Home Blog Page 90

Werkgevers steunen derde termijn Aboutaleb

1
Aboutaleb 3e termijn

In december dit jaar wordt duidelijk of burgemeester Ahmed Aboutaleb een derde termijn van 6 jaar ingaat. VNO-NCW Rotterdam hoopt dat hij als burgemeester aanblijft, omdat hij zorgt voor de stabiliteit waaraan ondernemers behoefte hebben.

Aboutaleb is een goede verbinder die de samenwerking tussen bedrijfsleven, gemeente en politiek een boost heeft gegeven. De economie van Rotterdam bloeit onder zijn burgemeesterschap, wat niet alleen aan zijn beleid te danken is, maar ook aan zijn internationale contacten. In de afgelopen 12 jaar is Aboutaleb een voortreffelijke burgemeester voor de Rotterdamse ondernemers geweest.  

Social media groei ten einde

1
Tijdsverdeling social media platformen

Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder social media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Miljard minuten per dag plafond social media
Nederlanders spenderen samen 1,1 miljard minuten per dag aan social media. WhatsApp (32%), Facebook (32%) en Instagram (8%) hebben hierin wederom het grootste aandeel. Ten opzichte van 2017 is het totale aantal minuten flink gedaald. Toen bedroeg het totaal nog 1,2 miljard. Per gebruiker wordt per dag 79 minuten besteed aan social media. Dit is een daling van 4 minuten ten opzichte van 2017. 

Instagram uitzondering op regel
Opvallend is dat het gemiddelde aantal minuten per dag voor Instagram is gestegen (+2 minuten), terwijl dit voor diensten zoals Facebook (-5 minuten) en WhatsApp (-4 minuten) juist is gedaald. Ook qua aantal nieuwe gebruikers toont Instagram positievere cijfers dan alle andere sociale mediadiensten. Ten opzichte van 2017 zijn er meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers bij gekomen. Bijna één op de drie Nederlanders (32%) maakt inmiddels gebruik van Instagram.

Toekomstig gebruik neemt af
Er zijn meerdere signalen dat het social media gebruik ook in de toekomst verder zal gaan afnemen. Meer dan een kwart van de gebruikers van Facebook geeft aan de dienst over een jaar minder vaak (26%) of helemaal niet meer (3%) te gaan gebruiken. Nagenoeg dezelfde cijfers zien we bij Facebook Messenger (respectievelijk 23% en 5%). Ook voor diensten zoals Snapchat, Skype en Twitter zien we negatieve cijfers in toekomstig gebruik. Uitzonderingen op de regel zijn WhatsApp en Instagram. Voor deze twee diensten zijn er meer gebruikers die de dienst vaker gaan gebruiken dan gebruikers die ze minder vaak of helemaal niet meer gaan gebruiken. 

Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. 

De resultaten in dit persbericht komen uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek naar het digitaal mediagebruik van Nederland. In het onderzoek zijn 3.600 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. 

Barendrecht krijgt gratis glasvezelnetwerk

1
Kick off glasvezel Barendrecht

BARENDRECHT (7 november 2019) – Het bedrijf L2Fiber gaat in Barendrecht gratis een glasvezelnetwerk aanleggen. Daarmee kunnen inwoners en bedrijven in heel Barendrecht gebruik gaan maken van supersnel internet en allerlei andere diensten. De aanleg van het netwerk start in de week van 11 november in Carnisselande, in de wijk Meerwede. Voor de aanleg van het glasvezel zijn graafwerkzaamheden nodig. De aansluiting bij de gebruikers is gratis.

Pas als gebruik van het netwerk wordt gemaakt, door het afsluiten van een abonnement met een provider, gaat de gebruiker betalen. Het gebruik is dus niet verplicht. Inwoners en ondernemers zitten nergens aan vast. Kortom: als u wel een gratis aansluiting wilt, maar geen abonnement, dan kan dat gewoon.

Wethouder Tanja de Jonge opende het project vanochtend met Oscar Kuiper (L2Fiber), met een kick-off in het gemeentehuis. “L2Fiber legt een netwerk aan dat gratis is, maar waarbij het gebruik ervan niet verplicht is. Ook geldt de aanleg voor héél Barendrecht. Als gemeente zijn we dan ook enthousiast over deze aanpak. Er zijn geen verplichtingen, inwoners en ondernemers beslissen zelf. Ze kunnen ook alleen gebruik maken van de gratis aanleg om op de toekomst voorbereid te zijn.”, aldus de wethouder. 

Keuzevrijheid door open netwerk

Het glasvezelnetwerk van L2Fiber is een zogenoemd ‘open netwerk’. Dat houdt in dat L2Fiber alleen de aansluitingen en kabels realiseert, het transport, maar zelf geen abonnementen verkoopt. U ontvangt daarom ook nooit een factuur van L2Fiber. Internetproviders kunnen zich aansluiten op het glasvezelnetwerk van L2Fiber. Zij bieden vervolgens de abonnementen aan. Het glasvezelnetwerk van L2Fiber is daarnaast onderscheidend, omdat er ook extra diensten kunnen worden aangesloten via gescheiden netwerken. Denk bijvoorbeeld aan het uitwisselen van medische gegevens die u liever niet deelt via het gewone internet. Op het modem zitten namelijk diverse poorten; zo kunnen diensten gescheiden blijven.

Aanmelden voor de woningcheck

De aanleg start met een woningcheck. Zodra uw huis in de planning staat voor de woningcheck ontvangt u een brief met als afzender L2Fiber. In totaal ontvangen inwoners drie brieven en komt L2Fiber twee keer langs: één keer voor de woningcheck en één keer voor de aansluiting. Brief nummer één is voor de woningcheck; inwoners kunnen zich hiervoor óf digitaal opgeven via de link in de brief óf via het team wat op straat loopt. De woningcheck duurt circa 10-15 minuten. Tijdens deze check wordt er gekeken waar de aansluiting in huis op een nette manier gerealiseerd kan worden. Aan het eind van de woningcheck wordt een handtekening gevraagd. Dit is wettelijk verplicht.

Hoe herkent u L2Fiber?

Het team dat in de wijken loopt en de woningcheck uitvoert is te herkennen aan de L2Fiber jassen met roze logo. Ook dragen zij een ID kaart mee. Zij zullen inwoners en bedrijven nooit om bankrekeningnummers vragen.

Boskalis ontvangt voorlopige gunning voor groot onderhoud Rijksweg N3

1
Boskalis logo

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft van Rijkswaterstaat de voorlopige gunning gekregen voor het groot onderhoud van de Rijksweg N3. Het project omvat groot onderhoud aan het wegdek, de kunstwerken en vervanging van onder andere geluidsschermen op het traject tussen de aansluiting N3-A15 en de N3-A16. Het design & construct contract heeft een waarde van ruim EUR 40 miljoen.

Voor de realisatie van dit project maakt Boskalis gebruik van de brede expertise op het gebied van zowel grondstoffen, grondverzet, betontechniek als wegenbouw die aanwezig is binnen zijn Nederlandse organisatie. Het project gaat begin 2020 van start en kent een doorlooptijd van ruim twee jaar.

Industrie neemt initiatief aangaande milieu

1
Tewaterlating schip

Industrie neemt voortouw bij aanpak stikstofproblematiek – exponentiële groei in vastleggingen van objecten in maritieme, transport- en bouwsector 

Het World Treasury Center, het mondiaal register en industrieel droppoint voor beoordeling en waardebepaling met wereldwijd meer dan 500 bedrijven, banken, leasebedrijven en overheden als opdrachtgever, signaleert een explosieve stijging van 1.200 % van het aantal vastleggingen van objecten in de maritieme, transport- en bouwsector, waaronder schepen, bouw- en grondverzetmachines. Reden voor deze stijging is de noodzaak om onafhankelijk gecontroleerd inzichtelijk te hebben wat het gebruik en verbruik van o.a. vervuilende elementen, waaronder stikstof, CO2, asbest, chroom en PFAS, zijn. Dit omdat deze een steeds grotere invloed hebben op de exploitatiemogelijkheden, de huidige waarde van een object en het verloop van die waarde. 

Het World Treasury Center waarborgt lifetime en realtime tracking en beoordeling hiervan; dit levert essentiële informatie voor (des)investeringsbesluiten door financiers en ondernemers. Het World Treasury Center faciliteert dataregistratie en beoordeling daarvan in samenwerking met wereldwijd opererende experts. Wat vervolgens inzicht geeft in het gebruik en verbruik van vervuilende elementen. De door World Treasury Center sinds 1996 ontwikkelde applicatie analyseert deze verrijkte gegevens en komt met een eenduidige, objectieve beoordeling als uitkomst voor financiers en belanghebbenden. 

Dit maakt in realtime de impact op het milieu – nu en in de toekomst – ook financieel inzichtelijk. De door World Treasury Center ontwikkelde applicatie vindt haar methodologische oorsprong in de scheepsbouw, boorplatformen, kranen en bouwmachines. 

Riks Noorman, founder en directeur van World Treasury Center, zegt: “Het World Treasury Center is een onafhankelijk platform in termen van zowel structuur als geregistreerde content. In het platform is informatie over vele duizenden objecten en voor miljarden euro’s aan waarde vastgelegd. De juistheid en betrouwbaarheid van de door het World Treasury Center vastgelegde waarden heeft zich bewezen tijdens de kredietcrisis en de explosieve stijging van de afgelopen maand toont de impact van de milieuproblematiek op huidige en toekomstige waarden voor financiers, exploitanten en ondernemers. Wat ooit begon als een handmatig taxatierapport is vanaf 1996 uitgegroeid tot een geavanceerd platform met waardenbepalende algoritmes dat duidelijkheid schept voor een verantwoorde besluitvorming.” 

“Wij zien dat de industrie initiatief toont en ook objectief inzichtelijk wil hebben wat voor positieve bijdrage ze levert, ook om de concurrentiepositie van ondernemingen en exploitanten te verbeteren. Alleen al deze week hebben een vooraanstaande scheepswerf, fabrikanten van generatoren en kranen (beide internationaal actief), een scheepvaartonderneming en een internationaal opererend leasebedrijf objecten bij ons vastgelegd voor tracking van de waardeontwikkeling”, zegt Riks Noorman.

Over boeren, stikstof en innovatie

1
Animal black and white cows blue skies

Vervuiling, de CO2 problematiek, stikstof en milieubelastende uitstoot. Het moet anders. Maar hoe? We hebben van alles nodig: zuivel, groente, fruit en vleesproducten. De boeren produceren dat. Verder reizen we wat af, met de auto of het vliegtuig. Drugscriminelen die simpelweg chemisch afval in de natuur dumpen. Inmiddels is dit alles een behoorlijk probleem aan het worden. Opwarming van de aarde, klimaatverandering, smeltende ijskappen en overstromingen vanwege hevige regenval. Wie zijn de schuldigen?

Het lijkt nu dat de producenten van ons voedsel als enige de schuld krijgen. De boeren staan on- der grote druk. Het zijn ondernemers en die willen nu eenmaal omzet realiseren. Ze willen kostenefficiënt produceren. Immers, ondernemen moet leiden tot rendement. De oplossing zit dus niet in het beperken of blokkeren van het ondernemerschap van boeren maar meer in het met elkaar bedenken van innovatieve oplossingen. Constructieve samenwerking tussen belangenorganisaties, de overheid en innovatieve hightech bedrijven.

In welke richting ligt de oplossing? Herwaarde- ring van de boerensector, innovatieve- en vernieuwende technieken alsmede verbetering van de communicatie tussen de boer en de burger. Minder regeldruk vanuit de overheid en meer oplossingen vanuit de sector zelf. Het boerenprotest is begrijpelijk, echter het lost op zich niets

op. Het gaat om meer dan stank en uitstoot. Het gaat om onbegrip en ‘wegduiken’ voor een probleem dat meer eigenaars heeft dan de boeren-sector alleen. Geen politiek verantwoorde ad-hoc reacties, maar beleid.

De nu gepresenteerde maatregelen lijken meer op ‘noodoplossingen’. Wat is het gevolg? We pakken de auto weer eens aan. Terugschroeven van de maximale snelheid vermeerderd de kans op stagnerende doorstroming van het verkeer. De woningbouw dreigt tot stilstand te komen en de huizenmarkt staat vervolgens weer voor een grote uitdaging. De boerensector wordt de dupe van alle beperkende regels. Hiervoor in de plaats zou een duurzame herverdeling van landbouw meer ‘zoden aan de dijk zetten’.

Kortom, laten we positief en constructief nadenken met alle partijen over een gemeenschappelijk probleem!

Elke editie van Port of BUSINESS staat er een topsector centraal. Dit keer is dat Agri en Food. Het artikel sluit aan bij het thema en wordt u aangeboden door Port of BUSINESS.

Op de handen zitten helpt niet

1
Harry Eskes Elda PR Anke Bot Fotografie

Je durft het toch bijna geen toeval te noemen? Dat Drechtsteden Business een uitgave wijdt aan ‘Agri & Food’ en de kopij uiterlijk moet worden ingeleverd op de dag dat de boeren demonstreren in Den Haag en er ‘s ochtends zo’n 1.100 km(!) file staat…

Hoe ontstond die timing? Een oorzakelijk verband? Een vooruitziende blik? Een toevallige samenloop? Het kan in elk geval op vele manieren stof tot schrijven leveren. En als al het stof van de demonstraties is opgetrokken, dan zitten we nog steeds met dat teveel aan stikstof. Dát lost het intense boerenprotest niet op. Dat kán ook niet en was ook niet hun bedoeling.

Wereldwijd

De Nederlandse agri- en foodsector kent vele bedrijven. ‘Nederland’ heeft hier wereldwijd een leidende positie. Om die te behouden wordt er op veel gebieden gewerkt aan maat- schappelijke opgaven, innovatie en kennisdeling. Onderwerpen als klimaat, duurzaamheid en gezondheid zijn leading. Dus nog voordat het ‘Remkes-verdict’ er was, stonden deze in de sector al op de agenda.

Forse tikken

Geen wonder dat er zo’n groot protest kwam. Tijd dat andere sectoren die onderwerpen omarmen; met volle inzet. Maar graag met open vizier, zonder dubbele agenda. Als we allemaal onze grote en kleine stappen naar duurzaamheid zetten en helder blijven den- ken, dan voorkomen we dat de economie forse tikken krijgt. Laat het motto zijn dat we Nederland laten profiteren. We hebben met die stikstof al het nadeel van onze bescheiden oppervlakte. Dat moeten we niet torpederen door op onze handen te blijven zitten.

Alle geledingen

Het gezegde luidt ‘Alleen ga je sneller. Samen kom je verder’. Dat laatste is – niet toevallig – ook het motto van Contact Jonge Bedrijven Drechtsteden. In alle geledingen moeten we voor de komende jaren en voor klinkende resultaten de handen ineen slaan.

Harry Eskes
Voorzitter Contact Jonge Bedrijven Drechtsteden

Mooie variatie aan toppers tijdens inspiratiedag van Werkgevers Drechtsteden

0
Inspiratiedag bijeeenkomst

Meer dan 200 leden van Werkgevers Drechtsteden (WD) werden op donderdag 3 oktober gastvrij ontvangen voor de jaarlijkse inspiratiedag. In het fraaie, nog niet officieel geopende maar toch alweer enkele maanden in gebruik zijnde, experience centre van Bolidt in Hendrik-Ido-Ambacht.

Na het welkomstwoord van voorzitter Jacob Klink betrad Martin Kruithof van restaurant De Lindenhof het podium. De twee Michelinsterren topkok nam ons mee in de wereld van haute hospitality, waar uiteraard de cuisine deel van uitmaakt. Vervolgens kreeg Barbara Keuzenkamp het woord. Zij introduceerde met trots professor Casper van Eijck van het Erasmus MC. Van Eijck vertelde ons meer over alvleesklierkanker, doodsoorzaak nummer 2, waar nog geen directe oorzaak voor te vinden is. Volgens Van Eijck overlijden meer mensen aan deze vorm van kanker dan aan borstkanker terwijl er nog maar weinig funding voor is. Namens de WD overhandigde Keuzenkamp hem vervolgens een cheque van 1.500,00 euro.

Liefde in de boardroom

Na de pauze was het podium voor de volgende topper, drs. Bas van der Veldt, CEO bij AFAS. Hij vertelde over zijn manier van bedrijfsvoeren en ondernemen. Van der Veldt: “Ik ben lief voor mijn medewerkers. Mijn motto is: als de baas een klootzak is, dan is de rest van de organisatie het ook.” Hij geeft de aanwezigen zes tips, die gaan van: lief zijn voor je medewerkers, die dan weer lief zijn voor de klant, wat zorgt uiteindelijk voor resultaat, tot het zorgen voor goede koffie en wat je geeft, dat krijg je terug!

Forum

Vervolgens was er een forumgesprek waar onder andere Leen de Koning van Amega aan mee werkte. Hij is niet bang om medewerkers te verliezen. De Koning: “Je moet uitgaan van je eigen kracht. Het levert veel op en door deling wordt de versnelling groter!” André Flach, wethouder in Hendrik-Ido-Ambacht ging nog in op hoe ze binnen deze gemeente met 31.000 inwoners, de medewerkers aan zich proberen te binden. Na het panelgesprek ontving De Koning uit handen van Klink de Giraffe Award. Dit omdat hij zijn nek uit durft te steken op velerlei vlakken. De Koning gaf aan van mening te zijn dat er de afgelopen tien jaar grote stappen zijn gezet in de verbinding tussen het onderwijs en het bedrijfsleven.

Talent

Na de fantastische, door Nannings Catering verzorgde, lunch was het de beurt aan Rientz Willem Bol, de CEO van Bolidt. Hij vertelde zeven jaar in een schuurtje te hebben gezeten en uiteindelijk met enkele collega’s te hebben besloten om door te gaan met Bolidt dat op 28 februari 1964 is opgericht door twee mannen die tot dan bij Sikkens werkten. Hij is inmiddels de derde generatie Bol. De kracht van een topondernemer is talent. Hoe zit talent in elkaar? Er zit volgens Bol veel in mensen wat ze nog niet hebben kunnen ontwikkelen. “Dat moet de kans krijgen en daar moet je ook een portie geluk bij hebben.” Als voorbeeld noemde hij Lex die op z’n 15e bij Bolidt is begonnen. Lex is inmiddels 65 en is nu zijn chauffeur.

OG3NE krijgt ondernemers op de vloer

Het was inmiddels hoog tijd voor het laatste onderdeel aldus moderator Erik van Noordenne. Tijd voor een muzikaal intermezzo. Drie zussen opererend onder de naam OG3NE betraden het podium. Zij zijn bekend van Voice of Holland en hebben voor Nederland deelgenomen aan het Songfestival. Zij kregen de ondernemers op de vloer.

Het was voor mij een feestje om voor de WD te mogen werken. Time flies when you’re having fun

Barbara Keuzenkamp ontvangt de Drechtsteden Dukaat

Het was toch vooral de dag van Barbara Keuzenkamp. Zij ontving uit handen van burgemeester Wouter Kolff van Dordrecht, de Drechtsteden Dukaat. Dit vanwege het vele werk dat zij in de afgelopen 22 jaar voor de WD heeft gedaan. “Barbara is het gezicht van de Drechtsteden en heeft in al die jaren een grote rol gespeeld. Hierbij had ze te maken met enerzijds ondernemers en anderzijds met bestuurders. Vanuit de overheid zijn wij haar bijzonder dankbaar. Ze is een echte verbinder tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven”, aldus de burgemeester. De Drechtsteden Dukaat wordt volgens hem uitgereikt aan iemand die bijzondere diensten heeft geleverd. Keuzenkamp, die in al die jaren met verschillende voorzitters te maken heeft gehad, gaf tijdens haar dankwoord aan bijzonder verrast en verguld te zijn met het toekennen van de Drechtsteden Dukaat. “Het was voor mij een feestje om voor de WD te mogen werken. Time flies when you’re having fun.” Vervolgens be- dankte ze de voormalig voorzitters Jan Laurijssens en Teun Muller, alsook de huidige voorzitters Jacob Klink en Wico van Helden, voor de bijzonder plezierige periode waarmee ze met hen heeft samen mogen werken. Tot slot was er nog volop gelegenheid om met elkaar na te praten over deze bijzondere Werkgevers Drechtsteden Inspiratiedag met zoveel toppers en toptalenten!

Grootste onderhoudsopgave ooit

1
Cees vingerling met partners

De bereikbaarheid in de regio Drechtsteden en Rijnmond staat onder druk en dit zal alleen maar toenemen door de grootste onderhoudsopgave ooit. De komende jaren vervangt en renoveert Rijkswaterstaat meer dan 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Veel daarvan zijn gebouwd in de jaren 50 en 60 en dringend toe aan een opknapbeurt.

Het regieteam, bestaande uit een vertegenwoordiging van lokale overheden, provincie, Rijkswaterstaat en bedrijven is in het leven geroepen om deze en andere opgaves het hoofd te bieden. In dit team vindt de informele strategische en tactische afstemming plaats betreffende bereikbaarheid en mobiliteit voor de regio Drechtsteden en de BAR-gemeenten. We laten enkele leden van het regieteam gebiedsaanpak Zuid Oost aan het woord. John Breedveld (secretaris VBO Freshworld), Bart Keunen (districtshoofd Rijkswaterstaat), Wico van Helden (vice-voorzitter Werkgevers Drechtsteden), Jacob Klink (voorzitter Werkgevers Drechtsteden), Peter Luijendijk (wethouder gemeente Barendrecht), Peter Meij, (wethouder gemeente Ridderkerk), Anna Schouten (projectmanager Samen Bereikbaar), Piet Vat, (wethouder gemeente Sliedrecht en portefeuillehouder bereikbaarheid Drechtsteden) en Cees Vingerling (gebiedsregisseur Drechtsteden en BAR-gemeenten bij de Verkeersonderneming) geven aan dat samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven nu belangrijker is dan ooit. Volgens hen is de tijd van praten voorbij en de tijd van doen aangebroken.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Op de vraag waarom samenwerking zo belangrijk is steekt Klink van wal: “Bereikbaarheid raakt ons allemaal en is een onderwerp dat bij uitstek met alle relevante partijen opgepakt dient te worden. Het is cruciaal om alle betrokken partijen zo vroeg mogelijk in het proces te betrekken en er een gezamenlijk plan van te maken. Bereikbaarheid is niet alleen van Rijkswaterstaat, een gemeente, een provincie of een bedrijf.” Vat is het hiermee eens en zegt: “Alle partijen hebben met elkaar hetzelfde belang en daarom is het belangrijk om gezamenlijk op te trekken. Ieder vanuit zijn of haar rol, positie en verantwoordelijkheid. Zo worden partijen ambassadeurs van elkaar.” Keunen is tevens van mening dat bedrijfsleven en overheid in dit thema geen gescheiden partijen zijn. “Je hebt elkaar echt nodig. Het is belangrijk om elkaar in het regieteam te treffen en de verbanden, verantwoordelijkheden en oplossingen met elkaar te bespreken.” Luijendijk vult aan: “Nog niet iedere ondernemer is doordrongen van de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Er zijn natuurlijk koplopers maar de gedachte leeft ook dat het wel goed geregeld zal worden door de overheid.”

Bereikbaarheid raakt ons allemaal

Hinder voorkomen

Binnen het regieteam is het volgens Meij belangrijk om de werkzaamheden van de grootste onderhoudsopgave in de geschiedenis goed op elkaar af stemmen en met elkaar zoveel mogelijk hinder te voorkomen. Vingerling beaamt dit en vult aan: “Er is gelegenheid voor het uitwisselen van relevante informatie, het verstevigen van onderlinge relaties en het bevorderen van daadkracht voor bepaalde beslissingen. Het moet eveneens leiden tot verdieping en dat gebeurt niet alleen in het regieteam. Werkgevers Drechtsteden bijvoorbeeld werkt met innovatietafels waarin een thema verder wordt uitgediept, denk aan het rijden op waterstof. De uitkomsten van de verdieping worden vervolgens weer besproken in het regieteam.” Schouten zegt: “De informatie die wordt uitgewisseld is eveneens bijzonder waardevol in mijn gesprekken die ik met bedrijven voer om hen te verleiden na te denken over beleid op het gebied van mobiliteit. Informatie vanuit het regieteam helpt mij om mijn invloed te vergroten en tegelijkertijd is er een mooie wisselwerking omdat ik de behoeften van die bedrijven weer kan delen in het regieteam. Op die manier is er direct effect op de algehele bereikbaarheid.”

Bereikbaarheid sleutel tot succes

Het is wel duidelijk dat bereikbaarheid van de regio van cruciaal belang is. Breedveld zegt hierover: “Bereikbaarheid is de sleutel voor het succes van de regio. Ons bestaansrecht wordt voor een groot deel bepaald door de ligging en logistieke mogelijkheden.” Vingerling stelt dat bereikbaarheid fundamenteel is voor de toekomstvisies op het gebied van wonen, werken, leren en verkeren (recreatie). Alles staat of valt volgens hem met bereikbaarheid. Schouten: “Bereikbaarheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de overheid en van bedrijven. Wanneer iedereen zich hiervoor inzet, hebben relatief kleine acties een groots effect. Als we 10% van de weg halen tijdens de spits, dan is er geen file. Daarom is deze samenwerking in het regie-team tussen bedrijven, gemeenten, provincie en Rijkswaterstaat zo belangrijk om de volgende stap te kunnen maken.”

Acties

Welke acties zijn er nodig om de regio bereikbaar te houden? Van Helden antwoordt: “Actieve informatievoorziening is van cruciaal belang. Het is belangrijk om in een zo vroeg mogelijk stadium alle relevante partijen erbij te betrekken. Naast informatievoorziening is gedragsverandering een aandachtspunt.” Vat: “We moeten volledig aandacht schenken aan de gedragsverandering om niet altijd en per se de auto als vervoermiddel te gebruiken, maar juist de fiets of het openbaar vervoer. Daarnaast is het nu ook echt tijd voor actie. Praten hebben we nu lang genoeg gedaan en met de grootste onderhoudsopgave ooit is de tijd rijp voor doen.” Meij haakt hierop in: “Toenemende files vragen om investeringen in het openbaar vervoer en gebruik van bijvoorbeeld de fiets. De oplossing ligt niet alleen in het aanleggen van meer asfalt, het vraagt ook om gedragsverandering. Er dient dan meer gestuurd te worden op het beïnvloeden van gedrag.” Keunen deelt zijn mening: “Het is belangrijk om verschillende maatregelen te combineren in de regio en om naar het totaal van projecten te kijken. Bijvoorbeeld om delen van de rijksweg aan te passen aan busvervoer en het realiseren van meer opstapplekken of juist door meer gebruik te maken van de waterbus. Je zoekt naar combinaties van maatregelen.”

Acties voor nu

Als laatste vragen we wat ondernemers nu al kunnen doen? Volgens Luijendijk kunnen ondernemers meer bewustwording over alternatieve vormen van mobiliteit stimuleren door dit bespreekbaar te maken en mogelijk ook te faciliteren. Bij- voorbeeld door een E-bike aan te bieden. Keunen geeft aan dat ondernemers zich kunnen aansluiten bij het platform Samen Bereikbaar om hierbij hulp te krijgen. Tot slot adviseert Breedveld ondernemers om zich goed te laten informeren door ondernemersverenigingen, maar ook om contact te zoeken met de (lokale) overheid. “Onze overheden zijn echt bereid oplossingen te bieden. Als wij namens een groot deel van de ondernemers een verzoek of voorstel neerleggen wordt dat bovendien sneller gehonoreerd.”

Samen Bereikbaar is een zakelijk platform op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid en bereikbaarheid. Het platform is van en voor inmiddels zestig aangesloten organisaties. Samen zetten zij in op slimme mobiliteit en vertalen dit naar concrete projecten en resultaten. Bedrijven ondertekenen de intentie om 10% uit de spits te halen en het platform helpt de intentie om te zetten in resultaat. Wilt u meer informatie over het platform? Neem dan contact op met Anna Schouten (anna.schouten@samenbereikbaar.nl | 06 54 36 31 00)

De Giessen ontwikkelt nieuwe visie op het benutten van de kantooromgeving

1
Vrouw achter computer

Van kantoorartikelen naar kantoor- en projectinrichting

De Giessen Kantoorefficiency, gevestigd in Hardinxveld-Giessendam, transformeerde de afgelopen jaren van een kantoorartikelenhandel tot een fullservicepartner op het gebied van kantoorinrichting. Teamleider Jan Mudde vertelt over de visie en hoe ze samen met relaties bouwen aan het kantoor van nu en van de toekomst.

In de prachtige en ruime showroom annex het kantoor van De Giessen Kantoorefficiency, kijk je je ogen uit. Werkelijk alle denkbare kantoormeubilair, wanden, presentatiebeeldschermen en andere benodigdheden zijn gebruikt om het pand sfeervol in te richten. Teamleider Mudde vertelt: “Deze inrichting heeft een tweeledig doel: onze medewerkers een fijne werkplek bieden en tegelijkertijd relaties inspireren. Relaties kunnen zo meubilair en andere artikelen ‘in het echt’ bekijken en uitproberen waardoor ze een betere indruk krijgen.” Mudde vervolgt zijn verhaal met een toelichting op de transformatie die De Giessen heeft doorgemaakt: “De Giessen is 36 jaar geleden opgericht, van oorsprong actief in de kantoorvakhandel met een regionale focus. We maakten een mooie groei door maar merkten op een gegeven moment dat de behoefte van relaties begon te veranderen. Dit, in combinatie met onze eigen ambities voor de toekomst, heeft ervoor gezorgd dat we een nieuwe visie op het benutten van de kantooromgeving hebben ontwikkeld.”

Nieuwe visie gebaseerd op drie concepten

De Giessen hoopt mensen aan het denken te zetten zodat ze op een andere manier naar hun kantoor(omgeving) gaan kijken. Je brengt immers veel tijd op je werk door. Mudde: “Het wordt steeds belangrijker, vooral voor de nieuwe generaties en werkgevers die het lastig hebben om personeel te werven, dat een werkplek niet alleen functioneel is maar ook aangenaam en met ruimte voor sociale activiteiten. Onze nieuwe visie rust dan ook op drie concepten te weten:

1. Het flexibele kantoor; dit kantoor is zodanig ingericht dat er passende werkruimten zijn voor allerlei verschillende werkzaamheden. Daarnaast kun je eenvoudig veranderen, uitbreiden of krimpen door het verplaatsen van roomdividers en wandelementen. En ook plaats onafhankelijk werken door het efficiënt toepassen van ICT- en audiovisuele oplossingen.

2. Het gezonde kantoor; dit wordt vaak ingericht vanuit duurzaamheidsoogpunt en is tevens gericht op het welzijn van het personeel. Er zijn bijvoorbeeld bureaubladen van gerecycled hout of er wordt gekeken hoe bestaande meubelen op andere manier ingezet kunnen worden in plaats van alles vernieuwen. De inrichting voldoet aan de arbo-eisen. Medewerkers kunnen er bewegen en voelen zich er thuis.

3. Het kantoor als aantrekkelijke ontmoetingsplek; dit is een plek waar medewerkers en relaties elkaar weten te vinden voor een goed gesprek, samen kunnen werken aan een project of kunnen ontspannen tijdens een potje tafelvoetbal of darten.

Als je met een relatie een inrichtingstraject ingaat, wordt het overigens meestal een combinatie van de drie concepten.”

Van kop tot staart

Het team van De Giessen staat ondernemers en organisaties graag bij vanaf het begin van een verhuizing of vernieuwing. Of het nu gaat om de inrichting van een vergaderzaal of dat van een compleet nieuwbouwpand. “Door de juiste vragen te stellen en creatieve ideeën in te brengen, komen we tot het meest passende resultaat. In elk project spelen weer andere aspecten een rol. Komen er weinig bezoekers? Dan leggen we de focus minder op de receptie en meer op een werkcafé waar werk en ontspanning samenkomen,” vertelt Mudde. “We willen meedenken en helpen. Stoelen en tafels leveren kan, bij wijze van spreken, iedereen. We zijn er om opdrachtgevers te ontzorgen van -indien gewenst- begin tot het eind. Men kan ons dus ook inschakelen voor het schrijven van een plan van eisen of/en voor het bepalen van een logische inde- ling en routing. Onze mensen kunnen alles visualiseren door er ontwerpen van te maken. Waar onze expertise stopt, hebben we een ruim netwerk van externe partijen die we bij het project kunnen betrekken. Of het nu gaat om tuinaanleg of de stukadoor. En als alle beslissingen zijn genomen, stopt het niet. Desgewenst houden we ook de regie in de voortgang van het project. En zelfs daarna zorgen we dat alles netjes blijft en steeds gebruiksklaar door een stuk facilitaire ondersteuning.”

De Giessen Experience

Omdat niet iedereen zich van een tekening kan inbeelden hoe een ruimte er ‘in het echt’ uit komt te zien, heeft De Giessen een VR (virtual reality) ruimte. Mudde: “We nodigen onze relaties hier graag uit. Met een VR-bril kunnen ze ‘rondlopen’ in hun ontwerp. Dat is een compleet andere beleving dan op een stuk papier. Op deze manier kunnen ze ervaren hoe een ruimte of pand er daadwerkelijk uit komt te zien, hoe je dit kunt indelen, hoe het plafond en de vloerbekleding staat, de glazen wanden daadwerkelijk meer licht generen en of de kleur toch niet te fel is. Je kunt zelfs bukken om onder het bureau kijken. Op deze manier komt een ontwerp tot leven. Dit is ook een interessante fase om de betrokkenheid van de rest van de medewerkers mee te verhogen. Zij moeten er tenslotte in werken. Zo krijgt iedereen een goed beeld wat er is ontstaan op basis van de wensen en eisen en kan zich verheugen op de toekomstige en inspirerende werkomgeving.”

We bieden meer waarde door creativiteit, ervaring en verder mee te denken”

Zowel voor de fysieke als digitale werkplek!

U kunt bij De Giessen terecht voor de inrichting van het kantoor en de werkplek. De Giessen levert kantoor- & projectinrichting, audiovisuele oplossingen, kantoorartikelen en facilitaire ondersteuning. Voor het digitale deel van de werkplek kunt u bij partner Aspect ICT terecht (voorheen De Giessen Automatisering). Zij helpen u met de benutting van ICT in de breedste zin van het woord.

De Giessen Kantoorefficiency en Aspect ICT, voor een proactieve bijdrage aan een optimale bedrijfsvoering!