Overig

Rijnmond Business lanceert nieuw reclameadviesbureau “MORE BUSINESS, de naam zegt genoeg”

642

Kees van ’t Zelfde is er glashelder over: “Eigenlijk hadden we het eerder moeten doen, want de behoefte aan meer professionele communicatie in de regio is er al veel langer. Vooral de laatste jaren worden we bij Rijnmond Business regelmatig benaderd door onze relaties met het verzoek ons te buigen over hun communicatieve activiteiten. Tot nu toe hadden we daar de tijd, capaciteiten en gelegenheid niet voor. Maar nu wél. Mijn vroegere business partner Chris Willemsen en ik lanceren een reclameadviesbureau dat in het verlengde ligt van Rijnmond Business. Wat we voor onze klanten beogen, is klip en klaar verweven in de naam van ons bureau: MORE BUSINESS.”

Creativiteit hand in hand met resultaat

De directie van MORE BUSINESS wordt als gezegd gevormd door Kees van ’t Zelfde en Chris Willemsen. Ooit startten zij samen vanuit Ridderkerk het reclamebureau Adlanta Communications. Door snel aansprekende successen te behalen, werd het ingelijfd door een grote bureauketen, verhuisde naar Amsterdam, veranderde een aantal keren van naam (KKBR Retail en The Sales Machine Euro RSCG) en maakte vooral in de jaren ’90 veel furore. Chris Willemsen: “Die 020-periode was een aaneenschakeling van hoogtepunten, zowel creatief als economisch, voor lokale en (inter)nationale opdrachtgevers en in zowel consumentenreclame als business-to-business communicatie. We werden een nationaal begrip, omdat creativiteit bij ons hand in hand ging met resultaat en dat was daar niet gebruikelijk. Het is echt niet zo moeilijk om iets creatiefs te bedenken, maar het moet wél effect hebben. Dat is dus ook het uitgangspunt van MORE BUSINESS: de kracht van een reclamebureau zit ‘m in het vermogen om onderscheidende communicatie te leveren die ook nog eens tot resultaten leidt. En vooral in business-to-business communicatie zie ik nog te veel uitingen waarin dat niet of onvoldoende gebeurt.” Kees van ’t Zelfde vult aan: “Niet zelden wordt er gedacht vanuit de afzender van de boodschap in plaats van vanuit de ontvanger. Dat is niet alleen zonde van de inspanningen, het is ook nog eens zonde van het geld. Je hoort en ziet nog zoveel reclameboodschappen die niet onderscheidend zijn of waarbij je denkt: Waar gáát dit over? of Voor wie is dit bedoeld? En daar willen we met MORE BUSINESS iets aan veranderen.”

Niet meteen de meter laten lopen

Chris Willemsen is een zeer goede bekende in deze regio. Ooit stond hij te boek als een talentvol voetballer bij de jeugd van Feyenoord – “Ik moest de opvolger van Ove Kindvall worden; is helaas niet helemaal gelukt…” – en was als journalist en dichter werkzaam voor het Rotterdams Dagblad, terwijl hij bij Radio Rijnmond enige jaren de voetbalquiz Tackle verzorgde. “In Rotterdam worden altijd de mouwen opgestroopt,” weet hij, “daar begrijpt men meer dan waar ook dat je moet bewegen om vooruit te komen. In communicatie is het niet anders. Wat we in eerste instantie met MORE BUSINESS willen, is met onze klanten spiegelen en klankborden. Niet meteen de meter laten lopen, maar eerst bespreken waar iemand met z’n communicatie heen wil.” Van ’t Zelfde: “Ook dat is een cliché, maar veel bedrijven, ondernemingen en merken verzuimen om zichzelf vooraf de twee strategische basisvragen op communicatiegebied te stellen: 1. Wát wil ik zeggen? en 2. Tegen wíé ga ik het zeggen? Pas daarna volgt vraag 3: Hóé ga ik het zeggen? In een eerste gesprek met ons zal dat het belangrijkste onderwerp zijn. Alleen als we daar samen goed uitkomen, kunnen we volgende stappen zetten, eerder niet.”

Strategie en concept, maar ook uitvoering

Kees van ’t Zelfde benadrukt het brede aanbod van MORE BUSINESS: “Er staat een grote groep gelouterde communicatiespecialisten dag en nacht voor onze klanten klaar. Vormgevers, tekstschrijvers, fotografen, illustratoren, drukwerkprofessionals, social media deskundigen, rtv-specialisten, noem maar op. Want dat uitvoeringstraject, van brochure tot webcampagne en van printadvertenties tot promoties, is bij ons natuurlijk in goede handen. Maar het onderscheidende van MORE BUSINESS zit ‘m toch vooral in de fase vóór de communicatie. Daarom hebben we door de wol geverfde strategen en conceptmakers in huis, want zij zijn daarin de belangrijkste schakels.” Willemsen bevestigt: “Het dienstenpakket van MORE BUSINESS is zo uitvoerig als onze klanten willen. Maar het stuk vóór de communicatie is het allerbelangrijkst. Voordat er daadwerkelijk media worden ingezet, moeten de juiste strategische en conceptuele beslissingen worden genomen. Dan ontstaat het verschil en wordt duidelijk dat professioneel communiceren heel wat meer is dan het zomaar doen van een mededeling. MORE BUSINESS spreekt uit ervaring, heel veel ervaring. En die willen we graag inzetten voor de relaties van Rijnmond Business. Het is logisch waartoe dat voor hen moet leiden: more business….”