Home Blog Page 334

Rotterdam Topsport-partners Shivers en ZPRESS denken in kansen

0

 

De twee meest gebruikte woorden van 2012, crisis en recessie, vallen in het gesprek tussen Alex Klein en Imre van Leeuwen opvallend genoeg niet één keer. De directeuren van de Dordtse uitgeverij ZPRESS en het Delftse organisatiebureau Shivers klagen niet, zuchten niet en kreunen al evenmin. Beide mannen vertonen geen ochtendhumeur en lijken zelfs op zaterdag te bruisen van zakelijke energie. Terwijl de zon zich van zijn meest zonnige kant laat zien, hebben de partners van Rotterdam Topsport het vooral over verder uitbreiden, kansen benutten, opties tot samenwerking onderzoeken en geloven in de kracht van het eigen product. “Wij versturen per jaar ongeveer 20 duizend facturen. Dat zullen er in 2012 zeker niet minder worden. Een kwestie van steeds vernieuwen en scherp op de zaak blijven letten,” aldus Alex Klein.

Van Leeuwen houdt tijdens het gesprek de door Shivers georganiseerde bedrijventriatlon aan de rand van het Kralingse Bos met een schuin oog in de gaten. “Dit evenement is een simpel voorbeeld van hoe wij als bedrijf onze markt zelf hebben verbreed. Maar ook door het nationale beachvolleybalcircuit van Free Time promotions over te nemen. Bovendien hebben we samen met het Belgische bureau Goladzo en WSM anderhalf jaar lang gezamenlijk de verkoop van de tourtocht plus sponsoring en hospitality van het WK wielrennen op de weg in Valkenburg gedaan. Die samenwerking is overigens dermate goed bevallen dat World Sports Management van Dimitri Bonthuis en Vincent van Heijningen hun kantoor in het Sparta Kasteel hebben opgezegd om per 1 november in ons kantoor in Delft in te trekken. Voor de duidelijkheid, we gaan geen fusie aan, maar streven zeker wel naar een nauwere samenwerking. Naast Shivers is in het pand in Delft ook IQ Events gevestigd, maar ook zij deden, net als wij, niets aan communicatie. WSM is dus complementair aan beiden. Op basis van de ervaring die we in de aanloop naar het WK wielrennen hebben opgedaan, zijn we overtuigd geraakt van elkaars toegevoegde waarde. Een wederzijdse uitbreiding van kennis en kunde. Heel anders weliswaar dan het beachvolleybalcircuit, maar ook daar zijn we in de breedte sterker door geworden.”

Klein meent dat ondernemen simpelweg denken in kansen is. “ZPRESS gaat op 14 november voor de eerste maal de Nationale Voetbal Vakbeurs in Gorinchem organiseren. De ruim honderd stands voor facilitaire bedrijven in het voetbal zijn bijna uitverkocht en we gokken op 3000 tot 5000 bezoekers. Dit evenement was een idee van een van onze eigen mensen, die we volledig hebben gesteund om zijn plan ten uitvoer te brengen. Dat is het mooie van jonge mensen binnen je bedrijven. Die komen met nieuwe ideeën en hebben een andere kijk op de wereld. Soms verfrissend, soms naïef. Zoals inmiddels wel is gebleken, heeft print zijn langste tijd nog niet gehad. Er blijft een markt voor goede bladen. Een goede website is prachtig, maar gaat die ook geld opleveren, zoals een sponsored magazine. Zeker als het om voetbalbladen gaat. Voetbal verkoopt namelijk altijd. Winst of verlies levert elke dag opnieuw gesprekstof op. Bij sporten als golf en hockey hebben mensen een ander gevoel. Bij de ZPRESS Media Group werken in totaal zo’n negentig mensen, met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. De kernactiviteiten worden gevormd door sponsored printmedia, jeugdbladen, grafische vormgeving en bewegwijzering. Een jonge hondenclub, die nog steeds groeit. Maar niet door stil te zitten en hetzelfde te blijven doen. Onlangs hebben we bijvoorbeeld voor lezers van onze meidenbladen een Summer Event in Walibi georganiseerd, compleet met productpresentaties tot optredens van artiesten. Dat klinkt misschien niet zo heel spannend, maar er kwamen wel 6000 meiden van acht tot dertien jaar met hun ouders op af.”

Van Leeuwen snapt het betoog en sluit aan met de opmerking dat Nike en Red Bull grote klanten van Shivers zijn. “Maar telkens hetzelfde kunstje voor deze twee wereldwijd opererende bedrijven herhalen, maakt je kwetsbaar. We hebben naar nieuwe markten gezocht en daar waar mogelijk die zelf gecreëerd. De Wednesday Night Skate, een eigen evenement, groeit in 2013 naar zes dagen en we gaan volgend jaar ook een groot beachvolleybaltoernooi voor MarketingTribune organiseren. Daardoor blijven we groeien in zowel het aantal evenementen als mensen. Geld verdienen is zeker niet onbelangrijk, maar op dit moment ligt bij ons de prioriteit bij het investeren in de toekomst.” Bij het afscheid beloven Klein en Van Leeuwen elkaar om snel een tweede keer af te spreken. Beide ondernemers hebben namelijk gevoel gekregen wellicht een meerwaarde voor elkaar te kunnen vormen.

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via:

@RdamTopsport
Facebook.com/RotterdamTopsport

Romaro maakt schoon op (maatschappelijk) verantwoorde wijze

0

 

Het in Ridderkerk gevestigde schoonmaakbedrijf Romaro Schoonmaakgroep maakt vooral schoon en doet dat ook nog eens op maatschappelijk verantwoorde wijze. De tijd dat er gebruik werd gemaakt van schoonmaakproducten die biologisch slecht afbreekbaar waren is inmiddels voorbij.

Romaro Schoonmaakgroep wil niet alleen bekend staan als een bedrijf dat goed schoonmaakt maar wil zeker gezien worden als een bedrijf dat oog heeft voor de maatschappij en het milieu. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft deze organisatie dan ook hoog in het vaandel staan.

Milieu managementsysteem
Romaro Schoonmaakgroep vindt zorg voor het milieu belangrijk, vandaar dat je dit op allerlei manieren terug ziet in de bedrijfsvoering. Zo laat directeur Rogier Mazurel desgevraagd weten, trots te zijn op het Lloyd’s milieu certificaat volgens de internationale norm NEN-EN-ISO 14001:2004. Zijn doel is het voorkomen van onnodige belasting van het milieu bij het uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden. Romaro Schoonmaakgroep heeft hiervoor een aantal doelstellingen opgesteld.

Zo wordt het verbruik van schoonmaakmiddelen teruggedrongen door enerzijds gebruik te maken van de microvezel techniek en anderzijds van een uitgekiend doseersysteem waardoor overdosering van schoonmaakmiddelen wordt voorkomen. In gevallen waar toch chemie moeten worden ingezet, zoals bijvoorbeeld bij het schoonmaken van sanitaire groepen, wordt uitsluitend een biologisch afbreekbaar schoonmaakmiddel voorzien van het Greencare label gebruikt.

Romaro Schoonmaakgroep betrekt tevens haar opdrachtgevers proactief bij het bewust omgaan met afval en afvalwater. Daar waar mogelijk wordt aangesloten op de intern gescheiden afvalstromen. Is deze aanwezig dan zorgt Romaro Schoonmaakgroep er voor dat het afval gescheiden wordt afgevoerd.

Bijna drie jaar geleden besloot Romaro Schoonmaakgroep om, in het kader van het terugdringen van de Co2 uitstoot te starten met een omvangrijk mobiliteitsplan. De inzet daarbij was om het aantal transportbewegingen voor materiaal en middelen en om de medewerkers op de werkplek te krijgen aanzienlijk te verminderen. Medewerkers worden gestimuleerd om bij voorkeur met de fiets naar hun werk te gaan. Daarbij kunnen zij gebruik maken van het fiscaalvriendelijk fietsplan. Bij de bestuurders van bedrijfsauto’s van Romaro Schoonmaakgroep is een uitdaging neergelegd om zoveel mogelijk brandstof te besparen. Hieraan is een leuke milieuvriendelijke prijs verbonden. Over het jaar 2011 is hierdoor volgens Rogier Mazurel het brandstofverbruik al met ruim 10% teruggedrongen en automatisch dus minder Co2 uitstoot geweest.

Andere milieu sparende maatregelen
Medewerkers hebben de instructie om de stofzakken van de stofzuigers regelmatig en tijdig te vervangen. Een volle stofzuigzak verbruikt namelijk meer energie en tijdig vervangen levert dus een besparing op. Het verbruik van papier wil Romaro Schoonmaakgroep, om de regenwouden te beschermen, verminderen. Medewerkers ontvangen daarom zoveel mogelijk per e-mail hun loonstrook en de facturen gaan eveneens digitaal naar de klant. Dit scheelt niet alleen papier maar betekent ook minder energieverbruik.

Rogier Mazurel stimuleert zijn medewerkers om zelf ook actief mee te denken en te participeren in milieubesparende activiteiten. Voor ieder goed milieuvriendelijk idee heeft hij een presentje in het vooruitzicht. Het spreekt voor zich dat ook het presentje met het milieu te maken heeft.

Duurzaam
In de beleidsverklaring van Romaro Schoonmaakgroep staan de maatregelen op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en het milieu centraal. Rogier Mazurel is als lid van de Rotary, diverse businessclubs en netwerken tevens actief op het gebied van fondsenwerving. Romaro Schoonmaakgroep organiseert jaarlijks sponsor bijeenkomsten waarbij geld wordt ingezameld voor maatschappelijke doelen, zoals Sophie, Villa Joep en Opkikker. Zelfs de opbrengst van de jaarlijkse kerstviering met alle medewerkers staat in het teken van een goed doel. Op deze wijze proberen wij een kleine bijdrage te leveren aan de medemens in onze samenleving die een steuntje in de rug kan gebruiken, aldus Rogier Mazurel.

Personeel
Alle medewerkers van Romaro Schoonmaakgroep dienen een bijdrage te leveren in de continuïteit van de organisatie. De persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers alsmede de voldoening ten aanzien van hun bijdrage is daarbij uitermate belangrijk. Rogier Mazurel geeft iedere medewerker daarom gelegenheid om kennis en vaardigheden op peil te houden door middel van scholing en training.

Romaro Schoonmaakgroep maakt niet alleen schoon, maar is tevens maatschappelijk betrokken en toonaangevend in de branche, zeker daar waar het gaat om dit op een maatschappelijk verantwoorde wijze te doen.

Ria den Hartigh (Intertaste) heeft smaak te pakken

0

“Crises overwin je met collectieve mond-tot-mond-reclame”, luidt haar devies nadat zij met een driemans- delegatie van Intertaste het pilot-symposium in de “gehoorzaal” van Smit-Klassiek in Oud-Beijerland hebben opgepakt. Met haar collega’s, Aart de Geus manager customer service center en sustainable wizkid Aldert van der Kamp, op de foto rechtsboven alledrie op de rug gezien, hebben zij een vastomlijnd idee.

Zij zijn begeesterd van de Watervlag van Blue Peter Foundation, een van de allerkleinste charity organisaties. De vlag met de simpelste boodschap van slechts één woord WATER! Een vlag die zelfs voor het miljard mensen op Aarde die niet lezen kunnen, val te begrijpen.

De officiële functie van Aldert van der Kamp is MVO-coördinator, maar zijn persoonlijke mening en doel is de drie letters MVO van alle container-begrippen te ontdoen. Iedereen stopt er maar naar eigen believen in wat hem past. Goed voor je moeder en je personeel zijn achten nog veel MKB bedrijven bij wijze van spreken voldoende om dan op de vraag van hun KvK, wat doe je aan MVO, iets dergelijks in te vullen.

Ria die met succes marketing-communicatie met haar eigen huisorgaan bedrijft en daarmee in de belangrijkste voorwaarde tot incompany communicatie voorziet, met een gerichte mond-tot-mond actie. Zij kocht voor haar drie vestigingen Puttershoek, Nijkerk en Utrecht, vlaggen van 3×2 meter, schonk een touwpomp en kreeg van Blue Peter daarvoor een Water-Badge. Een stuk ingelijst papier dat als ze veel medestanders krijgt het simpelste keurmerk op de hele wereld wordt. Voor wat mond-tot-mond inhoudt werd zij in Oud Beijerland op haar wenken bediend door Andy Mosmans van het Rotterdamse ARA en het Rijks Universitaire Groningen. Hij maakte haar duidelijk dat iemand alleen maar mond-tot-mond uitdraagt als het zijn eigen belang dient. Jan van Buuren, van Blue Peter Foundation en Rijnmond-Business gooide er een schepje bovenop door het verschil tussen Marktkoopman en Markt-Koopman, met een streepje ertussen, nader te verklaren. In de volgende RB meer hierover in relatie tot Ria en Intertaste.

Den Hartigh quote: “Als wij met 100 bedrijven in de Rijnmond Water Delta beginnen en gezamenlijk het belangrijkste Millenniumdoel WATER voor people / planet / profit uitdragen, -betrokkenheid met duurzaamheid / sustainability- moet je eens zien wat er gebeurt.” Dat gaat haar lukken dankzij medestander Kees van ’t Zelfde met zijn supermedium voor 7000 Rijnmondse bedrijven.

Ria: “Het hoeft niet meer dan € 250 te kosten en nog eens € 250 om twee keer per jaar bij elkaar te komen. Bij Smit Klassiek uiteraard, want Jannie Smit doet ook mee.

Managed Printing Partner en Solution Architects

0

Bouwmeesters in oplossingen
Managed Printing Partner heeft als doelstelling om met de meest uiteenlopende bedrijven een langdurige partnerschap aan te gaan en hun document- en informatiestromen te optimaliseren. Met de recente samenwerking met Solution Architects is de propositie echter nog breder. De nieuwe tak richt zich op inrichting van de complete ICT-omgeving. Michael Arbman, directeur van Managed Printing Partner, zocht hiervoor de samenwerking met specialist Hiddo de Vreeze, directeur van Asapnet Network Solutions.

Het idee voor Solution Architects ontstond ongeveer anderhalf jaar geleden. “Wij bleven elkaar steeds tegenkomen bij onze meest kritische klanten. Dat was vrij uitzonderlijk, omdat de meeste organisaties vaak ontevreden zijn over hun leveranciers van IT-producten en diensten of die op ons traditionele marktgebied. Over onze handelswijze bleven ze echter wel tevreden, alleen merkten we dat zij steeds hogere en andere eisen hadden. Toen zagen Hiddo en ik in dat we dit voor elkaar konden invullen. Onze filosofie over het bedienen en helpen van klanten komt enorm overeen,” legt Arbman uit. Hij probeerde in het verleden samenwerkingsverbanden met IT-resellers aan te gaan, maar kwam dan vaak bedrogen uit. “Zij hadden andere belangen en gingen dan ineens ook printers leveren. Of ze zeiden: ‘wij doen geen hardware’, maar dan bleek er een enorm magazijn achter het bedrijfspand te staan. Die stond natuurlijk vol met spullen en niet met uren.” Asapnet Network Solutions heeft dat allemaal niet en is daarom complementair aan Managed Printing Partner. De Vreeze: “Wij handelen niet in fysieke spullen, maar zijn een echte urenfabriek. We zijn een serviceverlener op het gebied van kennis, kunde en vaardigheden. Onze visie komt in grote lijnen overeen met die van Managed Printing Partner. Ook wij stellen gemak voor de klant en het aangaan van duurzame relaties voorop. We willen een maatwerk leverende, betrouwbare partner zijn.” De Vreeze ziet aan de vraagkant een groot stuk kennisgebrek, waardoor bij veel bedrijven de efficiency te laag en de kosten te hoog zijn. Onnodig, volgens hem. “Wij proberen dat gat voor hun te vullen door middel van projecten. De klant betrekken we er zo intensief bij als hij wenst. We leiden veelvuldig op en ook na afloop van een project kunnen zij nog bij ons aankloppen voor advies. We zijn een klankbord voor bedrijven. Daar is behoefte aan, want het gaat allemaal zo snel in onze branche. Veranderingen volgen elkaar in rap tempo op. Ons bedrijf is erin gespecialiseerd om organisaties de koers te laten varen die bij hun past. Door onze kennis en kunde beschikken zij altijd over de meest recente technologieën, die ze op de juiste wijze kunnen benutten.” Flexibiliteit vormt in dat kader één van de kernwoorden. “Je bent echt iemands business aan het automatiseren, in plaats van dat je een business door een systeem probeert te gieten. Veel mensen denken ten onrechte dat ze continu moeten investeren in de nieuwste applicaties. Terwijl ze vaak al van alles in huis hebben, maar niet weten dat het er is of hoe ze ermee om moeten gaan. Die bewustwording creëren zorgt al voor een eerste kostenbesparing, zonder dat het een investering vereist,” zegt Arbman. De Vreeze vult aan: “Talloze organisaties gebruiken Microsoft SharePoint op een verkeerde manier. Ze hebben geen idee dat daar een heel archiveringssysteem in zit, waar je van alles mee kan. Voor veel applicaties geldt dat ze voor maar 5 procent benut worden. Op het moment dat je de functionaliteiten uit de applicaties gaat halen, worden werkprocessen zoveel makkelijker. De klant hoeft daar vaak helemaal geen nieuwe software voor te kopen. Wij verkopen alleen de uren. Het is een investering in kennis, niet in producten.”

Beperkte middelen
‘Je moet nooit een kalkoen gaan vertellen dat het bijna kerst is’, vergelijkt Arbman de populaire decemberlekkernij met de voortkabbelende situatie op de gemiddelde werkvloer. ICT wordt over het algemeen nog steeds als een kostenpost en een noodzakelijk kwaad gezien, terwijl dit juist ingezet kan worden als een strategisch concurrentievoordeel. “Wanneer je met een ICT-manager gaat praten, heeft die alles goed voor elkaar binnen zijn organisatie, met zijn afnemers en leveranciers. Maar diegene heeft nooit tijd voor nieuwe projecten, omdat het druk genoeg is met het uitvoeren van de dagelijkse operatie. Dan denk je goed bezig te zijn, terwijl je veel mogelijkheden onbenut laat.” Het valt De Vreeze ook op dat er binnen bedrijven veel gewerkt wordt met oude versies van applicaties, die door een contract met de leverancier plotsklaps worden opgevolgd door de allernieuwste uitgave. “Die nieuwe versie richten ze dan in op de oude manier, omdat dat zo lekker vertrouwd is. Terwijl zo’n nieuwe uitgave ten opzichte van de versie van 10 jaar geleden veel geavanceerder is. Gebruikers laten de nieuwe mogelijkheden echter veel te vaak liggen, omdat ze die niet kennen of en veilig vasthouden aan hoe het altijd al was. Solution Architects wil dat door goede voorlichting voorkomen. Wij willen ze laten zien wat er nog meer is in de markt en welke kant ze kunnen opgroeien met de software die ze al hebben of nog aangeschaft dient te worden. Middels enkele eenvoudige stappen kunnen zij hun dienstverlening vaak al enorm verbeteren en vereenvoudigen.” De formule NT+OO=EOO is in het leven geroepen om duidelijk te maken dat bedrijven veel beter kunnen en dient als een waarschuwing. De letters staan voor: new technology + old organisation = expensive old organisation. Arbman: “Onze klanten moeten weten dat ze hun business kunnen veranderen door middel van automatisering. Als ze dit op de goede wijze doen, zorgt het niet per definitie voor een grote kostenpost, maar voor al voor een betere concurrentiepositie. Met Managed Printing Partner deden we dit al op het gebied van document- en informatiestromen en met Solution Architects nu dus ook voor de complete ICT-omgeving. Een professionele inrichting is voor iedereen haalbaar. Op een heldere, transparante wijze zijn we met diensten en services bezig.”

Crowdfunding en duurzaamheid
In het verlengde daarvan is crowdfunding een middel dat wordt ingezet om kapitaal te genereren. Arbman: “Banken en verzekeraars hebben het vertrouwen van de grote massa de afgelopen jaren het meest geschaad. Maar de steun van de overheid gebruiken ze om hun positie te verbeteren en met zo min mogelijk risico tegen een zo hoog mogelijke rente dingen uit te geven. Dat bankenbeleid leidt er alleen maar toe dat bedrijven en innovaties stilstaan. Crowdfunding dient als goed alternatief voor een bank of verzekeraar. Wij hebben het getest en het voor elkaar gekregen om op die manier 100.000 euro vreemd vermogen van particulieren te ontvangen. Via de site www.geldvoorelkaar.nl kwam dat in 4 dagen tijd binnen. De behoefte tot participeren is groot. Het is een mooi voorbeeld van wat er gebeurt als meerdere mensen jou een betrouwbare partij vinden. Dan zijn velen bereid hun portemonnee te trekken. Het gaat vele malen sneller dan wanneer je acht risicomanagers moet overtuigen van je plannen. Door social media en interactie op internet gaan we weer terug naar de kern. Men zoekt elkaar op en bouwt netwerken van, voor en door mensen. Zo ontstaan verbindingen op verschillende niveaus. Het geld is niet uit de markt, het vertrouwen is uit de markt. Door de crisis is samenwerking nog belangrijker geworden. In die zin is het een zegen. Wat echt van waarde is, komt altijd weer terug.” De aandacht voor duurzaamheid is nooit weggeweest en neemt binnen zowel Managed Printing Partner als Asapnet Network Solutions al jaren een belangrijke plek in. Arbman rijdt al 5 jaar in een hybride auto en medewerkers van Asapnet Network Solutions brengen zich van a naar b in een elektrisch aangedreven Opel Ampera. De partners van Managed Printing Partner, Konica Minolta en Canon, staan bekend om hun groene inslag en het nieuwe pand van Asapnet Network Services is vanuit een duurzame visie neergezet. Het is slechts één van de talloze overeenkomsten tussen beide bedrijven. Het bedienen van elkaars klanten via Solution Architects zal voor de klant ongetwijfeld geruisloos gaan en alleen maar een waardevolle toevoeging blijken. Arbman: “De Randstad is goed afgedekt en het is onze ambitie om op den duur een landelijke aanbieder te worden. Maar alles op zijn tijd. We willen niet groeien om het groeien, maar groeien omdat we het aankunnen. Ik denk dat beide partijen zoveel overeenkomsten en eenduidige visie hebben, dat alle ingrediënten voor een succesvolle samenwerking aanwezig zijn.”

Business in de Rotterdamse haven is vast goed!

0

Expert Meeting

‘Nergens is het uitzicht op de Tweede Maasvlakte fraaier dan hier.’ Met deze woorden opende dagvoorzitter Gert van ’t Hof de door Dura Vermeer en Unica Installatietechniek georganiseerde expertmeeting bij Futureland op de Tweede Maasvlakte.

Aanleiding voor het organiseren van de bijeenkomst is de door Dura Vermeer, Unica, Bruil, het Facilitair Bureau en IMD ontwikkelde ‘BusinessLine’. De BusinessLine is een huisvestingsconcept waarmee verschillende typen en stijlen kantoorgebouwen kunnen worden gerealiseerd in verschillende stedenbouwkundige concepten. Job Dura, voorzitter Raad van Bestuur van Dura Vermeer: ‘Dura Vermeer is voortdurend op zoek naar flexibele huisvestings- en bouwoplossingen afgestemd op de wensen van opdrachtgevers. Zo proberen we voor allerlei segmenten producten te ontwikkelen. Dit hebben we onder meer ook gedaan voor de utiliteitsbouw en de commercieel vastgoedmarkt. Snelle, flexibele en goedkope bouwoplossingen. Met de BusinessLine bieden we nu ook multifunctionele bedrijfshuisvesting op maat. Doordat het basisontwerp klaar ligt, versnellen we het bouwproces en wordt geld bespaard.’Daan van Vliet, Raad van Commissarissen van Unica): ‘ Bij de BusinessLine zijn wowel de bouw- en installatiesystemen als ook de processen olledig op elkaar afgestemd. De samenwerking tussen Unica en Dura Vermeer in concepten zoals deze laat zien dat ketenintegratie niet alleen in de haven voorkomt, maar zeker ook in onze sector. Door goede samenwerking levert dit bovendien een kostenreductie op die kan oplopen tot wel 25 a 30 procent.´ Job Dura vervolgt: ’Wij zien in de hele bouwsector, of het nu infrastructuur is, commercieel vastgoed of utiliteitsbouw, dat er in het Rotterdamse havengebied nog heel veel gebeurd en dat er nog segmenten zijn die fors groeien. Er zijn hier veel kansen en mogelijkheden in de vastgoed. Met de BusinessLine geloven we antwoord te kunnen geven op de verschillende huisvestingsvraagstukken in de haven.

Over het belang van de Tweede Maasvlakte
Thierry van Rijs van het Havenbedrijf geeft een presentatie over de wondere wereld van de Rotterdamse haven. Allereerst belicht hij de schaalvergroting. Alles wordt groter. De schepen worden groter, de goederenstromen worden groter en dat betekent dat je op een gegeven moment een punt krijgt waar die goederenstromen naar toe gaan. Van Rijs: ´ Om eigenlijk een intercontinentaal punt te zijn is daarom ook Maasvlakte 2 ontwikkeld. Op dit moment slaan we zo rond de 430 en 440 miljoen ton over en de ambitie is dat we overgaan naar 675 tot 750 miljoen ton in twee decennia. Dit heeft direct verband met de groei van de Rotterdamse haven. Segmenten van groei zijn met name containers, maar ook kolenoverslag, LNG, biomassa en staal. De belangrijkste transitie op de Maasvlakte zal zijn dat de overslag van containers vervijfvoudigd, het aantal terminals zal toenemen en er duidelijke afspraken worden gemaakt over de Modalsplit. Vervoer over de weg moet in percentage afnemen van 48 naar 35 procent, het vervoer over het water moet toenemen van 40 naar 45 procent en het vervoer per spoor zal moeten toenemen van 12 procent tot 20 procent.´

Concurrentie
Gerard Kuijs die met ingenieursbureau Archicom aangesloten is bij Nederland distributieland: ´Nederland is van oorsprong geen echt industrieland. Wij moeten het echt hebben van handel en zakelijke dienstverlening. Dat wordt met de verdere ontwikkeling van de Maasvlakte zeker versterkt. Op deze manier blijven wij de andere spelers in deze regio voor en blijven wij Europees koploper.´ Peter van Nederpelt van Ooms gaat in de op de vraag van Van ´t Hof of er veel belangstelling voor is. Van Nederpelt: ´Jazeker. Je ziet ook procentueel het aanbod dat de Rotterdamse haven in Europa heeft, sterk aan het stijgen is en dat zal de komende jaren alleen maar verder gaan toenemen. Met name ook door de aanleg van Maasvlakte 2.´ Job Dura: ´Je moet ruimte kunnen bieden aan nieuwe klanten en nieuwe investeringen, dus de Tweede Maasvlakte en het gehele Rijnmondgebied is enorm belangrijk qua investeringsmogelijkheden en die daarmee de economie kan aanjagen.´ Daan van Vliet: ´Ik denk dat we de kans moeten pakken om hier nieuwe dingen te doen en daar is alle ruimte voor en zeker als je veel nieuw gaat bouwen moet je ook de nieuwste systemen neerzetten.´

Logistieke dienstverlening in relatie met onroerend goed
Ron Neele van Logistics Rotterdam vraagt zich af of er wel voldoende vraag is naar logistieke loodsen in dit gebied. Thierry van Rijs reageert hierop en zegt dat je de laatste vijf a tien maanden ziet dat er een potentiele vraag is gekomen vanuit de markt in de orde van grootte van zo´n twintig tot dertig hectare. Gerard Kuijs: ´Als je kijkt naar wat er de afgelopen twintig jaar gebeurd is, is dat Rotterdam een van de eerste havens is geweest die het begrip logistieke dienstverlening omarmt heeft, met distripark Eemhaven, distripark Botlek en ook distripark Maasvlakte. Maar in de zelfde periode zijn er ook heel veel Rotterdamse bedrijven, of van oorsprong Rotterdamse bedrijven en logistieke dienstverleners naar het achterland verhuisd. Venlo is gegroeid, dankzij Rotterdam, Tilburg idem dito, Moerdijk kan niet zonder Rotterdam.´ Ron Neele: ´De toekomst voor de logistieke dienstverlening in deze regio is niet zo heel erg rooskleurig. We zitten op veel te dure grond. De bereikbaarheid is natuurlijk niet optimaal en daar moeten we ons maar aan aanpassen. Maar we moeten het wel constateren. De directe overslag blijft in Rotterdam, maar de verrijking zal meer in het achterland plaatsvinden.´

De BusinessLine van Dura en Unica
Gerard Kuijs: ´Ik denk dat er heel goed moet worden nagedacht over het product dat in de vastgoedmarkt wordt neergezet. Het moet geen volume meer worden, maar een dienst.´ Koos de Looff van Deloitte Real Estate Advisory: ´Wat altijd een faalkans kan geven voor het product, is dat je iets maakt wat nu heel leuk lijkt, maar waar uiteindelijk geen vraag voor is. Maar Dura en Unica kennende zullen ze daar zeker op hebben geanticipeerd en flexibel in kunnen spelen op de wensen van de eindgebruiker.´Daan van Vliet: ´Zeker. Het stenen stapelen of een stuk installatie maken is niet meer de core business, maar juist het oplossen van een ruimtevraagstuk van een klant’.

©E.D ! Producties Fotografie BV
Ed Dewaerheijt
©E.D ! Producties Fotografie BV
Ed Dewaerheijt
©E.D ! Producties Fotografie BV
Ed Dewaerheijt

FIOD aan de deur, wat nu?

0

Het gebeurt gelukkig niet elke dag, maar het kan iedereen overkomen. Als de FIOD contact met u zoekt, bedenk dan één ding, de medewerkers zijn professionals en willen scoren! Om de analogie met het voetbal even vol te houden, u bent in deze wedstrijd waarschijnlijk amateur en staat 3-0 achter voordat u met de ogen heeft kunnen knipperen.

Vanzelfsprekend heeft u niets verkeerd gedaan, maar het kan zomaar gebeuren dat u verzuimd heeft een melding te doen onder de Wet Witwassen en Financiering Terrorisme (WWFT), zonder dat u zich van deze, of een andere verplichting, bewust was.

Hieronder dus enige tips:
Als de FIOD zich meldt, laat hen niet binnen en vraag een afspraak te maken. Op deze wijze kunt u uw adviseur uitnodigen bij het gesprek aanwezig te zijn. Alleen als de FIOD een bevel tot doorzoeking heeft moet u hen binnen laten.

Zoals gezegd, de FIOD medewerkers zijn profs en staan dus meestal binnen voordat u iets heeft kunnen tegenwerpen.

In dat geval;

  • leidt hen naar een spreekkamer waar verder geen administratie aanwezig is;
  • vraag om identificatie en maak hier een kopie van. Indien de medewerkers hieraan niet meewerken, vraag dan een visitekaartje of schrijf de namen op;
  • Vraag wat ze komen doen, verzamel zoveel mogelijk informatie, maar verstrek geen informatie. Op vragen van de FIOD hoeft u niet te reageren. Doe dat ook niet.
  • Zodra de FIOD u waarschuwt dat u mag zwijgen, wordt u gehoord als verdachte en kunt u alleen nog maar zwijgen. Deze waarschuwing kan ook tussentijds in het gesprek komen, als u van getuige verandert in verdachte.

U zegt dan het volgende: “Mij is verteld dat ik verdachte ben. Ik verzoek u mij in de gelegenheid te stellen om mijn advocaat te bellen. Ik vraag u de processtukken voor mijn advocaat klaar te leggen. Als u mij daarna gaat verhoren, wil ik dat mijn advocaat daarbij aanwezig is. Tenminste totdat ik met mijn advocaat heb gesproken over de verdenking tegen mij en de daaraan ten grondslag liggende stukken doe ik een beroep op mijn zwijgrecht. Of ik later op uw vragen antwoord geef, zal ik met mijn advocaat bespreken.”

  • Bel uw advocaat en zorg dat u hem in persoon te spreken krijgt. Heeft u geen advocaat, dan kunt u zich richten tot Hertoghs advocaten te Breda (076-520 22 66), dit is een –landelijk werkend- kantoor gespecialiseerd in FIOD-zaken (www.hertoghsadvocaten.nl).

Hier geldt zeker, raadpleeg uw adviseur!

– Rien Hoogendoorn

Sparen en Risico

0

 

In onzekere tijden neemt de tendens om te sparen toe. Het idee hierachter is, dat vermogen op een spaarrekening niet in waarde daalt door marktontwikkelingen, maar wel groeit door de rentebijschrijvingen. Uiteraard is het verstandig wat geld op een spaarrekening te hebben, maar het is een misvatting dat sparen de veiligste manier is om geld te reserveren. Wat zijn de risico’s?

Garantie risico
Banken kunnen failliet gaan, denk aan Lehman Brothers, Icesave en DSB. Van overheidswege is er een garantie tot € 100.000,-. Heb je meer geld op de spaarrekening, dan ben je dat kwijt. In Europa is er discussie om het garantiebedrag te verlagen tot € 50.000,-.

Inflatie risico
Wanneer de inflatie hoger is dan de spaarrente, neemt de koopkracht af. Wie voor lange tijd geld opzij zet, doet er dus goed aan dit risico mee te wegen.

Risico van een lage rente
Banken hebben hun spaarrentes sterk verlaagd. Zo laag dat men zich kan afvragen of het nog wel zin heeft om te sparen. Na aftrek van belasting en inflatie blijft er minder dan niets over. Dit kan ertoe leiden dat beoogde doelen, zoals bijvoorbeeld de opbouw van een pensioenkapitaal, niet behaald worden.

Vermogen beschermen tegen inflatie
Aandelen worden gezien als een goede afdekking van het inflatierisico. Inflatie gaat meestal gepaard met toenemende economische bedrijvigheid en toenemende bedrijfswinsten. Dit is positief voor aandelenkoersen en het dividendrendement. Bovendien profiteren bedrijven met langlopende verplichtingen van inflatie, omdat schulden relatief kleiner worden.

Obligaties waren de afgelopen twee decennia een interessant alternatief. De rente is nu echter zo laag dat het risico op een rentestijging steeds groter wordt. Obligaties met een lange looptijd zijn hier gevoelig voor. Veel beheerders geven daarom momenteel de voorkeur aan obligaties met een korte looptijd.

De toegevoegde waarde van een goed gespreide beleggingsportefeuille
Uiteraard hebben inflatie en belasting ook invloed op het rendement van andere beleggingen. Bovendien lopen beleggers een beleggingsrisico. Een degelijk beleggingsproces maakt het goed mogelijk om te profiteren van de kansen op financiële markten. Aandelen kunnen in waarde stijgen en hogere dividenden uitkeren. Obligaties kunnen naast de vaste rente ook koerswinst opleveren. Door de juiste persoonlijke mix van beleggingscategorieën kan de belegger tot een beter resultaat komen, wat op termijn leidt tot een hogere eindwaarde.

Conclusie
Sparen heeft wel degelijk een functie, maar vooral als buffer voor onvoorziene uitgaven of voor inkomen op de korte termijn. Geld dat voor langere termijn opzij wordt gelegd, kan beter in een gespreide beleggingsportefeuille worden ondergebracht. Niet alleen voor meer kansen op groei, maar vooral ook omdat het veiliger is.

 – Martin Bezemer & Robert Withaar

Cijfers lonen!

0

Wie een ondernemer vraagt naar het meest waardevolle van zijn bedrijf, krijgt vaak als antwoord: mijn personeel. Anderen meten meestal aan het personeelsbestand af of je wel een fraai bedrijf hebt. Maar nu, in tijden van crisis, lijkt dit waardevolle bezit steeds meer gezien te worden als een kostenpost. Die nieuwe zakelijkheid is prima, maar laat je dan ook leiden door de cijfers, niet door emotie.

Het leidt geen twijfel dat de personeelskosten een belangrijk deel van de bedrijfskosten vormen. Het gaat daarbij niet alleen om het salaris dat de werknemer verdient, maar om het totale pakket aan sociale voorzieningen, pensioenen en secundaire arbeidsvoorwaarden zoals de auto, iPad en smartphone. Het is in de huidige tijdsgeest zeker van belang dat personeel en bedrijf met elkaar in balans blijven. Personeel en kosten zijn immers belangrijke sturingselementen voor de prestaties van uw bedrijf en voor het resultaat dat onder aan de streep wordt gegenereerd. “Het is een kwestie van zakelijk afwegen” zou je denken. Dat blijkt toch anders te liggen. Wij voeren de salarisadministratie voor zo’n 4.000 bedrijven en ervaren dat nergens in het bedrijf zoveel beslissingen op emoties worden gebaseerd als in personeelsbeleid. Dat is niet zo vreemd.

Uit de bocht door polderen
Het Nederlandse Poldermodel heeft ervoor gezorgd dat we een stelsel van regelingen hebben dat in essentie eenvoudig is, maar dat door politieke compromissen haast ondoorgrondelijk is geworden. Dit maakt dat veel ondernemers hun salarisadministratie uitbesteden en zichzelf daarmee van een lastige materie verlossen. Daar is niets mis mee, mits je blijft nadenken over die materie. Zo niet, dan zou je in verkeerstermen kunnen zeggen dat ondernemers de macht over het stuur dreigen te verliezen. Er zijn legio ondernemers die, wanneer ze hun gedachten nagaan, moeten erkennen ooit ergens uit de bocht te zijn gevlogen.

Zelf sturen
Dat je de macht over het stuur dreigt te verliezen is vreemd, want een ondernemer is iemand die graag zèlf aan de knoppen draait, zelf dingen wil overzien. Waarom zou dat bij de personeelskosten niet kunnen? Uitbesteden is wat anders dan afstand doen. Zoek een partner die wel zaken uit handen neemt en die je goede en zinvolle informatie verschaft, maar die niet het stuur overneemt. Samenwerken is het codewoord.

Eigen dashboard
Salarisadministratie moderne stijl is meer dan de bruto-nettoberekening en de aangifte loonheffing. De salarisadministratie bevat een bulk aan informatie. Moderne systemen kunnen deze informatie sorteren, bundelen en vooral heel tastbaar presenteren. Zodat het overzicht weer terug is. De moderne accountant werkt niet solistisch, die zoekt juist samenwerking om te zorgen dat u het dashboard krijgt waarmee u kunt navigeren.

Zodat u bijvoorbeeld in één oogopslag inzicht heeft in de totale personeelskosten per afdeling, per medewerker, de leeftijdsopbouw in uw onderneming, het verzuim, de verlofdagen en de kosten van de leaseauto’s. DRV kan u dit inzicht on-line bieden. Waardevolle sturingsinformatie over uw eigen bedrijf, uw mooiste investering. Lees zelf de meters af en ervaar het gevoel van een comfortabele wegligging. Over emotie gesproken!

– Marco Prins

DRV Accountants & Adviseurs heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.

LIMO: limonade of limousine?

0

Een merk is de aanduiding van een product of dienst. Een merkhouder heeft juridische bescherming indien hij zijn merk heeft geregistreerd. In de Benelux vindt de registratie plaats bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Inschrijving van het merk geeft de ondernemer het exclusieve recht om het merk voor een periode van minimaal 10 jaar exclusief in de Benelux te gebruiken.

Een merk dient te beschikken over onderscheidend vermogen. Dit houdt in dat het merk zich moet lenen om de waar waarvoor de inschrijving wordt aangevraagd, als afkomstig van een bepaalde onderneming te identificeren en dus om deze waar van die van andere ondernemingen te onderscheiden. Het onderscheidend vermogen van een merk moet worden beoordeeld op basis van de waren of diensten waarvoor de inschrijving van het merk is aangevraagd en van de perceptie door de betrokken marktsectoren, bestaande uit de consumenten van die waren en diensten. Volgens rechtspraak van het Hof van Justitie gaat het om de vermoedelijke perceptie van een normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument van de betrokken categorie waren of diensten. Tekens die geen onderscheidend vermogen hebben, kunnen niet worden ingeschreven. Ingeschreven merken die onderscheidend vermogen missen, kunnen door de rechter nietig worden verklaard. Tegen deze laatste maatregel liep een eisende partij recentelijk bij de rechtbank Utrecht aan.

Eiseres had haar merk LIMO in 1990 voor aanmaak limonade gedeponeerd. Vrumona deponeerde in 2010 een beeldmerk voor haar product Sisi Fruit Limo. Eiseres vorderde staking van dit merk nu dat inbreuk zou maken op haar geregistreerde merk LIMO. De rechtbank stelt dat het woord ‘limo’ moet worden beschouwd als een voor de hand liggende afkorting van het woord ‘limonade’. Het woord kan ook worden gezien als afkorting voor het woord ‘limousine’, maar gelet op de aard van de waar ligt voor de hand dat de consument het woord als afkorting van limonade zal opvatten. Het woord limonade is beschrijvend voor de verkochte waar (siroop, aan te lengen met water). Nu het merk van eiseres niet meer bevat dan de voor de hand liggende afkorting van het woord ‘limo’ zal de consument het merk LIMO niet zien als een aanduiding van de herkomst van de waar, maar als een beschrijving van de inhoud van de waar. De rechtbank oordeelt dat het merk LIMO zodanig beschrijvend is dat het ieder onderscheidend vermogen mist en spreekt de nietigheid van het merk uit. Uit de uitspraak volgt dat u als ondernemer uw merkrechten goed dient te bewaken en u goed moet laten adviseren alvorens een procedure te starten. De gevolgen kunnen – zoals blijkt – immers groot zijn.

– Iris van Rooij

Advocaten zijn engerds

0

Als er een geschil is gerezen dat men zelf niet meer kan oplossen, neemt men vaak een advocaat in de hand. Doorgaans zoekt men dan een raadsman, die niet alleen zijn vak verstaat, maar die tevens een indrukwekkende persoonlijkheid heeft. Deze mag de wederpartij best wat angst inboezemen, want het gaat toch om een rechtsstrijd en daarvoor is een gezonde dosis strijdlust noodzakelijk. Kortom: advocaten worden niet ingehuurd om aardig te zijn. Een beetje eng is vaak een pré.

Voorts wordt van een advocaat verwacht dat hij ad rem is en overal een weerwoord op heeft. Het vliegen van anderen afvangen, moet hem in het bloed zitten. Als de ander een goed argument aanvoert, dan gaat de advocaat daar niet op in, maar hij kiest meteen de tegenaanval op de zwakste plek van de andere partij. Een advocaat moet zich richten op het uitvergroten van het eigen gelijk, terwijl de sterke of redelijke argumenten van de ander van tafel worden geveegd. Kortom: advocaten zijn sluw, gelijkhebberig en spreken de halve waarheid.

Advocaten werken op basis van een uurtarief. Hoe meer tijd ze besteden aan een zaak, hoe meer ze verdienen. Zij hebben dus geen belang bij een snelle zakelijke schikking. Hoe meer rechtszaken en hoe langer deze duren, hoe beter. Kortom: advocaten zijn niet oplossingsgericht, maar maken de problemen groter om zoveel mogelijk te verdienen.

Natuurlijk is dit een karikatuur van de werkelijkheid, maar dat advocaten vaak gelijkhebberige ruziezoekers zijn, is wellicht meer dan alleen een vooroordeel. Hoe dan ook, dit beeld bepaalt het imago van een advocaat. Een enkele keer heb je daar als advocaat baat bij, bijvoorbeeld als je onverwacht wordt benaderd door een voormalige tegenstander. De reden: “U heeft mij toen zo genadeloos te grazen genomen, ik heb nu een conflict met iemand, die ik graag hetzelfde toewens!”

Maar doorgaans zit dit imago mij een beetje dwars, zeker als het gaat om de zakelijke markt. Daar zijn onze klanten ondernemers of non profit instellingen, die nuchter met een juridische kwestie om willen gaan en hun raadsman zeker geen blanco check willen geven om in oeverloze procedures te verzanden. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel kwesties waarbij het er juist om gaat dat een conflict voorkomen wordt, bijvoorbeeld door middel van een juridische verantwoord contract.

Wat nu te doen? Dan maar aardig zijn? Nee,een goede advocaat is als een Kameleon. Hij kan de kleur van de achtergrond aannemen en onzichtbaar vliegen vangen. Of hij kan een angstaanjagende kleur aannemen waardoor roofdieren op de vlucht slaan. Die veelkleurigheid betaamt ook een advocaat. Wij zullen steeds de juiste rol en aanpak moeten kiezen welke de belangen van onze klant het beste dient. Als onzichtbare adviseur op de achtergrond, als constructieve procesbegeleider of als afschrikwekkende vechtjas op de voorgrond. Zijn we dan enge mensen? Of gewoon goede professionals? Zegt u het maar!

– Bruno Tideman