer weten? www.h-i-ambacht.nl

Gemeente Hardinxveld-Giessendam: Sluitende begroting 2014
Het college van B&W heeft de programmabegroting voor 2014-2017 aangeboden aan de gemeenteraad. Wethouder Theo Boerman: “De afgelopen twee jaar heeft de gemeenteraad verschillende bezuinigingen doorgevoerd. Daardoor is het nu gelukt om een sluitende begroting te presenteren.” De raad spreekt zich op donderdag 7 november uit over de begroting van het college.

Ondanks de voortdurende economische crisis en bezuinigingsmaatregelen vanuit het Rijk sluit de begroting van 2014 met een overschot van € 3.000. Dit blijft over nadat een bedrag van € 400.000 wordt toegevoegd aan de algemene reserve, als extra buffer voor de opvang van risico’s in de toekomst. Een van deze risico’s betreft de bouwgrondexploitaties. De afgelopen jaren zijn de opbrengsten uit de bouwgrondexploitaties flink tegengevallen.

Meer weten? www.hardinxveld-giessendam.nl

Gemeente Giessenlanden: Vitaal de toekomst in
Het college van B&W van Giessenlanden presenteert haar begroting voor 2014 met de titel ‘Vitaal de toekomst in’. De kernboodschap: er ligt een solide financiële basis die ruimte biedt voor investeringen in de leefbaarheid en vitaliteit van de dorpen. Met deze laatste begroting van de raadsperiode legt het college zo een fundament voor een vitale toekomst van Giessenlanden. Om de investeringen mogelijk te maken, zijn bezuinigingen doorgevoerd en blijven verdere stappen noodzakelijk.

Het college legde een toekomstvisie neer, gebaseerd op drie pijlers: een gezond financieel perspectief, vitaal burgerschap en een efficiënte en effectieve organisatie. De bezuinigingen die dit oplevert, maken investeringen in de samenleving mogelijk. Wethouder Harmen Akkerman: “We hebben gekozen voor een nieuwe verhouding tussen onze inwoners en de gemeente. Een verhouding waarbij veel meer dan nu de burger zelf aan het roer staat. Er zijn keuzes nodig hoe wij dit als gemeente faciliteren. Dit zal niet altijd makkelijk zijn, maar alleen dan kunnen we investeren in een vitale, toekomstbestendige gemeenschap.”

Meer weten? www.giessenlanden.nl

Edison Kantorencomplex biedt perfecte bedrijfshuisvesting

0

Na ons gesprek staat Jan Martinu een oplevering te wachten in het Edison Kantorencomplex aan de Edisonweg 10 te Alblasserdam. Nieuwe huurders hebben een ruimte gehuurd op de derde verdieping van dit van alle gemakken voorziene bedrijfsverzamelgebouw.

Martinu is projectmanager bij Herkon Projectontwikkeling en daarnaast beheerder van het Edison Kantorencomplex. Recent is een grondige verbouwing van de derde verdieping van het complex afgerond. De verdieping is omgebouwd tot elf kantoorunits. “Het pand is in 2002 opgeleverd en we vonden het noodzakelijk om het pand te herontwikkelen tot een verzamelhuisvesting van kleinschalige multifunctionele kantoorunits. Zo is er nu bijvoorbeeld in elke kantoorunit een aansluiting op het glasvezelnetwerk voor snelle internetverbindingen en beschikt elke verdieping over een algemene vergaderruimte.” Jan Martinu trad bijna twee jaar geleden in dienst bij Herkon. “Ik deed daar mijn afstudeeropdracht en kreeg daarna een baan aangeboden. Eigenlijk werk ik hier namens De Kade, de beheermaatschappij van Herkon en het beheren van dit gebouw is een onderdeel van mijn werkzaamheden. Ontzettend leuk werk, ik probeer het de huurders zoveel mogelijk naar de zin te maken en vooral de contacten met – de veelal startende – ondernemers vind ik erg plezierig. Er heerst een goede sfeer.”

Multifunctioneel
Gezien de ontwikkelingen op de bedrijvenmarkt, waarbij ook in de dienstverlenende sector zich steeds meer kleine bedrijven vormen, is er vraag ontstaan naar luxe kleinschalige kantoorhuisvesting voor startende en doorgroeiende ondernemingen. Daar voldoet het Edison Kantorencomplex volledig aan. Het gebouw is modern en eigentijds en ingedeeld in goed uitgeruste en fraai afgewerkte kantoorunits vanaf 20 vierkante meter. Het totale complex heeft een oppervlakte van 1.500 vierkante meter en is verdeeld over drie verdiepingen. Een ideale huisvesting voor grote en kleine ondernemingen. De units worden turnkey opgeleverd met daarbij op elke verdieping een gezamenlijke spreekkamer. Huurders kunnen vrij gebruik maken van deze vergader-/spreekkamers die uitermate geschikt zijn voor een vergadering of bijeenkomst met meerdere personen. Volgens Martinu is er dan ook geen betere en zo volledig uitgeruste kantoorplek te vinden voor ondernemers, kleine zelfstandigen of voor tijdelijke huisvesting. Het pand is bovendien representatief om opdrachtgevers en klanten te ontvangen, een niet onbelangrijk aspect voor ondernemers. “En wat wij als extra groot pluspunt kunnen aanbieden is dat de huurder niet aan een langlopend huurcontract vastzit. De huurder kan met ons een overeenkomst aangaan welke voor onbepaalde tijd doorloopt en iedere drie maanden opgezegd kan worden. We bieden scherpe huurprijzen in relatie tot de units,” zegt Martinu. Zo is er al een unit van 20 m2 te huur voor € 285,- inclusief servicekosten. De huurders maken gebruik van gezamenlijke algemene voorzieningen zoals toiletgroepen en pantry. Uiteraard zijn de units afzonderlijk af te sluiten zodat behalve de huurder er verder niemand toegang heeft tot de kantoorunits. En ondanks dat het gebouw uit ‘slechts’ drie verdiepingen bestaat, is er toch een lift aanwezig. Een uitkomst voor mensen die slecht ter been zijn en gemakkelijk als er spullen naar boven moeten.

USP’s
Het fraaie kantoorcomplex heeft meerdere unique selling points vindt Martinu. “Een daarvan is de penthouse kantoorunit. Op de derde verdieping bevinden zich enkele van deze exclusieve penthouse units. Door de glazen ramen hebben deze units een prachtige lichtinval en de grote raampartijen bieden eveneens een prachtig uitzicht over de omgeving. Een ultieme plek voor een bedrijf om zich hier te huisvesten. Het is ook nog mogelijk om de units te koppelen, zodat een grotere unit ontstaat als dat op termijn nodig mocht zijn. Daarnaast is elke unit in het complex voorbereid voor een aansluiting op het glasvezelnetwerk, de huurder kan zo kiezen voor razendsnel internet. En altijd makkelijk, het bedrijf dat het glasvezelnetwerk heeft aangelegd – Datapark Nederland – is in het Edison Kantorencomplex gehuisvest. Natuurlijk is er ook nog de tweewekelijkse schoonmaak en behoort er bij iedere unit een eigen parkeerplaats. Ook beschikt het complex over een aantal algemene parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers. De parkeerplaatsen bevinden zich onder het gebouw voor de entreepartij. En zo kan ik nog wel even doorgaan met de pluspunten,” zo stelt Martinu. Inmiddels is ruim 60% van de units verhuurd en blijft de vraag aanhouden. “Daar zijn we uiteraard blij mee. Het geeft aan dat we iets goeds en interessants te bieden hebben.”

Meer weten?
Jan Martinu, telefoon 06-10 39 30 96