Home Blog Page 349

Nu al privacyschending door wetsvoorstel tot inkomensafhankelijke huurverhoging!

0

Jaarlijks vindt op 1 juli de inflatiecorrectie plaats op de huurprijzen. De gangbare jaarlijkse inflatiecorrectie voor de periode tussen 1 juli 2012 en 1 juli 2013 bedraagt maximaal 2,3%. Op 22 december 2011 is het wetsvoorstel ‘Huurverhoging op grond van inkomen’ ingediend. Zodra het wetsvoorstel wordt aangenomen, mogen verhuurders naar verwachting met ingang van 1 juli 2012 naast de gebruikelijke jaarlijkse inflatiecorrectie bij huurders met een (gezamenlijk) bruto inkomen boven de € 43.000 een extra 5% huurverhoging toepassen.

Op 1 juli 2012 bestaat daarmee voor verhuurders de mogelijkheid om de huurprijs voor huurders met een verzamelinkomen van meer dan € 43.000,- bruto per jaar met 7,3% te laten stijgen. Er wordt bij de 5% extra  huurverhoging gekeken naar het inkomen van de huurders 2 kalenderjaren eerder. De 5% extra huurverhoging geldt alleen voor huurders van sociale huurwoningen (= huurwoningen met een huurprijs die lager ligt dan de maximale grens voor de huurtoeslag).

Het doel van het wetsvoorstel is het ‘scheefhuren’ aanpakken. De overheid hoopt dat huurders met hogere inkomens door deze maatregel eerder verhuizen, waardoor de huurders met lagere inkomens sneller – door het terugdringen van de in de praktijk extreem lange wachttijden –  in aanmerking komen voor een sociale huurwoning dan thans het geval is. Dit ten einde de doorstroming op de huurwoningmarkt te bevorderen.

Een Kamermeerderheid steunt de inkomensafhankelijke huurverhoging voor huishoudens met een bruto (verzamel)inkomen van meer dan € 43.000. Hiermee is het wetsvoorstel voor de inkomensafhankelijke huurverhoging nog niet aangenomen. De schriftelijke behandeling van het wetsvoorstel is op 1 maart 2012 gestart.

Het is zeer de vraag of het wetsvoorstel nog tijdig – vóór de jaarlijkse inflatiecorrectie op 1 juli – wordt aangenomen en de inwerkingtreding van de wetswijziging nog tijdig plaats zal vinden. Bij de late indiening van het wetsvoorstel lijkt geen rekening te zijn gehouden met het feit dat verhuurders een voorstel tot jaarlijkse huurverhoging vóór 1 mei aan de huurders moeten verzenden en dat daar voorbereidend werk aan vooraf gaat.

In de afgelopen weken heeft het kabinet via de belastingdienst de inkomensgegevens van miljoenen huurders doorgegeven aan verhuurders van sociale huurwoningen. Dit is gedaan zonder de huurders daarvan op de hoogte te stellen. Dit klemt te meer nu het wetsvoorstel tot inkomensafhankelijke huurverhoging nog niet is aangenomen en het thans niet zeker is of de wetswijziging nog op tijd, vóór de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli 2012, zal plaatsvinden.

Doordat de belastingdienst nu al, vooruitlopend op de inwerking-treding van de wetswijziging, de inkomensgegevens van huurders beschikbaar stelt aan verhuurders wordt de privacy van huurders geschonden. Voor de verstrekking van deze gegevens is immers nog geen wettelijke grondslag en bestaat geen legitimiteit. Het argument dat het tijdsbestek tot de gewenste datum van inwerkingtreding kort is, rechtvaardigt géén inbreuk op de privacyrechten van huurders.

Ons inziens dient de belastingdienst per direct de verstrekking van de inkomensgegevens op te schorten tot de daadwerkelijke wettelijke invoering van de inkomensafhankelijke huurverhoging een feit is, waarbij de privacy op afdoende en zorgvuldige wijze gewaarborgd is.

Leren ondernemen

0

Het is een enorme uitdaging om tijdens je studie een eigen bedrijf te runnen. Ik ken studenten die bijvoorbeeld succesvol een webshop zijn gestart of een nieuw product in de markt hebben gebracht, maar ik spreek uit eigen ervaring. Zelf ben ik ook ondernemer als bestuurslid bij academisch adviesbureau UniPartners Rotterdam. Mijn bestuursgenoten en ik doen enorm veel kennis en ervaring op door het runnen van onze eigen Junior Enterprise.

Bij UniPartners draait het om ondernemerschap, persoonlijke ontwikkeling en duurzame activiteiten. Ondernemende studenten helpen wij graag een stap verder. Deze studenten kunnen bij UniPartners waardevolle ervaring opdoen als commissielid, trainee of consultant. Om hun vaardigheden aan te scherpen volgen studenten bovendien trainingen en workshops die wij in samenwerking met nationale en lokale partners aanbieden.

Daarnaast wil UniPartners MKB-ondernemers graag in contact brengen met onze Erasmus Universiteit Rotterdam en haar studenten. Studenten vormen voor ondernemers een pool van actuele kennis die zij toe kunnen passen binnen hun onderneming.

Het evenement de Entrepreneurial Inspiration Days (EID) sluit naadloos aan op onze missie. Tijdens dit evenement op 18 en 19 april krijgen ondernemers en ondernemende studenten de unieke kans om van elkaar te leren. De eerste dag is gericht op studenten. Aanstormende talenten komen op een leuke manier in aanraking met het bedrijfsleven. Studenten worden geïnspireerd door bekende Rotterdamse bedrijven, ze hebben de mogelijkheid om workshops te volgen van ondernemers en hun vragen te kunnen stellen. De tweede dag is voor de ondernemers en geselecteerde studenten. Leren van de universiteit en haar talenten staat hierbij centraal. Naast een relevant college gegeven door een professor van de Erasmus Universiteit, vinden er diverse workshops plaats.

Dat belooft wat, dus maak uw agenda vrij en schrijf u in voor de Entrepreneurial Inspiration Days. Meer informatie over het evenement leest u op onze website www.unipartners.nl/rotterdam.

Lieke Ruigrok is projectmanager bij UniPartners Rotterdam.

UniPartners Rotterdam.

UniPartners is het non-profit academische adviesbureau dat het MKB al 24 jaar lang laagdrempelige toegang geeft tot actuele wetenschappelijke kennis en inzichten. Bij de uitvoering van onderzoeks- en advieswerkzaamheden zetten wij gemotiveerde topstudenten in. U kunt contact met ons opnemen via T: (010) 408 25 43 of E: rotterdam@unipartners.nl

Romantiek en schroefdop

0

Er is de afgelopen jaren al heel wat gesproken én geschreven over de schroefdop als vervanger voor de kurk. Inmiddels zien we dat wijnen met een schroefdop steeds meer terrein winnen. De discussie hierover is min of meer gesloten, want iedereen is er inmiddels wel van overtuigd dat de schroefdop veel voordelen biedt.

Met name in de Horeca kwamen er steeds meer wijnen met het probleem van de kurk-smaak. Dit was dermate storend geworden. Maar in het algemeen is het duurder om de wijnen van schroefdop te voorzien. Snelle wijnen, huiswijnen, waren voorzien van goedkope kurken. Bij dit soort, vaak geperste kurken, kijkt men niet zo nauw. Probleem, kurk-smaak! Namen we deze prijsverhoging gewoon voor lief. Ja, met wat heen en weer gepraat tussen wijnboer en importeur kunnen we tegenwoordig kurk en schroefdop voor dezelfde prijs leveren. Want in ons kerstpakket willen we graag een fles wijn met een kurk. Een beetje romantiek. De schroefdop zien we gelukkig steeds vaker op de fles verschijnen. Ook kwaliteits wijnen als Chablis en Pouilly Fumé zie je tegenwoordig met schroefdop.

Men denkt met name dat de schroefdop iets is uit de nieuwe wijnlanden. Dit idee is maar ten dele waar, we zien in verhouding veel wijnen uit die landen met een schroefdop.

Toch is de StelVin, want zo heet de speciale schroefdop met een binnencoating, is echter een Franse uitvinding die ruim 25 jaar geleden al op de markt werd gebracht als een uitstekend alternatief voor kurk. Een aantal wijnproducenten uit de Bourgogne wilde toen al overstappen op deze sluiting, maar uit angst voor de conservatieve consument besloten zij het toch niet te doen. Behalve één producent die toch een gedeelte liet afbottelen met schroefdop.

Een aantal jaar geleden vond een Engelse wijnschrijver 3 flessen in zijn kelder van deze partij met schroefdop en hij nam contact op met de producent. Deze had nog dezelfde wijn gebotteld met kurk en beiden spraken af om de wijnen naast elkaar te proeven. De wijnen met schroefdop waren veel mooier ontwikkeld dan de wijn met kurk. Deze uitkomst laat zien dat ook wijnen die opgelegd kunnen worden, beter af zijn met een schroefdop dan met een kurk.

Er zijn nog steeds consumenten die een schroefdop niet romantisch vinden. De rituelen die gelden voor het openmaken van een fles wijn met een kurk zouden verdwijnen door de schroefdop. Wanneer echter in een restaurant de fles aan tafel gepresenteerd wordt, vervolgens geopend wordt en men laat de wijn voorproeven, dan is het enige verschil met de traditionele wijze dat er geen kurkentrekker aan te pas komt. Voor het thuis gebruik is er eigenlijk alleen maar gemak.

En wat heeft u nu liever: romantiek of een frisse, smakelijke wijn?

Jeroen Delhaas

Kostbare rituelen

0

…Iedereen kent ze wel ‘Rituelen’. ‘Hoort erbij, altijd zo gedaan’. Koste wat het kost in stand houden. Maar met welk doel? Of sterker nog, wat levert het uw bedrijf op?…

En toch houdt iedereen plichtsgetrouw aan deze kostbare rituelen vast. Ondanks dat u er als een berg tegenop ziet.

Onlangs is ‘het beoordelingsgesprek’ onder de loep genomen.

Wat blijkt? 4 op de 10 werknemers ervaren het beoordelingsgesprek als een ‘verplicht nummer’ voor de werkgever. De koppeling met het salaris als een ‘rituele periodiek’, volgens 76% van de 500 werknemers. Waarvoor het bedoeld is, speelt kennelijk nauwelijks een rol van betekenis meer.

‘Binnenkort weer de personeelsgesprekken…’

Een flinke frons verschijnt in het voorhoofd van de doorgaans zo enthousiaste ondernemer. ‘Met zo’n 27 medewerkers is dat ieder jaar een flinke klus.’ En dat is het zeker als u het –al dan niet in teamverband- voortvarend oppakt. Reken maar uit hoeveel tijd u en uw medewerkers niet productief kunnen zijn. Komt daarbij nog de voorbereiding, rapportage en opvolging. ‘Eigenlijk zou ik juist nu de business moeten binnenhalen. Dát is toch mijn eerste prioriteit.’

‘Wat schiet m’n bedrijf er eigenlijk mee op?

Het gevoel bekruipt me dat ik soms naar de mond wordt gepraat. Om er maar zo snel mogelijk vanaf te zijn.’ Hardop denkend: ‘Misschien ben ik wel teveel ‘eigen’ geworden met mijn mensen. Openheid is dan relatief. En wat ik zeg gaat vaak ‘het ene oor in en het andere uit’.’

Terechte vraag. Deze gesprekken vergen namelijk veel van u en uw team. Vanzelfsprekend verwacht u dan wel de nodige effecten hiervan. Toch verdwijnen de rapporten doorgaans snel in de kast, als ‘dossiervulling’. Incidenteel wordt er écht iets mee gedaan.

‘Mijn bedrijf ‘staat of valt’ met een sterk team, dat besef ik me als geen ander’.

Om vol overtuiging hierop voort te borduren: ‘In onze markt is de concurrentie moordend, dus willen we voorsprong houden. Dan maken mijn mensen hét verschil. Daarom vind ik het belangrijk dat ze vanuit zichzelf ‘willen’ in plaats van ‘moeten’. En trots zijn en blijven op hun werk en het bedrijf. Maar hoe pak ik dit aan?’

Iedereen weet het. Alles van waarde heeft onderhoud nodig.

Dus besteedt u het onderhoud aan uw wagenpark uit aan de garage. Verzorgt de accountant de jaarstukken. En is het onderhoud aan uw bedrijfsgebouw én de koffie-automaat ook geregeld. Zo houdt u voldoende tijd over om te ondernemen.

En uw personeel?

Laat de specialist z’n werk doen. Dat loont en maakt uw mensen én uw bedrijf sterker.

Kostbare rituelen óf zicht en grip op uw personeel en de resultaten.
Aan u de keuze…

Plastic Fantastic!

0

Hebben wij straks allemaal dezelfde lokken, dezelfde blauwe ogen en wellicht ook allemaal dezelfde rij witte tanden? In de cosmetische wereld gaan we steeds een stap verder.

Nog even en we zijn een kloon van onze buurman of buurvrouw. Lijkt mij overigens vreselijk saai. Geef mij maar een spleet tussen de tanden of een loensend oog. Bij sommigen is dat overigens heel sexy.

In de financiële wereld lijkt het ook aardig die kant uit te gaan. Zo las ik in het Financieel Dagblad onlangs, dat financieel advies stukken goedkoper kan als dit online gegeven wordt. De klant vult zijn gegevens in en vervolgens komt daar een kant en klaar advies uitrollen zonder dat er nog een adviseur van vlees en bloed aan te pas komt.

Allemaal dezelfde woning, dezelfde hypotheek en dezelfde risico’s afgedekt.

In de beleggingswereld is dit al een tijdje gaande. Het liefst laten ze de klant een vragenlijstje invullen om de klant zo snel mogelijk in een hokje te kunnen plaatsen. Zodat men zich niet verder hoeft af te vragen wat de klant bezielt. Standaard is de norm, waarbij snel en eenvoudig aan de zorgplicht moet worden voldaan.

Maar waarom wil men zich niet meer verdiepen in de klant? Maakt dat ons vak juist niet boeiend, te achterhalen wat een klant precies drijft? Oprechte interesse in de klant. Ieder mens is tenslotte uniek, met zijn of haar specifieke eigenaardigheden, maar ook met ieder zijn eigen passies, wensen en doelstellingen.

Geloof me, ik ben niet tegen online-advies. Maar waar ik mij aan stoor is dat dit soort sites niet zozeer worden ontwikkeld om de klant daadwerkelijk te helpen. Ze zijn louter bedoeld om zonder al te veel inspanning een advies met het predicaat ‘voldaan aan de zorgplicht’ bij de consument in de maag te splitsen.

Adviseren is een vak, wordt het niet eens tijd dat we dat duidelijk maken aan de consument?

Voor vragen, reacties of advies naar aanleiding van dit onderwerp kunt u een e-mail sturen aan

info@finetuning.nl ter attentie van Iris Brik.

Belastingdienst als crediteur

0

Wellicht heeft u het zelf ook al ervaren. Steeds meer ondernemers merken de gevolgen van de economische crisis. Door teruglopende omzet en rendement is het voor velen steeds moeilijker om alle facturen op tijd te voldoen. Daardoor beginnen er achterstanden te ontstaan in de betalingen aan schuldeisers, zoals de Belastingdienst. En dat is geen gemakkelijke crediteur.

De Belastingdienst is één van de belangrijkste schuldeisers voor veel ondernemers. Dat geldt vooral voor de periodiek af te dragen loonheffing en omzetbelasting. Kunt u de verschuldigde belasting niet (volledig) afdragen, of een reeds opgelegde aanslag niet (tijdig) betalen, dan kunt u uitstel van betaling aanvragen. De Belastingdienst hanteert echter een stringent beleid en stelt nogal wat voorwaarden voordat uitstel van betaling wordt verleend.

Soepeler invorderingsbeleid

In verband met de kredietcrisis is het invorderingsbeleid voor ondernemers echter tijdelijk versoepeld voor ondernemers die als gevolg van de crisis in tijdelijke liquiditeitsproblemen zijn geraakt. Als u een verzoek om uitstel van betaling indient, moet u daarbij motiveren waarom u van mening bent dat uw (tijdelijke) liquiditeitsprobleem voornamelijk wordt veroorzaakt door de crisis. Vaak kan uw accountant of belastingadviseur u daarbij ondersteunen.

Wel zekerheden verstrekken

Verder dient u er rekening mee te houden dat de Belastingdienst u zal vragen om zekerheid te verstrekken. U kunt daarbij denken aan een verpanding van roerende zaken, een (tweede of derde) hypotheekrecht of bankgarantie. Voor de meeste ondernemers zal het in de praktijk lastig blijken om aan deze voorwaarde van zekerheidsstelling te voldoen.

Meestal zijn de zekerheden namelijk al gebruikt voor een bancaire financiering. Het zal duidelijk zijn dat hoe meer zekerheid u de Belastingdienst kunt verstrekken, hoe groter de

bereidheid zal zijn om u uitstel te verlenen. In de praktijk wordt overigens ook wel, bij uitzondering, uitstel verleend voor kortere termijnen zonder dat er zekerheid hoeft te worden verstrekt.

Maximale termijn

Ook ten aanzien van de termijn van uitstelverlening stelt de Belastingdienst grenzen. Met een betaling in zes maanden gaat de Belastingdienst vrijwel altijd akkoord. De maximale termijn waarvoor zij uitstel mag

verlenen bedraagt een jaar, maar dat is dan ook echt het maximum. Een verzoek om een langere termijn wordt doorgaans per definitie afgewezen.

Gegevens overleggen

Bij uw verzoek om uitstel van betaling dient u diverse gegevens mee te

sturen, zoals onder meer jaarstukken van de afgelopen boekjaren, tussentijdse cijfers (voor zover voorhanden), een overzicht van debiteuren en crediteuren, een overzicht van lopende opdrachten en een prognose voor de komende twee jaar.

Werkt u via een BV ? Dan adviseren wij u altijd tijdig een zogenaamde Melding Betalingsonmacht te doen. Dit moet gebeuren binnen 14 dagen nadat de belasting betaald had moet worden. Dit voorkomt bestuurders-aansprakelijkheid voor deze belastingschuld.

DRV Accountants & Adviseurs heeft elf vestigingen in Zuidwest Nederland, waarvan vier in Zuid-Holland: Rotterdam, Hellevoetsluis, Oud-Beijerland en Sliedrecht.

 

De bankenbelasting

0

Recent is er veel te doen om de rol van banken en de huidige economische crisis. De regering vindt dat de banken meer moeten bijdragen aan het oplossen van de crisis. Ze heeft daarom een wetsvoorstel ingediend tot invoering van een Bankenbelasting.

Wetsvoorstel

In december 2011 is het wetsvoorstel Bankenbelasting ingediend bij de Tweede Kamer. Op grond van dit voorstel zal de Bankenbelasting als nieuwe belasting worden geïntroduceerd in de fiscale wetgeving.

Volgens de regering spelen banken van oudsher een belangrijke rol in de samenleving vanwege de maatschappelijke functie als geldscheppende instantie en de centrale positie die zij vervullen in het betalingsverkeer. Als gevolg van economische ontwikkelingen heeft de Nederlandse regering diverse banken van (rentedragende) kapitaalinjecties voorzien om de financiële stabiliteit te waarborgen. Deze kapitaalinjecties kunnen worden gezien als impliciete garantstelling door de Nederlandse overheid ten behoeve van de bancaire sector.

Naar de mening van de regering is het dan ook logisch om aan de bancaire sector een bijdrage te vragen voor deze impliciete garantstelling in de vorm van de Bankenbelasting. Hier komt bij dat met de Bankenbelasting wordt beoogd om financiering van activiteiten met ongedekte schulden minder aantrekkelijk te maken. Tot slot heeft de regering aangegeven dat de Bankenbelasting beoogt “perverse prikkels in het beloningsbeleid tegen te gaan”.

Voorwaarden en tarieven

Uitganspunt voor de bankenbelasting is dat deze van toepassing is op alle banken die in Nederland actief en bevoegd het bankbedrijf uitoefenen. De belasting wordt kort gezegd geheven over de ongedekte verplichtingen van de bank. Daarop wordt een zogenoemde doelmatigheidsvrijstelling in mindering gebracht van € 20 miljard.

Bij de berekening van de verschuldigde bankenbelasting wordt onderscheid gemaakt tussen kortlopende leningen (looptijd op balansdatum korter dan één jaar) en langlopende leningen (looptijd op balansdatum van één jaar of meer). De kortlopende leningen worden belast tegen een tarief van 0,022%. De langlopende leningen tegen een tarief van 0,011%. Voorts is bepaald dat de tarieven worden vermenigvuldigd met een factor 1,05, indien ten minste één bestuurder een variabele beloning (bonus) ontvangt die meer bedraagt dan 100% van de vaste beloning. Op deze wijze beoogt de regering het in haar ogen excessieve beloningsbeleid tegen te gaan.

Europese ontwikkelingen

In diverse andere landen zijn of worden ook  bankenbelastingen ingevoerd. Zo heeft de Europese Commissie al in 2010 aangekondigd om medio 2011 met een voorstel te komen voor een Europese bankenbelasting. Hierbij werd met namen over de volgende twee varianten nagedacht.

De eerste variant is de zogeheten Financial Transaction Tax (‘FTT’). De FTT is gericht op financiële transacties of activiteiten op specifieke markten en is daardoor in feite een beursbelasting. Heffing van FTT vindt plaats over de waarde van hetgeen wordt verhandeld. De tweede variant is de Financial Activities Tax (‘FAT). De FAT is gerelateerd aan de resultaten die worden gehaald door financiële instellingen en aldus meer generiek van aard. Behalve banken kunnen ook verzekeraars, beleggingsinstellingen en pensioenfondsen belastingplichtig zijn voor de FTT en de FAT.

In het uiteindelijke voorstel van de Europese Commissie is uitgegaan van een FTT. Voor meer informatie hierover verwijzen wij onder andere naar het artikel “Bankenbelasting in aantocht?” in de Taxtueel van december 2011.

Bron: Taxtueel

Accountant in 2012

0

Stilstand is achteruitgang. Visser & Visser wil een stap verder. Juist in turbulente tijden komt het echte ondernemersgevoel naar boven. Ondernemers die kansen en mogelijkheden zien en tegelijkertijd op zoek zijn naar een kritische tegenspeler die ervoor zorgt dat hun plannen en ideeën sterker en beter worden uitgevoerd. Geen meepraters, maar kritische meedenkers.

Veranderende markten vragen om veranderende producten. Wat is de gereedschapskist van een modern accountantskantoor anno 2012? Veel flexibele mogelijkheden, duidelijke communicatie en transparante producten. Hoe doet Visser & Visser dat?

Administratie

Relevante cijfers en periodieke coaching zijn behoeften die bij veel ondernemers gesignaleerd worden. Gewoon zorgen voor dagelijkse betrouwbare cijfers, dat mag toch geen probleem meer zijn in 2012? Ons eigen product MKB-Coach hebben wij daarom optimaal ingericht op deze vraag en is volledig gedigitaliseerd. In de cockpit ziet de ondernemer in één oogopslag de prestaties. Zoals robots en lopende banden in een fabriek, is de administratie een standaardproces. Maar wel met toezicht en interpretatie van de uitkomsten. Op de website hebben we een transparant overzicht van de kosten opgenomen. Voor complexere administraties hebben we goed uitgewerkte cockpits en analysetools, gebaseerd op Qlikview. Gewoon dagelijks inzicht.

Pensioen

Een pensioenregeling is een dure secundaire arbeidsvoorwaarde. Omdat pensioen zo duur en ingewikkeld is, kan veel geld bespaard worden door juiste keuzes te maken. Visser & Visser Pensioenadviseurs breekt deze blackbox voor u open en geeft niet alleen inzicht in de risico’s en mogelijkheden maar lossen deze ook met de ondernemer op. Zowel voor collectieve pensioen als individuele regelingen.

HRM advies

Flexibilisering van het arbeidsrecht. Iedere organisatie loopt wel eens tegen problematiek aan waarvoor intern de juiste deskundigheid of capaciteit ontbreekt. Visser & Visser heeft zeer ervaren mensen, die ook acuut kunnen optreden.

De adviseurs zijn niet alleen bij krimp betrokken, maar ook voor groei en uitbreidingen zoals werving, selectie van medewerkers en verbetering van werkprocessen.

Corporate Finance

Waardering van aandelen, onderneming verkopen, uitbreiding van activiteiten, management buy-out, deelnemingen kopen. Zomaar wat steekwoorden die de werkzaamheden van Visser & Visser Corporate Finance beschrijven. Aan het begin van het ondernemersleven en aan het einde daarvan zijn wij betrokken. Maar ook als de ondernemer groeikansen wil benutten door andere bedrijven over te nemen. Vaak zijn dit roerige tijden. Laat emotie u geen geld kosten, maar maak gebruik van onze ervaring. Om de deal van uw leven te sluiten, gaan wij met de ondernemer een paar stappen verder.

Business Adviseurs

Ondernemingen staan niet stil. Op veranderende omstandigheden moet je als ondernemer adequaat reageren. Nieuwe businessmodellen, andere financiering, risico’s elimineren of samenwerken in netwerken. Alert zijn op nieuwe mogelijkheden om beter te ondernemen. Niet bang zijn voor een snel veranderende markt, maar juist gebruikmaken van de mogelijkheden die zich nu voordoen. Dat is waar we met elkaar over nadenken en nieuwe concepten voor ontwikkelen. Kortom, optimale flexibiliteit. Niet stilstaan, maar meegroeien.

Uiteraard staan de oude kerndisciplines als een rots in de branding: accountancy, fiscale advisering, salarisadministraties, audit. Maar dan wel met de beste technische hulpmiddelen en jonge, goed opgeleide medewerkers. Die bovendien nog aardig kunnen zijn ook….

Stap verder ..

Ondernemen is dwarsliggen, een eigen visie hebben, kritisch durven zijn en doorgaan waar anderen niet meer durven of kunnen. Zo kom je een stap verder.  Optimale aandacht, kritisch meedenken, dat verandert niet bij Visser & Visser. Naar deze ondernemers zijn wij altijd op zoek. De echte. Durft u zich hierbij aan te sluiten?

Drs. Jurgen Boer RA

100 Hoeksche Waard-ondernemers nemen MVO/duurzaam serieus

0

Zij willen voorlopig zichzelf, daarna de hele Rijnmond Delta,  en dán heel Nederland, en dán… nou vooruit de hele wereld gaan verenigen in Blue Peter’s Foundation voor het Wereld Water. Tegen hun KvK’s kunnen zeggen dat ze MVO zijn, dat ze Duurzaam denken, maar op de vraag “met wàt dan precies?” inhoudelijk kunnen antwoorden..

Ze willen een zinvol maatschappelijk doel dienen en zich niet Sponsor noemen. Actief eraan deelnemen, maar het wel in hun campagnes kunnen gebruiken. Legitiem toch?

Er zijn in Hoeksche Waard 100 ondernemers die bewust zo denken. Genoeg om te beginnen. Burgemeester van Oud-Beijerland Klaas Tigelaar is de initiatienemer van Hoeksche Waard voor het Water. Raymond van Galen van Veegservicie Van Galen en Willem Kats van Kats Watersport startten de werkgroep RECOGNITION MVO / DBM, duurzaam betrokken bij het milieu. De eerste volgers zijn  Jan Paardekooper van de Verpakkingen, Jannie Smit van Smit Klassiek, Marietta Vermaas OBS schooldirecteur, Vera Pieters van Prestige Support, Leen Klein van Foto Klein, Hans Vermeulen van WTC Rotterdam, e.a. Deze eerste 10 worden door Klaas Tigelaar de RECOGNITION BADGES nummers 000.000.001 t.e.m. 000.000.010 overhandigd. Op 14 mei bij Van Galen 17.00  te Heinenoord. Al die nullen staan voor het miljard, uiteindelijk ideëel werelddoel van Blue Peter Foundation.

Die eerste 10, zelfs de eerste 100 nog, worden Innovators of Recognition. Het daadwerkelijk erkennen en herkennen van MVO / DBM-ers. Op de foto Willem & Janine Kats van Watersport Kats. Willem is voorzitter van de winkeliersvereniging Oud-Beijerland, overkoepelend verbonden met alle HW Ondernemers

Janine Kats, docent aan de technische school van Spijkenisse is begonnen met haar leerlingen een TOUWPOMP 1 op 1 als roulerend demonstratiemodel op het HW-eiland te bouwen. Willem en Janine poseren hier met de badge, terwijl junior ambassadeur Wouter Venderbos met zijn halfmodel vast Oud-Beijerland’s burgemeester Tigelaar de touwpomp verduidelijkt.

Kees van ’t Zelfde draagt met Rijnmond Business permanent bij. Met een 90% korting op alle mediaruimte. Win/win gebaar naar de Recogniton Ondernemers. Hij ontvangt no. 000.000.007. Geluksnummer hem waarachtig gegund.

“Niet voor niets zijn we op economisch vlak al jaren de best presterende gemeente in Zuid-Holland”

0

Ondanks een vasthoudende crisis is het uitstekend gesteld met het ondernemersklimaat in Barendrecht. Dat stelt Cees Versendaal, wethouder Economische Zaken, Welzijn en Sociale Zaken van de zo’n 47.000 inwoners tellende gemeente. “Als gemeente moeten we meer doen met minder geld van het Rijk. Dat is soms lastig, maar zorgt wel voor inventiviteit. Ook de lokale ondernemers worden creatiever nu alles niet automatisch meer voor de wind gaat. Dat zorgt voor nieuwe kansen en mogelijkheden.”

Versendaal is een geboren en getogen Barendrechter en is al ruim 17 jaar betrokken bij de lokale politiek. Van 1995 tot maart 2010 zat hij namens de gezamenlijke fractie ChristenUnie-SGP in de gemeenteraad. Na de verkiezingen van twee jaar geleden werd hij gevraagd voor zijn huidige functie. “Eigenlijk zou ik in januari 2010 met de VUT kunnen gaan, maar toen deze kans zich voordeed, heb ik hem met beide handen gegrepen. Natuurlijk wel na overleg met mijn vrouw,” legt Versendaal uit. Hij staat nog steeds achter die beslissing. “Ik heb een prachtige baan. Door mijn verleden als raadslid kende ik veel dossiers al. De verantwoording als wethouder is alleen een stuk groter. Dat kan best intens zijn. Werkweken van zestig uur vormen geen uitzondering. Maar ik doe het graag.”

Want Barendrecht is volgens Versendaal een unieke gemeente. “Niet voor niets zijn we op economisch vlak al jaren de best presterende gemeente in Zuid-Holland. Het is aantrekkelijk voor bedrijven om zich in Barendrecht te vestigen. De infrastructuur is goed, de Rotterdamse haven is dichtbij en de spoorverbinding is dik in orde. Bovendien is de beschikbaarheid van werknemers binnen de gemeentegrenzen hoog.” De AGF-sector is vanzelfsprekend onlosmakelijk verbonden met Barendrecht, maar ook de sector dienstverlening is sterk vertegenwoordigd. “Wij doen er alles aan om ondernemers goed te bedienen. Het is belangrijk goed naar hen te luisteren en waar mogelijk actie te ondernemen. Ondernemers gaven bijvoorbeeld aan ons digitale loket prima te vinden, maar ook nog altijd veel waarde te hechten aan persoonlijk contact. Inmiddels zijn er twee bedrijfscontactfunctionarissen in dienst, die als aanspreekpunt goed werk verrichten. En als college reserveren we de dinsdagmiddag altijd voor werkbezoeken. Daar zitten ook regelmatig bedrijven tussen. Ik vind het een meerwaarde om bij een ondernemer op locatie te zijn. Je leert direct de bedrijfscultuur kennen en ziet soms dan pas hoe trots mensen zijn op hun bedrijf.”

Barendrecht staat officieel nog te boek als groeigemeente, maar is bijna volgebouwd. “Door onze economische groei lopen we tegen onze eigen beperkingen aan. De bouw en ontwikkeling van bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard is dus zeker geen overbodige luxe.” Tussen Ridderkerk en Barendrecht is 90 hectare beschikbaar voor bedrijfshuisvesting. De samenwerking met de twee andere betrokken gemeenten, Rotterdam en Ridderkerk, kende aardig wat haken en ogen. Toch was de krachtenbundeling onontkoombaar. “Samenwerking is nodig om verder te komen. Het heeft om uiteenlopende redenen een hele tijd geduurd voordat alle neuzen dezelfde kant op stonden. In Barendrecht was de bereidwilligheid om voor 100 procent voor iets nieuws te gaan direct aanwezig. Anderen waren een stuk voorzichtiger. Maar uiteindelijk vonden we één lijn.” De oplevering van Nieuw Reijerwaard staat gepland voor 2020. Versendaal benadrukt dat alle aandacht voor Nieuw Reijerwaard niet inhoudt dat andere bedrijventerreinen in de stad vergeten worden. “Integendeel; wij zijn ons er terdege van bewust dat de oudere bedrijventerreinen gebaat zijn bij een opknapbeurt. De tijd staat niet stil en door alle ontwikkelingen in de loop der jaren moeten er aanpassingen worden verricht om aan de eisen van deze tijd te voldoen. Zo zijn we op het oude veilingterrein bezig om de infrastructuur weer up-to-date te krijgen. En zo zijn er altijd nieuwe uitdagingen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Barendrecht ook in de toekomst een sterke, economisch aantrekkelijke gemeente blijft.”