Home Blog Page 342

Rotterdam Topsport maakt zich op voor Olympische sponsorreis

0

Toen hij in juni 2008 overstapte van de Kamer van Koophandel naar Rotterdam Topsport was Fred van Duijvenbode nog te nieuw binnen de organisatie om twee maanden later al afgevaardigd te worden naar de Olympische Spelen van Beijing. Vooral daarom kijkt de projectmanager sponsoring nu uit naar het evenement in Londen, waar hij samen met bedrijven uit de sponsorgroep van Rotterdam Topsport zijn Olympische doop beleeft. “We gaan met twintig mensen twee dagen lang naar het grootste sportspektakel ter wereld. Heen vliegen we via Rotterdam The Hague Airport naar Londen en terug varen we met een van de nieuwe schepen van Stena Line van Harwich naar Hoek van Holland. Dan zijn we er in augustus niet alleen bij, maar laten we ook het beste van twee van onze sponsoren zien.”

Rotterdam Topsport legde de basis voor de Olympische reis naar Londen met haar partner, reis- en evenementen organisatie ATP. “Zij maken al langer deel uit van de sponsorgroep van Rotterdam Topsport en zijn de official reseller voor toegangkaarten voor zowel de Olympische Winter- als Zomerspelen en supplier van NOC*NSF. ATP heeft vier jaar geleden ook de reis voor een Rotterdamse delegatie, met onder meer de toenmalige burgemeester Opstelten, naar Beijing perfect geregeld. Ook nu gaat er weer een delegatie vanuit de stad via ATP naar Londen. Ditmaal met onder meer burgemeester Aboutaleb in de gelederen. Maar nieuw is dat wij als Rotterdam Topsport voor het eerst zelf met sponsoren afreizen. Bij het uitwerken van zo’n plan is het prettig om met Ernst Kalbfleisch van ATP zaken te kunnen doen. Hij werkt weliswaar in een Amsterdamse omgeving (het hoofdkantoor van ATP ligt in Schiphol-Rijk), maar eigenaar van een seizoenkaart van Feyenoord. Hij snapt Rotterdammers en heeft op ons verzoek ook net zo lang gezocht totdat we de partners gezamenlijk een ideaal arrangement konden aanbieden. Twee dagen Londen met een kwartfinale basketball, bezoek aan het Holland Heineken House, overnachting om vervolgens na veel atletiek weer terug te keren naar huis. We worden twee dagen compleet ondergedompeld in de sporthoofdstad van de wereld,” aldus Van Duijvenbode.

De Rotterdam Topsport-groep vliegt in augustus vanaf Rotterdam The Hague Airport, dat zich volgens marketeer Anne Marthe den Hartog opmaakt voor een drukke en bruisende sportzomer. “Wij rekenen zeker op minstens duizend extra passagiers die via charters van ATP Event Experts naar Londen gebracht zullen worden. Verder kunnen we niet goed zien wie er voor de Spelen naar de Britse hoofdstad vliegen en wie niet. Naast het chartervervoer biedt Cityjet vanaf Rotterdam The Hague Airport op weekdagen 8 keer per dag een lijndienstverbinding aan naar Londen City Airport. In het weekend vliegt de maatschappij één keer per dag.

Voor charters bepaalt ATP Event Experts of ze vanuit Rotterdam of Schiphol vertrekken. We weten wel dat veel gerenommeerde bedrijven, zoals Samsung Electronics, net als Rotterdam Topsport voor Rotterdam The Hague Airport hebben gekozen om met relaties naar de Spelen te reizen.

Wij zijn er trots op dat wij als luchthaven voor veel bezoekers van de Olympische Spelen een snelle en gemakkelijke verbinding met Londen kunnen faciliteren. Voor dit bijzondere evenement doen wij ook graag iets extra’s voor de passagiers. Zo hebben we bedrijven de mogelijkheid geboden om aparte ruimtes voor hun relaties af te huren. Dit maakt de reis naar Londen vanaf Rotterdam The Hague Airport nog aangenamer!”

Stena Line-directeur Pim de Lange (65) wikt en weegt nog of hij in de agenda tijd vrij kan maken voor het evenement in Engeland. “Het is voor ons bedrijf een drukke periode en alhoewel veel mensen de focus op de sportzomer hebben, zijn wij in Hoek van Holland vooral met hele andere zaken bezig. Het economisch tij maakt het er ook voor ons niet bepaald eenvoudiger op. Natuurlijk is het prettig dat we naar verwachting 5000 duizend extra passagiers gaan vervoeren, maar na die piek in juli en augustus hebben we nog steeds te maken met onvoldoende vrachtvervoer op Engeland, terwijl de prijzen van brandstoffen onverminderd blijven stijgen. Maar goed, dat is ons probleem. Dat neemt niet weg dat we de Olympische Spelen een enorme kans vormen om aan mensen te laten zien dat reizen met Stena Line naar Londen heel comfortabel is. De nieuwe Stena Hollandica en Stena Brittanica lijken in niets op de oude ferryschepen die bij veel mensen nog in hun gedachten zitten. Varen is de meest ontspannen manier van reizen. Alle luxe is aan boord aanwezig en na het overnachten en ontbijten stappen passagiers in Harwich op de trein naar hartje Londen.”

Een aantal leden van het managementteam van Stena Line zal tijdens de Olympische Spelen met relaties in Londen aanwezig zijn, want ook De Lange realiseert zich dat het grootste sportevenement ter wereld voorlopig nooit meer zo dicht bij ons land zal worden georganiseerd. “We gaan de schepen daarom speciaal aankleden en bijvoorbeeld de Nederlandse Olympische kleding van Asics in de shops aan boord verkopen. De vertrektijden in Hoek van Holland en Harwich zijn aangepast, zodat men vroeg in Londen arriveert en daar desnoods na een dag weer laat kan vertrekken. Economisch mindere tijden of niet, we gaan er als ferrymaatschappij alles aan doen om het voor de Olympische passagiers tot een feest te maken.” .

Wilt u volledig op de hoogte blijven over alle topsport in Rotterdam? Volg Rotterdam Topsport dan via: @RdamTopsport

Facebook.com/RotterdamTopsport

Nieuwe naam, vertrouwde service

0

Canon Business Centrum Rotterdam transformeerde onlangs naar Managed Printing Partner. Veel is er echter niet veranderd, want de vertrouwde dienstverlening is gebleven. Er is voornamelijk voor een nieuwe handelsnaam gekozen omdat de oude regelmatig voor verwarring zorgde. Ook vormt het het begin van een nog bredere propositie. “Met Canon en Rotterdam in onze naam dachten mensen vaak dat we buiten de stadsgrenzen geen zaken deden of alleen met camera’s bezig waren. Managed Printing Partner dekt de lading veel beter. Het is immers onze missie om met bedrijven een langdurige partnerschap aan te gaan en hun document- en informatiestromen continu te verbeteren,” legt directeur Michael Arbman uit.

“We waren als Canon Business Centrum Rotterdam al actief in de regio’s Rijnmond, Delfland en de Drechtsteden. In Dordrecht moesten we steeds uitleggen dat er geen Canon Business Centrum Dordrecht was en in Delft dat er geen Canon Business Centrum Delft bestond. Het zorgde dus voor enorm veel verwarring. Daarom besloten we een nieuwe naam te kiezen die recht doet aan waar de organisatie voor staat. Dat is Managed Printing Partner geworden.” Flexibiliteit is binnen het bedrijf één van de belangrijkste speerpunten. Adequaat inspelen op veranderende marktomstandigheden gaat dus altijd soepel. Het Managed Printing concept onderscheidt zich op verschillende manieren ten opzichte van anderen. Zo zijn de apparatuur, software en dienstverlening schaalbaar naar boven en beneden. Een groot pluspunt is volgens Arbman ook dat bij Managed Printing Partner iedere medewerker weet waar zijn of haar kwaliteiten liggen en dat de organisatie niet schroomt om de samenwerking met andere partijen op te zoeken als de kennis en kunde over een bepaald onderwerp niet in huis is. “Heel veel kunnen we zelf en voor wat we niet kunnen, werken we samen met professionele partners.” Toch is het dienstenaanbod van Managed Printig Partner ruim te noemen. “We houden ons bezig met alles wat te maken heeft met de levenscyclus van een document, vanaf het maken tot aan de vernietiging en alle stappen die daar tussen zitten. Bedrijven gaan multifunctioneel met hun documentstromen om. Ze willen informatie verspreiden, opslaan, terugvinden, veranderen en kunnen verbeteren. Fysieke en digitale documenten brengen wij met elkaar in verbinding, zodat je informatie voor klanten ontsluit. ICT staat voor informatie, communicatie en technologie. De technologie en informatie is er meestal al en wij slaan de brug om dat in normale taal te communiceren.”

Uitzoeken waar behoefte aan is

Organisaties zijn zich over het algemeen nog niet voldoende bewust van het belang van goede apparatuur en efficiënt documentbeheer. Ook zijn ze onvoldoende op de hoogte van alle mogelijkheden. Dat komt Managed Printing Partner graag uitleggen. “Bedrijven zijn vaak nog vrij traditioneel en huiverig om bestaande automatismen te doorbreken. Maar wel gaan steeds meer accountants er de aandacht op vestigen dat documenten goed geborgd en gearchiveerd moeten zijn. Daarnaast zijn er ook nog diegenen die een ISO-certificering willen hebben en voor die groep is optimale document- en verslaglegging eveneens noodzakelijk. De vraag naar veranderingen bestaat wel, alleen is men nog erg zoekende. ‘We besteden alle ICT uit en gaan wel in de cloud’, hoor je dan. Maar op de vraag hoe ze dan denken te gaan printen, volgt vervolgens geen antwoord. Een typisch geval van de klok en de klepel.” Managed Printing Partner zorgt voor uitkomst door de dialoog met de klant aan te gaan en uit te vinden waar nu precies behoefte aan is. Vervolgens volgt een op maat gesneden voorstel, op basis van deskundigheid, diensten en producten. Samen, simpel samenwerken, waar en wanneer u wilt; dat is het credo. “Kiezen voor het pakket met de duurste applicaties is lang niet altijd het beste. Elke organisatie zit anders in elkaar, met als consequentie dat alles maatwerk is.”

Contradictie

Een vreemde contradictie is volgens Arbman dat in een tijd waarin Facebook, Twitter en smartphones compleet zijn geïntegreerd binnen de samenleving, medewerkers soms toch huiverig zijn om te werken met een systeem waarin alles voor iedereen inzichtelijk wordt. “Toestemming geven om gedrag omtrent een printomgeving vast te leggen wordt dan ineens gezien als een inbreuk op de privacy. Dat zijn emotionele argumenten en die weerleg je alleen door de mens centraal te stellen. Dat is wat wij doen. Door veel te vragen en uit te zoeken op welke wijze iemand te werk gaat, wil Managed Printing Partner immer te boek staan als een partner waar je op kunt vertrouwen. Het meten, registeren en managen van apparatuur en het meten en registreren van gedrag van mensen; dat is wat wij doen. En dat levert naast nieuwe inzichten en meer gebruikersgemak ook nog eens een kostenbesparing op.” In de huidige economische tijd weten bedrijven over het algemeen goed hoe hoog elke kostenpost ongeveer is. Printkosten vormen echter nog een onontgonnen gebied. “En dat is zonde, want door minder uit te geven, kunnen bedrijven juist meer resultaat boeken. Dat is dubbele winst. Managed Printing Services is een containerbegrip en geef daar maar eens de juiste inhoud aan. Dus ik begrijp de verwarring bij bedrijven wel. Alle grote marktpartijen gillen ook dat ze MPS bieden. Voor ons betekent het transparantie en verlaging in kosten, meer gemak en een continu proces van verbetering. Zo geven wij tenminste invulling aan het begrip. Dat heeft lang niet iedereen te bieden. Wij zijn proactief en partnerschap duurt lang. Afspraken worden nagekomen en men kan van ons op aan. Met de meeste klanten hebben wij een hechte vertrouwensrelatie. Wij zijn niet de vluchtige leverancier die een kopieermachine komt brengen die afdrukken kan maken en weer vertrekt. Wij zijn een echte partner. Dat vluchtige past niet bij ons, wij investeren liever in een prettige, langlopende relatie. De klant herkent en erkent dat ook.”

2good2waste

Door de contractinformatie up to date te houden en de status van apparaten goed te monitoren, weet Managed Printing Partner altijd welk product waar staat en wat de stand van zaken is. “Als er onderhoud nodig is, ontdekken wij dat al voordat de klant het merkt. We staan al bij hem voor de deur op het moment dat er op het oog nog niets aan de hand is. Dat is pro-actief meedenken.” Het Service Level Agreement is de contractvorm waar Managed Printing Partner mee werkt. Deze contractvorm biedt veel ruimte voor flexibiliteit en is aanpasbaar aan het gebruik van de klant. “Er zijn bedrijven die 7 dagen per week, 24 uur per dag doordraaien en die willen daar voor betalen, maar er zijn ook organisaties waar de deur elke werkdag om 17.00 uur op slot gaat en die betalen minder voor onze diensten. Degene die behoefte heeft aan de oplossingen, betaalt voor de oplossingen. En als dat verandert, verandert het contract mee.” Naast software en onderzoek en advisering over documentenstromen blijft het leveren van kantoorapparatuur ook onder de nieuwe naam deel uitmaken van het dienstenpakket. Canon en Konica Minolta zijn hiervoor de partners van Managed Printing Partner. De artikelen van deze twee grootmachten zijn niet alleen nieuw te kopen, maar ook tweedehands. “In Ridderkerk hebben wij de beschikking over een servicecentrum, waar heel veel op voorraad is. Ook de zogeheten ‘2good2waste-producten’. Aan kwaliteit heeft deze apparatuur niets ingeboet. Canon en Konica Minolta zijn twee absolute A-merken, met een hele lange productlevensduur. De klant zal er in gebruik niets van merken dat het niet nieuw meer is en er krijgt dezelfde servicegarantie als bij de aanschaf van nieuwe producten. In recessietijd denken wij op deze manier mee met de klant.” Managed Printing Partner is altijd bezig met vernieuwing en heeft grote ambities. “Partnerschap en continuïteit voor de lange termijn; dat streven wij na. En het is uiteindelijk de intentie dat Managed Printing Partner doorgroeit van een regionale partner tot een landelijke partner.” Wat blijft is dat de klant altijd centraal staat. “De dienstverlening moet meer dan ooit aansluiten op hun vraag. Dat doen wij al vanaf het prille begin. De marktkoopman die vroeger met zijn kar door het dorp trok, wist ook precies waar hij moest zijn om van zijn waar af te komen en wat hij in welke plaats moest aanbieden. De klant van nu verwacht geen afgeladen kar of dure spullen, maar dat erop ligt wat hij nodig heeft. De dienstverlening en filosofie van Managed Printing Partner is daar volledig op gestoeld.”

 

 

 

 

 

Intercool na 40 jaar nog steeds vernieuwend

0

Al bijna vier decennia zijn Intercool en Toshiba met elkaar verbonden. Als onmisbare schakel tussen de fabrikant en installateurs en adviseurs heeft Intercool een belangrijke positie verworven op de Nederlandse markt voor klimaatbeheersing. En daar profiteert ook het MKB van, want een optimale temperatuurregeling binnen de werkomgeving bevordert de productiviteit.

“We importeren Toshiba airconditioners, een topproduct dat zeer efficiënt met energie omgaat. Het is een Japans, betrouwbaar merk dat garant staat voor een constante en hele hoge kwaliteit,” legt Jeroen van Kaam, directeur Intercool, uit. “Die eigenschappen passen ook goed bij ons bedrijf.” Technische ondersteuning, een omvangrijke productvoorraad en vakkennis over alle Toshiba airconditioners en warmtepompen alsmede haar toepassingen vormen een belangrijke toegevoegde waarde van Intercool. “De vakinstallateurs worden regelmatig up-to-date gehouden middels trainingen en cursussen. U kunt dus blijvend vertrouwen op hun kennis van de Toshiba apparatuur. En door het constant op voorraad houden van vele duizenden artikelen, in combinatie met een betrouwbare transportpartner, kan Intercool snel handelen.”

Waar Toshiba als fabrikant voornamelijk standaards met een potentieel hoog afzetvolume ontwikkeld, voegt Intercool waarde toe aan de apparatuur van Toshiba. “Steeds vaker vraagt de Nederlandse markt om iets speciaals, dus we ontwikkelen ook zelf producten en concepten om desgevraagd meer maatwerk te kunnen leveren. Onze innovaties versterken dan het standaard Toshiba-product,” legt Van Kaam uit. “Zo hebben wij bijvoorbeeld een luchtgordijn gecombineerd met de Toshiba Inverter warmtepomptechniek. Een efficiënt concept en veel energiezuiniger dan de combinatie met een HR CV-ketel.” Nederlandse bedrijven worden zich volgens Van Kaam steeds meer bewust van een passende, duurzame klimaatbeheersing binnen hun werkomgeving. “Bovendien volgen de ontwikkelingen zich steeds sneller op. Bedrijven laten zich goed informeren over alle mogelijkheden, die meer en meer energiezuinig worden.”

Intercool zit zelf ook niet stil. Het bedrijf was gevestigd in Ridderkerk, maar verhuisde onlangs naar een gloednieuw pand in Zwijndrecht. “We zitten op een prachtige locatie. Niet te ver van onze vorige uitvalsbasis, natuurlijk ook rekening houdend met onze professionals.” Op 31 mei verrichtte de Zwijndrechtse burgemeester Antoin Scholten de officiële opening. “Ons nieuwe pand is voor een groot deel ingericht voor onze klanten en relaties. Het beschikt onder meer over een moderne trainingsruimte, een praktijkruimte en een showroom met draaiende Toshiba-systemen en vernieuwende Intercool-concepten.” En de energiezuinigheid werd ver doorgevoerd. “Een deel van de energiebehoefte wekken we zelf op, onder andere middels PV-panelen op het dak. We hebben zelfs een windmolen en de rest kopen we groen in. We hebben dan ook geen gasaansluiting meer, alleen electra. Ook bij de keuze voor het meubilair zijn we in zee gegaan met een fabrikant met een uitgesproken, groen beleid. Speciale hoogfrequente- en ledarmaturen in combinatie met aanwezigheidsdetectie zijn eveneens uitingen van ons energiebewustzijn. We hebben onze CO-2 footprint laten uitrekenen en die lag beduidend lager dan het gemiddelde. Dus goed voorbeeld doet hopelijk goed volgen.”

Ontbindende voorwaarde in de arbeidsovereenkomst

0

Werkgevers nemen in de arbeidsovereenkomst wel eens een ontbindende voorwaarde op. Een voorbeeld daarvan is een bepaling die inhoudt dat het dienstverband eindigt indien het de werknemer niet lukt binnen twee jaar een bepaald diploma te behalen. Het opnemen van een ontbindende voorwaarde heeft voor de werkgever veel voordelen. De arbeidsovereenkomst eindigt namelijk van rechtswege bij vervulling van die voorwaarde. De werkgever hoeft dan geen ontslagvergunning aan te vragen of de kantonrechter om ontbinding te verzoeken. Het intreden van een ontbindende voorwaarde heeft voor de werknemer echter ernstige gevolgen, omdat hij direct zijn baan verliest en geen ontslagbescherming geniet. Onder welke omstandigheden is een ontbindende voorwaarde in de arbeidsovereenkomst toelaatbaar?

Een ontbindende voorwaarde waardoor de arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt wegens het in het huwelijk treden of het aangaan van een geregistreerd partnerschap evenals zwangerschap of bevalling van de werknemer is door de wet verboden. Andere ontbindende voorwaarden zijn niet uitgesloten, maar er zijn wel (strenge) criteria waaraan ze moeten voldoen, willen ze toelaatbaar zijn.

De ontbindende voorwaarde mag niet in strijd zijn met het gesloten stelsel van het ontslagrecht. Bepaalde opzegverboden mogen niet worden doorkruist. Zo genieten zieke werknemers extra bescherming. Een ontbindende voorwaarde die stelt dat de arbeidsovereenkomst eindigt wanneer een werknemer ziek wordt, is dus niet rechtsgeldig.

Ook geldt dat naarmate de werkgever meer invloed heeft kunnen (laten) uitoefenen op de vervulling van de voorwaarde, een beroep op de voorwaarde minder snel zal slagen. Zo mag de werkgever niet degene zijn die bepaalt of een werknemer een bepaald vereist diploma daadwerkelijk behaalt. Door het niet verlenen van het vereiste diploma zou hij er namelijk voor kunnen zorgen dat de voorwaarde in vervulling gaat.

Tot slot speelt de vraag of de arbeidsovereenkomst na het intreden van de voorwaarde inhoudsloos is geworden een rol. De arbeidsovereenkomst met een chirurg wiens toegang tot het ziekenhuis wordt ontzegd, heeft weinig inhoud meer, omdat hij zijn werkzaamheden niet meer kan verrichten in de operatiekamer. In dat geval mag dus een ontbindende voorwaarde worden opgenomen.

De rechtspraak heeft zich al regelmatig gebogen over de rechtsgeldigheid van de ontbindende voorwaarde in een arbeidsovereenkomst. Vast staat dat de hiervoor genoemde criteria gezamenlijk moeten worden bekeken, zonder dat één op zichzelf de doorslag geeft. Bij het opnemen van een ontbindende voorwaarde in de arbeidsovereenkomst is het dus zinvol om met deze criteria rekening te houden en de voorwaarde zorgvuldig te formuleren.

 

Advocaat van de duivel

0

Scheiden is weer hot. Het pijnpunt is, dat als mensen eenmaal besloten hebben uit elkaar te gaan ze vaak niet eens kunnen scheiden. De woning is momenteel voor velen een groter blok aan het been dan de aanstaande ex.

Vaak wil de ouder bij wie de kinderen blijven tijdelijk in de echtelijke woning blijven wonen. Logisch, want voor kinderen is het prettig als zij niet ook nog eens vriendjes, vriendinnetjes en hun vertrouwde omgeving kwijtraken. Zodra de kinderen groter zijn zal deze ouder de woning verkopen om elders een nieuwe start te maken. Helaas werken banken op dat punt niet echt mee. Het zou van meedenken getuigen als banken mee zouden werken om tot creatieve oplossingen te komen. Hebben zij zelf immers niet meegewerkt aan het creëren van de problemen door de enorme hypotheken, die ze in het verleden hebben verstrekt? In plaats daarvan grijpen ze de regels van de AFM aan om zo min mogelijk of zo moeilijk mogelijk financiering te verstrekken. Inzicht geven in de financiële situatie en de daaruit voortvloeiende rechten en plichten is een eerste stap in het echtscheidingsproces. Op basis daarvan  berekenen wij de alimentatie en beoordelen wij of de gewenste woonsituatie ook haalbaar is. Alimentatie en inzicht in de nieuwe woonsituatie zijn hiermee het vertrekpunt voor de verdere onderhandelingen.

Daarbij onverminderd vasthouden aan de welstand tijdens huwelijk is niet meer van deze tijd. Twee separate huishoudens kosten nu eenmaal meer dan één. Partneralimentatie is bedoeld om de ander redelijk in zijn of haar onderhoud te voorzien en ervoor te zorgen dat hij of zij  financieel zelfstandig op eigen benen komt te staan. Gelukkig zijn er steeds meer partners die dit aangrijpen om zo snel mogelijk een bestaan op te bouwen waar ze zelf ook echt gelukkig van worden. Maar te vaak nog worden de financiën aangegrepen om de pijn van het huwelijk te vergelden. Door woede en angst verblind is men niet in staat het eigen aandeel in de scheiding onder ogen te zien.

Eigenlijk zouden echtparen voordat ze gaan scheiden eerst een cursus life planning moeten volgen en dan pas tot afspraken mogen komen. De grondlegger van life planning – George Kinder – heeft er een boek over geschreven:The seven stages of money maturity. Op basis daarvan leert Kinder je te kijken welk aandeel jezelf hebt in waar je staat en welke patronen aan jouw gedrag ten grondslag liggen. Maar bovenal leert hij je dat iedereen gelukkig kan worden als je maar je hart volgt en ervoor durft te gaan. Dat laatste brengt grote (financiële) onzekerheid met zich mee, want vooraf weet je niet of je daarin slaagt. Maar wist je dat bij een huwelijk ook niet? Vraag een willekeurig persoon waar hij gelukkig van wordt en vervolgens waarom hij of zij dit niet doet. Bij de meesten volgt er dan een reeks ‘maren’. Zijn motto: Blijf niet langer slachtoffer van je mislukte huwelijk of leven maar doorbreek de patronen die daaraan ten grondslag hebben gelegen. Inzicht in eigen falen hoort daar ook bij.

Onzekerheid hoe financiële afpraken op de langere termijn uitpakken gooit vaak roet in het eten. Voor ons reden om de afspraken niet alleen op de korte maar ook op de langere termijn door te rekenen. Inzicht hoe cliënten nu maar ook in de toekomst (voor en na de pensioendatum) er voor staan, is vaak al een doorbraak om uit de impasse van de onderhandelingen te komen. Eigenlijk is echtscheiding financiële planning op en top!

Door cliënten direct overzicht en inzicht te verschaffen maar ook de redelijkheid en onredelijkheid van hun wensen en eisen in te laten zien kan het echtscheidingsproces aanzienlijk worden bespoedigd. Tenzij je met de advocaat van de duivel te maken krijgt!

Voor vragen, reacties of advies naar aanleiding van dit onderwerp kunt u een e-mail sturen aan info@finetuning.nl ter attentie van Iris Brik.

Boetevrij btw corrigeren

0

De Belastingdienst verwacht dat u snel in actie komt als u te veel of te weinig btw hebt afgedragen. Het moet voortaan keurig volgens de richtlijnen, anders riskeert u een  vergrijpboete.

Als ondernemer hebt u te maken met verschillende soorten belastingen. De omzetbelasting is hier een bekend voorbeeld van. Afhankelijk van diverse factoren doet u per maand, kwartaal of jaar aangifte voor de omzetbelasting. Onlangs heeft er een belangrijke wijziging plaatsgevonden in de manier waarop fouten in de aangifte omzetbelasting moeten worden hersteld.

Suppletie

Tot 1 januari 2012 was het mogelijk om een fout in een eerdere btw-aangifte te herstellen via een brief. Deze correctie wordt ook wel aangeduid als een suppletie. Indien op basis van zo’n suppletie een aanvullende btw-afdracht verschuldigd was, kon de Belastingdienst daarover een verzuimboete opleggen van maximaal 5% of € 4.920. Bij kleine correcties werd vaak geen boete opgelegd.

Regeling aangescherpt

Vanaf 1 januari 2012 is de regeling voor het indienen van een suppletie aangescherpt. Er geldt voortaan een wettelijke verplichting op het indienen van een suppletie. Indien u de afgelopen vijf jaar teveel of te weinig btw heeft aangegeven, bent u verplicht dit te melden aan de Belastingdienst. Op het moment dat u niet voldoet aan deze actieve meldplicht kan de Belastingdienst een aanvullende vergrijpboete opleggen. Deze boete kan oplopen tot 100% over het door u verschuldigde bedrag.

De nieuwe boete kan worden opgelegd als de correctie wordt gedaan nadat de inspecteur zelf al bekend is geworden met de onjuiste aangifte. Zolang u de verbetering uit eigen beweging indient, geldt alleen het bestaande boeteregime.

Hoe geeft u de btw-correcties door?

Ondernemers kunnen een suppletie indienen door in te loggen op hun persoonlijke domein. Het ingevulde formulier wordt, op dezelfde wijze als een btw-aangifte, elektronisch naar de Belastingdienst verstuurd.

Via formulier

Daarnaast kunt u voor uw suppletie het  formulier gebruiken dat de Belastingdienst voor dit doel heeft ontwikkeld. Als u de suppletie niet via het persoonlijk domein instuurt, is het gebruik van dit formulier verplicht. Het formulier is te downloaden op de website van de belastingdienst. U kunt vervolgens het ingevulde formulier per post naar de Belastingdienst sturen. Het retouradres is in de kop van het formulier opgenomen. Ook het gebruik van dit retouradres is verplicht omdat de suppleties centraal worden verwerkt.

Kleine correcties bij btw-aangifte

Om de administratieve lasten te beperken, geldt vanaf 2012 ook een kleine versoepeling in de regels omtrent suppletieaangifte. Kleine correcties (dat zijn correcties tot per saldo

€ 1.000  te betalen of te ontvangen) kunt u ook verwerken in de eerstvolgende btw-aangifte. U hoeft dan geen gebruik te maken van het verplichte suppletieformulier. De kleine correcties moeten worden verwerkt in de juiste rubrieken van de aangifte.

U ontvangt van deze correcties geen naheffingsaanslag of afzonderlijke teruggaafbeschikking.

Voorkomen is beter dan genezen

Door de nieuwe informatieverplichting bent u dus verplicht zelf de foutieve btw-aangifte te verbeteren. Verbeter dus tijdig en voorkom boetes!

DRV Accountants & Adviseurs heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.

 

Wat zijn de gevolgen voor uw regeling?

0

Er is de laatste jaren langdurig door werkgevers en werknemers gesproken over een pensioenakkoord. Nadat het akkoord in 2011 tot stand was gekomen, heeft het kabinet zich bereid verklaard dit akkoord over te nemen. De politieke ontwikkelingen zijn de laatste weken echter snel gegaan en van het pensioenakkoord lijkt nog maar weinig te zijn overgebleven. De voornemens zoals die momenteel zijn opgenomen in het stabiliteitsprogramma leiden tot aanzienlijk verdergaande maatregelen dan hetgeen in het pensioenakkoord was overeengekomen. Omdat u als werkgever binnenkort met de effecten van deze besluitvorming te maken kunt gaan krijgen, willen wij u alvast informeren over de belangrijkste onderdelen:

–  De AOW-leeftijd gaat niet vanaf 2020 naar 66 jaar, maar gaat van 2013 tot en met  2015 jaarlijks met één maand omhoog, vervolgens gaat deze in de jaren 2016 tot en met 2018 jaarlijks met twee maanden omhoog. Vanaf 2019 gaat hij jaarlijks met drie maanden omhoog. In 2023 is de AOW-leeftijd dan 67 jaar. In de jaren daarna zal hij worden gekoppeld aan de ontwikkeling van de gemiddelde levensverwachting;

–  De fiscaal toegestane pensioenleeftijd gaat per 2014 omhoog naar 67 jaar én de fiscaal maximale opbouwpercentages gaan vanaf die datum met 0,10% omlaag;

AOW

In de nieuwe plannen zal de AOW al op 1 januari 2013 met 1 maand omhoog gaan. In de jaren daarna zal de AOW-leeftijd geleidelijk stijgen totdat in 2019 de ingangsleeftijd is verhoogd naar 66 jaar. Vervolgens zal in gelijke stappen de verhoging worden voortgezet naar een leeftijd van 67 jaar in 2023. Daarna zal een verdere stijging van de AOW-leeftijd worden gekoppeld aan de ontwikkeling van de levensverwachting.

Pensioen werknemers

De gevolgen voor het pensioen van werknemers zijn echter ingrijpender dan de gevolgen voor de AOW. De ruimte die de fiscale wetgeving biedt voor opbouw van pensioenaanspraken wordt immers verder ingeperkt dan was overeengekomen in het pensioenakkoord. In het pensioenakkoord was enkel een verhoging van de pensioenrichtleeftijd van 65 naar 67 jaar per 1 januari 2014 opgenomen. Men is nu voornemens de toegestane jaarlijkse opbouwpercentages (2% voor eindloon en 2,25% voor middelloon) met 0,10% te verlagen. De ruimte voor beschikbare premieregelingen zal naar evenredigheid worden verlaagd. In de plannen is geen rekening gehouden met een overgangsregeling. Voor alle werknemers zal de pensioenregeling op 1 januari 2014 moeten voldoen aan de nieuwe voorschriften. Dit leidt ertoe dat meeste pensioenregelingen voor 1 januari 2014 fors moeten worden versoberd.

Is actie nu al noodzakelijk?

Uiteraard kan niet worden uitgesloten dat de plannen in een volgend stadium  nog worden aangepast, rekening houdende met de verkiezingen van 12 september 2012. Gezien de noodzaak tot forse bezuinigingen lijkt echter wel een trend te zijn gezet die maatgevend zal zijn voor het beleid in de komende jaren. Een ingrijpende aanpassing van de pensioenregeling, te realiseren in een relatief korte tijdspanne, lijkt het devies te worden. Wij raden u dan ook aan om nu al te inventariseren wat de plannen voor uw regeling betekenen, gezien de grote gevolgen die dit zowel voor u als voor uw werknemers zal hebben. Wij zijn graag bereid de huidige plannen in een persoonlijk gesprek nader toe te lichten en met u te bespreken wat dit kan betekenen voor de pensioenregeling van uw bedrijf.

 

Brevetten voor helpers Blue Peter Foundation

0

Maandag 14 mei reikte Oud-Beijerland’s burgemeester Klaas Tigelaar aan 17 ondernemers een brevet uit vanwege hun steun aan de Blue Peter Foundation. Deze stichting zet zich in om het wereld water probleem onder de aandacht te brengen en om waar mogelijk de helpende hand, bijvoorbeeld middels het beschikbaar stellen van touwpompen, te reiken om dit probleem te verminderen.

Hier in West-Europa vinden we het heel normaal dat er schoon drinkwater uit de kraan komt, maar in heel veel gebieden op de wereld is dat helemaal niet zo gewoon. Er zijn nog veel te veel landen waar het water in het geheel niet uit een kraan komt, laat staan gezuiverd water. Water is van levensbelang. Het gaat niet alleen om zuiver drinkwater, maar ook om bevloeiingswater, water om te wassen. Daarvan is slechts een relatief klein deel beschikbaar op deze aarde. Aan de andere kant is er regelmatig sprake van wateroverlast. Hebben landen te maken met overstromingen en extreme regenval. Dit alles probeert de Blue Peter Foundation onder de aandacht te brengen van burgers, ondernemers, kinderen op scholen, maar zelfs bij bestuurders. Een van de gemeenten in onze regio die oog heeft voor de waterproblematiek in de wereld is Oud-Beijerland.  Verschillende bekende ondernemers in de Hoeksche Waard scharen zich achter de doelstelling van Blue Peter. Het zijn niet alleen de ondernemers, maar zeker ook burgemeester Klaas Tigelaar onderkent het wereld water probleem en brengt, waar mogelijk, dit onder de aandacht. Speciaal was dan ook dat juist hij de eerste 17 helpers van Blue Peter Foundation in de Hoeksche Waard en omgeving een ingelijst brevet overhandigde. Het kon natuurlijk niet uitblijven dat ook hij een brevet voor zijn verdienste ontving. De uitreiking vond plaats in de loods bij Raymond van Galen in Heinenoord. Na de toespraak van burgemeester Klaas Tigelaar en de uitreiking van de brevetten was er gelegenheid voor de aanwezigen om, met een hapje en een drankje, nog even na te praten over het wereld water probleem en over andere uitdagingen waar we mee te maken hebben.

Aandacht voor adoptieplan Diergaarde Blijdorp tijdens BOB borrel

0

Dinsdag 15 mei organiseerde Rijnmond Business de derde Business Ontmoet Business (BOB) borrel van dit jaar. Het zakenmagazine voor bestuurders, ondernemers en directeuren in het Rijnmondgebied heeft de ‘Vrienden van Rijnmond Business’ beloofd om de BOB borrels telkens op een unieke locatie te organiseren. Ook deze derde bijeenkomst in 2012 is dit weer uitstekend gelukt. Na Het Kasteel van Rhoon en Hermitage in Rijsoord was deze BOB borrel in de Oewanja Lodge van Diergaarde Blijdorp. Het werd een feest van herkenning en leuke verhalen.

Ruim tachtig ‘Vrienden van Rijnmond Business’ en introduce’s hadden de moeite genomen om naar Diergaarde Blijdorp te komen. Gezien de bijzonder positieve reacties had niemand daar spijt van. Rijnmond Business uitgever Kees van ’t Zelfde ging tijdens zijn welkomstwoord al in op de teruglopende subsidie (in vijf jaar tijd van 4,5 miljoen, naar 8 ton) die Diergaarde Blijdorp van de Gemeente Rotterdam ontvangt en het plan van voormalig wethouder Hans Vervat om een adoptieplan te ontwikkelen, waarbij het bedrijfsleven een dier, een diersoort of een verblijf kan adopteren. Dit kan al vanaf zo’n 2.400 euro per jaar. Er zijn al een aantal bedrijven die dit adoptieplan hebben omarmd, waaronder Rabobank Rotterdam, toch al een belangrijke sponsor van de Rotterdamse Diergaarde, maar ook bedrijven als Van Leeuwen Buizen Groep, Serviceverlener Jeeves en verzekeraar Post & Co, Matrans en MNO Vervat adopteren dieren. Harald Schmidt, Assistent Hoofd Collectiecluster ging tijdens een afwisselende en boeiende presentatie kort in op de ontwikkeling van Diergaarde Blijdorp en de dieren die er gehuisvest zijn. Tot slot ging Mario van der List, hoofd marketing communicatie van Rabobank Rotterdam, in op het sponsorbeleid van Rabobank en met name van Rabobank Rotterdam. Hij ondersteunde zijn verhaal met fraaie beelden, waaronder ook beelden van de promotie van Diergaarde Blijdorp, middels een gigantische afbeelding van twee Giraffen op het hoofdkantoor van Rabobank Rotterdam aan de Blaak.

Wilt u ook een dier in Diergaarde Blijdorp adopteren? Kijk op:www.diergaardeblijdorp.nl

Na de presentaties werd er nog een door Jewel Trend beschikbaar gesteld horloge verloot onder de aanwezigen. Andre van der Linden van Den Otter Kantoorpartners uit Ridderkerk was de gelukkige winnaar en een bedrijfsprofiel in Rijnmond Business werd gewonnen door Cees de Vroomen van Kien Legal advocaten in Rotterdam.

Hierna werd het buffet geopend en genoten de aanwezigen van de diverse heerlijke gerechten en de drankjes. Natuurlijk werd er onderling ook over werk, de (economische) ontwikkelingen en andere zaken gesproken. De bezoekers waren vol lof over de locatie en de kwaliteit van de gerechten. Bij vertrek ontving iedereen nog een door Jewel Trend en Autotaalglas Ridderkerk beschikbaar gestelde goody bag. Namens Rijnmond Business kunnen wij u zowel een zakelijke activiteit als een feest in de privé sfeer, Diergaarde Blijdorp van harte bij u aanbevelen! De volgende BOB borrel is op 12 juni. Kijk op www.rijnmondbusiness.nl waar en hoe laat deze BOB borrel zal plaatsvinden.

1.000.000.000 op de hele wereld, 1000 in Rijnmond, 100 in Hoeksche Waard

0

Een doelstelling die er zijn mag. Als we een miljard ondernemers, winkeliers en andere betrokken particulieren over de hele wereld hebben, zij die in Blue Peter geloven, is er van een volledig

WERELD WATER BEWUSTZIJN sprake.

Is het hele drinkwater-, vuil-schoon en schoon-vuil zowel als het  bevloeiingswater-probleem volledig opgelost. Kroonprins Willem-Alexanders “desperate need”  is dan verleden tijd..

Tegen de tijd dat we dit voor elkaar hebben ben ik (JvB) allang Vliegende Hollander tot aller oceanen gedoemd en zijn Sonny Lips  en Willem Alexander oude mannen.

Terug met beide zeebenen op de grond: In Hoeksche Waard hebben we de omschreven cirkel van de tripartite MKB-bedrijven / Publiek / Schoolkinderen rond, Zij staan dan voor € 2500,  oftewel 5 touwpompen, lees 250 te redden mensenlevens. Reken uit  hoe dat in heel Rijnmond  uitpakt, door Rijnmond Busines en later in heel Nederland door diens franchise-partners te bestrijken.

Voor Hoeksche Waard wordt het een wereld-imago. Want daar komen MKB-voortrekkers met de laagste nummers onder de 100 vandaan.  Begonnen op 14 mei j.l. bij Raymond van Galen’s schoonvuile en vuilschone Wateronderneming in Heinenoord, waar de eerste 17 Recognition Badges, de brevetten MVO/Duurzaam door Oud- Beijerland’s burgemeester Klaas Tigelaar werden uitgereikt.

Eén van hen is Kees van ’t Zelfde,  hoofdredacteur en uitgever van Rijnmond Business. Hij doneert al 5 jaar lang dit Waterfeuilleton om Blue Peter levensvatbaar te krijgen. Met 90% korting voor deze mediaruimte.

Kees gaat Blue Peter in de Rijnmond verder verbreiden. Hij tekent aan dat het Badge MVO/Duurzaam-brevet het  bewijs voor ieders KvK betekent en… dat het niet alleen Blue Peter is die men dient. Op ieders Badge komt de stichting of het Goede Doel te staan, dat men náást Blue Peter als zijn neven-belangrijke donatie beschouwt.